Synpunkter på mina lågfartsbana/högfartsbana - Filmer

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Uppkörning om två veckor. Var ute en runda igår nu innan vädret blir för dåligt. Kan ha varit sista gången innan uppkörningen om man har otur.
Tänkte kolla med er om ni har något att tillägga efter ni sett filmerna.

Om detta hade varit uppkörning hade jag jag då blivit godkänd på dessa banor eller är det något jag ska tänka på?


Lågfartsbana 1

Lågfartsbana 2

Högfartsbana
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Hinner inte kolla klippen just nu men noterade en sak i din text. Har du uppkörning om 2v så låt inte detta vara sista gången! Håll uppe träningen även om det regnar. Lämna inget åt ödet utan se till att vara så bra förberedd som möjligt.
 

Pin

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki zx900c -98
Hejhej,

Ser skitbra ut. Du fixar det lätt på uppkörningen om du kör såhär. Lätt! Om jag skall försöka komma med tips så på lågfart 1 om du tar ut svängen lite innan sista konen (efter du passerat näst sista) så kan du komma närmre konen på "tillbakavägen" och då blir det lite lättare/rakare. Och på lågfart två när du stannar mellan konerna så står du ganska rakt. Kan du ställa dig lite snett emot den konen du skall sen emot. Då blir det lite lättare. Men du reder ut det skitsnyggt ändå. Enligt min körlärare så är de sällan (typ aldrig) kinkiga med att man "kör för fort". Så även fast du kanske i vissa delar kan köra långsammare tror jag inte detta är något problem alls.

Sen när man startar på lågfarten, redan här kan man stå lite snett så man siktar på hörnet man skall runda. Då blir det ännu lättare. Man måste inte stå rakt...

Jag körde upp för en månad sedan och du piskar mig med hästlängder och jag klarade det utan större problem.

Har lite svårt att bedöma högfarten, men det man ser är bra. Ända jag kan säga är att när du kommer in för undanmanövern så vill de att du inte lättar gasen utan håller samma tempo igenom (50km/h eller 48km/h funkar ju med) genom hela kurvan. Av alla moment på manöverproven verkar inspektörerna ha minst översyn med att man välter en kon i högfarten. Så tänk dig för här.

Och väl på uppkörningen, kör som du har övat. Försök inte på något nytt, eller ta något nytt/bättre spår.

Som sagt, du fixar det lätt!

Lycka till, håller de tummar jag har för dig! Hojta gärna till när du har klarat det så man får gratulera :)
 

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Ort
Sthlm
Hoj
En dekaltrimmad en..
Jag tyckte det såg bra ut! i högfarten ska inte u-svängen vara lika långsam som i krypkörningen, och förankra dig med låren när du bromsar. krypkörningen såg mycket bra ut. Du kommer klara det.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Noja mindre, kör mer, och försök ha kul. Minns att de vill se kontroll och självförtroende.
 

HojBruden

Glad
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Blajd
Svårt att se på filmen, men kom ihåg att du inte får hålla emot med bromsen på lågfarten. (Du får såklart dutta med den vid några tillfällen för att få ner/hålla nere farten). Ljudet på lågfarten låter i mina öron fel, eftersom varvet verkar ligga rätt konstant?

Högfarten går nog lite långsamt. På väg ut ur vändningen kan du slira rejält på kopplingen för att få mycket mer fart fram till första kon. Det går också bra att Reset000 säger att ha hög fart igenom hela vändningen om det passar dig bättre.

Bli inte nojig nu för att jag ser förbättringspotential, du kommer säkert att klara provet galant!
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Det syns att du ibland försöker spänna emot med överkroppen på lågfarten,
som jag tror åtgärdas om du höjer blicken en aning.

Som det ser ut så får du ändå körkort utan problem, men om du känner för att experimentera lite.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Nä, bromsen undviker jag på lågfartsbanan. Den enda gången bromsen används är i lågfartsbana 2 när jag ska precis stanna mellan konerna, frambromsen används då. Jag lirkar med kopplingen i stort sett hela tiden för att hålla nere farten så om gasen ligger konstant kan ju inte vara ett hinder. Gas måste man ju ha. Som sagt kopplingen används typ hela tiden.


