Denna djungel av däckval...

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Tjo

Det är ju en djungel därute med däckval osv. :confused:

Jag kommer nog fixa nya däck till nästa sommar (om jag inte byter till en annan Ducce då :D)

Har kollat lite på Dunlop Sportmax Roadsmart då det verkar fått rätt bra betyg här på sporthoj i andra trådar .. hur är livslängden på dessa däck, hur många mil håller de för "normal" körning? Någon som kör på dem?

Likaså hur ter de sig på bana? Tänkte köra lite SMC kurser nästa år.. har de ok grepp och livslängd även för lite banåka? :gnissla

Nu har jag hyffsat mycket mönster kvar på bakdäcket men jag gör nog så att jag byter bägge samtidigt, känns bäst på nåt vis och det är ju inte svindyrt på MC däckonline. Eller är jag dum som byter bägge samtidigt? :3freak

Om tråden hamnat fel så ber jag om ursäkt i förväg. Moderator får flytta den i såna fall... :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har kört en hel del på RoadSmart II, både gata och bana. (Kört steg 1 till 4 på dem, diverse knix och hållit styrfart runt Nürburgring) och i mitt låga tempo funkade de ivf bra på bana. På gata håller iaf mina bakdäck sådär 1800 mil innan markörerna skvallrar om att de är slut (mitt på...).

Vill du ha några andra däck att fundera på så finns ju Pilot Road, Angel GT (som jag tänkte ta istället för RoadSmart II sist, men fick tag på ett nytt roadsmart bakdäck för 800) och några till att välja på i sporttouringdäcksegmentet.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Efter att ha provat diverse olika ST-däck på olika hojar (Roadsmart, Metzeler Z6, Z8, Pirelli Angel ST (?)), har jag definitivt fastnat för Michelin Pilot Road (2&3). Tillräckligt grepp för min kompetens, även på bana. Funkar fint även i regn, förutsägbara och hyfsat hållbara även på relativt motorstarka hojar som är kända för att slita däck.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Ok, grepp i regn är ju bra. Det kan ju börja regna efter att man gett sig ut på vägarna. :tungan

Jag vet ju att det alltid är en kompromiss med grepp/slitage/regn/inte regn osv..

Men då kommer nog valet stå mellan Roadsmart och Pilot Road då jag byter nästa år.

Tack för tipsen :tummenupp
 

akka

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX9R
Efter att ha provat diverse olika ST-däck på olika hojar (Roadsmart, Metzeler Z6, Z8, Pirelli Angel ST (?)), har jag definitivt fastnat för Michelin Pilot Road (2&3). Tillräckligt grepp för min kompetens, även på bana. Funkar fint även i regn, förutsägbara och hyfsat hållbara även på relativt motorstarka hojar som är kända för att slita däck.

Pilot road tyckte jag blev ganska hala efter några varv på bana, så dessa skulle jag nog inte rekommendera till det ändamålet.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Kör Pilot Power 3 2ct och älskar dem. Funkar på bana, trots 270kg hoj, bra grepp i vått och torrt och bakhjulet är runt trots ett par-400 mil rakt fram touring.

Efter en ordentlig bandag med lite lågt lufttryck. 1.20-1.22 på åsen. Inte halvilla för en upprätt halvoffroad-touring-bredstyre hoj
uploadfromtaptalk1410985627519.jpguploadfromtaptalk1410985641341.jpg
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Vad du skall ha för däck, beror ju lite på vad du har hojen till.
Pedla eller toura eller bara vanlig gatåka, så bör du satsa på Sporttouringdäck, typ Roadsmart som du redan kollat på.
Dessa räcker definitivt till för SMC-kurs och även inspirerad körning på gata

Tänk dock på att inte laborera eller ändra lufttryck på dessa däcken.(ST)
Stommen är inte gjord för att åka med lågt tryck på tex bana.
Då kan de överhetta pga stommen flexar och skapar mera värme.
De ska rulla med rekommenderat tryck för att fungera bäst.

Sammanställde lite baserat på min erfarenhet om dessa:

Michelins Pilot Road 3 och 4. Bäst våtgrepp och lång livslängd. 100% silica ör att de inte tå riktigt lik hög värme som tex Roadsmart men de blir uppvärmda snabbare
Metzeler Roadtec Z8 Interact. Neutralt däck som inte ger överraskningar. Uppdatering förra året för att klara regn/blött bättre. De kallas M och O tillägg.
Pirelli Angel GT, Bäst torrgrepp och sportigare profil. Har också ett bra våtgrepp.
Dunlop Roadsmart 2 Bra torrgrepp, bra våtgrepp annars inga överraskningar och bra livslängd
Continental ContiRoadAttack2. Bra allround, neutralt uppförande. Har ingen info om livsläng där
Bridgestone T30 kom detta året och är ett helt ny däck. Lite sävligt och lugn i feedbacken. Har inte hunnit köra dem i regn ännu

