Inför första knix!

off

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Sverige - Spanien
Hoj
Suzuki SV1000S -03, Honda CBR600 F3 -97, Hyosung GT 650 -09, BMW f650 -99, BMW K75 - 94, Honda CBR 125R -04
Hej!

Ska förmodligen på min första knix på söndag och har lite funderingar. Frånutom att jag måste lufta min bakbroms eller fixa den om det är något annat fel så undrar jag om man kan ha min icke original dämpare eller om man måste byta tillbaka till orginal? Är det något mer specifikt som dom kollar efter i kontrollen?

Är det några specifika skydd man behöver? Typ skinnställ? Har textilställ och jacka med alla skydden men räcker det?

Några andra tips?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Det räcker med de kläder du har. Dånar det helvete ur avgassystemet så kan du väl byta, men annars är det lugnt. Lufta bakbromsen låter som ett bra förslag rent generellt, kolla så du har belägg kvar. Ryggskydd, hjälm och kläder avsedda för att framföra en mc med.
 

MaudF

Liten, grön o elak!
Gick med
4 Jul 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Kawasaki er-6f ABS -08, ZX6-RR -05, Ninja 650 2019
Du behöver inte originaldämpare om inte eftermarknads låter för jäkligt och då kan det räcka med en DB-killer. Det man kollar att kedjan är ok spänd och är i bra skick, packboxar inte läcker, däcken inte är utslitna dvs har legalt mönsterdjup överallt, bromsbeläggen inte är utslitna, ingen "semestergas" (gashandtaget går tillbaka även i fullt styrutslag), ingen svampig broms vilket kan betyda luft i systemet eller gammal bromsvätska, styrlagret och att hojen verkar vara fri från läckage. Helt enkelt sådana saker man bör ha koll på innan man ger sig ut på vägen för att inte råka ut gör ett trist haveri

Textilställ funkar alldeles utmärkt. Se till att ha ryggskydd med om det inte är inbyggt i din jacka. Riktiga mc-stövlar och handskar.

Lyssna på instruktörerna och ta det lugnt. Det är inte frågan om någon hastighetstävling och man lär sig bäst om man taggar ner lite. Varinte blyg för att fråga instruktörerna om saker du inte förstår eller undrar över. De svarar mer än gärna och inget är för självklart när man är ny.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Glöm inte det viktigaste, ha kul! :fakta

Det är faktiskt inte så dumt tips heller, känns det läskigt är det inte kul, och känns det läskigt betyder det att man ska backa av en smula. :crash
 

off

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Sverige - Spanien
Hoj
Suzuki SV1000S -03, Honda CBR600 F3 -97, Hyosung GT 650 -09, BMW f650 -99, BMW K75 - 94, Honda CBR 125R -04
Tack för all input! :D

Dock verkar det som att mitt bakdäck har blivit lite för kasst för att köras med sen jag kollade sist...

8DJlS5e.jpg

OyWXZVI.jpg

Tror ni man kommer igenom på detta?

Om man inte ska ställa på 125:an och ta en tur med, den har ju nya däck :p
 

off

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Sverige - Spanien
Hoj
Suzuki SV1000S -03, Honda CBR600 F3 -97, Hyosung GT 650 -09, BMW f650 -99, BMW K75 - 94, Honda CBR 125R -04
Dom däcken duger fint

Det var upplyftande nyheter! :D

Någon som har koll på försäkringar? Har trygg hansa halv och enligt smc så ska de täcka deras kurser men när jag ringer för att dubbelkolla så får jag bara ett nej, täcker ingen ban körning alls.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det var upplyftande nyheter! :D

Någon som har koll på försäkringar? Har trygg hansa halv och enligt smc så ska de täcka deras kurser men när jag ringer för att dubbelkolla så får jag bara ett nej, täcker ingen ban körning alls.

http://svmc.se/school/Forsakring_vid_SMCs_fortbildning/

Enligt vad försäkringsbolagen sagt till SMC ska det gälla...
Men när du ringer ska du inte säga bandag, utan trafiksäkerhetskurs/utbildning när det gäller SMCs kurser. :) (Om det inte är steg5/6
 

off

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Sverige - Spanien
Hoj
Suzuki SV1000S -03, Honda CBR600 F3 -97, Hyosung GT 650 -09, BMW f650 -99, BMW K75 - 94, Honda CBR 125R -04
http://svmc.se/school/Forsakring_vid_SMCs_fortbildning/

Enligt vad försäkringsbolagen sagt till SMC ska det gälla...
Men när du ringer ska du inte säga bandag, utan trafiksäkerhetskurs/utbildning när det gäller SMCs kurser. :) (Om det inte är steg5/6

Det kanske var det som var fel, får prova igen och ändra orden lite! Jag antar att knix är ganska grundläggande (i grön klass) och inte avancerad? Annars kanske det är lite dumt att köra det som första gång!

Tack för all er hjälp! :D Får se om jag kommer på nåt annat självklart att fråga :banana
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det kanske var det som var fel, får prova igen och ändra orden lite! Jag antar att knix är ganska grundläggande (i grön klass) och inte avancerad? Annars kanske det är lite dumt att köra det som första gång!

