Intense's Blackbird turboprojekt

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Hej Dagboken, idag har jag byggt klart intercoolern så när som på ett nedre fäste eller något som spänner in den mot kylaren bara men det är ett litet jobb. Byggde ett svept fäste som flyttar upp den i förhållande till kylaren, blev över förväntat måste jag säga. Har även snidat till fästen för R1-fläktarna och placerat dom med millimeterpassning framför grenröret.

Har även trycktestat den innan jag byggde fästet och det läckte i 4 porer pytelite och lite mer vid innerradien på röret så fick värma till det och sen var det tätt.
DSC_0102.JPGDSC_0103.JPG

Ett stycke kylar och intercoolerpaket :yoparty
DSC_0105.JPGDSC_0106.JPG

DSC_0110.JPG

Här var det som sagt lite trångt och det ska till en värmeplåt där grenröret är allra närmast kylaren så jag slipper oväntad överaskningar som lokal kokning eller att det till och med går hål som jag läste i en annan tråd..
DSC_0112.JPG

Kom även ihåg att vrida ut röret lite så att slang och slangklämma får plats, ska eventuellt svarva till en liten bit och svetsa dit så jag har en bra kant. Alternativt bygga upp en i svets men den behöver nog lite tillfilning för att inte slangen ska glida av.
DSC_0116.JPG

Gott nytt år på er kattskallar!: :tummenupp
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Hur snyggt var det där då?!! :tummenupp8 mm frigång mellan kylare och grenrör har funkat bra för mig. Mindre frigång har tidvis inte fungerat.. Mest beroende på att det slagit i, inte på grund av värmen tror jag.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Tack! Låter betryggande med frigången isåfall, ska se om jag kan klämma in några små plåtar där det är närmast röret, vägrar linda röret med avgasbandage hur som helst. :)
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Har typ 0,00001 mm frigång ( kanske ) mellan fäste till kylare och grenrör , har kört 1000 mil utan problem ( ännu ):va
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Långsamt framåt går det.. Saknar lite pengar för att köpa en pcv och wide band commander med deras pod300 display men snart så reder det sig. Finns annat att göra sålänge.

Lurade lite på det här med luftfiltret direkt på turbon och hittade ett stort uni-filter som har stor area och sen hittade jag en gammal tratt från en förgasare och jag tänker att den borde man ju kunna smälla dit som en adapter så man får större filterarea än med ett filter som passar direkt på turbon. Vad tror ni om det hela? Ska bara svarva till tratten så den går på turbon.

DSC_0134.JPGDSC_0135.JPGDSC_0136.JPG

Fick klura en stund hur jag skulle få dit de övre skruvarna till kylaren, när intercoolern blev lite upphöjd framför så var det helt omöjligt att skruva fast kylaren från insidan så jag fick sätta en pinne som man hänger upp den på i gummiupphängningen och sen får man skruva in en sådan från utsidan på den andra gummiupphängningen. Går precis att få in en hylsa men det går.. :)

Tetris :)
DSC_0118.JPG

Byggde ett fäste sen så det hela sitter still.
DSC_0130.JPGDSC_0133.JPG

Världens största mapsensor bredvid en normalstor men nu får det vara en sån (GM 2 bar) Har kalibrerat den och den ger linjärt utslag till 1,1 bars övertryck. Ska bara dubbelkolla med volttalet från hojen sen så värdena stämmer.
DSC_0131.JPG

Drog sen lite tryckslang och rörstumpar och det verkar bli bra, lite tajt för handen vid fullt styrutslag men det har man ju inte så ofta förutom när man vänder på en parkering, får för mig att den lilla förträngningen som blir från kanten på tanken inte borde spela någon roll alls.
DSC_0124.JPG

Sista bilden vägrar fungera igen..
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Ska du verkligen köra utan den svarta plasten som sitter mellan tank och sidokåpa :va
Din IC borde ta i gaffelbenen ganska tidigt vid styrutslag , eller ?


m
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Den svarta plasten är sekundär, funktionen får gå först där kanske får fila lite i den för slangen. Givetvis så slår inte gaffelbenen eller kronan i intercoolern vid fullt styrutslag. Så jävla spånigt kan man ju inte bygga det, eller klart man kan men jag har inte gjort det.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Alltså jag skulle givetvis ha använt en glad smiley det var med en glad och skojig underton det hela, inte meningen att låta dryg! Svårt att förmedla saker på internet ibland :tummenupp
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
På tal om plasten på sidan igen så kapade jag lite idag och det blev ju inte så tokigt ändå. För ett tränat öga så kan man ju ana vad det är till men för en oinvigd kan man ju alltid dra till med att det är en särdeles grov kylslang :banana

DSC_0156.JPGDSC_0157.JPG
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Vilket artikelnummer är det på mapsensorn? Min heter 12247571. Heter din likadant? Stämmer det att den klarar 2bar absoluttryck, alltså typ +1 bar övertryck? Jag fick med sensorn med turbogrejerna. Jag hade ju tänkt bygga för ladd över 1.5 bar:3freak Även om jag inte utnyttjar det med nuvarande turbo.

