Skatter, pension och ny regering.

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Men samtidigt leder löfven en otroligt svag regering, där han kommer att bli helt beroende av alliansen att få igenom sin politik.

Att alliansen eller Sverigedemokraterna skulle rösta för massiva skattehöjningar sett jag som osannolikt.

Som du säger blir omöjligt för Rödgröna och bedriva någon politik över huvud taget. Tyvärr har Borg och Reinfelt dragit, så det är oklart vem som skulle representera Alliansen i det scenariot.

Det kommer bli 4 års stiltje i Sverige och ryktet kommer snabbt spridas hur förlamad vår regering är om det inte görs något storartat samarbete mellan blocken.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Som du säger blir omöjligt för Rödgröna och bedriva någon politik över huvud taget. Tyvärr har Borg och Reinfelt dragit, så det är oklart vem som skulle representera Alliansen i det scenariot.

Det kommer bli 4 års stiltje i Sverige och ryktet kommer snabbt spridas hur förlamad vår regering är om det inte görs något storartat samarbete mellan blocken.

Bästa scenariot enligt mig är att hålla liv i löfvens skakiga regering, sen förhoppningsvis återkommer alliansen med lite ny politik, nya ledare och tar över makten om fyra år.

Dock får vi nog leva med att det blir fyra förlorade år nu, får väl hoppas att det inte blir nån mer markant återgång till gamla sossesverige. Men eftersom löfvens regering kommer att bli så svag så borde alliansen fortfarande kunna få en del politiskt inflytande.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Varför är tiden utan vansinniga beslut och viljan att påverka människor efter (valfri ideologi) förlorad tid?

Knappast så att vi har ett maktvakuum och ett gäng klanledare på standby.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Nu har vi haft val för rätt längesen ... har inte märkt ett skit .... jo förresten , det är kallt å jävligt på mornarna :mad:
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fast den där sidan (Stockholmsskatten) är lite överdriven. Alliansen har inte gett mig så mycket mer pengar i plånboken som dom påstår att jag kommer att få mindre i plånboken med en rödgrön regering.

Dvs enligt sidan stockholmsskatten.se så kommer skatterna nu att bli högre än dom var i slutet av 2006 när alliansen tillträdde som regering. Det tror jag inte på för ett ögonblick. visst kommer vi säkert att få en del skattehöjningar men jag misstänker att det kommer tillbaka pengar någon annanstans istället. Och jag tror inte att skattehöjningarna blir så stora att det blir direkt kännbart.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Samtidigt har ju vården fått en höjning av tillgängliga ekonomiska resurser.

Det är möjligt att det är så på det stora hela. Men det är inget som märks på storsjukhusen. Dom har dom senaste åren haft ett sparbeting på ca 2% om året. Dvs för varje år så har dom fått 2% sänkt budget samtidigt som det blir fler patienter att behandla och personalen ska ha löneökningar som kompenserar för inflationen åtminstone. Det är en ekvation som inte går ihop. Nu säger jag inte att det är bara Alliansen som haft fingrarna i den syltburken. Det är en resa som påbörjades redan under föregående regering om inte tidigare ändå.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Efter att ha sett lite av landstingets processer så tror jag inte pengar alena löser problemen.
Männsikorna där är (i det stora hela) bra men processerna. :3freak
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Fast den där sidan (Stockholmsskatten) är lite överdriven. Alliansen har inte gett mig så mycket mer pengar i plånboken som dom påstår att jag kommer att få mindre i plånboken med en rödgrön regering.

Om en individ vart fullt arbetsförd under alliansens 8 år vid regeringsmakten och inte medvetet gått med på lönesänkningar handlar det om en ansenlig summa pengar enbart med jobbskatteavdraget.

Jag räknade på 25 000 /mån med sajten http://jobbskatteavdrag.se/ och det blev en ansenlig summa pengar.

2007(11028)
2008(14592)
2009(18288)
2010(21012)
2011(21264)
2012(21624)
2013(21528)
2014(23520)
Totalt: 127 236 eller 1325,375 /mån

Vad som gjort att utgifter ökat i takt med jobbskatteavdraget skall jag inte spekulera i. Dock är total beloppet inget att förringa.

Jag har själv vart i sitsen att utgifter stiger i takt med lönen och lönen tog slut varje månad. Men sen efter en skärpning av min egen ekonomin att kapa de fasta utgifterna märks faktiskt svensk Politik i min Plånbok.

