Mozz gamla Hynda CB750-72 har letats fram och ska besiktigas!!!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Laverda har du dekal trimmat den? :p

Jag hade en Laverda Jota ett slag, ett renoveringsobjekt som jag la ner massa pengar på men som jag senare sålde till förmån för Hyndan ni betraktar. Dock var redan på 80-talet italienska märkesklubbar lika aktiva som idag, så när Ducati och Laverdaklubbarna hade bandag på Kinnekulle ring så målades ett snyggt "Laverda" på tanken och mer medlemskortet på fickan fräste vi på runt Kullen! :tummenupp

Denna påmålade Laverda-logga har skapat mycket inre gemyt hos Mozz och hans knutte-polare vid korvmojar i västsverige. Så här kunde det låta när någon med motor-öra stiger fram och spanar:

- Ja du kör en riktig hoj ser jag!
- Jooo…. nog är den på riktigt alltid….
- Ja FIFAN, Laverda är något HELT annat än japansk skit.
- Okay..
- Ja FIFAN, jäkla bambustaket vettu!!! Hahahaha!!!!
- Ja, jo, så är det nog….
- Nej du, helt annan design vettu, mycket snyggare än de där japanska skithojarna!
- Jo, kul att du gillar dom!
- Min kompis har en Ducati, det är grejer det, SKITsnabb!!!
- Verkligen
- Ja skulle jag ha en sån skulla jag köra ihjäl mig DireCkt, jag är en sån som inte kan hålla igen serru.
- Ojojoj!!!
- Nej du, så är det. Men kul att se att du också har så god smak!
- Tack, verkligen, när det kommer från dig, nice!
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Men är det inte sådant skägg som kallas Hipster-skägg idag? Eller i fjol iaf… Eller bevisar jag nu hur okunnig jag är?

Frågar du mig som har kämpat hela säsongen med att få till rejsiga sajdböörns!? Om jag börjar spara nu kommer jag att ha ett skägg som är värt namnet någon gång runt jul. 2020... :gråta
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Med en sådan kåpa så behöver man förmodligen inga ytterligare problem. :crash
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
och Bol-dårarna wobblade förbi - och var stolta över det?

Still proud!:tummenupp

Måste följas! Vilket underbart nytt samtalsämne

-Vetu va Mozzba' gör nurå? Han renovelar sin gamla Laverda 750 med radfyra dårå!
-Radfyra!?
-Jorå sörrö! Värsta räsern!
-ಠ_ಠ
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ser ut som det håller på att kana ner på bredden över isen på första bilden...?
Där har vi vådan av tidiga provturer.


Underbart med dessa oavsiktliga tidskapslar som bara ställs undan "över vintern"... :hihi
Men du!? Körde du på det härket ända fram till -92?
Borde inte den egentligen varit aningens omodern då? Typ lite grissminkningvarning när GSX-Rarna visslade kring öronen, och Bol-dårarna wobblade förbi - och var stolta över det?

Det var andra tider på slutet av 80-talet; Mozz var ganska anti då. Anti det mesta faktiskt; sökte GÄRNA verbala strider och motvalls käring var nog ett omdöme som passade mig som handsken. Detta parat med att jag pluggade och därför inte hade pengar till coola R-hojar gjorde att en gammal CB750 passade fint. Och att då vara anti-puts och låta den få ett yttre som var FULT var liksom lite roligt! Det finns ett par bra historier kring detta:

En är när jag sladdade in till lokala närbutiken för att köpa en liter mjölk. Parkade hojen lutad mot en lyktstolpeJag var sååååå tuff: Highway-patrol jacka, bikerboots, öppen hjälm och wraparounds med spegelglas!!! FIFAN helt enkelt, kunde skrämma hästar i sken!!!! När jag om ut stod en ledsen liten parvel och tittade på hojen. Farmor sa till killen:
- Den är inte farlig!
- Neeeej, det är den inte, sa jag. Det är en vanlig motorcykel.
Killen tittade på mig och log glatt. När han sedan tittade tillbaka på Hyndan brast han ut i storgråt!!!!

Jag jublade inombords; jag hade lyckats!!!! Hojen var så ond att den skrämde små barn till gråt!!!!:)
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
En annan bra historia är när hojen var lite trögstartad, vilket den ibland var. Varför vet jag inte, tror det var när den var lite varm. Nåväl, jag brukade ragga upp någon rask yngling och fråga om de kunde ge mig en push där bak, och det gjorde de oftast. När så hojen brakat igång brukade jag vända runt och åka tillbaka för att tacka för hjälpen. Vid flera tillfällen utbrast folk:
- Du, jag hoppas du inte tar illa upp, men den här hojen var tammefan den fulaste jag sett. Någonsin!

Jag mös!!!!!:)
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Så vad är tanken? Byta vätskor och varsamt konservera den utsökta patinan eller toktrimma med nya fräsiga dekaler och allt?

Eller kanske måla hela hojen i grön hammarlack och plita dit Munktells i gult på tanken, du verkar ju gilla falskskyltade grejor.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Så vad är tanken? Byta vätskor och varsamt konservera den utsökta patinan eller toktrimma med nya fräsiga dekaler och allt?

Eller kanske måla hela hojen i grön hammarlack och plita dit Munktells i gult på tanken, du verkar ju gilla falskskyltade grejor.

Det förstnämnda, absolut! Detta är MIN hoj, som JAG fick i den status den är i + 24 års ålderspatina. Puts ICKE!!!!!

Men ALLT sitter ju fast, kedjan, bromsar, gaffel är trög, det finns mycket jobb bara att få saker i basic ordning. Men gasreglaget fungerar, så det får väl ske ett startförsök….
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag blir svårt nostalgisk, min första egna hoj var en likadan fast i sämre skick.
Plus att den var i spygrön flake...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Och den startade!!!!! Nu kan ögonblicket av TOTAL eufori visas för resterande världen. Under glada tillrop, mekaniker stärkta av en del Pistonhead starköl, och en helvetes massa startgas, kunde Hyndan dras igång!!!!
Och LYSS till klangen från det hemsnickrade 4-a systemet! Hör slurpet från insugen!!! Se glädjen i ägarens ögon! Se triumfen i mekar-lagets ögon! Vilken kväll!!!!!

https://www.youtube.com/watch?v=027oLpfNxDw&index=1&list=FL2v9qo_4bIBTmUg1w0lPM9w
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Och den startade!!!!! Nu kan ögonblicket av TOTAL eufori visas för resterande världen. Under glada tillrop, mekaniker stärkta av en del Pistonhead starköl, och en helvetes massa startgas, kunde Hyndan dras igång!!!!
Och LYSS till klangen från det hemsnickrade 4-a systemet! Hör slurpet från insugen!!! Se glädjen i ägarens ögon! Se triumfen i mekar-lagets ögon! Vilken kväll!!!!!

https://www.youtube.com/watch?v=027oLpfNxDw&index=1&list=FL2v9qo_4bIBTmUg1w0lPM9w


:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana

Fifan va fräntl:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top