Intense's Blackbird turboprojekt

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jo det känner jag till, ska precis sätta igång med att skära till "bottenplattan" som skruvas mot spjällhusen. Ska ta och beställa lite plenumprofil snart också men hur ska man göra lämpligast med gavlarna, antar att en rak plåt inte är vägen att gå? Handknacka och engelskt hjul till lämplig form?

Edit: Aha, kanske ska ringa och fråga lite snällt igen. Som sagt så är jag ju inte ute efter att göra allt själv, det blir nog så klurigt ändå och för de pengarna så är det ju lika bra att leja ut det till en expert.
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jaha, succé blandat med lite motgång i garaget men det hör ju till givetvis.. :huvet Lyckades bygga klart jiggen och har dubbelkollat och måttat med turbon igen innan jag kapar loss röret för att bygga de andra böjarna. Den känns tämligen styv och väger en smula så den borde väl duga för att tämja sträckenergin i 2 mm rostfritt.

Fräste till gavlarna för att de ska vara exakt samma vinklar så att plattan som håller kollektorns fläns inte ska vrida sig när man spänner åt den..

IMAG2402.jpgIMAG2405.jpg

Punktat dit gavlarna och mätt ett par gånger extra för att jag inte ska bli ledsen i ögat sen.

IMAG2408.jpg

Borrning och gängning gick bra ända tills en jävla biltema-gängtapp small av utan särskilt stor pålagd kraft. Dessutom är de helt värdelösa jämfört med riktiga grejer.. Fick borra ett hål bredvid istället var helt omöjligt att rå på den med handmaskiner i garaget.

IMAG2409.jpg

Hurra! Nu kan man äntligen börja bygga grenröret på riktigt :)

IMAG2411.jpgIMAG2413.jpg
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Har hunnit med både det ena och det andra.. Åkte till Järvsö och cyklade nedför berget i helgen men det slutade med en fraktur i stortån istället. Bättre att snida grenrör för vinkelslipar är ju ofarliga. :)

Ett rör
IMAG2432.jpg

Ett rör
IMAG2433.jpg

Ännu ett rör
IMAG2434.jpg

Här blev det rörigt, har 4 rörböjar nu och har börjat snida till hur de möts i form av en kollektor, sen kommer jag kapa isär och göra klart den först och sen lista ut en lämplig ordning för att sömma ihop resten så jag inte står där med något ställe som är omöjligt att komma åt. Är medveten om att det inte bör byggas med en massa riktningsändringar men de få som är gjorda är rörböjar så det inte är några skarpa kanter plötsligt.
IMAG2437.jpg

Undrar fortfarande om det här är rätt typ av bränsletrycksregulator: http://www.ebay.com/itm/Malpassi-Ad...cles_CarParts_SM&hash=item4170990e78#shpCntId Som jag förstår det är den linjär för insprutning och turbobruk och med mätare som tillbehör.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
En fundering jag hade efter jag gjorde mitt grenrör färdigt..

Jag var tvungen att porta den inbyggda wastegaten då jag inte fick laddtrycket under 0,7 bar vilken fjäder jag än hade i, marklund förklarade det med att grenröret har så korta rör att avgaspulserna är så pass starka.
Om man skulle byta plats på rör 1 & 4 mot 2 & 3 i kollektorn borde alla rören bli mer jämnlånga?
Vet dock inte om detta skulle göra någon skillnad?
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag har tittat på den lösningen men det verkar bli ännu krångligare än vad det redan är med själva byggandet, men teorin låter ju inte helt orimlig. Men rören blir ju fortfarande korta och varvar man lite så blir det ju rätt många pulser per sekund, men laddar det så mycket som 0,7 även med en tryckklocka från någon volvo som laddar 0.3 original?
Marklunds rör ser ju likadant ut i princip men jag hade tänkt ladda runt 0,8 så det borde lira ändå tycker jag?
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Min laddade också någonstans runt 0,7-0,8 med helt öppen wastegate, blev en extern istället så var problemet löst.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Aha ok, monterade ni den på något av rören på grenröret då. Får väl ta det som det kommer, är en bit kvar dit ännu.
Lyckades äntligen med något vettigt denna vecka efter brutna tår och skärsår på ena handen, skar mig när jag skulle skära bröd en morgon och sen körde jag sönder en svarv i skolan som jag fick stå och laga en eftermiddag :huvet

