Bra tjejhoj?

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Tjo

Har funderingar på att försöka övertyga sambon att köpa hoj igen. Hon har lite halvdålig rygg dock så det bör vara nåt bekvämt och inte alltför framåtlutat. Vad ska jag leda in henne på för spår? Jag har luskat ut att kåpa är nåt hon gärna har på en hoj också, med andra ord inget för naket.

Ska försöka plantera ideér nu i vinter.. :rolleyes::rolleyes::hihi
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Beroende på vilka problem hon nu har med denna rygg så lär hon ju utsättas för drag mm som knappast gör ryggproblemen bättre om hon nu lider av detta sedan en längre tid tillbaka.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Många vettiga förslag har ju lagts fram. även XJ6 diversion kanske? vet ju inte hur kraftfull hoj hon är ute efter, samt budget :)

Bandit / Sv 600 eller 1000(12xx) kanske oxå kan vara värt o kolla på? 1200(50) har jag hört skall vara rätt bekväm hoj med bra drag i pga alla NM man får
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
KTM 390 - 690 ? låga och lätta! 690 känna som en cyckel

Generellt extremlåga och helkåpade. Lysande förslag, mitt i prick. :tummenupp

EDIT: Då jag antar att det är DUKE som avses så var det 100% ironi. Saknar helt kåpa och är inte anmärkningsvärt låga. En 690 mäter in på 835mm och det är inte alls direkt lågt. Lätta som fan är dom dock och Parkinson har dom med tyvärr.
 
Last edited:

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
På vilket sätt ska den vara tjejjig? Ska den vara rosa eller ha låg sitthöjd?
Jag tycker att hon ska ha en KTM SMT, den är svinrolig! Fast den är ganska hög och är inte rosa förstås.

Ta med henne till alla hojbutiker som finns i trakten så att hon får titta, känna, provsitta och provköra så får hon bilda sig en uppfattning om vad hon gillar.

Jag vill ha en SMT :smasha
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Ducati Hyperstrada - även den har en liten ruta som åtminstone mildrar vinden (även om det är svårt att tro)

R1200GSA - Hon kommer sitta o muttra över att du har en sån tramsig hoj som måste tankas hela tiden, väl skyddad från väder och vind och ändå ha fullt godkänt med pulver, kan dessutom lasta 2 rum o kök.

Ducati Monster - Jättenaken, men faller många i smaken utseendemässigt, vilket för en del är sjukt viktigt.

Honda NC700 - Automagiskt växlad - tar bort ett moment och bilr enklare att lära sig på, praktisk, kåpa.

Yamaha FZ8 - Går att få enormt billigt med tanke på hur mycket hoj man får för pengarna, s-modellen har halvkåpa.

BMW R1150R - Lite större, men inte direkt hög cykel, rockstern har lite cool färgtäckning. Ingen kåpa, men bekväm och lite häftig för att vara en bmw!

Allihop finns med ABS vilket tar bort ett orosmoment. Vill hon ha en billig och gammal så står min z500 o letar köpare.

Edit: Glömde två saker.
Hyperstradan är skitfrän, se till att hon får testa!
Z500:an behöver man aldrig byta olja på, man bara fyller på och så spottar den ut all gammal dålig. = lättservat!
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
ER6-F , FZ6-S CBR600F, något med halvkåpa helt enkelt.
Och det är inte tjejhojar, det är hojar som är jävligt kul, för de flesta.
 

Pajret

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 696 -11
En hoj som har lagom drag, bekväm sitt ställning och lätt manövrerad och som inte tar för mycket på kroppen om man kör några mil, så är det en f800gs eller den mindre f700.
Jag har svårt att komma på andra hojar som är lika lätt körda som dem är.
Men hon får ut och provköra helt enkelt.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Finns det ens tjejhojar? Visst, många tjejer är kortare, så det blir lite lättare för dem med en lägre hoj, och så är de lite klyftigare än oss killar så de tänker lite på "hur lätt är den här prylen att vända?" och sånt som vi fullkomligt skiter i bara den har helkåpa och en varvräknare som går till 15000 rpm. Allt beror ju liksom på hennes smak, hennes längd (vilket styr hur framåtlutad körställningen blir, min sambo sitter faktiskt lite framåtlutad på en scarver...) vad hon ska göra med hojen, vad hon VILL göra med hojen, vad hon är sugen på och vad som är viktigt för henne att hojen kan.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Hon har kört hoj sedan 80 talet kan tilläggas men har haft ett långt uppehåll på ca 15 år eller så.
Då jag köpte Duccen i somras så började det helt plötsligt börja pratas igen. :rolleyes:

Tjejig på så sätt att hojen inte ska vara för tung, min hoj känner hon är lite för mycket (ca 210kg). Sadelhöjd är ett mindre problem då hon är ca 1.70. Vad gäller ryggen är det inte problem med drag osv utan snarare sittställning.

Ska helt klart kolla in KTM .. det kan nog vara nåt kanske ..

Priset .. tja .. max 40 lakan nånstans. Men går det få billigt så är det ju aldrig fel.

Hon är inte övertygad ännu men vi får se till våren hur det går... :hihi

Tack för alla tips och roliga/bra svar. :tummenupp :D :)
 

Pajret

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 696 -11
En tjejhoj för min del ska vara en som jag känner att jag kan hantera. Och det är kanske det som skiljer män från kvinnor. Ni "utmanar" er själva mer och behöver inte känna er så säkra på hojen.
Och då tänker jag såklart på: lätt manövrerad, nå ner till marken, bekvämare körställning (så man inte måste ligga på max för att kunna köra "bekvämt".), inte allt för tung om man skulle lägga den ner osv.
Jag har ganska korta ben och är begränsad i vilken hoj jag känner mig bekväm på. Har ju kört en hel del olika och det är väldigt obehagligt att stanna vid en korsning el liknande och inte kunna ställa ner båda fötterna och ha bra balans, även vid ojämn väg. Sen så är vissa styren längre fram så man måste sträcka sig och då blir det inte avslappnad och trevlig körning.
Sånt kan spela roll när man snackar om skillnaderna på tjejhoj eller ej.
Vi kvinnor är oftast kortare i både armar och ben och är lite mer begränsade i vår urval av hojar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top