Cbr1000rr batteriet laddar ur under färd!

D-PaX

COMEDIANS MC Stockholm
Gick med
14 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 Supermoto
Hoj: Honda Cbr100rr Fireblade 2004

Problem: Var ute och körde hojen för ett par veckor sen och när jag stannade till och stängde av den, sen ville den inte starta med el-starten så fick knuffa igång den och då gick den (ett tag).
Sen stängde den av sig när varvtalet blev för lågt typ när jag växlade ner eller skulle stanna så va tvungen att varva hojen hela tiden (svar ja folk tyckte jag var en idiot).

Åtgärd: Jag köpte ett nytt batteri från biltema men de tog inte laddning så bytte till ett nytt biltema batteri och laddade upp de och installerade det och då startade hojen utan problem. Nice tänkte jag och tog mig en sväng men sen hände samma sak igen. den vägrade starta och efter knuffande så var jag tvungen att hålla varvtalet uppe tills jag kom hem...

Dåligt batteri eller generator/motsvarande?

Var ska jag mäta för att se vad som kan vara problemet?

Tacksam för hjälp då hojen ska säljas nu i veckan och jag vill ha den fixad tills dess.

//
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
hade samma problem på en 07a.
mät batteriet när motorn är igång så ser du om det borde ladda eller inte.
om det inte laddar kolla generatorn och reläet.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag har en kompis som fick samma problem på hans VFR, det visade sig vara en kortsluten generator, lyckligen var han i London när det hände med hojen så det fanns ju såklart en begagnad stator att köpa samma dag för 300 kr.

Men för att inte gå allt för mycket off topic så ville jag bara säga att jag hade kvar denna länken, som förklarar mycket väl hur du kan mäta för att hitta olika problem relaterade till just laddningsproblem:
http://www.w8ji.com/battery_and_charging_system.htm

Om den inte laddar alls så kan du koppla bort generatorns 3 sladdar från regulatorn, och mäta resistansen mellan de olika lindningarna (brukar ligga mellan 0.2-1.0 ohm oavsätt vilka 2 av de 3 som du mäter mellan).
Du kan också mäta AC spänningen mellan alla de 3 sladdarna som kommer från generatorn, var lite försiktig för spänningen ligger ofta runt 100 V peak obelastat om du ger lite gas.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kan lägga till eV1Te's tips, mät motståndet mellan de tre generatorsladdarna (bortkopplade från regulatorn) och motorn. Det ska vara mycket högt motstånd. Annars har statorn brunnit med kortis som följd.
För att vara säker på att du mäter rätt, börja med att mäta motståndet mellan två skuvar på motorn. Det ska vara mycket lågt.
Annars har du isolerande oxider på skruvarna. När du har hittat skruvar med lågt motstånd emellan.
Mät emellan en av skruvarna på motorn och de tre generatorsladdarna. En sladd i taget. Ska vara mycket högt motstånd, mer än 100 kOhm.

För min del med samma symptom var det spänningsregulatorn. (Men visst kan det vara bränd stator !)
 
Last edited:

Jeppe0001

Medlem
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Hbg
Hoj
R1-05, Tuono V4 Factory-17
Garanterat Laddningsregulatorn. Standard honda problem.
 
Last edited:

D-PaX

COMEDIANS MC Stockholm
Gick med
14 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 Supermoto
Tack för alla grymma svar och tips! Om det nu visar sig att det är rätt spänning på kablarna från generatorn hur kollar jag då laddningsregulatorns skick? Imorgon har jag tid över för att riva med hojen (hoppas på regn-upphör).

Återkommer Im kväll med resultaten.
 

D-PaX

COMEDIANS MC Stockholm
Gick med
14 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 Supermoto
Ngn som vet var startmotorn och laddningsregulatorn sitter? Vilken sida, måste jag ta bort alla kåpor?
 

D-PaX

COMEDIANS MC Stockholm
Gick med
14 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 Supermoto
Laddningsregulatorn ligger på 511, 524 & 534

Borde inte vara den som är paj. Försöker mäta generatorn men är rätt nybörjare på el så vet inte vad jag ska ställa mätaren på ens... men pillar vidare.

- - - Updated - - -

Laddningsregulatorn ligger på 511, 524 & 534

Borde inte vara den som är paj. Försöker mäta generatorn men är rätt nybörjare på el så vet inte vad jag ska ställa mätaren på ens... men pillar vidare.
 

flippy84

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2009
Ort
Borås
Hoj
CBR1000RR -05
Ställ den på växelspänning, borde ligga på runt 60-70 V vid 5000 varv.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top