Mozz gamla Hynda CB750-72 har letats fram och ska besiktigas!!!

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
:vaSå ni menar att den gamla regeln "ingen rök utan lucas" inte gäller längre, utan röken kan komma från flera andra tillverkare runt om i världen. Snacka om att min världsbild förändrades nu.:)
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
så du har ett mörkt förflutet som Laverda pilot åxå ??
jag har varit torsk på´t sen -83 o kör fortfarande,,

jo att måla ett annat fabrikat på tanken än vad det är kan framkala mycket humor :)

Jag hade en Laverda Jota ett slag, ett renoveringsobjekt som jag la ner massa pengar på men som jag senare sålde till förmån för Hyndan ni betraktar. Dock var redan på 80-talet italienska märkesklubbar lika aktiva som idag, så när Ducati och Laverdaklubbarna hade bandag på Kinnekulle ring så målades ett snyggt "Laverda" på tanken och mer medlemskortet på fickan fräste vi på runt Kullen! :tummenupp

Denna påmålade Laverda-logga har skapat mycket inre gemyt hos Mozz och hans knutte-polare vid korvmojar i västsverige. Så här kunde det låta när någon med motor-öra stiger fram och spanar:

- Ja du kör en riktig hoj ser jag!
- Jooo…. nog är den på riktigt alltid….
- Ja FIFAN, Laverda är något HELT annat än japansk skit.
- Okay..
- Ja FIFAN, jäkla bambustaket vettu!!! Hahahaha!!!!
- Ja, jo, så är det nog….
- Nej du, helt annan design vettu, mycket snyggare än de där japanska skithojarna!
- Jo, kul att du gillar dom!
- Min kompis har en Ducati, det är grejer det, SKITsnabb!!!
- Verkligen
- Ja skulle jag ha en sån skulla jag köra ihjäl mig DireCkt, jag är en sån som inte kan hålla igen serru.
- Ojojoj!!!
- Nej du, så är det. Men kul att se att du också har så god smak!
- Tack, verkligen, när det kommer från dig, nice!
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Moss, du skrev att du saknade kräm? Kan posta en förpackning hallonkräm om det hjälper herrn och hojen :krama

Även originalrök sitter hårt. Min Hynda smälte kontakten till likriktaren och brände av två av tre faser utan att släppa ut röken! :(
Blev svårstartad med knapp så det var startpinne i några år innan jag undersökte varför! :va
Min gamla suzuki hade rök i sladden till dödaren en gång.. :näsblod
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
:vaSå ni menar att den gamla regeln "ingen rök utan lucas" inte gäller längre, utan röken kan komma från flera andra tillverkare runt om i världen. Snacka om att min världsbild förändrades nu.:)

Min SportHoj från 60-talet har en skivlikriktare tillverkad av nämnda firma. Alla sa att den var skit så jag hade med mig en modärn sådan i över 10 000 mil innan jag förstod att det var en myt. Bara den får komma hem med jämna mellanrum så mår den bra! :7peta

Min gamla suzuki hade rök i sladden till dödaren en gång.. :näsblod

En kamrat hade en sådan. I Skottland bestämde sig den för att inte vilja sväng höger. Eller svänga gick bra men den släckte allt elektriskt vid högersväng. (Ingen rök dock ) :hihi Och eftersom min kamrats sovställe låg till höger fick han snällt köra förbi och göra en u-sväng till vänster för att köra tillbaka och svänga vänster. :tummenupp
Väl framme uppstod då en fundering hur detta problem skulle lösas? :va På samma ställe bodde dock en tysk som pratade dålig engelska. Min kamrats tyska är obefintlig, förutom möjligtvis - Bier Bitte! så när tysken gick loss på stammen med en avbitare blev han lite nervös...:gnissla Men tysken kunde övertala hojen för efter det gick det att svänga även höger utan att det elektriska dog.
Felet? Den var tillverkad långt hemifrån och Skottland är ännu längre bort! :7peta
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
1. kolla om du har ström på de svarta kablarna till tändspolarna.

För att få ström dit skall huvudsäkringen vara hel (troligen) samt att strömmen skall gå genom tändlåset.

