Starta övervakningskamera...hur?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Hej!!!

Tänkte rigga 2-3 kameror för övervakning av hemmet. Det finns rätt fina kameror idag som filmar/fotar och skickar alerts vid rörelse etc. Så långt är allt bra...nu till problemet.

Jag vill att kamrorna ska vara nerstängda när man väl är hemma. Dvs när jag går hemifrån vill jag snabbt och enkelt aktivera kamrorna. När jag kommer hem vill jag enkelt avvaktivera kamrorna.
Vill inte behöva dra fram smartphone eller så. Kan tänka mig en knapp eller en ir-sensor på ett dolt stället på utsidan.

Det finns rätt smutta rörelsekännare för led-strips, men tror inte dem orkar mata en kamera.
http://www.kjell.com/sortiment/el/belysning/lampor-ljuskallor/led-lister-led-tejp/flexibel-led-tejp/skap-garderob-eller-ladswitch-p64146
Tips råd mottages. Kan även tänka mig elektronisk tac-bricka, men det blir väl svindyrt.

//KaliZ
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Kanske är ett alternativ "med" telefon om du har NFC på din lur.
Då kan man skaffa NFC taggar som kan programmeras att göra nästan vad som helst.

Google "NFC taggar styra larm"

http://husautomation.se/?p=52
Tyvärr ingen sådan lur.

Har dock grävt lite. Hittar jag kameror med I/O portar så kan jag bygga en egen trigger..... Tror jag. Någon som kan detta bättre får gärna bekräfta om jag är inne på rätt spår. :glömdet
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har du androidlur så finns det program till den som går igång och gör saker så fort luren får kontakt/tappar kontakt med ditt hemma WiFi.

Exvis starta/stänga ner nätanslutna webbkameror genom androidappen för webbkameran.

Fast jag har inte använt det själv så jag vet inte hur det funkar i praktiken.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Det borde finnas kameror med tid/datum funktion, typ spela bara in och reagera en viss tid på dygnet?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
De flesta kameror har en egen webserver där man kan ange vilka dagar/tider de skall vara aktiva.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top