Suzuki GSXR 750 2006-2011. Skillnader?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Hej på er där ute. har bestämt mig för att det blir Suzuki nästa år. men frågan är Vad?
Suzuki GSR 600 är min "nödfalls hoj" ifall jag inte kan hitta någon annan som jag trivs med.

Jag har snöat in mig lite på GSXR och jag tror att just 750cc är valet för mig. jag kör inte som en galning och tycker att min FZ6 idag har tillräckligt med pulver i motorn, men jag vill ha något lite annorlunda i både körning och utseende.

nu har jag efterforskat lite och kollat på vad andra personer tycker om de olika hojarna och ja, de verkar ju vara väldigt blandat men som jag förstått de så kan man dela in det i:

K6-K7

K8-K10

K11-Kxx

*Nu är de ju såklart att ekonomin säger väl att jag borde nöja mig med en K6-K7 men vad får man extra på en K8-K10 som är försvarsbart i pris, förutom lite nyare hoj fast samma utseende (mer eller mindre) ?

*Även fått intrycket av att man "måste" justera stötdämparna så att de passar mig som förare, detta är något helt nytt för mig, hur går man då tillväga?

*Är detta en hoj jag kan använda till allt? Planen är att kunna åka 50mil touring på en dag. den skall utrustas med en tankväska samt två sidoväskor, jag vill ha hyffsad räckvidd på en tank när man kör normalt inom lagens gränser (90-130). jag förstår att de slukar en del om man gasar, men när man kör lugnt är ju inte målet att soppan skall rinna rakt igenom motorn.

*Räknar med att få ont i rumpan efter 50mil, de får jag av en fz6. men hur är resten av kroppen vid en sådan resa? Någon som har testat? tänker på handleder, hade svin ont när jag åkte med min kompis på R1 (01a) efter ca 10minuter, höll emot tanken på hans hoj.

*Jag är 175 lång

Tacksam för svar på förhand


Då vart man med en GSXR 750 K8
https://www.youtube.com/watch?v=ptlH6SmAR-I

Tack för hjälp alla!
 
Last edited:

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
K5-K6 och K7-K10 är det inga stora skillnader emellan. Ska vara lite uppdaterat mellanregister på dom nyare. Annars är det nog en smaksak samt att köpa den nyaste man har råd med. Dom gamla blir inte yngre.

K11- är en helt ny hoj. Uppdaterad ram, nya bromsar, ny fjädring, lättare m.m.

Frågorna då:
1. Jag hade valt K8 - K10 mest pga att det är den uppdaterade modellen och några årsmodeller nyare.
2. Måste och måste, det hjälper dig på traven. Kör du gata så ställer du sag enligt instruktionsboken och sedan någon fjädringssetup som någon annan tagit fram. Blir den för stötig så släpper du, för mjuk så drar du mot det hårdare läget. Enkelt. På bana är det i princip samma men du får räkna bort komforten mot mer grepp. Sök på "Dave Moss" på youtube, så har du några timmar framför dig om hur man ställer in fjädringen.
3. Det är klart det går att köra touring på en sådan. Några av mina vänner har åkt Europa runt på en GSXR1000, en CBR1000RR, en ZX10R och en S1000RR. Så det är klart det går, men det finns bekvämare hojar.
4. Gå en SMC-kurs. Du ska inte ha någon som helst vikt på handlederna. Dom har 4 steg där dom går igenom detta närmare. Men på 175 cm bör du inte få någon extrem körställning på något sätt.

Hoppas detta hjälper dig!
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
K5-K6 och K7-K10 är det inga stora skillnader emellan. Ska vara lite uppdaterat mellanregister på dom nyare. Annars är det nog en smaksak samt att köpa den nyaste man har råd med. Dom gamla blir inte yngre.

K11- är en helt ny hoj. Uppdaterad ram, nya bromsar, ny fjädring, lättare m.m.

Frågorna då:
1. Jag hade valt K8 - K10 mest pga att det är den uppdaterade modellen och några årsmodeller nyare.
2. Måste och måste, det hjälper dig på traven. Kör du gata så ställer du sag enligt instruktionsboken och sedan någon fjädringssetup som någon annan tagit fram. Blir den för stötig så släpper du, för mjuk så drar du mot det hårdare läget. Enkelt. På bana är det i princip samma men du får räkna bort komforten mot mer grepp. Sök på "Dave Moss" på youtube, så har du några timmar framför dig om hur man ställer in fjädringen.
3. Det är klart det går att köra touring på en sådan. Några av mina vänner har åkt Europa runt på en GSXR1000, en CBR1000RR, en ZX10R och en S1000RR. Så det är klart det går, men det finns bekvämare hojar.
4. Gå en SMC-kurs. Du ska inte ha någon som helst vikt på handlederna. Dom har 4 steg där dom går igenom detta närmare. Men på 175 cm bör du inte få någon extrem körställning på något sätt.