Det är nog tack vare en större koll samt intresse för min ekonomi. Då även små utgifter blir väldigt stora utslaget på ett eller flera år.



Dvs enligt sidan stockholmsskatten.se så kommer skatterna nu att bli högre än dom var i slutet av 2006 när alliansen tillträdde som regering. Det tror jag inte på för ett ögonblick. visst kommer vi säkert att få en del skattehöjningar men jag misstänker att det kommer tillbaka pengar någon annanstans istället. Och jag tror inte att skattehöjningarna blir så stora att det blir direkt kännbart.

Visst om man som individ inte är fullt arbetsför eller uppbär statliga ersättningar kan skillnaden vara små då ekonomin allt som ofta är väldigt påfrestande och nära existensminimum(skälig levnadsnivå) för dessa individer.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
När fastighetsskatten försvann och ersattes av en avgift tjänade jag ingenting eftersom det var ungefär samma summa. Däremot fick jag betala 9 000 för mitt uppskov.

32% verkar inte många bry sig om här men dit gick delar av mitt jobbskattebidrag eftersom det finns flera fordon i hushållet. (Som inte kan försäkras hos Bilsport utan MC )

Rut och Rot har jag inte använt heller.

Men jag har inte blivit sjuk eller arbetslös så jag är inte förlorare...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om en individ vart fullt arbetsförd under alliansens 8 år vid regeringsmakten och inte medvetet gått med på lönesänkningar handlar det om en ansenlig summa pengar enbart med jobbskatteavdraget.

Jag räknade på 25 000 /mån med sajten http://jobbskatteavdrag.se/ och det blev en ansenlig summa pengar.

2007(11028)
2008(14592)
2009(18288)
2010(21012)
2011(21264)
2012(21624)
2013(21528)
2014(23520)
Totalt: 127 236 eller 1325,375 /mån

Vad som gjort att utgifter ökat i takt med jobbskatteavdraget skall jag inte spekulera i. Dock är total beloppet inget att förringa.

Jag har själv vart i sitsen att utgifter stiger i takt med lönen och lönen tog slut varje månad. Men sen efter en skärpning av min egen ekonomin att kapa de fasta utgifterna märks faktiskt svensk Politik i min Plånbok.

Det är nog tack vare en större koll samt intresse för min ekonomi. Då även små utgifter blir väldigt stora utslaget på ett eller flera år.





Visst om man som individ inte är fullt arbetsför eller uppbär statliga ersättningar kan skillnaden vara små då ekonomin allt som ofta är väldigt påfrestande och nära existensminimum(skälig levnadsnivå) för dessa individer.

Jag är fullt arbetsför och har aldrig varit annat då jag aldrig varit sjukskriven en enda dag. Senaste gången jag hade sjukfrånvaro var när jag gick gymnasiet. Dvs för över 20 år sedan.

Jag har kollat vad dom säger att jag har fått mer och jämfört med vad jag faktiskt har fått mer. Och då har jag inte tagit hänsyn till ökade kostnader någon annanstans.

Jag uppskattar att det jag fått mer i plånboken är ungefär hälften av vad alliansen påstår att dom gett mig på siten om jag matar in min inkomst.
Självklart har jag då tagit hänsyn till att jag fått högre bruttoinkomst under tiden.

Om det dessutom är kostnader som ökat för mig pga alliansens politik så är det ännu sämre med sanningshalten.

Jag har absolut fått mer pengar i plånboken sedan alliansen tillträdde. Det har jag inte argumenterat emot. Det är ett faktum.
Däremot vänder jag mig mot att dom påstår att jag ska ha fått ett visst belopp mer medan jag kan se att jag fått ungefär hälften av det dom påstår.

Utan att gå in på exakta siffror och istället använda ett påhittat exempel.

Antag att alliansen gett mig 60 000 mer i plånboken utspritt över ett antal år.
Matar jag in min inkomst på siten så hävdas att dom gett mig 120 000 kr.

Dvs jag har tjänat på det men inte så djävla mycket som dom hävdar. Enligt min mening är deras påstående alltså inte med sanningen överensstämmande.

