Koppla strömbrytare som "tändningslås"

jakob96

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Visby
Hoj
KTM 250 EXC Racing -04
Tjenare, jag fick ju hjälp med hyr jag får ur styrkåset på min ktm 250 exc för ett tag sen, men nu började jag fundera på om man skulle koppla in en strömbrytare så man kan bryta tändningen på hojjen med. För annars skulle ju vem som helst kunna gå och starta hojjen om man t.ex är i affären. Men jag vet inte riktigt vart man ska koppla in den. Jag har kollat på ett elschema men det gör mig inte så mycket klokare. Det jag vill göra med strömbrytaren är så att själva tändningen inte får någon ström så att man inte kan kicka eller starta med elstarten. Är det någon som vet hur jag kan göra?

Mvh Jakob
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Gå via dödarknappen. Den dödar ju motorn genom att jorda en kabel.

Dold strömbrytare måste ju vara bland de bästa stöldskydd man kan ha om man bara kan hålla hemligheten för sig själv.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag hade en sån på min moppe. Enklast är att bryta jorden som går till tändningslåset nånstans där det inte syns. Enkelt och ofarligt. Sen gömmer man strömbrytaren i nån hålighet en bit in.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
på min ktm 530 så har jag kopplat en sladd på dödarkabeln som efter en strömbrytare är jordad, dvs du kan kicka/dra runt startmotorn hur mycket du vill utan att den startar.
sen har jag även förlängt kabeln som går från startknappen till startreläet och en likadan strömbrytare där, dvs elstarten kopplas ur.

jag har använt mig av dessa: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Strombrytare/Tryckstrombrytare-43029/ knappen är ca 1x1 cm så den är svårt att upptäcka om du monterar på rätt ställe.
 

jakob96

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Visby
Hoj
KTM 250 EXC Racing -04
Gå via dödarknappen. Den dödar ju motorn genom att jorda en kabel.

Dold strömbrytare måste ju vara bland de bästa stöldskydd man kan ha om man bara kan hålla hemligheten för sig själv.
Okej, jordar man när man trycker på knappen eller bryter man strömmen när man trycker?(så jag vet om jag ska serie eller parallellkoppla)

Det är lite det jag tänker, då slipper man att hojjen har stått igång hela natten om den skulle tråka stå ute någon natt.
Jag hade en sån på min moppe. Enklast är att bryta jorden som går till tändningslåset nånstans där det inte syns. Enkelt och ofarligt. Sen gömmer man strömbrytaren i nån hålighet en bit in.
Dock har jag inget tändningslås, det är därför jag vill ha en brytare.
på min ktm 530 så har jag kopplat en sladd på dödarkabeln som efter en strömbrytare är jordad, dvs du kan kicka/dra runt startmotorn hur mycket du vill utan att den startar.
sen har jag även förlängt kabeln som går från startknappen till startreläet och en likadan strömbrytare där, dvs elstarten kopplas ur.

jag har använt mig av dessa: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Strombrytare/Tryckstrombrytare-43029/ knappen är ca 1x1 cm så den är svårt att upptäcka om du monterar på rätt ställe.

Okej, det låter ju bra. Som jag frågade Two stroke man, hur är det med jorden från dödaren. Bryter man strömmen eller sluter man kretsen för att den inte ska tända?
 

jakob96

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Visby
Hoj
KTM 250 EXC Racing -04

Okej, tack så mycket för hjälpen alla. Det var dock lite synd att det inte var så att man bröt kretsen, men jag kanske kan hitta en brytare som slår till en medans den slår av den andra och vice versa. annars får jag göra på det lätta viset och ta 2 brytare helt enkelt :)
Det här är ett riktigt trevligt forum med massa goa personer som vill hjälpa dem som inget kan, men man lär sig mycket bara man får lite hjälp på traven ibland :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Okej, tack så mycket för hjälpen alla. Det var dock lite synd att det inte var så att man bröt kretsen, men jag kanske kan hitta en brytare som slår till en medans den slår av den andra och vice versa. annars får jag göra på det lätta viset och ta 2 brytare helt enkelt :)
Det här är ett riktigt trevligt forum med massa goa personer som vill hjälpa dem som inget kan, men man lär sig mycket bara man får lite hjälp på traven ibland :)

Du behöver inget som slår till. Bara en brytare som jordar så har du dödat motorn och skurkarna kan stå och kicka sig less.
 

jakob96

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Visby
Hoj
KTM 250 EXC Racing -04
Du behöver inget som slår till. Bara en brytare som jordar så har du dödat motorn och skurkarna kan stå och kicka sig less.

ja, men när brytaren slår till så jordar den. sen tänkte jag ha en till elstarten som def hade på sin hoj.