Högfartsbana är nog filmen som gör att det ser långsamt ut, 50km/h är det som gäller. Började först använda treans växel men använder istället fyrans växel när jag kör igenom dit och treans växel på tillbaka vägen.
I slutet av högfartsbanan använder jag 1:ans växel när jag ska runt. Är det rätt växel att använda?

Här är en annan film från högfartsbanan som jag filmade några veckor sen. Hoppas jag fått lite mer flyt sen den filmen gjordes.
 
Last edited:
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Nä, bromsen undviker jag på lågfartsbanan. Den enda gången bromsen används är i lågfartsbana 2 när jag ska precis stanna mellan konerna, frambromsen används då. Jag lirkar med kopplingen i stort sett hela tiden för att hålla nere farten så om gasen ligger konstant kan ju inte vara ett hinder. Gas måste man ju ha. Som sagt kopplingen används typ hela tiden.


Högfartsbana är nog filmen som gör att det ser långsamt ut, 50km/h är det som gäller. Började först använda treans växel men använder istället fyrans växel när jag kör igenom dit och treans växel på tillbaka vägen.
I slutet av högfartsbanan använder jag 1:ans växel när jag ska runt. Är det rätt växel att använda?

Här är en annan film från högfartsbanan som jag filmade några veckor sen. Hoppas jag fått lite mer flyt sen den filmen gjordes.

Det går för sakta i vändningen på den filmen.

På min uppkörning så klagade uppkörningsförrättaren på att jag körde för sakta,
låg i 50-55 i fyrans växel. Körde om banan i 50-55 i treans växel sen var det hur lugnt som helst. Samma sak med bromsprovet. Något att tänka på :rolleyes:
 

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1 (-03), 690 Enduro (-14)
Fick rekommenderat att med lite gaspådrag slira på tvåans växel vid vändningen på högfartsbanan, för att slippa den höga motorbromseffekten på ettans växel. Lite slir på tvåan så att drivpaketet är spänt och du kommer iväg snabbt och fint!

Ang. krypfarten och varvtal. Inga problem. Du hade en jämn och långsam fart - hur du balanserar koppling och gas har ingen som helst betydelse, så länge de inte anser att du misshandlar hojen (läs: inte kan köra alls). Och det ska mycket till. Det här fixar du!
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Jag vet en som blev tillsagd att använda 4:ans växel i högfartsbanan för att få bättre flyt. Verkar som kontrollanterna har olika åsikter. Tur att man kan hantera banan i både 3 och 4:ans växel :)
Men lite mer fart i vändningen på högfartsbanan, det ska jag ska jag ändra på. Ska prova tvåans växel.

Lågfartsbanorna verkar iallafall vara rätt, hastighet etc. Är det jag tränat mest på och varit mest orolig över. Känns bra att ni tycker de funkar.
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Hej,

Jag tog mitt kort för drygt en vecka sen och försämrar du inte din låg- och högfart så klarar du det galant, har sett mycket mycket sämre som ändå med lätthet klarat manöverprovet.

Ett tips är att fokusera på trafik och behålla nivån du har i lågfart. Känner du inte till området du kör upp i så kör runt där innan uppkörning och bekanta dig med rondeller osv. Lär dig att hålla farten uppe på landsväg och snåla inte med hastighet på 70-sträckor!

Lycka till

D
 

Red1986

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa z800 -15
Hej!

Det är viktigt att du gör en korrekt inbromsning på uppkörningen, så jag råder dig till att inte hoppa över den vid övning. Lycka till :hej
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Herre jestrikanes ... tur man tog mc kortet innan de började med dessa cirkuskonster.Hursomhelst så verkar du duktig och bör relaxa över allt för mycket funderande så lär det väl gå bra i fortsättningen med. :crash
 
Last edited:

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Sista klippet, er bra ut och tänk på, upp med bröstet och ha raka armar när du bromsar.

I think, annars så får någon rätta mig
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Du gör det nog bättre än mig iaf :tummenupp ... såg bra ut på filmerna. Se till att köra mycket nu innan uppkörningen så att du inte tappar "flytet". :)
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top