Det är lite samma sak som när dom lägger fram att det är 300 000 fler i jobb men väljer att hålla tyst om att den procentuella arbetslösheten närapå fördubblats och att antalet arbetslösa faktiskt har ökat.
Dom väljer att lägga fram en enskild siffra som ser bra ut och bortser från att den siffran ensam faktiskt är ganska ointressant.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Däremot vänder jag mig mot att dom påstår att jag ska ha fått ett visst belopp mer medan jag kan se att jag fått ungefär hälften av det dom påstår.

Skämt å sido. Pengarna kanske har hamnat i någons annan ficka på vägen :rolleyes: Nä men som du säger finns det många utgifter som alliansen lagt på för att det skulle vara möjligt med dessa skattesänkningar som belastat andra områden. Någon måste ju betala för kalaset.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Det tog inte många dagar för de Gröna att börja vädra sin riktiga politik efter valet. Precis som jag hade anat i tidigare inlägg. Trodde helt ärligt att Vänsterpartiet skulle hinna först med just denna punkt.


http://www.dn.se/ekonomi/de-drabbas-hardast-av-slopat-ranteavdrag/

http://www.dn.se/ekonomi/sa-slar-olika-ekonomiska-atgarder-mot-din-planbok/

MP vill slopa ränteavdragen.

För vissa hushåll utgör de en femtedel av boendekostnaden

Om ränteavdraget slopas blir det barnfamiljer som drabbas hårdast, enligt en beräkning från SCB. För vissa hushåll utgör avdraget en femtedel av boendekostnaden.

Ränteavdraget, som innebär att man får göra ett skatteavdrag på 30 procent av sina räntekostnader, har periodvis varit omdiskuterat.

Miljöpartiet, som nu träder in i regeringen, anser att avdraget på sikt bör slopas på grund av att det, enligt MP, gör att hushållens skuldsättning stiger eftersom man inte behöver betala hela kostnaden för sitt lån.

Men MP får inte stöd av sina nya regeringskompisar i Socialdemokraterna som inte har några planer på att slopa avdraget. S anser att avdraget underlättar för dem som är nya på bostadsmarknaden och att det finns andra orsaker till att skuldsättningen ökat.

Enligt Statistiska Centralbyrån (SCB) betalar drygt två tredjedelar av alla svenska hushåll räntor på lån, det mesta bolån. Ränteavdraget var i genomsnitt nästan 10.000 kronor per skuldsatt hushåll 2012.

Skillnaderna är stora mellan olika grupper. Störst skulder, och därmed ränteavdrag, har sammanboende i 40-årsåldern med barn i storstäderna. Förklaringen är att skuldsättning — och avdrag — har en mycket stark koppling till bostadspriser.
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Det tog inte många dagar för de Gröna att börja vädra sin riktiga politik efter valet. Precis som jag hade anat i tidigare inlägg. Trodde helt ärligt att Vänsterpartiet skulle hinna först med just denna punkt.


http://www.dn.se/ekonomi/de-drabbas-hardast-av-slopat-ranteavdrag/

http://www.dn.se/ekonomi/sa-slar-olika-ekonomiska-atgarder-mot-din-planbok/

MP vill slopa ränteavdragen.

Har aldrig förstått ränteavdragen. Varför ska skattepengar gå till att subventionera folks räntekostnader? Som gjort för att driva upp belåningen.

Bort med skiten.

Det är dessutom borgerligt att vilja slopa dom och inte vänsterpolitik.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Har aldrig förstått ränteavdragen. Varför ska skattepengar gå till att subventionera folks räntekostnader? Som gjort för att driva upp belåningen.

Bort med skiten.

Det är dessutom borgerligt att vilja slopa dom och inte vänsterpolitik.
Därför att ränteintäkter är skattepliktiga. Det är rätt rimligt om du tänker efter.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag tror ni målar fan på väggen , iaf vissa. Vi har väl haft regeringskifte förr och klarat av det.

Jag hörde på nyheterna att vi ligger på 10:e plats i världen på att överkonsumera. Är målet att ligga först?
På dagis kommer lattemammor i SUV:ar ,antagligen inköpt för lånade pengar. En "normal" familj ska bo i 6 miljonersvilla och ha 2 nya bilar, ett par motorcyklar o hästar. Vi kanske har tappat fotfästet .
Jag betalar gärna NÅGOT högre skatt för att mina barn ska ha en bra skolgång och min farsa ska vara en glad pensionär. Det har jag råd med.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top