Mozz gamla Hynda CB750-72 har letats fram och ska besiktigas!!!

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Kolla den "röda ratten" uppe på gashandtaget......ON / OFF, har en tendens att "ärga" till sig ibland.

/KentW
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Spänningen går in på ena sidan av spolarna, andra går till brytarna.

En sladdstump löser det...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

COOLT!!!:tummenupp Men sen då????

- - - Updated - - -



Det sitter redan en sladd där!!!!!

Sidan 84 i boken, sidan 58 på sidan, visar tändkretsen.

Tändförställningen är mekanisk och sitter bakom brytarplattan men det var ingen gnista på stiften som jag förstod det så även om den kärvar så ligger problemet nog inte där.

Spruckna tändkablar eller tändhattar borde göra att den går på två cylindrar, trasig spole likaså. Om inte allt gått sönder samtidigt!

Att samtliga stift dör har jag varit med om på 80-talet men bara de fått över gnista så fungerar de. (Vår, minusgrader och nästan 50 mil hemifrån kunde jag välklädd rulla hojen till en mack som hade startkablar och ett bilbatteri att låna ut! :D )

Sidan 163 i boken har tändlåset, finns inte på sidan, men det är inte svårt att kolla att det går igenom. Röd är BAT och svart är IG säger boken. Brun/vit och brun går till resten. Electrical ecuipments are operative, the engine will start. Lätt att tjuvkoppla! (Sommar, inte regnigt eller kallt och ingen tid att passa! :D )

Lycka till!:)
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Har du släpt ut den magiska röken?
Man kan inte peta tillbaka den förstår du, utan du måste köpa nya sladdar med rök i från fabrik.
Min boldor släppte ut den 10 mil hemifrån. Då var det härdsmälta i kabelstammen precis vid styrhuvudet, kolla där för den begagnade kabelhärvan jag köpte var uppnött på exakt samma stälke
 

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Har du släpt ut den magiska röken?
Man kan inte peta tillbaka den förstår du, utan du måste köpa nya sladdar med rök i från fabrik.
Min boldor släppte ut den 10 mil hemifrån. Då var det härdsmälta i kabelstammen precis vid styrhuvudet, kolla där för den begagnade kabelhärvan jag köpte var uppnött på exakt samma stälke

Det där är en missuppfattning, det finns ny rök att köpa från Lucas:
Harness smoke.jpg
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Där har du kärnan i problematiken! "Vad fan har jag gjort?????"

1. kolla om du har ström på de svarta kablarna till tändspolarna.

För att få ström dit skall huvudsäkringen vara hel (troligen) samt att strömmen skall gå genom tändlåset.

Får du ingen ström dit testa att koppla direkt från batteriet till de svarta kablarna på tändpsolen ( eller ja plocka bort dem ur spolarna och dra ny kabel).

funkar det inte att starta efter det så kolla att brytaren jordar ordentligt. Dvs mät mellan minuspol/alternativt motorblock och motsatt ände av brytare mot där den gula/blå kabeln kommer. Där borde det inte vara någon resistans.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Riktig rök är ett helsike att få tag på. Den mesta röken görs i Kina och sitter stenhårt i kablarna. Inte alls så där lättflyktig och aromatisk som gammal brittisk rök :(
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Riktig rök är ett helsike att få tag på. Den mesta röken görs i Kina och sitter stenhårt i kablarna. Inte alls så där lättflyktig och aromatisk som gammal brittisk rök :(

Även originalrök sitter hårt. Min Hynda smälte kontakten till likriktaren och brände av två av tre faser utan att släppa ut röken! :(
Blev svårstartad med knapp så det var startpinne i några år innan jag undersökte varför! :va

Alla känner ju till att elproblem, inte bara laddning, är vanligt på fordon tillverkade långt hemifrån. :7peta
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top