Intense's Blackbird turboprojekt

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Man kan göra sådär så att bullret linjerar med mc:ns linjer men man kan sätta burken kite snett också som jag :huvet
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Glömde skriva att nu tycks även jag ha drabbats av ofestliga fenomen med insprutning.. Varvtalet i Poden har plötsligt blivit instabilt jag har ingen aning om varför, det har fungerat bra alla gånger jag startat den utom igår. Har inte ändrat på något alls sen jag monterade det mer än att lambdan var urkopplad från wbd2 och instrunentbelysningen var på samt baklampa. Låter för mig helt osannolikt att det skulle vara det?

Fan :huvet
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Ingen som har några idéer, har brottats hela kvällen med ett fladdrande varvtal. Kan plötsligt fladdra förbi 30000 och 40000 både i displayen och i pcv-programmet och då och då låter det som den stupar lite i insprutningen när man får de värdena. Kopplar man ur pc:n och kör direkt på spridarna så blir det stabilt så det verkar vara något som stör power commandern. Det intressanta är att de första gångerna jag hade hojen igång så uppträdde det inte men nu plötsligt så jävlas det. Har haft en Pc3 tidigare som funkat utan problem så ska testa med den imorrn och se vad som händer.. Har även flashat om firmwaren i pc5an och hoppas i min desperation att det ska ge något (antaligen inte).. :huvet :huvet :confused:
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Surt sa räven , var fredagen den 13e igår också :(

Hoppas du får snar support :)
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Verkar eventuellt vara något fel på powercommandern, plötsligt vandrar spidartiden iväg i tabellen till höger och duty-cyclen ökar.. fast det står -15 överallt i tabellen. Kopplar jag in min gamla pc3 så funkar det perfekt.. Hmm
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är inte så att jordkabeln för din PC3 på något sätt har fått dålig kontakt med minuspolen på hojens batteri?
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Förtydligande, pcv krånglar och pc3 funkar fint. Rycker man jorden så stannar den ju och bra sensorjord krävs för att få en bra tps-avläsning och den är stabil på båda. Som sagt så är varvtalet inte stabilt på pcv och fuel adjust vandrar iväg på egen hand, jättekonstigt..
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Du menar för mapsensorn antar jag? För pcn får ju +12 matning från spridaren och jord från batteri. Plockat sensorjord vid tps och matning till map - sensor där med. Precis som till pc3.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Nu har jag löst problemet med att den driver iväg i fuel adjust utan att ens vara i garaget. Känner mig just nu jävligt dum :) OM man kopplar ur mapsensorn och inte trycker disable i programmet så driver ju den signalen iväg uppåt av sig själv och då låg pressure table kvar där.. Hur fan kunde jag inte se det.. Klart man glömmer sånt mitt i felsökningen av det andra felet.

Dock har jag fortfarande inte kommit på varför varvtalet fladdrar men nu återstår enbart det.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Man får se upp med att det verkligen är 5 volten , om man mäter på signalkabeln kan det även ligga 5 volt där

Låter rörigt men jag har gjort den missen

Det man även måste tänka på är att Pc5an måste ha konstanström när man jobbar med setuperna . Vid tillslag så går ju endast pumpen och strömmen till spridarna ( Pcn ) i 2 sekunder

Har gjort den missen med , Man står å svär vilket skit man jobbar med hmm:huvet
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Man får se upp med att det verkligen är 5 volten , om man mäter på signalkabeln kan det även ligga 5 volt där

Låter rörigt men jag har gjort den missen

Det man även måste tänka på är att Pc5an måste ha konstanström när man jobbar med setuperna . Vid tillslag så går ju endast pumpen och strömmen till spridarna ( Pcn ) i 2 sekunder

Har gjort den missen med , Man står å svär vilket skit man jobbar med hmm:huvet

Alltså signalkabeln från map-sensor till pc eller från tps till pc?

Borde jag ha plockat matningen till mapsensorn någon annanstans då? Jag tog ut den från tps:ns matning på +5 som sagt, har även kalibrerat den med den strömkällan och det verkade inte vara några konstigheter då. Sen driver jag ett relä från matningen till spridare och spolar för att jag inte ville lägga lambdans belastning på den kretsen utan med strömmatning direkt från batteri men relästyrt. Min första tanke var att spolen i reläet störde det men kopplat man ur det helt och hållet gör det ingen skillnad så felet bör inte ligga där.

Jo det känner jag till, jag har ju kopplat på mig med separat strömkälla på 12 på jord och röd kabel på 1:ans spridare.

Tycker jag har provat att koppla från allt extra för att utesluta det men varvtalet kan ändå hoppa till 30000 eller 40000 i tiondels sekunder ibland.. :huvet
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jahapp, felsökandet fortsätter. Hade ett långt samtal med Peter Andersson och vi bollade lite teorier men kom fram till att pc5:an kanske har något fel.. Det mesta andra var redan testat. Kopplade dit en pc5 från en cbr1000rr som jag vet funkar och fick exakt samma fenomen så det bör vara något från hojen som stör den. Alltså är båda med största sannolikhet hela, funderar på om man kan få dit något slags lågpassfilter eller vad det kan vara för andra saker som stör ut den? Kan t.ex en halvkass likriktare göra så att det läcker växelspänning från generatorn och den plockar någon sådan signal?

Kopplade jorden i ramen istället och kan eventuellt ha blivit lite bättre faktiskt, kanske man kan koppla på sig där sprutet jordar? (inte sensorjord) men den andra huvudjorden som går in i ecu:n.

Sen kopplade jag bort strömmatningen som kommer från spridare 1:s matning till pc5 och drog en separat sladd direkt från batteriet för att eliminera eventuella störningar där. Precis samma fenomen dessvärre.

Blir ju tokig på det här, pc3 funkar ju men den kanske har bättre filtrering av signalen än vad en pc5 har?

Såhär beter det sig:

:(
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Hade ett liknande problem men med hastighetssignalen på min förra hoj och där var just jordsignalen problemet. Om du jordar i samma som TPS:en, vad händer då?
Jag ska kolla var jag tog jorden ifrån.
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Jag tog jorden från samma som ECU, det löste problemet, kan vara värt att prova.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Det är ju sensorjord i tps:en, jag tror inte man får göra så för den ska ju orka driva spridarna det är väl därför en pc har separat sensorjord och en "vanlig" jord. Kopplar man samman dem så tror jag på fiasko alternativt kan man nog ha sönder något misstänker jag..

En vän föreslog att man ska sätta en ferritring runt kabeln eventuellt linda den flera varv igenom. Typiskt vanligt på alla möjliga signalkablar. Men då heter det nog drossel om man lindar kabeln igenom flera varv. Han påstår att det ska göra underverk så det känns som nästa alternativ. OM jag inte kan hitta felet så kan jag åtminstone tänka mig att kringgå det.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag tog jorden från samma som ECU, det löste problemet, kan vara värt att prova.

Menar du sensorjord eller jord? Finns ju 2 st in i ecun enligt elschemat. Får för mig att sensorjorden inte kommer tåla de strömmar som går genom den vanliga jordsladden till pc:n? Vore pricken över i om man grillar ecu:n om man börjar experimentera för mycket..
 
Last edited:

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Jag menar vanlig jord, sensorjorden är ju något annat så där kan det ju bli illa. Vet sedan tidigare att man även separerar olika jordkablar mot motorblock och så just för att slippa störningar.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top