12v power outlet

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Så, har labbat lite med usb versioner tidigare, och i rätt läge är de toppen. Dock behöver jag nu ett vanligt 12v uttag på moppen.

Vill kunna montera den på styret. Måste vara vattensäkrad. Säkring på sladd. Enkel att montera på. Ska på en enstånka som vibrerar en del, så nämnde jag stabil konstruktion ?

Denna verkar ok, men sitter säkring på, eller något jag måste skarva ?
http://www.mc-depan.se/index.asp?action=prislista&menu=4&id=12623#

Denna ser bra ut, men reviews säger att sladd är för kort, under en meter.
http://www.rockymountainatvmc.com/p...ocket?term=tusk 12 volt 12v power socket plug

Vad har jag mer för alternativ ? Vad är bra ?
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Om kabeln är för kort så är det väl bara att skarva med annan kabel? Glöm inte att trä på lite krympslang innan du lödar bara :)
De borde gå att hitta en hel del på ebay också.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Ville slippa skarva. Hänga rakt på, inte modda. Saker skakar loss på LC4.....och betalar hellre mer för att få det rätt från början.
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Jag fattar. Låter vettigt.
Men om det hänger på att det bättre alterantivet har för kort sladd så tror jag inte ordentligt lödat+krympslang skakar isönder.
 

Per_strand

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
Märsta
Hoj
Honda CBX 750F -84
Jag fattar. Låter vettigt.
Men om det hänger på att det bättre alterantivet har för kort sladd så tror jag inte ordentligt lödat+krympslang skakar isönder.
Håller med, gör ett bra jobb så kan du bygga ihop allt det där själv med delar t.o.m. från Biltema och ändå få det lika bra, om inte bättre, än färdiga produkter för samma ändamål. Skaka sönder en bra lödning är lika svårt som att skaka sönder en bra svetsfog.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Håller med, gör ett bra jobb så kan du bygga ihop allt det där själv med delar t.o.m. från Biltema och ändå få det lika bra, om inte bättre, än färdiga produkter för samma ändamål. Skaka sönder en bra lödning är lika svårt som att skaka sönder en bra svetsfog.

Hur mkt vill du ha för att löda ihop det med bra delar ? Vettig längd på kablar. Gaffelskor för montering på batteri. Inkapslad säkring modell mini. Mkt viktigt att det är säkrat för fukt.
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
WebGringo> Varför inte göra det själv? Är mer belönande. Är heller inget jättesvårt projekt. Du får gärna fråga på om du har några funderingar så hjälper jag till så gott jag kan. Börja med att gör en lista på delarna du behöver skaffa för projektet.

Om du inte sett denna guiden eller liknande så rekommenderar jag den för att koppla in extra elektriska prylar till din hoj.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om du inte sett denna guiden eller liknande så rekommenderar jag den för att koppla in extra elektriska prylar till din hoj.
Bra länk :tummenupp Att ha ett publikt 12V-uttag direkt på batteriet är som att be om problem :fakta Jag har mitt relästyrt, men under sadeln sitter en direktanslutet, så att jag kan lämna mobil/interkom/osv på laddning även om jag går ifrån hojen, men då är det ju inlåst.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
tveksamt om du får nåt att sitta kvar och behålla kontakt i ett ciggurtag utan att säkra den med tejp, stripes, eller nåt annant på en LC4 hursom... ;)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Framme vid styret, Cigarettändaruttaget (batteriklämmorna avklippta)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batterisladd-80502/

Förlängt med 2x0,75mm2 elsladd brun + blå fram till batteriet.
- Minus blå avslutat med en Ringkabelsko som är fastskruvad i minus Batteripolen.
+ Plus brun avslutad med Flatstiftshylsa
Instoppad i Flaststifthylsan en 5A säkring, ena sidan
Sedan en kort sladd ca 10 cm med Flatstifthylsa och Ringkabelsko
Ringkabelskon är fastskruvad i plus Batteripolen.
Flatstifthylsan tar andra sidan av 5A säkringen.
Säkringem instoppad i flatsifthylsona är överlindade med eltejp och sitter precis över batteriet. Kanske måste jag klämma flatstifthylsorna lite med en polygrip för flatstifthylsorna skulle greppa säkringen ordentligt.
Jag vill ha säkringar nära batteriet.
Skarvarna till cigarettändaruttaget, lödda och täckta med krympslang.
Och förlängningssladden 2x0,75mm2 är instoppad i krympslang. Ända fram till batteriet.
 
Last edited:

Per_strand

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
Märsta
Hoj
Honda CBX 750F -84
Hur mkt vill du ha för att löda ihop det med bra delar ? Vettig längd på kablar. Gaffelskor för montering på batteri. Inkapslad säkring modell mini. Mkt viktigt att det är säkrat för fukt.

Köper du delarna så kan jag göra jobbet åt dig, det behöver du inte betala mig för. Dock tycker jag att du gott kan prova själv innan du lämnar iväg jobbet till någon annan, det är så man lär sig. =)

Såna här kopplingar är riktigt bra om du vill att eventuella skarvar ska hålla ihop ordentligt. Finns från 1 pol upp till 4.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelkopplingar/Kontaktdon-44150/
De är vattentäta och "knäpps" ihop så att de inte kan skaka/vibrera/slitas isär om det inte är extremt kraftiga ryck i kablarna. Använt sådana på våra hjullastare på jobbet bland annat.

Hängsäkring (sladdmonterad) finns här:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Sakring/Sakringshallare-35647/
Finns både till midi- och minisäkringar.

Relä (om du nu vill ha det), finns här:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Rela/Rela-42134/
Tillhörande reläsockel:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Rela/Relasockel-byggbar-42314/

Som jag ser det ska du inte behöva löda någonting. Bygger du det på rätt sätt så håller det ihop ändå.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top