Hursomhelst så ska jag nu bara klura ut bästa sättet att sömma ihop det så jag inte står där med en fog som är omöjlig att komma åt. Tanken är att ta kollektorn först och sen svetsa på resten på de rören som då kommer sticka ut från den i någon lämplig ordning.

i1e3jb.jpg


1zv3muo.jpg


Riktigt nöjd med hur rören möts i mitten, det som ser ut som ett hål i mitten är det högra nedre röret som är blankt så man lurar sig men det blev verkligen ett perfekt "kryss" bara på ögonmåttskapning :)
3169qo8.jpg


Fick även revidera böjen längst till höger då den byggde ut för mycket mot kylaren men det visade sig vara lättare än jag trodde. Även att matcha ihop alla rör till en kollektor visade sig betydligt mindre krångligt än jag trodde. Känns äntligen som jag kommit någon vart :)
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Porta was ten så är det inget problem över huvud taget .
Hade snarare problem att dra stången ur klockan till ventilen efter portning .
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Hittade ett plenum byggt av någon i usa till en hoj som aldrig blev klar, jag känner dock att jag inte riktigt kan bedöma om det verkar vettigt. Volymen på det ser rätt liten ut men det kanske räcker, någon som kan hjälpa mig att bedöma insuget på bilden? Vad fästet är till vet jag inte men skulle kunna tippa på en hållare till en dumpventil kanske? Modifiera anslutningar och annat kan jag ordna själv sen.

014.JPG
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Köp plenum profil på löpmeter av mcx eller en alu plåt av närmsta järnaffär istället?
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Fyller väl på med lite mer bilder och sånt, blir lite som en blogg det här.. :) Slog till på det där plenumet. Fick det för 2000 + frakt så jag tyckte det var värt att chansa. Har ju en svets nu och får ihop hyggliga svetsar även i alu så jag tänkte lägga till ett uttag för dumpventil samt mapsensor. Sen om man behöver bygga om det lite så ska väl det också gå att lösa tror jag.

Provmonterat röret på hojen och drog en lättnadens suck över att det passade och att inte cc-måtten i jiggen var fel, kontrollmätt flera gånger så det ska passa men man vet ju aldrig, ibland pundar man till det ändå..

Lurar lite på det här med ic och kylare och börjar fundera på ifall man kan rota fram en lite lägre kylare, isåfall kan man ju klämma in den ovanrör grenröret och då blir det inga problem att få plats med ic:n trots hög placering av turbon. En kylare till en Kawa Z1000 är lika bred och tjock och har anslutningarna på samma ställen men är 22 istället för 25 cm hög. Sen får man komplettera med en sådan här http://www.ebay.com/itm/07-08-09-10...Parts_Accessories&hash=item4d2572349c&vxp=mtr t.ex. på sidan eftersom att den kylaren saknar lock.

Succé!
IMAG2462.jpg

Klart att avgaserna ska ha det fint där inne också, lite putsande när man svetsat ihop det så ska det nog bli riktigt fint.
IMAG2464.jpg


Monterat Walbro-pumpen, äntligen något som är bolt on! Kontakten är ju till och med exakt samma.
IMAG2469.jpg

Tvättat av det ordentligt med bromsrengöring och aceton innan man ser sig på något sömmande
IMAG2474.jpg

Passade även på att öva lite mer på alu-svetsning, har gjort ordentliga framsteg på sistone så snart kanske man till och med vågar sig på att sätta ihop något "skarpt" där man faktiskt inte får bränna ett stort hål eller baka in en massa skit i fogen.
IMAG2476.jpg
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Nice , sätt tillbaka röret i jiggen innan helsvetsning bara :tummenupp
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Varför ladda under 0,7?:confused:
Citat:
En fundering jag hade efter jag gjorde mitt grenrör färdigt..

Jag var tvungen att porta den inbyggda wastegaten då jag inte fick laddtrycket under 0,7 bar vilken fjäder jag än hade i, marklund förklarade det med att grenröret har så korta rör att avgaspulserna är så pass starka.
Om man skulle byta plats på rör 1 & 4 mot 2 & 3 i kollektorn borde alla rören bli mer jämnlånga?
Vet dock inte om detta skulle göra någon skillnad?
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Varför ladda under 0,7?:confused:
Citat:
En fundering jag hade efter jag gjorde mitt grenrör färdigt..

Jag var tvungen att porta den inbyggda wastegaten då jag inte fick laddtrycket under 0,7 bar vilken fjäder jag än hade i, marklund förklarade det med att grenröret har så korta rör att avgaspulserna är så pass starka.
Om man skulle byta plats på rör 1 & 4 mot 2 & 3 i kollektorn borde alla rören bli mer jämnlånga?
Vet dock inte om detta skulle göra någon skillnad?