Världens största mapsensor bredvid en normalstor men nu får det vara en sån (GM 2 bar) Har kalibrerat den och den ger linjärt utslag till 1,1 bars övertryck. Ska bara dubbelkolla med volttalet från hojen sen så värdena stämmer.
View attachment 414655
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Ja det verkar stämma det artikelnumret, men ska du ladda 1.5 bar så måste du ha den som heter 3 bar. De är ju angivna i absoluttryck som du sa. De kan man även konstatera från kalibreringen jag gjorde vid 2,1 bar absoluttryck så är volttalet ut nästan lika med det in och då är det ju så långt man kommer. På en 3 bars är ju skalan förskjuten mer med sämre upplösning.

Gjorde en liten enkel graf bara men jag måste kolla vad matningsspänningen är för den på hojen och göra om kalibreringen där för det kommer troligtvis skilja. Nu hade jag bara 4.77 volt från en dc-källa. Det ska väl vara ca 5 i hojen så vi får se om det skiljer linjärt där sen. Valde en 2 för bättre upplösning när jag inte tänkt ladda mer än 1 bar.

sensorvolt.JPG
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Bildbombar väl på som vanligt, känns lite som en monolog men vad gör väl det. Verkar ju vara lite trafik i tråden så kul att någon är intresserad fortfarande iaf :) Börjat montera saker "skarpt" för att kunna starta hojen snart. Tvättar igenom allt så det inte ligger några spån eller något annat skit kvar.

Fick en oljekylare tillslut och stekte dit ett fäste i kåpställningen då 99:an saknar det fästet. sitter även en airduct framför innanför frontkåpan som också kommer från en 97:a men glömde ta en bild på det.
DSC_0149.JPGDSC_0150.JPG

Känner att jag försöker undvika buntbandslösningar för de brukar oftast resultera i att man blir ståendes vid sidan av vägen så jag bemödade mig med riktiga fästen till tändspolarna också.
DSC_0154.JPGDSC_0167.JPG

Kuken.
DSC_0153.JPG

Bestämde mig ganska omgående för att det var väldans trångt att försöka klämma in ett filter innanför kåpan och eftersom det redan var några små skrapmärken på vänsterkåpan från att tidigare ägaren vält den på uppfarten hemma så tog det inte emot lika mycket att ta fram hålsågen. Luftfiltret syns ju knappt ehh.. :hihi
DSC_0161.JPGDSC_0163.JPG

Weldfie, det allra senaste i bloggosfären..
DSC_0143.JPG
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Tänk på att du måste ha följebil om den blir bredare än 260 cm med luftfiltret :brynad
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Funderade lite på det här med varvstoppet, enligt det jag läst så har den fuelcut och det påstås att med Turbo och lite laddtryck så kan det få tråkiga följder men läser man vidare lite så har många bilar med turbo original samma typ av varvstopp. Men frågan är om det magrar ut så mycket så att det är stort överskott av luft så sjunker ju temperaturen igen. Varmast blir det ju precis vid överstökiometriskt men vid varvstopp bör man rimligtvis ligga långt förbi detta.

Bör man göra något åt det eller kommer det fungera som det är? Undvika varvstopp i bänken med laddtryck? Hmm..
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Nu går det låångsamt, har besökt en gubbe i Segeltorp som bygger måttbeställda ljuddämpare ( Benkes rostfria) Ska lämna en ritning nästa vecka så ska han få snickra till en. Blir lite snyggare än att köpa en bildämpare från rakarör.se. Han visade upp lite ljuddämpare han byggt och han verkade kunna sin sak minst sagt trots sin ålder :)

Tänkte mig något i den här stilen
rör.jpg

Har lyckats knåpa ihop pcv, lambda och displayen och allting verkar lira som det ska. Byggt kabelhärva till lambdan med kabelstrumpa och krympslang. Tidskrävande men men slipper ett virrvarr av kablar över hela stället.. Glömde fota det här spektaklet idag men får ta igen det i nästa inlägg.

Stiftat lite kontakter då cbf1000 och blackbird inte har samma spridarkontakter
DSC_0206.JPGDSC_0207.JPGDSC_0210.JPG

Gjorde en kontakt vid Tps:en för att kunna plocka ut sensorjord, signal och +5v matning till den extra mapsensorn.
DSC_0212.JPG

Muppsensor, ska nog göra om kalibreringen när jag får min Wika-manometer.
DSC_0203.JPG

Stekt lite mer avgasrör sålänge, sitter 2 lambdamuttrar på baksidan. En för wideband commandern och en för att skruva i när man kör i bänk. Siktar på uppstart i helgen tror jag så ni får väl hålla tummarna för att inget går åt helvete.. :)
DSC_0188.JPG
 
Last edited:

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Jävl..t gött , känner igen den lätt krystade ryggböjande / knästående / nervösa uppenbarelsen som letar källor till haveri :):tummenupp
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Fick ett ryck att jag skulle göra en seriös catchtank till vevhusventilationen efter tidigare råd här. Tänkte dock inte ha den återcirkulerande utan med en kran så man kan tappa av det som hamnar där i då och då. Fick bli lite bafflar och grejer i så det förhoppningsvis ska rinna av sig innan det når filtret. Ingång litet rör där uppe, stor anslutning för filter och en slang i botten som jag leder ner bak vid kåpan med en kran så man kan ställa en burk där och tömma.

Känns bättre än att bara ha ett filter på slangen eller en petflaska som verkar vara populärt bland bilfolk :)

DSC_0215.JPGDSC_0224.JPGDSC_0226.JPGDSC_0228.JPG

Ibland får man ju till det riktigt bra :)
DSC_0233~2.jpg

Tada!
DSC_0235.JPG
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top