Rsv4 med kopplingsproblem, hittar inte neutral samt är drag hela tiden?

Tazadar©

Ninja pilot
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Skurup med Speedgirl
Hoj
Aprilia RSV4R
Tjabba Sporthojare!

Jag drog ut med hojen igår, har inte kunnat köra med den på ett bra tag nu och sommaren är kvar i skåne :D

Men det är så att jag har haft ett problem under det senaster året med att jag inte kommer in i neutral läget när hojen är igång, och det verkar som att det är fler som haft samma problem, min rsv4 är av 2010 års modell och tydligen så ska det finnas en service Bulletin mer exakt Bulletin NO 0012011.

Men ringde till min aprilia verkstad och dom va inte medvetna om detta problemet?

Delarna som skall bytas ut är
1. Clutch Control Pin Pushing PN B043542
2. Clutch Push Rod PN 899601
3. The oil seal 18 and the gasket also need to be replaced

Någon som lämnat in sin hoj för att få detta fixat eller fixat det själv? =)

Mvh. Marcus L
 

litzter

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Ett helvete att få i neutralen med motorn igång, 100% av alla jag pratat med har samma, säljaren sa att det var bökigt som fan när jag plockade ut hojen.

Jag skulle nog tro att allt är som det ska och du måste bara hoppa mellan 1an och 2an minst 5 gånger innan du av en slump råkar hitta neutralen som vi andra :D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tycker rätt många hojar är så har för vana att blippa i neutral medan hojen fortfarande rullar. Kan också bero på att jag sällan använder kopplingen så lamellerna har såkert kistrat ihop lite lagom...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
På dom flesta hojar brukar jag tycka ett det är lättare att få i neutralen från tvåan än från ettan, vilket kan vara by design, så att man inte missar uppväxlingen när det är bråttom.
 

Tazadar©

Ninja pilot
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Skurup med Speedgirl
Hoj
Aprilia RSV4R
Tack för svaren =)

Glömde nämna att det är "drag" på kopplingen hela tiden också, när man står stilla i en växel.
Har försökt ställa kopplingen via justerskruvarna men problemet kvarstår fortfarande.

Försökte nu ikväll att peta ner den i neutral stillastånde, helt omöjligt, så jag fick stänga av hojen för att sen hitta rätt ^^
Prövade både från 1:an och 2:an.

Har skickat mail till Fredde på Aprilia om buletinen och ska se vad nissen säger :p
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack för svaren =)

Glömde nämna att det är "drag" på kopplingen hela tiden också, när man står stilla i en växel.
Har försökt ställa kopplingen via justerskruvarna men problemet kvarstår fortfarande.

Försökte nu ikväll att peta ner den i neutral stillastånde, helt omöjligt, så jag fick stänga av hojen för att sen hitta rätt ^^
Prövade både från 1:an och 2:an.

Har skickat mail till Fredde på Aprilia om buletinen och ska se vad nissen säger :p

På en Suzuki SV650S var sista punkten i Haynes felsökningsmanual vid svårigheter hitta Nollan och kopplingen drar hela tiden:
Centrummuttern som håller kopplingskorgen på axeln har lossnat.
Centrummuttern hade lossnat på min SV650S.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Japp har också detta bekymmer .. upplever det lite som det blev värre sen jag satte på länkaget för att vända lägena . men hade även det innan, kan även jag känna ibland att det ligger lite drag på kopplingen när man står vid rödljus.

Om du bestämmer dig för att byta delarna i "Aktionen" kan du då vara så snäll och skriva resultatet i tråden ?? ( gärna när du kört ett tag med de nya delarna)
Mvh
 

Tazadar©

Ninja pilot
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Skurup med Speedgirl
Hoj
Aprilia RSV4R
Har pratat med SPG i Stockholm och han som håller i det tror han heter Fredrik sa att buletinen SKA utföras på aprilior byggda innan 2011/04, om man får detta problemet, så hörde av mig till verkstan igen och förklarade detta och det verkar som att "dom tittat fel" eller något innan.

För nu ska den lämnas in! ^^
Eller ja, när jag kommer hem från Färöarna....... :(
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top