Biltips, Focus ST eller Civic Type R

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Sålde pendlardroskan idag och är således på jakt efter ny droska, tänkte se om man kan åka lite rolig bil till vettiga pengar, ca 70-80 tkr.

Är inne på "hot hatch" dvs bil i golfklassen med lite extra allt, de om verkar passa min plånbok/behov är

http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Focus_ST_2_5T_55994726.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/trelleborg/Honda_Civic_Type_R_56124220.htm?ca=11&w=3

Nån som har erfarenhet av dessa bilar som bruksbilar? Tänkte snarast på rost, modellspecifika problem m.m?

Tips på andra bilar av samma typ, ej VAG.
 

litzter

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Honda brukar ju hålla bra, och är fan billigare att lämna in på service än göra det själv här i stockholm så hållbar bra bil som är billig att äga om du inte får en jävla försäkring för att det är en type r :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Valet mellan Ford och Honda är som valet mellan bajs och tårta. Vad är frågan?
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
En morot med gott om bottenvrid och enormt trimpotential, eller en surrig och anfådd morot. Vad vill man köra till vardags? :rolleyes:
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
I valet mellan dom bilarna skulle jag valt hondan 7 dagar i veckan och två gånger på söndagen.
Honda gör hyfsat bra bilar som vad jag fått intryck av håller bra.
Ford gör enligt min erfarenhet bilar som formligen rasar isär omkring dig innan du hinner säga flaska.

Gillar du att ha bilen inne för dyra reparationer är såklart Forden det bästa valet.
Enligt många provkörningar så är Ford Focus ST en bil med mycket körglädje men vad hjälper det om den havererar titt som tätt.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag har ägt en Civic Type R (dock modellen innan den du länkade till) sedan ny och kört snart 16 000 mil med den. Den har gått en del bankörningar, långresor och pendlingsmil. Hållbarare bil får man leta efter! Jag har bytt koppling (kostar ett par tusen plus arbete), men i övrigt inget annat än slitdelar i form av ett par lampor och bromsar samt däck.
Min är BPU-trimmad med öppna andningsvägar och mappning och ger 235 hästar. Det går inte att jämföra med en turbosnurra som man enkelt klämmer ut 300 hästar ur, men det är en förbannat bra motor som älskar att varvas och har gett mig leenden på läpparna dagligen i snart 10 år.

Komfortmässigt så är den helt OK original för att klara långresor. Man sitter skönt och bullernivån är väl inte den bästa, men inget jag mår dåligt av heller. Den Type R du länkade till är en generation nyare och har lite bättre komfort än min, så den är mer anpassad för vardagsbehov. Jag skulle inte tveka en sekund på att köpa en Honda.
 
Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
hahah sköna fördomar om Fårrd :crash

Har ägt och kört många Fårrdar i mina dar , även jobbat med dom som plåtis i massa år , ingen har "rasat i bitar" eller ens stannat
Samma gäller som för alla bilar , är den skött och servad så brukar nyare bilar bara funka ... men Fårrd ÄR ett "budgetmärke" (likaså Honda,Citroen,Renault,Kia och resten av skiten i mellansegmentet)

och ST (eller ännuhellre RS) är grymma bilar , mycket kul per krona
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fords filosofi har alltid varit att göra bilarna lite billigare än alla andra. Detta är genomgående i alla detaljer. Hondas filosofi är en annan. Det går inte att jämföra dessa.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Att säga att Honda är ett budgetmärke som Ford, Kia mfl och antyda att detta skulle innebära dålig kvalité är fel. Honda och Toyota ligger alltid i topp beträffande driftsäkerhet och resultat på bilprovningar etc. BMW, Audi och andra "premiumbilar" brukar oftast ligga längre ner i listorna trots att de "lagt tusentals timmar på att få till rätt ljud när man stänger förardörren".
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
hahah sköna fördomar om Fårrd :crash

Har ägt och kört många Fårrdar i mina dar , även jobbat med dom som plåtis i massa år , ingen har "rasat i bitar" eller ens stannat
Samma gäller som för alla bilar , är den skött och servad så brukar nyare bilar bara funka ... men Fårrd ÄR ett "budgetmärke" (likaså Honda,Citroen,Renault,Kia och resten av skiten i mellansegmentet)

och ST (eller ännuhellre RS) är grymma bilar , mycket kul per krona
Haft 2 fård. FIIII helvete vad problem hela tiden. 2-3 år gamla fikusar.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Hade personligen lätt valt Honda!
Vill du ha en cool bil med mycket effekt och strul så välj en Alfa Romeo 147 GTA:tummenupp
Vill du ha en billigare bil så är Peugeot 206 RC sjukt rolig.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Har haft tre Honda Civic genom åren.
en 1991:a 1.5 - Gick 19.000 mil, var på service TRE ggr under hela den tiden. Rullar fortfarande hos han som köpte bilen av oss.
en 1993 1.6 VTi - gick 16.500 mil och rullar fortfarande. SJUKT kul bil med vtyec. Kördes under mina tonår, så den fick bekänna färg. Rullar fortfarande. När jag hade den var det den vassaste på marknaden. Drog ändå 0.6l/mil i pendling
en 2000 femdörrars med VTEC-E - Halvkombivariant. Byttes av pappsen mot en ny golf i år. Aldrig gått sönder, aldrig varit problem med, drar under 0.5l/mil med gubben på 70år som ecokör allt.

Polarns splitter nya FocusMAX eller var den heter stog på verkstad 9 månader under hans första ägande år.

Vad tror du jag rekommenderar?:krama
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Det blir Hondan:tummenupp

Nu gäller det bara hitta en som inte blivit alltför stylad av nån ungdom med kepsen bakofram...
 

add_

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Hest
Det blir Hondan:tummenupp

Nu gäller det bara hitta en som inte blivit alltför stylad av nån ungdom med kepsen bakofram...

Har du kikat på Mazda 3 MPS? Jag har själv aldrig kört en sådan man den verkar hålla bra och är ett bra alternativ till de andra bilarna du har föreslagit. Nackdelen är att den nog är hyffsat törstig, men det är även ST:n. Fördelen med Mazdan är diffbroms och en vridstark turbomotor.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Har du kikat på Mazda 3 MPS? Jag har själv aldrig kört en sådan man den verkar hålla bra och är ett bra alternativ till de andra bilarna du har föreslagit. Nackdelen är att den nog är hyffsat törstig, men det är även ST:n. Fördelen med Mazdan är diffbroms och en vridstark turbomotor.

Har kikat lite på den, men Mazdorna från den generationen verkar vara väldigt rostkänsliga?
Fin bil annars!
 

add_

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Hest
ok, en detalj (om än så viktig) som jag har missat.
Då finns det nog inte så mycket annat förutom de två som du har listat som kan vara intressant. Opel finns i diverse "hottade" varianter men då skulle jag nog som du hellre välja Hondan alt Focusen.
Det är synd att du inte vill ha VAG för både Leon Cupra (240hk) och med rejält prutande GTI ED30 faller in i normen.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Om du ska köpa en FN2 (som modellen från 2006 och framåt heter) så rekommenderar jag att försöka få tag på en Championchip White. Den modellen har lite extra lull i form av tex diffbroms som gör mycket för körupplevelsen omman leker lite.
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_Civic_Type_R_Champinionship_white_56070057.htm?ca=11&w=2

Den är läcker, tror dock inte att plånboken räcker till. Får sikta på en 06-07 med strax under 10 000 mil på mätaren, de verkar man kunna få för under 80 k.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top