Får du ingen ström dit testa att koppla direkt från batteriet till de svarta kablarna på tändpsolen ( eller ja plocka bort dem ur spolarna och dra ny kabel).

funkar det inte att starta efter det så kolla att brytaren jordar ordentligt. Dvs mät mellan minuspol/alternativt motorblock och motsatt ände av brytare mot där den gula/blå kabeln kommer. Där borde det inte vara någon resistans.

FIFAN, now we're fu*ing talking!!! Lite straight talk så till och med en Vänersborgare förstår!!!!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

- - - Updated - - -

Då är det bara att leta efter kräm! :) Har du inte kräm i batteriet är det enkelt annars är det bara att följa krämen tills den tar slut, där har du troligtvis felet! :krama

Å fan!!!!!!:krama
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
1. kolla om du har ström på de svarta kablarna till tändspolarna.

För att få ström dit skall huvudsäkringen vara hel (troligen) samt att strömmen skall gå genom tändlåset.

Får du ingen ström dit testa att koppla direkt från batteriet till de svarta kablarna på tändpsolen ( eller ja plocka bort dem ur spolarna och dra ny kabel).

funkar det inte att starta efter det så kolla att brytaren jordar ordentligt. Dvs mät mellan minuspol/alternativt motorblock och motsatt ände av brytare mot där den gula/blå kabeln kommer. Där borde det inte vara någon resistans.

Nu har jag letat! Det är ström genom tändningslåset och i den blå och gula in i tändspolarna. Men det är ingen ström på brytarna…

Sedan när jag kollar resistans på brytarplattan så är det noll överallt, ska det vara det? Sätter ena polen mot blocket och sedan är det 0 ohm överallt: på plattan (inte så konstigt) men även på båda sidor brytarkontakterna samt på gul och blå kabel till brytarna...:va
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu har jag letat! Det är ström genom tändningslåset och i den blå och gula in i tändspolarna. Men det är ingen ström på brytarna…

Sedan när jag kollar resistans på brytarplattan så är det noll överallt, ska det vara det? Sätter ena polen mot blocket och sedan är det 0 ohm överallt: på plattan (inte så konstigt) men även på båda sidor brytarkontakterna samt på gul och blå kabel till brytarna...:va
Ja, kommer jag ihåg rätt och så länge brytarspetsarna är i kontakt med varandra ska Du inte läsa något motstånd - gnistan kommer när brytarspetsarna säras: http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20091222/hur-fungerar-tandsystemet/

Har Du spänning på de svarta kablarna på tändspolen? Det är de som ger matning in i tändspolarna. För inte har Du väl spänning på den gula och blå vid spolarna men inte där de ansluter nere vid brytarna?
Som någon skrev - har Du provat att kicka och kollat att det inte slår gnista mellan brytarspetsarna - i så fall har nog kondensatorn givit upp?
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Nu har jag letat! Det är ström genom tändningslåset och i den blå och gula in i tändspolarna. Men det är ingen ström på brytarna…

Sedan när jag kollar resistans på brytarplattan så är det noll överallt, ska det vara det? Sätter ena polen mot blocket och sedan är det 0 ohm överallt: på plattan (inte så konstigt) men även på båda sidor brytarkontakterna samt på gul och blå kabel till brytarna...:va


Sidan 84 i boken, sidan 58 på sidan finns ett schmatiskt elschema. :)

Brytarna måste vara särade annars blir det som Roffe_s säger. En bit papper eller en isolerbricka mellan spetsarna löser det. :tummenupp

Lossar du sedan kondingarna ska det vara spänning fram till brytarplattan, om inte, har du fel på vägen. :(
Särskilt kablarna in till brytarplattan är utsatta. Kolla alla anslutningar och kablage på vägen.
(Min Hynda har fått nya där! :hihi)

Isolerbrickor till brytarna kan leda över men då borde den gå på två cylindrar åtminstone. Jag hade ett sådant problem på en tvåcylindrig SportHoj som ibland gick på en cylinder och det var lite besvärligt att hitta...:D
Men här verkar det inte vara så.

Kortis i kondingarna brukar det inte bli utan avbrott är vanligast men allt däremellan kan det vara.