Kan det vara så att det är när man ska göra någon form av grundmappning utan laddtryck som det blir svårt om den laddar 0,7 direkt? Vill minnas att det är lämpligt att mappa så långt det går utan laddtryck för att ha en bra "sugmapp" innan man rampar upp med laddtryckskompensering för t.ex. pc3 & pcv.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Eller kör på bana, lite mycket effekt i vissa kurvor med nedlägg :huvet

Varför ladda under 0,7?:confused:
Citat:
En fundering jag hade efter jag gjorde mitt grenrör färdigt..

Jag var tvungen att porta den inbyggda wastegaten då jag inte fick laddtrycket under 0,7 bar vilken fjäder jag än hade i, marklund förklarade det med att grenröret har så korta rör att avgaspulserna är så pass starka.
Om man skulle byta plats på rör 1 & 4 mot 2 & 3 i kollektorn borde alla rören bli mer jämnlånga?
Vet dock inte om detta skulle göra någon skillnad?
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Vill bara skriva av mig, insuget var undermåligt byggt och jag måste bygga om det en hel del.. Inga trattar i och för liten volym så nu ska jag göra det större framåt och montera i trattar. Jaja, ibland får man visst grisen i säcken ändå. Bilder kommer senare :huvet
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Har klurat lite och tänkte spara fästplattan till insuget då den är helt ok, ska dock kapa av rören som satt i och montera trattar istället och snygga till undersidan med lite mer svets och sen en omgång i fräsen. Tänkte göra det lite störra då det nu är på gränsen till för litet volymmässigt.

Snidade till en adapter till fuelrailen så jag slipper modifiera fuelrailen i sig. En adapterbit som det lilla röret passar in i så det blir tätt och en mutter utanpå med m18x1 gänga. Sen infästning för banjo så man kan dra slang till bränsletrycksregulatorn.

IMAG2502.jpg
IMAG2504.jpg
IMAG2505.jpg

Sen en plugg med gänga för banjoskruv till oljematningen, skulle sticka av en som var klar och då högg stickstålet istället så det resulterade i biten till höger :huvet Men envis som jag är så gjorde jag en ny direkt..

IMAG2507.jpg

Grenröret har jag sömmat ihop en del men tänkte nu överlåta de krångligaste ställena till en vän. Ändå nöjd med att jag satte ihop korset i kollektorn utan att bränna sönder allt, ser vettigt ut på baksidan också. Ska även dra ihop det på insidan när jag gjort klart det från denna sida. Korta sömmar lite här och där så det inte slår sig jättemycket åt ett håll, verkar fungera.

IMAG2494.jpg

Ghetto-förvärmning, är kallt i garaget så värmer det lite innan, inte för att det bör behövas i så tunna grejer men hellre lite ljummet än helt kallt när man börjar.

IMAG2497.jpg

Jag undrar över det här med pysventil som man sätter tvärs riktningen till originalmapsensorn, vad för typ av ventil är det jag ska ha. Någon som kan ge en närmare beskrivning så skulle jag vara tacksam.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Hej Bloggen! Nu har jag och min gode vän stekt klart grenröret och jag har gått loss med gassvetsen och glödgat lite för att det förhoppningsvis inte ska säga pling och peka åt alla håll när jag lossar det ur jiggen.

Vi lossade de två mittrören ur jiggen för att lägga en liten söm på ett ställe där det inte gick att komma åt och det gick ju åt helvete att få tillbaka det sen efter den manövern. Tanken var att det var en så kort söm så det borde gå men tji för det. Jag frågade många gånger är du säker på att det går, jaaa det går att värma och rikta tillbaka men det var helt kört.. Nästa gång jag tänker sträckenergi så blir det inget lossande ur en jigg. Fick kapa ett av rören och montera tillbaka och lägga en ny söm..

73o2tk.jpg


Hursomhelst så verkade det inte slå sig så mycket så länge man låter bli att svetsa i det när man har lossat det. Ska köpa lite betpasta och pensla på innan jag polerar det då det även förbättrar kring värmepåverkad zon mer än vad enbart mekanisk borttagning av oxiderna gör.

Litet men mysigt
2vv8h7o.jpg


Tadaa!
2qcgeia.jpg


Känner mig lite nöjd nu, förhoppningsvis ännu mer när jag provat hur röret passar i toppen senare idag. :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top