Hoppas detta hjälper dig!

Tackar för svar. det hjälper.

så om jag sammanfattar
*Köp K8 + (K11 blir påtok för dyrt för mig)
*Fjädring kan jag ändra själv och får testa mig fram, kommer dock behöva hjälp att komma igång med hur man gör - video som du rek kan hjälpa mig på vägen
*Touring är möjligt, men jag vet fortfarande inte räckvidd (förbrukning) det är ju som sagt verkligen inte huvudsyftet att toura när Suzuki tillverkade den, men kan man komma omkring 0.5l / mil (gärna lägre???) så är det helt klart acceptabelt
*Att slita på kroppen (handleder) - rätt teknik är svaret, inte val av hoj. Gå kurser, lära rätt. Låter väldigt vettigt.

Något mer du kan tänka på som kanske kan hjälpa i min resa till nästa hoj? Antar att firmor inte är speciellt sugna på att man får provköra sådana här hojar alls, men ja. någon som har erfarenhet?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Börjar väl gå lite mer serriöst nu i gsxr 750 köp. K8-K10.

men jag har ekonomin men är det värt o lägga låt oss säga 25% mer på en K10 (L1???) än på en K8 med samma miltal o allmäntskick. vi pratar ju kanske 8-10papp mer för samma hoj bara att den är tillverkad senare. vill ändå vara så ekonomisk som möjligt.
Plånboken säger att jag borde köpa en K8, men om jag lever billigt som FAN kan jag kanske ha råd med K10 (L1). är det värt att låta de inkräkta så på ekonomin bara för att få lite nyare?

Nu tänker jag hojar i motsvarande skick och miltal. bara tillverkningsårs skillnad
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Jag tycker inte att det låter som att du ska köpa en GSXR med tanke på det du skriver.
Ekonomisk, touring, soppaförbrukning och packväskor är ord som inte direkt matchar in på en GSXR.

Kollat på GSR 750? Eller V-strom? Om du nu prompt ska åka Sukka dvs :)
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
06-07 och 08-09 skiljer det extremt lite. Många har till och med hävdat att 06-07 var bättre då 08:an blev tyngre.

Har själv gått från Yamaha FZ6 till gsxr750-07. Då körde jag bara landsväg, och hade jag bara kört landsväg idag skulle jag inte gjort om det. Kostade mer än det smakade.
Käkade upp däcken mycket snabbare än fz6:an
Kostade skjortan att försäkra med
Jobbig att toura med. Jobbig att lasta nån packning på den. Skulle man försöka hålla hastighetsbegränsningarna blev man snabbt trött i kroppen.
Till aktiv körning var den kul, men efter ett år bytte jag ner mig till en er6:a och hade sen helt plötsligt råd att köra året runt igen.
Dock imponerar ju en sporthoj på brudarna mer än en fz6, och det är ju nästan det viktigaste! :tuttar:rock

Eller så slutar du funderar, och bara köper. Blir det fel har du ju anledning till att byta hoj igen. :)
 
Last edited:

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Touring komfort får du inte, din FZ6 kommer kännas som en Goldwing i jämförelse :D

Köp den du tycker är snyggast
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag tycker inte att det låter som att du ska köpa en GSXR med tanke på det du skriver.
Ekonomisk, touring, soppaförbrukning och packväskor är ord som inte direkt matchar in på en GSXR.

Kollat på GSR 750? Eller V-strom? Om du nu prompt ska åka Sukka dvs :)
jag har bara kollat på gsr600 som "nöd alternativ om jag inte hittar gsxr:n för mig".
har även kollat på B-king, men lite osäker på om det är vad jag vill ha. Kåpor är ju nästan Krav på min nästa hoj, egentligen vill jag ha en Honda VFR 800, fast med rad 4 och så skall de stå suzuki på den. men de kanske blir svårt o lösa?

06-07 och 08-09 skiljer det extremt lite. Många har till och med hävdat att 06-07 var bättre då 08:an blev tyngre.

