Intense's Blackbird turboprojekt

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Hej!
Nej jag kan förstå att du inte vill riva och byta skruvar nu, sorry att jag inte såg tidigare så jag kunde tipsa, men nu vet du ju vad du ska göra om problemen dyker upp. En annan sak (du kanske redan har fixat) du måste plugga pulsair ventilerna så att du inte blåser upp avgaserna under tanken.
Med vänlig hälsning
Peter
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Hej!
Nej jag kan förstå att du inte vill riva och byta skruvar nu, sorry att jag inte såg tidigare så jag kunde tipsa, men nu vet du ju vad du ska göra om problemen dyker upp. En annan sak (du kanske redan har fixat) du måste plugga pulsair ventilerna så att du inte blåser upp avgaserna under tanken.
Med vänlig hälsning
Peter

Klart du inte ska be om ursäkt hehe, men som sagt om jag skjuter packningar så får jag ta tag i det där med skruvarna då. Pulsairlocken är igensvetsade redan :tummenupp
Har börjat bygga en downpipe, bilder kommer imorrn :yoparty
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
bara att höra av dig så kan jag berätta hur jag har gjort. Misstänkte det att det var klart. :tummenupp
Mvh
Peter
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Nu närmar det sig tror jag, bygger lite här och där på hojen lite beroende på vilka delar som anländer från Ebay. Snickrat downpipe och nu har jag inget rakt rör än så jag kommer inte längre än såhär än.

Guud vilka festliga färger det blir!
DSC_0063.JPG dp.jpg

Oj så usel bild men det smiter in nere vid urtaget vid tråget så allt för rum innanför kåpan även att det är 3"
DSC_0069.JPG

Dragit lite bränsleslang och hittat lämplig plats för regulatorn, kom även på att man kanske ska ha justeringsskruven lätt tillgänglig.
DSC_0081.JPG

Klämmorna på bilden är ta mej tusan den bästa uppfinningen efter färdigskivad ost, såna som brukar sitta original på många hojar idag. Heter clic-r eller click-r på ebay och är så sjukt smidiga jämfört vanliga klämmor till tunna slangar och sånt. :tummenupp
DSC_0078.JPG
DSC_0080.JPG

Köpte en kylare för bb-97-98 på Ebay som itne har dykt upp än men har förberett lite så man kan måtta in den tillsammans med intercoolern. Sänkte ner kronorna på gaffelbenen så att det motsvarar att gaffeln är bottnad, så vet man exakt hur mycket utrymme som finns istället för att chansa.
DSC_0089.JPG

Köpte cellpaket och gavlar från marklund men ena gaveln var ju för kort bit plåt så röret hade hamnat en bit in på ic:n så jag lappade i med 2 bitar så röret nu sitter helt utanför.
DSC_0084.JPG

Eftersom man troligtvis har någon bokstavskombination så kände jag mig tvingad att göra en radie på insidan så att inte luften möter en vass kant :)


Och nu dog bilduppladdaren så jag får väl redigera inlägget och se om det funkar då..
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Gick visst inte att få in bilderna då man redigerade heller.

Eftersom man troligtvis har någon bokstavskombination så kände jag mig tvingad att göra en radie på insidan så att inte luften möter en vass kant
DSC_0085.JPG

Halva klar typ, minus lite fästen och vad nu en intercooler kan komma att behöva mer. Tänkte göra andra sidan så fort jag vet hur stor bit rör jag behöver ha för att det ska passa med slangdragningen till turbon.
DSC_0087.JPG
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Lite Julpyssel då.. Drog till med världens dunderförkylning så fort man blev ledig men orkade mig upp en stund igår till garaget och fick lite gjort. I form av delar så saknar jag nu egentligen bara spridare, Powercommander 5 (med lite omlödning) och en laddtrycksmätare så det tar ju sig. Jo en ljuddämpare och lambda också..

