Intense's Blackbird turboprojekt

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Nu går det låångsamt, har besökt en gubbe i Segeltorp som bygger måttbeställa ljuddämpare ( Benkes rostfria) Ska lämna en ritning nästa vecka så ska han få snickra till en. Blir lite snyggare än att köpa en bildämpare från rakarör.se. Han visade upp lite ljuddämpare han byggt och han verkade kunna sin sak minst sagt trots sin ålder :)

Tänkte mig något i den här stilen
View attachment 415630

Blir det en UD4600B-63?
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Den är ju bara 2.5", jag hade ju tänkt 3" även där. Han jag snackat med kunde skräddarsy en som ser ut som på bilden i 3". Den ljuddämparen med raka gavlar på båda sidor hade ju funkat men jag vill gärna ha en kon på sidan in för det är snyggt. Med tanke på vad han sa för pris så kan gubben få göra det istället. :)
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Jag kör med 4 kantig burk utan återrinning och skvalpplåtar, funkar bra. kör ju i och för sig bara på strippen men har inte haft några problem än.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Börjar fundera lite på det här med mappandet, det närmar sig så sakteliga.. Är det någon som är sugen på att beskriva tillvägagångssättet lite detaljerat för mappning. Jag har ju tillgång till bromsbänk gratis så jag funderar på att ta tag i det själv ändå. Har mappat en del vanliga hojar med dynojets interface så jag klarar av det men vore trevligt om någon kunde beskriva hur de går tillväga efter själva basmappen utan laddtryck är utförd. För den biten tror jag att jag reder ut själv.

Man lägger på visst antal procent, Marklund sa runt 10% per 0.1 bar laddtryck och sen testar man och arbetar sig nedåt mot target afr, alltså att man tex skulle börja på 15% eller något sådant. Räknar den något själv med target afr som i tuninglink för den vanliga mappen eller får man påta och fixa helt på egen hand i den tabellen för övertryck?

Många frågor..
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Var håller du till och var ska du bänka den?

Säg till annars jag har ju rätt god koll på det där:)
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Mc-varuhusets bänk är det. Jo det var min tanke, men jag vill inte snylta på dina kunskaper utan att göra rätt för mig. Typ ringa dig och fråga och sen tacka för det och lägga på luren, det känns inte schysst att göra så. Då är det bättre att jag konsulterar dig i din bänk eller något sånt. Den mentaliteten är man själv rätt trött på vad gäller mekande osv :) :tummenupp

Jag får återkomma så fort jag fått ihop det sista, saknar spridare och en ljuddämpare som nu tillverkas så jag kan bygga klart avgaseriet helt. Går förvisso att köra utan men känns bättre att mottrycket är som det ska vara senare också.

Håller också på att mailar lite med Dynojet för att se om man kan klämma dit en ignition module, verkar vara möjligt med en från en Cb600f som också kör wasted spark med konventionella spolar. De kunde visst meka med mjukvaran innan de skickar den så att den funkar för mitt triggerhjul som inte har några borttagna tänder. Cb600f 16-3 hjul och Blackbird 12-0. Har höga förhoppningar om att detta ska lira efter vad de skrev.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Har aldrig monterat på Blackbirden , Har du lösa trottelhus? annars kan du få låna en å prova med
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag tror till och med att det ska finnas Volvo gröna i vårt garage, (mycket bilfolk där) hade ställt in mig på de jag länkade men ska se om jag hittar några annars lånar jag gärna en och testar! Har inga lösa trottelhus just nu. Kan vara skönt att för en gångs skull spara några kronor i det här bygget, budgeten är rätt sprängd om man säger så.. :)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Man får kapa bort lite plast i nosen på dom då sticker dom in bättre , Brukar göra det med en kabelskalare modell avbitare med runda käftar
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Jag har 3 gröna till salu med kontakter BILLIGT.
Kanske byta mot nåt?
Jag tror till och med att det ska finnas Volvo gröna i vårt garage, (mycket bilfolk där) hade ställt in mig på de jag länkade men ska se om jag hittar några annars lånar jag gärna en och testar! Har inga lösa trottelhus just nu. Kan vara skönt att för en gångs skull spara några kronor i det här bygget, budgeten är rätt sprängd om man säger så.. :)
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Aha, det låter inte så komplicerat.. Fästskruvarna till fuelrailen går ju att svarva längre om det behövs. De är en stång med 2 säten på och gängor i båda ändarna. Volvos är 465cc vill jag minnas?
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag har klurat på en annan liten detalj, jag köpte ju en 2 bars mapsensor men tänkte att om man mot förmodan skulle få skenande laddtryck någon gång så har man ju ingen marginal för bränslekompensering uppåt. Har man en 3 bars kan man ju ha inskrivet i tabellen högre än vad man laddar och således kommer det ju inte magra av som fallet med en 2 bars om man laddar över 1 bar. Borde jag byta till en 3 bars istället är frågan, det rör ju sig om några hundralappar och kanske kan vara värt det istället för smälta kolvar..
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jo det har jag ju, finns lite bilder på tidigare sidor. Byggsats från Marklund som jag stekte ihop själv.
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Det är lite tunt med gods i spjällhuset om du ska ta upp hålet där spridarna ska sitta, ett tips bara.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Det tänkte jag nog inte göra ändå, kan man få dit Volvospridarna utan massa byggande så får det bli såna..
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Hittade Volvospridare, dock inte gröna men andra i samma mått. Fuelrailen sitter väldigt nära tanken på blackbirden så jag tvivlar på att de kommer få rum även om man lyckas få de på plats. Tror jag får bita ihop och köpa de dyra spridarna till Honda S2000 dessvärre. Dessutom har jag redan stiftat nya kontakter en gång och orkar inte leta reda på kontakter ännu en gång..
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Nä men nu börjar ju allt ordna upp sig.. fick fel manometer förra veckan. Skulle ju vara -1 till 1.5 bar men jag fick -1 till 15 bar och det kan ju vara bra om man ska köra med 15 bars laddtryck. Annars så är det mindre användbart.. :huvet

Här gömmer jag vevhusventilationen som snickrades ihop förra veckan..
DSC_0239.JPG

Hursom så blir det så här på styret med dynojet-displayen och laddtrycksmätaren. Tycker det blev ganska prydligt ändå.
DSC_0251.JPG

Sen kommer vi till det roligaste, den måttbeställda ljuddämparen blev ju precis som jag ville ha den och var superfin finish på den. Priset var också rätt magiskt, 1500:- men jag gav han lite dricks också :)
DSC_0260.JPG

Har gift mig med min svets tror jag. Upptäckte att förutom att vara lambdasvetsmuttrar så kan man använda dom som rotgasanslutning.
DSC_0262.JPGDSC_0267.JPG

Kapade till böjen på slutet, vad han göra den extra lång så man kunde kapa efter behov sen, nu återstår att bygga fäste för röret under bromspedalen och bygga klart hållaren runt ljuddämparen. Sen är det bara spridare kvar innan man kan skicka upp den i bänken..
DSC_0268.JPGDSC_0270.JPG
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top