Har själv gått från Yamaha FZ6 till gsxr750-07. Då körde jag bara landsväg, och hade jag bara kört landsväg idag skulle jag inte gjort om det. Kostade mer än det smakade.
Käkade upp däcken mycket snabbare än fz6:an
Kostade skjortan att försäkra med
Jobbig att toura med. Jobbig att lasta nån packning på den. Skulle man försöka hålla hastighetsbegränsningarna blev man snabbt trött i kroppen.
Till aktiv körning var den kul, men efter ett år bytte jag ner mig till en er6:a och hade sen helt plötsligt råd att köra året runt igen.
Dock imponerar ju en sporthoj på brudarna mer än en fz6, och det är ju nästan det viktigaste! :tuttar:rock

Eller så slutar du funderar, och bara köper. Blir det fel har du ju anledning till att byta hoj igen. :)
Okej, kan vara värt o tänka på, körde dock super-sport som 125a i nästan 2000mil och jag tyckte de funkade bra, men de kanske är stor skillnad på en 750.
Försäkring kostar ca 1000kr / år på mig här i Polen så jag gnäller inte (betalar förnuvarande knappt 500kr på min fz6a)

Touring komfort får du inte, din FZ6 kommer kännas som en Goldwing i jämförelse :D

Köp den du tycker är snyggast
klart jag vill ha den som är snyggast ;)



Så till er alla. om jag hade fått bygga en hoj som jag vill ha så är det en GSR600 fast med kåpor. den skall se ut precis som en gsxr i framändan, med GSR600 sadel och bakdel med dubbla utblås i tailen. men den hojen finns ju inte än så jag får hitta på någonting annat. planen är väl sådan här (de är ett "långtid" 1år iaf)

antingen köpa en GSR600 och få dit en GSXR k6-9 (lite olika utseende men) framkåpa, sidor, speglar osv inkl dess lampa med mera.
eller så köper jag en GSXR (väljer då 750 för lite mer vrid) och har som projekt att hitta en kvaddad GSR600 och sno bakdelen med alla dess tillbehör samt sadel o få till de på något snyggt sätt med hjälp av någon svetsgud kanske (tänker ffa på avgasdragning kanske skulle kunna jobba sig för mig)

men ja. Hojen jag vill ha finns ju ej, så jag får bygga den.

(fast jo, de är ju typ en Honda CBR600F jag vill ha, fast suzuki):banana
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Jag tycker inte att det låter som att du ska köpa en GSXR med tanke på det du skriver.
Ekonomisk, touring, soppaförbrukning och packväskor är ord som inte direkt matchar in på en GSXR.

Kollat på GSR 750? Eller V-strom? Om du nu prompt ska åka Sukka dvs :)
Inte för att vara dryg, men jag förundras varje gång någon leter efter sporthoj och har frågor om soppaförbukning.

Spelar det någon avgörande roll om en sporthoj drar 0,6 eller 0,9 liter per mil? Om man räknar in försäkringskostnaden, däck, service mm...

Mitt råd; om soppaförbrukningen verkligen har en avgörande betydelse för dig ekonomiskt, köp en äldre hoj.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Inte för att vara dryg, men jag förundras varje gång någon leter efter sporthoj och har frågor om soppaförbukning.

Spelar det någon avgörande roll om en sporthoj drar 0,6 eller 0,9 liter per mil? Om man räknar in försäkringskostnaden, däck, service mm...

Mitt råd; om soppaförbrukningen verkligen har en avgörande betydelse för dig ekonomiskt, köp en äldre hoj.

Nu har du nog citerat fel inlägg? Det är ju precis det jag skriver, om än lite snällare :)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Nu har du nog citerat fel inlägg? Det är ju precis det jag skriver, om än lite snällare :)

Nja, jag citerade rätt inlägg och precis som du säger så säger du samma sak... jag sa det bara lite... osnällare :D

grabbar grabbar, snälla grabbar.
jag vill inte ha pajkastning i min tråd.
de är väl klart en sporthoj drar soppa, när man kör den på det sättet den är designad att köras. men de är väl kul om den drar 0.5l mil vid laglig körning istället för 0.9l
jag är helt för att gasa järnet ibland, men inte som en livsstil, och då är de ju nice om man kan använda en hoj på ett normalt sätt.