EDIT: Eller var det inte så du menade?
 
Last edited:

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
tro mig jag har letat som en idiot efter en strömbrytare som passar detta endamål. men tänk på att med samma tryck så ska du ansluta dödarknappen till jorden och koppla bort anslutningen till startknappen.

dvs en brytare två separata kretsar där den ena bryter när den andra kopplar till. jag hittar då ingen sådan :(
lr ja finns gör det säkert men om den är större än en tumnagel så är den inte så lätt att gömma :/

skicka ett pm om du får problem så kan jag förklara hur jag kopplat på min hoj.
 

jakob96

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Visby
Hoj
KTM 250 EXC Racing -04
Det finns ju 2-poliga strömställare om man vill ha en knapp till två olika kablar.
T.ex. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=35-031-23&toc=0&q=str%C3%B6mbrytare.
Som du redan såg så svarade def där.
tro mig jag har letat som en idiot efter en strömbrytare som passar detta endamål. men tänk på att med samma tryck så ska du ansluta dödarknappen till jorden och koppla bort anslutningen till startknappen.

dvs en brytare två separata kretsar där den ena bryter när den andra kopplar till. jag hittar då ingen sådan :(
lr ja finns gör det säkert men om den är större än en tumnagel så är den inte så lätt att gömma :/

skicka ett pm om du får problem så kan jag förklara hur jag kopplat på min hoj.
Jag kollade efter en sån lite på elfa igår, men hittade inga bra beskrivningar utan att kolla närmare på produkterna.
Här är en likadan fast med funktion för att i ena läget koppla dödaren till jord och bryta tändningen och i andra läget bryta dödaren från jord och koppla in tändningen. :)
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=35-031-49&toc=0&q=1834
Tyvärr så är den lite större än en tumnagel (ca 30x22mm).

Vart står det att den är till i ena läget och av i andra? Det var en sån jag tänkte köpa men visste inte riktigt hur jag skulle leta, Finns det såna som är mindre om dom har "spak"?

Edit: Vet någon av er hur stora strömmar det rör sig om? Hur många ampere är startmotorn på?
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
rätta mig om jag har fel men om du kopplar brytare på kabeln som går in och ur startknappen så bryter man strömmen till startreläet och inte till själva startmotorn, och antar att det inte är lika hög belastning där.
 

jakob96

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Visby
Hoj
KTM 250 EXC Racing -04
rätta mig om jag har fel men om du kopplar brytare på kabeln som går in och ur startknappen så bryter man strömmen till startreläet och inte till själva startmotorn, och antar att det inte är lika hög belastning där.

Jag antog nästan att det är så, är ju inte så grova kablar till startknappen. Så amperen lär inte spela någon större roll egentligen. Eller hur blir det med jorden? Är det samma ström som går igenom startmotorn som går ut i den jorden eller är det bara någon liten ström?

Ursäkta för mycket frågor, men misstag kan bli dyra imo så det är bättre att vara säker :)
 

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
...Vart står det att den är till i ena läget och av i andra? Det var en sån jag tänkte köpa men visste inte riktigt hur jag skulle leta, Finns det såna som är mindre om dom har "spak"?...
Funktionen i den är att den har 3 anslutningar per pol, där anslutningen i mitten kopplas ihop med antingen den ena eller den andra anslutningen på sidorna beroende på vilket håll man trycker knappen åt.

Om vi kallar anslutningen i mitten för G (gemensam) och de andra två för 1 & 2 så ska du, i det här fallet, där du vill koppla så en pol bryter när den andra polen sluter, koppla enligt följande.

Kabel från dödaren till G och jordkabel till 1 medan du på den andra polen kopplar tändkabeln till G och 2.

