Prisskillnader höst/vår?

  • Thread starter Raderad medlem 61114
  • Start date

Raderad medlem 61114

Guest
Jag letar ny mc nu och funderar på om det är lönt att köpa hoj redan nu, vinterförvaringen sker nog i köket hemma :dummer så ingen kostnad för det tillkommer :)

Blir i prisklassen runt 40k, brukar priset eller utbudet skilja?

Mvh Andreas
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Alltså, jag tycker inte det stämmer så mycket. Att det skulle vara billigare på hösten. Det som skulle skilja från våren är att man kan ha tur att få kontakt med någon säljare som inte har någon vinterförvaring, och därmed är villig att släppa den lite billigare. Men få säger det i annonsen.
Så kollar man blocket tycker jag att priserna är ungefär desamma.

Det beror väl också vilken modell man kollar på, så klart.
 

Choize

Ny medlem
Gick med
18 May 2014
Ort
Borås
Hoj
2009 yamaha fz1-n
Tycker med att priserna är ungefär detsamma. Men kan tänka mig att de är lättare att sälja på våren.
Då blir många sugna på mc när sommaren närmar sig :hihi
Skulle jag köpa mc hade jag nog trots allt gjort det nu, om man har vinterförvaring som du verkar ha.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns större utbud på våren, men saker säljs rätt jävla fort då med. Hade det varit samma utbud på vintern hade priserna varit lägre tror jag, men folk håller hellre på hojen över vintern då verkar det som.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Ok. Tack för alla svaren! Ja jag behöver inte jäkta iaf och prova buda lite :) Lutar starkt åt ZX10R -04-05.
 

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Ort
Tibro
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
Hej! Har en gixxer 1000 03:a, uttagen 06 med 1350 mil på mätaren om du är intresserad. 45k.
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Är ni fulla en söndagsmorgon? Hojarna är snorbilliga nu, och det är skitsvårt att sälja.

Köpte en superduke 05:a för en tre månader sedan för 40, vilket var billigast på blocket. Kittade den för 10K(plus arbete med allt), och försökte sälja den för 40 för en månad sedan. Inte ett spår av intresse.

Jag skulle svara ja, om man har pengarna nu så ska man absolut köpa nu istället för att vänta till våren.
 

CalleR

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
CB1000R
Tycker det är mycket billigare nu än i våras. Iaf på 4-5 år gamla hojar. Tror det är många som sitter med dyra helårsförsäkringar och problem med förvaring
 

Raderad medlem 61114

Guest
Tycker det är mycket billigare nu än i våras. Iaf på 4-5 år gamla hojar. Tror det är många som sitter med dyra helårsförsäkringar och problem med förvaring

Meeen F-bolaget är sååå jävla sega!! Varenda gång jag ringer tjötar de om att de är överbelastade med översvämmade skåningar :död

Tur att det än är fint väder ute så förhoppningsvis dyker det upp lite till på blocket inom några veckor....
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Meeen F-bolaget är sååå jävla sega!! Varenda gång jag ringer tjötar de om att de är överbelastade med översvämmade skåningar :död

Tur att det än är fint väder ute så förhoppningsvis dyker det upp lite till på blocket inom några veckor....

Det är Karma.
Universum försöker göra sitt till att du inte ska göra missen att byta till en Rad4:a.

Nästa skyfall skyller jag på dig!!

:krama :hihi
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jämte trådar kring "hur faaan kan folk vilja så in i helvete mycket betalt för sina gamla hojar" på våren så måste det här ämnet vara ett av de mest genomtuggade på höstkanten:).

Så här: det är alltid utbud och efterfrågan som styr. Period. Hojar är precis som grillar och båtar: det är mest aktivitet under vår/försommar. Störst utbud men också flest köpsugna så omsättningen är snabb.

När säsongen är på väg att ta slut (nu -mitten okt lite beroende på vädret) och kvällarna blir mörka finns det ett litet window där utbudet kan överstiga efterfrågan och priserna pressas nedåt. Fel hoj? Inte så glammigt att betala den där helförsäkringen som såg acceptabel ut i maj? Man får inte ha hojen i vardagsrummet för cheyen osv. Man lägger ut hojen, folk skambudar så mycket det orkar för "shit det är ju billigare än i våras ju". Vissa säljer (höstpris för köparen kanske), andra ruttnar och behåller hojen under vintern (grannen hade en plats i garaget bredvid veden...)

När det tåget har gått tror jag det är svårt att göra en vettig affär. Visst görs det hojaffärer mitt i vintern men
omsättningen på ett så utpräglat sommarnöje som sporthoj är avsevärt lägre "offseason".

Jag roade mig med att följa några "vinterpris" objekt förra året. Det som slog mig vara att priserna inte sällan var alldeles för höga. Som om säljaren chansade att kunna kroka någon som var desperat + inte hade koll De flesta av dessa hojar försvann från Blocket efter ett tag och dök upp igen till våren -med nya bilder och jodå -högre pris.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top