Som jag skrev innan då så ligger försäkring på mig på 1000kr / år så det är försumbart för mig just nu, nu tänker jag bara trafikförsäkring men ändå. annars hade jag aldrig funderat på att ens köpa en sådan ny sporthoj. :näsblod
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
grabbar grabbar, snälla grabbar.
jag vill inte ha pajkastning i min tråd.
de är väl klart en sporthoj drar soppa, när man kör den på det sättet den är designad att köras. men de är väl kul om den drar 0.5l mil vid laglig körning istället för 0.9l
jag är helt för att gasa järnet ibland, men inte som en livsstil, och då är de ju nice om man kan använda en hoj på ett normalt sätt.

Som jag skrev innan då så ligger försäkring på mig på 1000kr / år så det är försumbart för mig just nu, nu tänker jag bara trafikförsäkring men ändå. annars hade jag aldrig funderat på att ens köpa en sådan ny sporthoj. :näsblod

Kostar försäkringen inte mer och det är en sån du vill ha så är det ju bara att slå till. Blir den jobbig att toura med så finns det förhöjda cliponstyren att köpa :tummenupp
På 06-07 kan man dessutom justera fotpinnarna i tre olika lägen, vet inte om man kunde det på dom nyare.
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
grabbar grabbar, snälla grabbar.
jag vill inte ha pajkastning i min tråd.
de är väl klart en sporthoj drar soppa, när man kör den på det sättet den är designad att köras. men de är väl kul om den drar 0.5l mil vid laglig körning istället för 0.9l
jag är helt för att gasa järnet ibland, men inte som en livsstil, och då är de ju nice om man kan använda en hoj på ett normalt sätt.

Som jag skrev innan då så ligger försäkring på mig på 1000kr / år så det är försumbart för mig just nu, nu tänker jag bara trafikförsäkring men ändå. annars hade jag aldrig funderat på att ens köpa en sådan ny sporthoj. :näsblod
Jag ska svara sakligt; Gixxrar drar typ lika mycket/lite som andra radfyror. Tror jag, har aldrig mätt soppaförbrukning på en hoj, men har inte hört att Gixxrar skulle dra ovanligt mycket eller lite. Twinnar som VTR 1000 och SP1/SP2 är kända för att sluka lite mer soppa.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Jag och _biker kastar inga pajer :krama

Förstår din tanke med vettig soppaförbrukning vid normal körning, men det är trots allt mer eller mindre en racehoj du är intresserad av - soppa lär det gå åt :kär

Med det sagt så kommer den säkert vara snällare på soppan än vad min Superduke är :rock
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag och _biker kastar inga pajer :krama

Förstår din tanke med vettig soppaförbrukning vid normal körning, men det är trots allt mer eller mindre en racehoj du är intresserad av - soppa lär det gå åt :kär

Med det sagt så kommer den säkert vara snällare på soppan än vad min Superduke är :rock

förlåt, var inte meningen att skälla på er, hoppas ni inte tog illa upp :krama

Jag ska svara sakligt; Gixxrar drar typ lika mycket/lite som andra radfyror. Tror jag, har aldrig mätt soppaförbrukning på en hoj, men har inte hört att Gixxrar skulle dra ovanligt mycket eller lite. Twinnar som VTR 1000 och SP1/SP2 är kända för att sluka lite mer soppa.
Okej, dvs den drar som man kör. de gör ju min fz6a oxå. dock som max 0.7l / mil. men hur som. allt beror ju på hur man kör, och när jag inte utnyttjar hojens potential vill jag ju ha soppa kvar i tanken så de räcker gott o väl när hornen växer :crash

Kostar försäkringen inte mer och det är en sån du vill ha så är det ju bara att slå till. Blir den jobbig att toura med så finns det förhöjda cliponstyren att köpa :tummenupp
På 06-07 kan man dessutom justera fotpinnarna i tre olika lägen, vet inte om man kunde det på dom nyare.
Du förstår precis hur jag tänker. styre har jag tänkt på, för "touring"
kommer dock gå på K8+ då den enl många sidor har lite annorlunda kamaxlar och skall ha lite mer kraft i lägre register (passar min körstil). sedan personligen gillar jag den bättre i utseende, samt att välja mellan effekt läge a-c är ju coolt. Dock försökte jag förstå "c" den skall vara enl vissa 50% effekt och de "uppnås" genom att förstöra valve timming, i mina öron så låter inte detta bra. de låter som att den blir ineffektiv då och bör således gå mindre rent o dra mer soppa??? eller är jag ute o cyklar?