Blev ju lite förvarnad över utrymmesbristen mellan intercooler och framhjul men har konstaterat att med ett könshårs bredd i marginal så kommer kylare med 2 st R1-fläktar samt intercoolern få plats. På bilden är gaffeln motsvarande helt bottnad och då kunde jag trä igenom gaveln så nu återstår bara att bygga ett fäste till den.. :banana

DSC_0094.JPG
DSC_0093.JPG

Under tanken finns det iaf gott om utrymme så här kan dumpventilen också få bo..
DSC_0083.JPG
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
:tummenupp
Blackbirdar kanske inte är dom allra snabbaste ens med 18 bar men dom är f..n Snyggast bland sporttourers :tuttar

Önskar jag hade en :kär:tummenupp
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Folk har frågat varför jag inte bygger på en Busa direkt som "alla" andra och mitt enkla svar är att motorn är säkert bättre lämpad för det med lös cylinderrad och kraftigare bottendel men jag klarar inte av utseendet på den. Den gamla ser liiite bättre ut men den nya är ju bara hemsk, speciellt bakdelen.. :)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Är det avståndet till intecoolern när gaffeln är helt ihopfjädrad?
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Folk har frågat varför jag inte bygger på en Busa direkt som "alla" andra och mitt enkla svar är att motorn är säkert bättre lämpad för det med lös cylinderrad och kraftigare bottendel men jag klarar inte av utseendet på den. Den gamla ser liiite bättre ut men den nya är ju bara hemsk, speciellt bakdelen.. :)

För att inte tala om hur tråkigt det är att vara och göra som alla andra....
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Är det avståndet till intecoolern när gaffeln är helt ihopfjädrad?

Precis och lite till, dessutom verkar framskärm kunna ta rätt mycket kontakt och flexa med så jag verkar slippa notchning av intercoolern. Blir ju lite utböjning av gaffelbenen bakåt också men det lär röra sig om några mm med det korta avståndet från gaffelkronan.
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Jag fick forma Framskärmen med lite värme för att få frigång .
Det ser ut som att din IC sitter lite högre dock .

M
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
:tummenupp
Blackbirdar kanske inte är dom allra snabbaste ens med 18 bar men dom är f..n Snyggast bland sporttourers :tuttar

Önskar jag hade en :kär:tummenupp

Jag håller inte med.
011-laqrsa-honda-blackbird-001.jpg

DSC_0016large.jpg
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Frågar du mig så är den övre originalet ( fastän den är tjejfärgad ) och den undre blir då mer som en Taiwankopia :fakta

Fast den övre är ju då en kopia på ZZR1100, som i sin tur är en kopia på en kopia, och egentligen är ju alla billiga taiwankopior utom den Franska Michaux-Perreaux steam velocipede från 1868
3057770069_0356fbb050_z.jpg

On topic så är det tufft med en turbobird :tummenupp och hoppas du får klart den lagom tills snön smälter
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Själv byggde jag på en Blackbird av 2 orsaker, billig i inköp och jag vet att motorerna håller bra om man bara gör några småjusteringar med nya skruvar. Har åkt 2 säsonger på strippen med ca 100 repor och 2 heldagar i bromsbänk utan att något har tenderat att gå sönder i motorn. Ska riva i vinter för säkerhets skull och se om det behöver bytas något i den. Sen finns det ju en annan fördel jämfört med Hayabusa och det är ju om motorn skulle rasa så är det ju inte så stor konkurrens om de begagnade delarna.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Precis och lite till, dessutom verkar framskärm kunna ta rätt mycket kontakt och flexa med så jag verkar slippa notchning av intercoolern. Blir ju lite utböjning av gaffelbenen bakåt också men det lär röra sig om några mm med det korta avståndet från gaffelkronan.

Gafflarna flexar faktiskt ganska friskt.
Mer än man vill tro :gnissla

Men så länge inte framhjulet tar i så är det nog lungt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top