Hoppas det hjälper dig.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Tack för alla svar från alla. Sporthoj i sitt esse, ställ en fråga och man får massor av svar, underbart att se. :tummenupp

Det blir Roadsmart till våren/sommaren nästa år, det verkar ju vara ett kompentent däck enligt de flesta av er. Sen går det ju få fram till ett vettigt pris också. :)
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Finns det något annat än Michelin?
Upplever Michelin som ett mycket bra däck vad gäller livslängd och kvalite.
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Skall byta bakdäck på min CBR600F. Fram kör jag Road Pilot 3.
bak lutar det åt Road Pilot 4. Tvekar dock lite då jag körde 6 bandagar (medel/snabb) med SMC denna säsong och lär bli fler nästa, gillar även inspirerad körning med lite fart i övriga fall så funderar på om dessa är för mycket "gatdäck" för min smak?
 

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
Varför inte kolla upp Sportsmartdäcken :) Ngt kortare livslängd men mkt bra fäste på torr bana går att köra ruskigt fort på sportsmart.Jag fick ut 8 bandagar 2013 på min Mille i snabb grupp + resterande åkning av året :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Varför inte kolla upp Sportsmartdäcken :) Ngt kortare livslängd men mkt bra fäste på torr bana går att köra ruskigt fort på sportsmart.Jag fick ut 8 bandagar 2013 på min Mille i snabb grupp + resterande åkning av året :)

För mig räcker ett sportsmart bara 1/3 av ett roadsmart, vilket för mig var anledningen att byta till roadsmart. Om man inte kör skapligt fort på bana så funkar roadsmart där med.
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Jag letade däck i våras och då läste jag tester mellan PilotRoad vs RoadSmart.

Grepp och livslängd var i stort sett samma, med fördel i vått underlag för PilotRoad.
PilotRoad har även en lite mer äggformad profil, vilket gör den mer snabbstyrt - medan RoadSmart är mer rund.

Jag tvivlar på att du blir missnöjd med vilket du än väljer :)

Dom jag tillslut köpte var Michelins PilotPower3, som har dualcompound i sig. Hårt i mitten för livslängd rakt fram, men mjukare på sidorna för bättre grepp vid nerlägg. Gillade dom skarp! Men kostar lite mer än de ovannämnda.
 

Stanic

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2007
Ort
Bland grannar och granar
Hoj
Ducati
Rekommenderar inte Bridgestone T30, monterade det bak på 1098:an för Tysklandsturen i sommar. Regnade en hel del, det var löjligt halt! Körde mest på tvären...
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag letade däck i våras och då läste jag tester mellan PilotRoad vs RoadSmart.

Grepp och livslängd var i stort sett samma, med fördel i vått underlag för PilotRoad.
PilotRoad har även en lite mer äggformad profil, vilket gör den mer snabbstyrt - medan RoadSmart är mer rund.

Jag tvivlar på att du blir missnöjd med vilket du än väljer :)

Dom jag tillslut köpte var Michelins PilotPower3, som har dualcompound i sig. Hårt i mitten för livslängd rakt fram, men mjukare på sidorna för bättre grepp vid nerlägg. Gillade dom skarp! Men kostar lite mer än de ovannämnda.

Precis samma avvägning som jag gjorde.
Lite extra livslängd eller lite extra grepp?
Satsade också på Pilot Power 3 2CT just pga dess inriktning mot motorstarka hojar som vill ha livslängd, men ändå kunna köra en del bana och framförallt inspirerad körning.

Skule jag bara åka gata och inte så inspirerat p småkurviga hade det blivit Pilot Road 3 eller 4. Dock hört att 4:an skall vara lite väl sajpad och otydlig på hårda gaspåslag. Bara hört bra om Roadsmart också.
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Precis samma avvägning som jag gjorde.
Lite extra livslängd eller lite extra grepp?
Satsade också på Pilot Power 3 2CT just pga dess inriktning mot motorstarka hojar som vill ha livslängd, men ändå kunna köra en del bana och framförallt inspirerad körning.

Skule jag bara åka gata och inte så inspirerat p småkurviga hade det blivit Pilot Road 3 eller 4. Dock hört att 4:an skall vara lite väl sajpad och otydlig på hårda gaspåslag. Bara hört bra om Roadsmart också.

Jag offrar hellre lite livslängd för bättre grepp. Nu fick jag inte köra mer än 200mil med dom innan hojen blev inlöst, men dom lär ju räcka minst två säsongen hård körning.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top