Hur som. jag vill åter gå till min Grundfråga

vad skiljer K8-K9-L0(K10???) mer än just årsmodell?
de är ju trots allt en ekonomisk fråga. från grunden var de planerat K6-7 men eftersom jag fick nys om en liten update ifrån K8 samt att ekonomin faktiskt blev några tusingar bättre så kan jag sträcka mig till K8 nu, men frågan är, spara mer (ev låna, men de e så himla dumt tycker jag) för att få en K9 eller L0.

Kommer man bli besviken om man nöjer sig med K8 istället för de andra 2? eller är det mer eller mindre bara en fråga om mindre inköpspris samt att man kommer få lite mindre när man säljer (ser det dock försumbart eftersom man köper den för mindre pris)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...jag är helt för att gasa järnet ibland, men inte som en livsstil, och då är de ju nice om man kan använda en hoj på ett normalt sätt...
En tanke - att Du avser att använda Din hoj för att toura en del förstår jag, kommer Du även att köra mycket bana? Hur snabb är Du i så fall - lugn, medel eller snabb grupp? Vad är Dina ambitioner - ha roligt på banan, köra snyggt och få lite adrenalinkick utan egentlig tidtagning eller tänker Du vara en rejsputte inom tre år?

En tankelek - Skulle Du välja att dreva ner en kugg fram/upp bak två om det passar bättre för bana men får hojen att ligga på onödigt höga varv på landsväg?

Anledningen att jag frågar är att Du kanske ska fundera på om en av de nättare Sporttouringmaskinerna vore ett bättre val? Då tänker jag t ex på VFR800 eller Triumph Sprint 1050 - De är snygga och tas lätt för sporthojar av ett otränat öga, går att ha skoj med när Du vill busa på någon bandag men är framför allt duktiga på landsvägen.

Är det en Sporthoj Du absolut vill och ska ha tittar Du enligt min uppfattning på det minst obekväma alternativet, GSX-R 750 eller 1 000 är de bekvämaste jag provat och har i gatutförande ett rätt behagligt och godmodigt chassi. Big piston forks fram i Suzukis konfiguration är rätt styva och fortplantar en del vibrationer från vägbanan på allt annat än slät asfalt.

Går Du på en sportis kan Du sluta fundera på soppan, hela serven av radfyror drar 0.6 - 0.7 liter per mil vid vettig körning, möjligen något mindre vid helt lagliga farter.

Så fundera lite och se till att provköra innan Du slår till. Lycka till :)
 

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Mönsterås
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld
förlåt, var inte meningen att skälla på er, hoppas ni inte tog illa upp :krama


Okej, dvs den drar som man kör. de gör ju min fz6a oxå. dock som max 0.7l / mil. men hur som. allt beror ju på hur man kör, och när jag inte utnyttjar hojens potential vill jag ju ha soppa kvar i tanken så de räcker gott o väl när hornen växer :crash


Du förstår precis hur jag tänker. styre har jag tänkt på, för "touring"
kommer dock gå på K8+ då den enl många sidor har lite annorlunda kamaxlar och skall ha lite mer kraft i lägre register (passar min körstil). sedan personligen gillar jag den bättre i utseende, samt att välja mellan effekt läge a-c är ju coolt. Dock försökte jag förstå "c" den skall vara enl vissa 50% effekt och de "uppnås" genom att förstöra valve timming, i mina öron så låter inte detta bra. de låter som att den blir ineffektiv då och bör således gå mindre rent o dra mer soppa??? eller är jag ute o cyklar?

Hur som. jag vill åter gå till min Grundfråga

vad skiljer K8-K9-L0(K10???) mer än just årsmodell?
de är ju trots allt en ekonomisk fråga. från grunden var de planerat K6-7 men eftersom jag fick nys om en liten update ifrån K8 samt att ekonomin faktiskt blev några tusingar bättre så kan jag sträcka mig till K8 nu, men frågan är, spara mer (ev låna, men de e så himla dumt tycker jag) för att få en K9 eller L0.

Kommer man bli besviken om man nöjer sig med K8 istället för de andra 2? eller är det mer eller mindre bara en fråga om mindre inköpspris samt att man kommer få lite mindre när man säljer (ser det dock försumbart eftersom man köper den för mindre pris)

K9-L0 är identiska förutom lacken! :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top