Vägren eller mellan köer?

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Sitter varje dag i köerna på södra länken till och från jobbet. Slogs idag av en tanke när jag som vanligt förbi alla stillastående :arsele bilar med hojen. Om Farbror blå skulle stå därnere i mörkret vilket är då "bäst" läs billigast 1) Ha kört i vägrenen, 2) Glidit emellan köerna i dom två körfälten. Någon som har erfarenhet eller tom är polis och kan straffskalan :).
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag har kört i mitten mellan två filer och ställt mig framför två polisbilar som stod först vid ett rödljus. De brydde sig inte alls. Så rent spontant så känns det bättre än att köra i vägrenen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har passerat poliser mellan bilar, i bussfil och ute på vägrenen utan att de brytt sig, så det hänger nog lite på polisen i fråga, och hur man kör. Dock så håller jag nog med Fordon om att det antagligen är säkrare, rent bötesmässigt, att köra mellan bilarna... De enda jag sett säga något om böter vid körning genom bilkö här på forumet har fått bötern i bussfilen eller vägrenen.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Det ska väl mycket till att åka på böter i köerna.
Jag väljer det alternativ som känns säkrast för tillfället, är jag det minsta osäker så skiter jag i att försöka "tränga" mig.
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Det är inte olagligt att köra mellan bilar i bilkkö så länga man kan göra det på vad polisen anser är ett säkert sätt. Däremot är det olagligt att köra i bussfilen.
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
I Stockholm är det rent tekniskt olagligt att köra mc i bussfil, men både stockholmspolisen, SL och tillfrågade politiker anser att det inte borde vara det - även om inget parti verkar supertaggade på att lyfta frågan.

Ur bötesperspektivet från bäst till sämst skulle jag ranka mellan bilar först, därefter bussfil och sist väggren. Ur trafiksäkerhetsperspektiv (i alla fall för egen del) i omvänd ordning. Kör man inte som en dåre så verkar de flesta poliser någorlunda ok med att man justerar sin köplats.
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Bussfiler är ju ett speciellt kapitel som avhandlats i någon tidigare tråd också. Generellt är det förbud att köra i bussfil om det inte sitter en tilläggsskylt som godkänner det, ofta då tillsammans med Taxi. Från Nacka är det tex tillåtet fram till infarten till Vikingline men sen är det stopp. Har blivit inplockad två gånger av farbror blå vid Fotografiska men de har nöjt sig med en tillrättavisning varefter jag kunnat köra vidare, utan böteslapp :). Håller med om Arkstedts prioriteringar :) Man får använda omdömet och hoppas att dom inte bryr sig för mycket. Dom har ju dessutom svårt att göra något nere i tunnlarna om dom inte ställt sig i någotn av service-fickorna...
 

bigtree

Mullrar...
Gick med
3 May 2010
Ort
Sthlm/Uppsala
Hoj
TL1000R
Tror inte polisen ser speciellt mycket mer på det ena eller andra. Dock håller jag själv på mellan bilar pga att vägren ofta är full av skit, allmänt skräp, bildelar etc, dvs allt som mina däck ogillar....
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Södra länken österut håller jag mig i vägrenen upp mot Gullmarsplan. Åt andra hållet tycker jag att vägrenen är för smal för att vara säker, så där blir det mellan bilarna. Men då ska det gå bra sakta, annars åker jag inte mellan bilarna. Sedan upp mot E4 söderut så åker jag alltid i vägrenen ute till höger då det är tvärstopp pga att två filer går ihop till en.
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Blev stoppad av en MC-Polis strax före Essingeleden för att jag körde i väg-grenen , fick en utskällning om att INGEN får köra i väg-grenen utan skulle jag köra förbi bilarna så fick jag göra det mellan filerna som alla andra hojar , sen försvann han mellan filerna ;o)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
I tunnlarna så skulle jag undvika vägrenen av den enkla anledningen att den är full med skräp från diverse olyckor, dåligt surrad last och grus.
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Det är inte lagligt att köra om till höger så tar du vägrenen riskerar du att åka dit.

Om du däremot ligger i höger fil och kör om framförvarande bil i samma fil, till vänster mellan fildelningslinjen och bilen, så är det lagligt så länge det kan göras på ett säkert sätt, d.v.s. när kön kryper fram eller står stilla.

Kör du över fildelningslinjen in i vänster körfält när du passerar bilarna så tekniskt sett kör du om bilen till vänster om dig på höger sida i samma fil vilket är olagligt, så träffar du på en nitisk polis kan du åka dit för det.

Detta framgår av Trafikförordningen även om det inte står ordagrant där. Man får titta efter omkörning i samma fil, passera till höger på flerfilig (70 km/h eller lägre) väg där filerna har olika destination samt passera på ett säkert sätt med tillräckligt avstånd i sidled.

Om ni stöter på nån grinig person när ni glider sakta om till vänster i samma fil kan ni påpeka att det är tillåtet enligt trafikförordningen. Dessutom ska den som blir omkörd underlätta omkörningen genom att dra sig åt höger om så är möjligt. Den som blir omkörd får under inga omständigheter försvåra omkörningen.

Lycka till med "traffic filtering"
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är inte lagligt att köra om till höger så tar du vägrenen riskerar du att åka dit.

Rullar trafiken långsammare än 70 är det inte olagligt att passera på högersidan längre. Åas är ju vägrenen inte tillåten av andra anledningar än passage till höger. :p
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Rullar trafiken långsammare än 70 är det inte olagligt att passera på högersidan längre. Åas är ju vägrenen inte tillåten av andra anledningar än passage till höger. :p
Om du ser vad jag skrev ovan så gäller det bara flerfilig väg och ej vägren.

7§ Fjärde stycket säger:
"På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."

Till detta kommer 31§:
"Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng."
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om du ser vad jag skrev ovan så gäller det bara flerfilig väg och ej vägren.

7§ säger:
"På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."

Mjoh, sant det där. Men majoriteten av de gånger det förekommer något behov av att köra förbi bilköer här brukar det vara gott om filer.
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Mjoh, sant det där. Men majoriteten av de gånger det förekommer något behov av att köra förbi bilköer här brukar det vara gott om filer.
Ni har det bra i Mälardalen ni. :tungan Härikring har vi ringleder med endast en fil i var riktning med heldraget emellan så när det köar så vill det till att man får plats mellan bilen till höger och den heldragna linjen. Speciellt när det är väldigt få som följer kravet på att "underlätta omkörning"

I vilket fall; det jag skrev i inlägg #15 är den sammanfattning jag har kommit fram till med info från andra och efter att ha försökt lusläsa Trafikförordningen. Jag postade det som en hjälp för de som är intresserade och följer man det bör man vara rätt så safe rent juridiskt (inga garantier gives dock), men var och en är ju fri att köra efter eget samvete.
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Brukar köra mellan bilarna vid t ex trafikljusköer om jag ska rakt fram samt i höger vägren om jag ska svänga höger framme vid trafikljus, stop eller lämna företräde.Brukar funka kalasfint även om man får hålla koll på folk som kan få för sig att öppna dörren på sin bil.En del blir lite sura och en enda trafikant har under alla gånger fällt en nedlåtande kommentar från sin bil med rutan nere.HÅLL FLABBEN blev mitt svar på det.Så ta det försiktigt och tänk även till andra trafikanter när du lane splittar så går det säkert bra. :crash
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top