Nya kondingar och brytare är en hyfsat billig investering, jag köpte mina hos nedanstående firma. Nu ser det ut som kondingarna är slut men ring och kolla. De är trevliga och du kan få lite erfarenheter därifrån som kan hjälpa dig och din Hynda! :)
http://www.roffesmotor.se/

http://www.roffesshop.se/
http://www.roffesshop.se/index.php?route=product/product&path=74&product_id=9341
http://www.roffesshop.se/index.php?route=product/product&path=74&product_id=9305
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nu har jag letat! Det är ström genom tändningslåset och i den blå och gula in i tändspolarna. Men det är ingen ström på brytarna…

Sedan när jag kollar resistans på brytarplattan så är det noll överallt, ska det vara det? Sätter ena polen mot blocket och sedan är det 0 ohm överallt: på plattan (inte så konstigt) men även på båda sidor brytarkontakterna samt på gul och blå kabel till brytarna...:va

Ja, brytarna jordar genom tändspolen när dom är öppna, lättast är att mäta spänningen över dom med tändningen på. Den skall försvinna när dom sluts och komma när dom bryts, så mät på voltläge med tändningen på och vrid motorn.

Ett gammalt knep är att vrida tills dom står öppna och kortsluta brytarna med spetsen på en skruvmejsel och kolla om det blir gnista, återigen med tändningen på.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Den har vilat några veckor va? Öppna framlampan å spana i råttboet. Kan nog ha kommit något lite ärg på nått stift?
God jakt lycka:)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Den har vilat några veckor va? Öppna framlampan å spana i råttboet. Kan nog ha kommit något lite ärg på nått stift?
God jakt lycka:)

Det var en tid då man var ung och snygg, körde Honda CB750 och imponerade på brewdarna!!! 1985-92 körde jag en Honda 750 som jag köpte av en Göteborgares kompis som inte riktigt visste vad han sålde. Denna bike forslade mig runt södra Sverige på ett förtjänstfullt sätt. Visst var vi snygga!!!!!View attachment 411348View attachment 411349

Visst var vi snygga! Det lades ned mycket tid på attityd: skinnpaj och öppen hjälm var en självklarhet!!!!

Nu har liket plockats fram. 1992 ställdes den in i en bod vid pappas föräldrahem i södra Värmland och i sommar plockades den fram under halm och kartonger. Den var sådär snygg!!!!!:död

Vilat över 600 veckor! Så har det inte ärgat någonstans är det fantastiskt. :tungan

Men för er som bara köper nytillverkat kan jag berätta att det är en del av det som kallas "personlighet" och tillför ytterligare glädje till motorcykelintresset!:D

Och detta är faktiskt en SportHoj! :tummenupp
(Det kan tyckas konstigt för er som tycker att en SportHoj måste ha hundratals hästar, yberdjävliga bromsar och väghållning, faktum att de flesta på en modärn ävetyrSHoj är snabbare ändrar inte det! :tungan )

F,låt OT Mozz...:)
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Det är ju din tråd och din Hynda, då kan det aldrig bli OT!
Svamla på Bara!
:mrgreen
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Du ska ju såklart utrusta hyndan med ett modernt ofelbart elektroniskt tändsystem, då går resorna till ringen smärtfritt!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är ju din tråd och din Hynda, då kan det aldrig bli OT!
Svamla på Bara!
:mrgreen

Attans, jag klarar inte att skriva så smålänningar förstår heller...:huvet

Så f,låt Mozz och alla andra att jag svamlar...:rodnar

Visst har jag en enkelkams Hynda, men fungerar den? Naturligtvis inte, den är ju tillverkad långt hemifrån! :7peta

Dessutom har den nya bensinen troligtvis gjort så allt av gummi i förgasarna är som finskt lakrits för den går som en gris...:gnissla Det är vad jag tror eftersom jag varit på allt annat... Fast det var ett tag sedan förståss, inte 600 veckor men det känns nästan så...:rolleyes:

Så åter till Mozz eller någon annan, jag ska försöka svamla mindre... :krama
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Smålänningen är hemma sjuk så fattningsförmågorna är inte på topp. Jag läste fel så bortse från tidigare dravel, jag skyller på febern
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Om packboxen bakom brytarna läker det minsta så kan oljan ställa till med besvär

Jag hade det på min -78 SuperSport F2 och efter brytbyt så försvann alla misständningar
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top