Köra litershoj på a2.

elifal018

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2014
Ort
bygdeå
Hoj
gsxr 1000
Tjena!
fick ett grymt bra pris på en gixxer 1000cc av en kollega och undrar om nån vet vad de är för straff av herr blå om man blir stoppad med a2 kort? om den är reggad som 25kw alltså. Blir de böter eller tar dom körkortet?

tacksam för svar!
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur många gånger tror du den här frågan ställts här tidigare? :huvet

Svaret är hyfsat uppenbart om du läser reglerna för A2, men för att fatta mig kort: Nej, du får inte köra en litergixxer på A2, oavsett vad den är reggad på för effekt. Är du inne på prövotiden för körkortet kan det säkert bli indraget, men annars blir det böter på ett par tusen. Vid upprepade förseelser kan de konfiskera hojen och ta körkortet då med.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Lugn nu Ulvhamne! Sätt dig ner och andas! Tänk på att elifal018 reggade sig här idag, var snäll mot honom och informera honom på ett vänligt sätt istället.

elifal018:
Om du verkligen, verkligen vill ha en literklubba medans du fortfarande har A2-kort har du tre alternativ.
1) Köp Gixxern, ställ av den, förvara den i ett garage där du kan sitta och torrbryta den tills du har A-kort och får köra den lagligt, påställd och försäkrad på allmän väg.
2) Köp Gixxern, bygg om den till banhoj, tag licens, kör på bana och känn hur dina genitalier gömmer sig när du vrider på rullen på långrakan.
3) Köp Gixxern, kör den, bomba satan, se polisen, försök hänga av polisen, tjör ihjäl dig direCkt!!1! Hamna i statistiken som ännu en ung man som dör i en meningslös singelolycka på en hoj som han inte är behörig att framföra i trafik.

Jag röstar på 1) eller 2). Vad röstar du på?
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Har många gånger undrat hur dessa kubikstörre hojar är i så kraftigt nedstrypt skick.Jag tror att en viss form av mopedkänsla med mina nuvarande plastraketer skulle vara en logisk förklaring.

Hoppas du hittar en lämpligare hoj och välkommen till sporthoj.com :crash
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Lägg upp en sticky angående detta med A2, obegränsat, 25kw, 35kw, going outlaw, strypningar etc så slipper vi trådar som dessa.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Eftersom inte en enda har svarat på frågan.

Olovlig körning, dagsböter.

Enligt google får du även en varning och i värsta fall upp till 6 månaders indraget körkort. Med varning som Praxis.
Har du prövotid så blir du av med körkort och få ta om det efter X månader (se ovan)... förutsatt att ditt körkortstillstånd inte påverkas.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Eftersom inte en enda har svarat på frågan.

Olovlig körning, dagsböter.

Enligt google får du även en varning och i värsta fall upp till 6 månaders indraget körkort. Med varning som Praxis.
Har du prövotid så blir du av med körkort och få ta om det efter X månader (se ovan)... förutsatt att ditt körkortstillstånd inte påverkas.

Jaaa.. Förutom jag då...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ska inte "någon" nämna förgasar-R1ans förträfflighet, speciellt att några årsmodeller var typade med en originaleffekt på under 70kW? ::hej

(nej, jag har ingen aning om vad som händer om man kör en sådan strypt till 35kW. Antagligen kör man ihjäl sig direKct)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Kan inte alla som har a2 köpa literklubbor o skada sig så att de tar bort den behörigheten och vi slipper alla dumma frågor?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Var syftet att köra den som 25 kw eller skulle den köras ostrypt med 25 kw på pappret.
Som 25 kw blir det ingen rolig motorcyckel. Då finns det betydligt bättre motorcycklar som 35 kw.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Äsch, klart han ska ha en 25kw 1000cc. För att kompensera att 25kw-stypningen ger mopedkänsla på supersportaren så monterar man turbo och vrider upp trycket ett par bar. Att han då landar högt över A2 löses enkelt genom att fälla ned passagerarfotpinnarna som kommer att begränsa moppen till en t-shirtbehaglig toppfart långt in i oktober.
 

elifal018

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2014
Ort
bygdeå
Hoj
gsxr 1000
haha nåt svar hade ja nytta av i alla fall!
nån här som hamnat i liknande situation i sommar?
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Det viktigaste är väl försäkringen?? Gäller den? Om ja lånar ut hojen till en utan mc körkort gäller inte den. Likaså om en som inte bor i mitt hus kör hojen.. Det finns en anledning till att du inte får köra den hojen på vägen. Så gör inte det då.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det viktigaste är väl försäkringen?? Gäller den? Om ja lånar ut hojen till en utan mc körkort gäller inte den. Likaså om en som inte bor i mitt hus kör hojen.. Det finns en anledning till att du inte får köra den hojen på vägen. Så gör inte det då.

Trafikförsäkringsdelen gäller fortfarande såvitt jag vet.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Lugn nu Ulvhamne! Sätt dig ner och andas! Tänk på att elifal018 reggade sig här idag, var snäll mot honom och informera honom på ett vänligt sätt istället.

elifal018:
Om du verkligen, verkligen vill ha en literklubba medans du fortfarande har A2-kort har du tre alternativ.
1) Köp Gixxern, ställ av den, förvara den i ett garage där du kan sitta och torrbryta den tills du har A-kort och får köra den lagligt, påställd och försäkrad på allmän väg.
2) Köp Gixxern, bygg om den till banhoj, tag licens, kör på bana och känn hur dina genitalier gömmer sig när du vrider på rullen på långrakan.
3) Köp Gixxern, kör den, bomba satan, se polisen, försök hänga av polisen, tjör ihjäl dig direCkt!!1! Hamna i statistiken som ännu en ung man som dör i en meningslös singelolycka på en hoj som han inte är behörig att framföra i trafik.

Jag röstar på 1) eller 2). Vad röstar du på?
4) Kör som folk på uppmärksammade platser och ta ditt A-kort när tiden är inne.

Till frågan, troligtvis böter 1:a gången, andra är lite värre. Finns väl dock en chans att kortet ryker även vid 1:a gången, lite andra grejer som spelar in med register eller fler trafikbrott vid punkten etc.. Eller att handledaren hos länsstyrelsen har en dålig dag.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top