Motorcykel dör när den gungas kraftigt framåt

Runonwheels

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2014
Ort
Täby
Hoj
Honda CB1000RA -09
Hej!

Jag har en Suzuki bandit 600 av årsmodell 2000 som på senare tid börjat strula. Det hela började med att motorcykeln helt plötsligt dog när jag var ute och körde på motorvägen. Äventyret slutade med att jag fick leda hojen av motorvägen och glatt promenera hem. Cirka 30minuter senare startade hojen utan några problem och jag kunde köra vidare (ihop om att det var en engångsgrej). Cirka 10 kilometer senare dör hojen igen och denna gång ligger jag i cirka 30-40km/h. Sedan händer det även en tredje gång. Får efter det tredje stoppet igång den igen men tomgången låter nu annorlunda och kommer inte heller upp i samma varvtal. Hade innan detta aldrig haft något problem med hojen.

Rullar senare in i garaget och plockar ur tändstiften och märker att dessa är väldigt sotiga och torra. Putsar dem eftersom jag inte har några nya och får bort en hel del sot. Tar av tanken och kollar därefter luftfiltret vilket ser okej ut. Tittar även på bränslefiltret vilket ser fräscht ut men kanske lite gammalt. Sedan försöker jag starta hojen vilket inte går så bra. Köper lite startgas och då går den igång. Den får därefter gå på tomgång i ca 10-15 min och det ser/låter bra. Hoppar därefter upp på den och gungar kraftigt framåt några gånger med handbroms intryckt (likt ett test av framfjädringen). Då märker jag hur den från att ligga på ca 1300 rpm går ner till 1000 sedan 800 för att sedan dö, inom loppet av två sekunder. Vad kan detta bero på? Och är det samma fel som gjorde att den dog under körning tidigare?

Ursäkta att det blev en lång text men är tacksam för alla svar!
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top