Skräppost till unik Sporthoj-mailadress - kopierad/såld användarlista?

Status
Ej öppen för fler svar.

vhasi

Stenhård MC
Gick med
13 Mar 2009
Ort
Järfälla
Hoj
Kawasaki Z750R -12
Jag har på sistone noterat att jag fått flera skräppostutskick till den mailadress jag använde vid registreringen av kontot här på Sporthoj-forumet för flera år sedan. Det är en unik adress som inte använts någon annanstans, så jag är lite nyfiken på om någon lyckats komma över användardatabasen, alternativt om någon med legitim tillgång till den sålt användaruppgifter till spammare.

Det senaste utskicket jag fått är om en kundundersökning hos Blocket, med en svensk avsändaradress (dock ej @blocket.se), men skickat från Brasilien. Tidigare har jag fått flera mail från Skatteverket med besked att de "bestämt sig för" att jag är berättigad till skatteåterbäring, och även något mail från OKQ8 om problem med mitt OKQ8 Visa-kreditkort (som jag inte har). Gemensamt för alla utskicken är så klart länkar till suspekta websiter som med all sannolikhet är avsedda att antingen infektera min dator eller lura av mig kontouppgifter.

Jag förväntar mig inte att utskicken ska upphöra nu när adressen bevisligen hamnat i fel händer, men det kan ju vara intressant dels för administratörerna att undersöka eventuella intrång, dels för andra användare som får liknande utskick att vara extra vaksamma.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Utskicken från Skatteverket, OKQ8 och kundundersökningen från Blocket har jag oxå fått.
 

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Gävle
Hoj
na
Har fått samma mail, 900 kr, dock använder jag den till en massa annat också..

Vad ska ni andra göra för era pengar?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Skäms, höll på att gå på det :rodnar

Trodde jag skulle få 900kr till blocketkontot att lägga in annonser för, fyllde dock aldrig i några personliga uppgifter :hihi
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Har fått samma jag med. Flera st från blocket och skatteverket dock hamnar dom i mappen för skräppost.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu när ni tar upp det så fick jag också Blocket 900:- mailet på SH-konto mailen....
Inte bra det där...

Edit: Lösen bytt, just in case
 
Last edited:

vongustaf

gillar vänstersvängar....
Gick med
20 Jul 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Blackbird -97
jag fick 6200 från skatteverket.... Det roliga är att Jag har en pågående tvist med dem där Jag vill ha tillbaka mera pengar....
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har också fått alla dessa utskick ni talar om.

Det intressanta är dock det trådstartaren nämner - att han har en unik e-post adress som använts ENDAST vid registreringen här på spårthåjj punkt komm. Detta kan ju bara betyda en sak - någon har kommit över ett register med e-mail till sporthojs medlemmar.

Därför är jag också väldigt misstänksam mot liknande "frågor": http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?272892-Mc-register-på-nätet-kan-man-lita-på-det
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag fick oxå det mailet men inte på en @SH adress. Tror hela internet är hackat...

Jag har inga tecken på att SH har blivit hackat dock. Svårt att upptäcka oxå tyvärr om de kanske gjort det för länge sen. Då är det ju för sent oavsett. Eller om det är ett script i forumet, eller annanstans de gått via s.k. "sql injection". Då hjälper ju inte lösenordsbyte, då de redan har alla lösenord eller epostadresser. Lösenorden på sajten är dock både saltande och hashade, så mycket användning har de inte av dom isåfall. Epost är nog det viktiga i det här.

Behöver dock lite fler tecken av er att det faktiskt vore just exakt SH:s databas som är hackad.

Flashback har ju oxå blivit hackat sägs det, så de har ju en gedigen kundbas oxå.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag fick oxå det mailet men inte på en @SH adress. Tror hela internet är hackat...

Jag har inga tecken på att SH har blivit hackat dock. Svårt att upptäcka oxå tyvärr om de kanske gjort det för länge sen. Då är det ju för sent oavsett. Eller om det är ett script i forumet, eller annanstans de gått via s.k. "sql injection". Då hjälper ju inte lösenordsbyte, då de redan har alla lösenord eller epostadresser. Lösenorden på sajten är dock både saltande och hashade, så mycket användning har de inte av dom isåfall. Epost är nog det viktiga i det här.

Behöver dock lite fler tecken av er att det faktiskt vore just exakt SH:s databas som är hackad.

Flashback har ju oxå blivit hackat sägs det, så de har ju en gedigen kundbas oxå.

Om man ska tro flashback så var åtminstone databasen på vift 2008
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Att mailen läckt är ju en sak. Frågan är hur detta har skett. Behöver ju inte nödvändigtvis vara en hackad databas.
Finns mailen tillgängliga annanstans än i db:n t.ex.?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Trådstartaren säger ju att hans e-mail använts endast då han registrerade sig på SH...?

Har han forwards? Har han andra mailkonton? Är hans dator eventuellt hackad? Ja du vet, många variabler.

Säger inte att jag inte tror han, men behöver få fler som säger samma sak innan någon större process sätts igång.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Att mailen läckt är ju en sak. Frågan är hur detta har skett. Behöver ju inte nödvändigtvis vara en hackad databas.
Finns mailen tillgängliga annanstans än i db:n t.ex.?

Det enda som är är att Egmont har ett externt nyhetsbrevssystem. Tror det är Apsis dom använder.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Min mail, Wiseguy@ [hemligt] har endast fått ett till spam i år (Kollade precis).
Det spammet var ett om spärrat OK/Q8-visa kort och skickades ut 2014-08-28.
Inga forwards eller annat.
Kontot är reggat här och Zatzy, samt säkert några andra säkra ställen, så inte helt unikt.
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Utskicken från Skatteverket, OKQ8 och kundundersökningen från Blocket har jag oxå fått.

Se där dom spammailen har jag också fått plus en radda andra - bra ställe sporthoj har blivit sen vi hamnade i "molnet" under ledning av Egmont..........
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top