Stor stånka i litet aluchassie?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ser inte detta som en byggtråd, lite för tidigt men... I alla fall så behöver jag lite input på hur jag ska bete mig nu. Detta är en Derbi GPR, 17" hjul, allting alu och jättelätt. Det jag fastnade för var radialbromsen fram med tillhörande radialpump, och en jätteskiva på det:kär Gaffeln är 55 mm och ser fetare ut än betydligt större hojar jag haft:confused:

Hur som helst började jag montera en Yamaha TZM 150cc motor men stannade halvvägs, insåg att det är läge för en STÅNKA:yoparty

Tanken är tillverkad av ngt som känns som en riktigt lyxig plasthink, så den får kapas ur undertill, som ett skal bara. Det borde ge plats för en stort topplock uppstickandes i ramen.

Första tanken var luftkyld 400-650cc men typ CRF 450 kanske skulle vara lite lättare + high tec ( i sammanhanget )?

Någon med intressanta förslag på fyrtaktare, eller har ngt att sälja?
 

Bifogat

  • Derbi.jpg
    Derbi.jpg
    58 KB · Visningar: 388

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Nån hyfsat varvvillig cross-450-maskin borde kunna bli bra. :tummenupp 250 känns lite klent och större än 450 kanske är svårt att få plats med.
 

Rupert

Medlem
Gick med
3 Sep 2004
Ort
tyresö
Hoj
xr 600
Om tvåtakt skulle vara av intresse. Så har jag en husqvarna cx 400 motor som tigger.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Varför plötsligt vaknade och blixtsnabbt ratade en tvåtaktare är för att jag kom på att de senaste två potenta tvåtaktarna jag hade gjorde mig förbannad, kan inte förklara det bättre. ljudet bara ÅT sig in i hjärnan. jag vill powerwheela på tvåtusen varv denna gång:banana
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Fanns ju ngn cup? Sound of singles? Byggde man på såhär små eller typ RS 250?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Finns en del byggen med tzr250chassie och typ 600cc TT eller XT maskin. Men en lite modernare YZ450 hade nog funkat bra. lättare och varvvilligare.
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Jag skulle säga KTM 525 eller nyare Ktm motor, som du tar upp 560, klart bästa stånkan/prestanda/pris på reservdelar.

Har själv en i ett 125 chassis, större motor får du inte plats med utan att bygga helt nya kåpor.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
En XT600 motor kan jag ta isär och sätta ihop med tårna och ögonbindel. Så det vore ju avslappnat, men det är en tung gammal rova. Jakten på en motor har börjat:fakta
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag skulle säga KTM 525 eller nyare Ktm motor, som du tar upp 560, klart bästa stånkan/prestanda/pris på reservdelar.

Har själv en i ett 125 chassis, större motor får du inte plats med utan att bygga helt nya kåpor.

Det blir bara toppkåpan, som en "Nude" variant. Tanken har jag sågat upp i tankarna redan. Får det bara plats mellan ramstyckena så är jag nöjd.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Husa 650 om den går in. Jag har en liggande men den är tänkt att bygga på själv någon gång.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Är det mopeden GPR? Gillar verkligen tanken, har funderat på att köpa något gammal fulmeckat moppelik/125 och lägga i stånka i jag med. Ser fram emot hur detta urartar sig!:yoparty:tummenupp
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Är det mopeden GPR? Gillar verkligen tanken, har funderat på att köpa något gammal fulmeckat moppelik/125 och lägga i stånka i jag med. Ser fram emot hur detta urartar sig!:yoparty:tummenupp

Gillar du tanken, eller tanken?:tungan

Jag har inte kommit vidare, bortsett från att jag fortfarande funderar på att göra klart för att montera den motor jag redan har, den passar löjligt bra bara jag fräser ned lite i blockets framsida/motorfäste.

Fast helst vill jag ju trycka på knappen och starta en större encylindrig fyrtaktare..

Vet inte om det är moppen eller 125, tror det är samma ram osv. Egentligen köpte jag den för att sätta framändan på en annan hoj, men det lockar verkligen med en stånka.

Hoppas det dyker upp en lämplig motor...skrotarna har sällan kompletta motorer med förgasare, kyl osv osv

En smälld XT för under 8.000,- skulle sitta fint, till exempel.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Gillar själva tanken med bygget en stånka borde inte va svårt att hitta tycker jag. Frågan är ju vilken typ av serviceintervall du vill ha. En gammal husaberg får du ju för inga pengar alls. Men sen rasar de väll titt som tätt. XT:n är ju nästan odödlig. Själv har jag kollat på SZR660, stor stånka i ett modifierat tzr250 chassi. Fula som stryk original men min tanke var att slänga på kåpor och tank från en tzr250 och vipps så har man en gatlaglig "supermono"
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Haha ja SZR660 är verkligen ful. Att "klä om" den är verkligen en välgärning. Fanns ju färdiga trimkit i 3 steg hos ÅF när den var ny dessutom.

Jag har iaf slopat 150cc motorn mentalt, jag har byggt för många småhojar senare år, det får räcka.

Nackdelen med XT/TT är att behöva klydda med dubbla förgasare och dessutom går de skit utan luftburk.

Skrotarna är ju fyllda med stånkor, fast det är svårt att köpa en motor med all kringutrustning av dem.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top