Intense's Blackbird turboprojekt

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Utifall någon skulle fundera över ämnet - jorden för störningskänsliga saker skall utgå från en enda plats och det är batteriets minuspol, ingen annanstans, inte motorblocket eller annan bekväm plats. Likaså +12V matningen för känsliga saker bör gå så nära batteriet +pol som möjligt, det brukar blir det knivigaste då relän är skak/vibrations-känsliga.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Ja där har jag ju haft jordsladden och då har det inte fungerat. Har ju även dragit matningen till pc:n direkt från plus på batteriet och det har inte heller hjälpt något. Spridarnas och spolarnas matning drivs ju via ett relä, borde man prova att koppla sig förbi det för att utesluta någon störning den vägen? Drivningen av spridarna går ju på samma relä som primärsidan på tändspolarna, då har man ju 2 st spolar mitt i den matningen. Kanske borde prova att separera dem tillfälligt, typ dra matningen direkt från batteri till spridarna eller spolarna. Fan vad less jag är på det här nu.
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Hur menar du att det är kopplat när du skriver att "spridarna och spolarnas matning drivs via relä"?
Är det original på det viset?
Vad får PC-V:an sin signal för varvtal på denna hojmodell?

Om jag som jämförelse beskriver hur det funkar på min Speed Triple, har haft PC-3:a på men har numera en PC-5:a.
PC-3:an hade bara spridarkontakter (som strömförsörjningen kom från) och TPS-kontakt.
Varvtalet räknade den ut via spridarnas pulser (antar jag, kan inte vetat det utifrån nåt annat)

Medans PC-5:an, förutom spridar- och TPS-kontakter, även hade en kontakt för att koppla in på vevaxelsensorn. Som den får/tar signal och räknar ut varvtalet.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Spridarna och spolarnas +12 försörjning styrs via ett relå som heter "engine stop relay", det är så original. Min pc3 och pc5 har endast spridarkontakter och tps-signal. Ingen vevaxelgivare på dessa modeller av pc så de räknar varvtalet från spridarsignalen.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Vissa modeller har inbyggd tändningsmodul , Det är därför det är en vevsignal ingång
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Hmmm... Ja då är det ju, i teorin, ingen skillnad där iaf...
Skumt.

Om du har xenon-konverterat framlampan så kan ju det störa en hel del elektronikgrejer. Men antar att du inte har lyset på när du haft motorn igång... (om det nu är så att du har xenonkonverterat).
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Nu jävlar, återfick precis hopp om livet igen! Mailade Dusty på Dynojet igår och fick det här som svar nyss:

"There is a filtering setting in the PCV that may help this. Trying running this file as a firmware update in the PCV and let me know if this helps."

Fick med en fil som verkar vara ett tillägg till den vanliga firmwaren och uppdateringen verkar ha gått vägen. Kan tyvärr inte prova förrens imorgon men nu har jag stora förhoppningar, håller verkligen tummarna nu :)
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Nähä, det här gick ju inte heller. Nu har jag en stabil varvtalssignal men med en duty-cycle som lever ett eget liv.
Tittade lite på spridarpulsen och den har en lustig strömspik, man brukar bara ha en men detta ska man visst kunna styra upp med någon slags släckdiod men mina el-kunskaper sträcker sig inte så långt än, grilla en ecu vore klart tråkigt..

Mailade lite med Dynojet igen och de undrade om inte den där strömspiken lurar Power Commandern hur den ska räkna ut duty-cyclen så den ballar ur.

DSC_0283.JPG
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Frågan är om man kan ha sönder någon men syftet är ju bara att återleda spänningsspiken över spolen..
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Lite mer kopplingspyssel har inträffat, bestämde mig för att svarva till lite spacers så de Lesjöfors-fjädrar jag fått spänner så hårt det går och nu känns kopplingen faktiskt riktigt manlig. Tack för fjädrarna ännu en gång också Sp20!

DSC_0308.JPGDSC_0309.JPG

Beställde drivpaket av V.Saarela här på forumet, ett kugg större fram och ett mindre bak samt en Ek ZZZ kedja. Bör förhoppningsvis klara av allt jag kan utsätta den för.