Tack för all er hjälp! :D Får se om jag kommer på nåt annat självklart att fråga :banana
'Yes, knix är grundkurs. :)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Som Ulvhamne är inne på så skall du poängtera att det är SMC som håller i utbildningen du skall gå när du pratar med försäkringsbolaget. Jag har också Trygg-Hansa och försäkringen gäller på Knix och Storbanekurser som SMC anordnar. Svedea (som jag också har) gäller bara på Knix och i långsam och medel fartgrupp på Storbanekurser.

Utöver tipsen som du redan fått vill jag lägga till:
* Kom utvilad.
* Stressa inte (vare sig dit, där eller hem).
* Ta med pengar till fika (eller eget fika).
* Drick mer än du tror att du behöver.
* Var beredd på att du kommer att få en ordentlig "Aha!"-upplevelse över hur mycket du trodde att du kan som du blir bättre på efter kursen.
* Var också beredd på att du kommer att vilja gå många, många fler kurser efter den här...

Ha så kul och välkommen in i gemenskapen! :hej
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Om du har tänkt dyka upp på Gröndal behöver du inte bekymra dig för ljudet. Jag har kört med pipor (ej orginal) som är mätta 98,8 dB (1m 45'). :gnissla

Banan ligger avsides. Med banor för speedway, cross och motard så är nog Knix en av de tystare verksamheterna. :va

Om försäkring: Knix är grundkurs och då gäller försäkring (även Svedea).
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det kanske var det som var fel, får prova igen och ändra orden lite! Jag antar att knix är ganska grundläggande (i grön klass) och inte avancerad? Annars kanske det är lite dumt att köra det som första gång!

Tack för all er hjälp! :D Får se om jag kommer på nåt annat självklart att fråga :banana
Grönt är en bra grupp att börja i. Speciellt som det nu är första gången. Är det dessutom första gången på bana helt och hållet så är det helt rätt att börja där. Det är lite annorlunda men kul. Alldeles förfärligt kul.
Hojen då...se till att drivpaketet är i gott skick och att kedjan är "rätt spänd". Inget kladd och ingen ävja utan ren och fin överallt. Se helt enkelt till att slippa överraskningar...
För den som "bara" åkt gata innan så är det rätt fiffigt att vara lite ödmjuk...det finns förmodligen en och annan aha-upplevelse att göra under dagen. Många har den vägen vandrat... :rolleyes:
För att citera den självproklamerade sittställningsfetischisten[vilket ord] SGM, glöm inte att ha kul!
Vart du än ev. åker på söndag så kommer du att bli väl omhändertagen och ha kul, väldigt kul.

Vem vet, vi kanske syns på söndag....

Det finns mer att läsa här t.ex.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...hoppas det blir gröndal då! :D

Jag kommer härja i röd grupp som instruktör, bara ramla fram och heja, om det är dit du skall..
 

off

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Sverige - Spanien
Hoj
Suzuki SV1000S -03, Honda CBR600 F3 -97, Hyosung GT 650 -09, BMW f650 -99, BMW K75 - 94, Honda CBR 125R -04
Japp, det är gröndal som är målet! :D

Då är det bara kvar att fixa bromsarna imorgon då jag köpte fel pryttel på feltema för att lufta dom... :gnissla :huvet

Har väl inte siktat på något annat än grön grupp då det är första gången på bana trots 4 år med kort! Ska bli väldigt kul om man får ihop allt i tid, men det borde inte vara några problem.

Tack åter igen för all er hjälp! :tummenupp

Ett tack till Enrosabil som gjorde att jag fick nys om detta från början!
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Det var upplyftande nyheter! :D

Någon som har koll på försäkringar? Har trygg hansa halv och enligt smc så ska de täcka deras kurser men när jag ringer för att dubbelkolla så får jag bara ett nej, täcker ingen ban körning alls.

Har du en halvförsäkring så är det ju därför den inte gäller.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Två meter genomskenlig plastslang c.a 5 mm är vad som behövs för att kunn lufta bromsarna. Häng den över styret eller sadeln och pumpa tills det bara kommerbubbelfri och klar vätska i slangen. Då har även den gamla och mörka vätskan förvunnit ur systemet.

Fyll på behållaren med ny vätska så att ingen luft kommer in, stäng sedan luftnippeln under nedtryckning av bromsen.
 
Last edited:

off

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Sverige - Spanien
Hoj
Suzuki SV1000S -03, Honda CBR600 F3 -97, Hyosung GT 650 -09, BMW f650 -99, BMW K75 - 94, Honda CBR 125R -04
Två meter genomskenlig plastslang c.a 5 mm är vad som behövs för att kunn lufta bromsarna. Häng den över styret eller sadeln och pumpa tills det bara kommerbubbelfri och klar vätska i slangen. Då har även den gamla och mörka vätskan förvunnit ur systemet.

Fyll på behållaren med ny vätska så att ingen luft kommer in, stäng sedan luftnippeln under nedtryckning av bromsen.

Känner mig nästan dum så enkelt som det låter! Första gången jag gör det och tänkte att det blir säkert enklare med verktyg. Råkade köpa en luftare för kompressor vilket jag saknar en... Blir nog slang imorgon :D

Tack för tipset!
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top