Då blir det så att i strömställarens ena läge kopplas dödaren ihop med jord och tändkabeln ihop med den anslutning som inte är inkopplad till något.
Och i strömställarens andra läge blir dödaren kopplad till den anslutning som inte är inkopplad till något medan tändkablarna blir ihopkopplade.

Kollar du under "Tekniska data" så finns det en rad som heter "switchfunktion", där står det i det här fallet "on-on".
Det betyder att något stift är ihopkopplat med mittstiftet hela tiden.
Om det står "on-off-on" så betyder det att det finns tre lägen på switchen där det mittre läget inte kopplar ihop några av stiften.

En viktig detalj är att om det står "(on)", med parentes så betyder det att knappen är återfjädrande (släpper kopplingen när du släpper knappen).

Här är en lista på de jag kunde hitta som är 2-poliga med rätt funktion och spak.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20340&pageSize=10&filterClause=COL_1%253D2%2526%2526%2526COL_2%253Don-on

Hoppas du förstod nånting av allt pladder... :lol
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
För många år sedan såg jag ett reportage där de intervjuade en f.d. biltjuv. Han hade alltid installerat en dold strömbrytare på sin egen bil. Ett originalsystem tjuvkopplas lätt, men den dolda strömbrytaren har tjuvarna sällan tid att leta reda på.

Min bil har numera en dold strömbrytare. :)
 

jakob96

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Visby
Hoj
KTM 250 EXC Racing -04
Funktionen i den är att den har 3 anslutningar per pol, där anslutningen i mitten kopplas ihop med antingen den ena eller den andra anslutningen på sidorna beroende på vilket håll man trycker knappen åt.

Om vi kallar anslutningen i mitten för G (gemensam) och de andra två för 1 & 2 så ska du, i det här fallet, där du vill koppla så en pol bryter när den andra polen sluter, koppla enligt följande.

Kabel från dödaren till G och jordkabel till 1 medan du på den andra polen kopplar tändkabeln till G och 2.

Då blir det så att i strömställarens ena läge kopplas dödaren ihop med jord och tändkabeln ihop med den anslutning som inte är inkopplad till något.
Och i strömställarens andra läge blir dödaren kopplad till den anslutning som inte är inkopplad till något medan tändkablarna blir ihopkopplade.

Kollar du under "Tekniska data" så finns det en rad som heter "switchfunktion", där står det i det här fallet "on-on".
Det betyder att något stift är ihopkopplat med mittstiftet hela tiden.
Om det står "on-off-on" så betyder det att det finns tre lägen på switchen där det mittre läget inte kopplar ihop några av stiften.

En viktig detalj är att om det står "(on)", med parentes så betyder det att knappen är återfjädrande (släpper kopplingen när du släpper knappen).

Här är en lista på de jag kunde hitta som är 2-poliga med rätt funktion och spak.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20340&pageSize=10&filterClause=COL_1%253D2%2526%2526%2526COL_2%253Don-on

Hoppas du förstod nånting av allt pladder... :lol
Jag går 3dje året på dator och kommunikationsteknik, där är det första året gemensamt som elektriker och på det här programmet så är det en del lödande med switchar och diverse elektronik. Så jag förstår vad du menar med hela din text, jag uppskattar att du tagit mycket tid till att hjälpa mig :)

Visst har dom on-on switcharna om vi ser det såhär ingång-utgång-ingång med 3 ben?
För många år sedan såg jag ett reportage där de intervjuade en f.d. biltjuv. Han hade alltid installerat en dold strömbrytare på sin egen bil. Ett originalsystem tjuvkopplas lätt, men den dolda strömbrytaren har tjuvarna sällan tid att leta reda på.

Min bil har numera en dold strömbrytare. :)

Ja, det är väldigt effektivt att ha lite switchar här och var :) En kul sak om man hade en snygg bil hade ju varit att sätta typ 8 strömbrytare seriekopplat på instrumentpanelen som går till en kabel. och så har man kopplat så att på vissa ska du ha spaken uppåt o några neråt. Då måste du ha rätt kombination och set skulle nog störa en tjuv lite :) Fast å andra vat han ju vad han ska kortsluta om det är lätt att få loss dom...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top