Har nu gett upp min Pcv och återgår till en Pc3 med multi-huben, kommer dock plocka ut dubbla signaler från alla givare för att kunna logga med Pod-300 displayen och bredbandslambdan. Inte lösningen jag hade önskat men nu kan jag iaf plocka ut användbar data från loggningen och använda i pc3:an också. Har även hittat att man kan låsa upp bla. start up fuel i den om man får en upplåsningskod från Dynojet. De skulle skicka den i veckan sa dom.

Sen vill jag tro att det är dags att mappa den :yoparty
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag har ett par original avgasrör till en Blackbird 2006, ej använda då slipon monterades direkt vid leverans.
PM:a om ni är intresserade.
Billigt!
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag gillar ditt ambitiösa försök att sälja men de rören vill man ju inte ha med katalysatorer i :)
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag gillar ditt ambitiösa försök att sälja men de rören vill man ju inte ha med katalysatorer i :)

Det finns väl säkert någon som har repat eller bulat till sina originalrör :)
Jag vet att man inte ska annonsera här men den här tråden är mycket mer livad än Blackbirdtråden :)
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Äntligen så har man fått provköra!

Väntar fortfarande på spridare och lite delar men nu har jag äntligen fått provköra med en tillhöftad map och en mycket lätt förspänd wastegate. Laddade väl runt 0.4 bar och övervakade lambdan noga och låg och pendlade mellan Afr 11.5 - 13.

Första gången laddtrycket kom ordentligt så kändes det som att jag färdades i warpspeed. :hojraket Gjorde bara 2 helt okontrollerade framhjulslyft runt 120 kmh.. I bästa fall förut kunde man provocera upp den på bakhjulet över ett krön ibland eller på ettans växel vid högt varv.

Med tanke på hur den går nu med en helt tillhöftad mapp och lite laddtryck så vågar jag bara ana hur den kommer gå med ca 1 bars laddtryck och en riktig mappning. Så jävla skönt att allt verkar sitta ihop och fungera som det ska. Undrar hur många timmar man lagt ner nu.. :yoparty

DSC_0323.JPG
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Var bara lugn, det kommer att vara värt allt vid 1 bar:yoparty
Äntligen så har man fått provköra!

Väntar fortfarande på spridare och lite delar men nu har jag äntligen fått provköra med en tillhöftad map och en mycket lätt förspänd wastegate. Laddade väl runt 0.4 bar och övervakade lambdan noga och låg och pendlade mellan Afr 11.5 - 13.

Första gången laddtrycket kom ordentligt så kändes det som att jag färdades i warpspeed. :hojraket Gjorde bara 2 helt okontrollerade framhjulslyft runt 120 kmh.. I bästa fall förut kunde man provocera upp den på bakhjulet över ett krön ibland eller på ettans växel vid högt varv.

Med tanke på hur den går nu med en helt tillhöftad mapp och lite laddtryck så vågar jag bara ana hur den kommer gå med ca 1 bars laddtryck och en riktig mappning. Så jävla skönt att allt verkar sitta ihop och fungera som det ska. Undrar hur många timmar man lagt ner nu.. :yoparty

View attachment 417057
 

pulver73

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2006
Ort
dalarna
Hoj
Blackbird Turbo
Vad kul för dig. Lite avis är jag på att du har sprut. Men jag är så nöjd med min hoj, så det får väl gå!
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Vad kul för dig. Lite avis är jag på att du har sprut. Men jag är så nöjd med min hoj, så det får väl gå!

När jag höll på att bråka med min Pcv som mest så stod jag dock och fantiserade om förgasare för jag höll på att bli gråhårig.. Men å andra sidan hålla på att bestycka på en radfyra med förgasarna under tanken med ett plenum på är inte heller så kul men det är åtminstone mer rakt på sak, det verkar ju av vad man har läst fungera rätt så bra med förgasarturbo ändå :)
 
Last edited:

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Eftermarknadssprut är ju lite enklare än piggyback, kan ju tåla att tänkas på.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top