Tänkte göra en Ironbutt

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
.. Fast det känns som att ironbutt egentligen bara är anpassat för touringhojar.
Mycket motorväg och andra större vägar och bara äta mil efter mil medan man lyssnar på stereon och med 'korvätarhjälm' så går det t.o.m. småäta medan man kör om man sitter bakom en stor ruta...

..

Jaja - så kan man ju också se på det.. IronButt, ska vara en utmaning..

2011 var vi 3 svenska som körde en "specialare" - Isle of Man TT1000, på Isle of Man slingan - tillsammans med 23 förare från 8 olika nationer.
23 blev godkänd, inkl alla oss från Sverige, Norightrider på en stor Varadeo, Benny på en 250 ccm 4 cylindrig Suzuki modell historisk, och jag på ett BMW K1200S luxåk.
Om det är typ 260 kurvor på ett varv, gav det det med 27 varv runt räknad 7.000 kurvor. Jag var ambitiös och ville växla när det krävdes - dock dog min kopplingsarm efter ca. 3.000 växlingar (trodde jag var i form!).. Sen fick jag acceptera att köra lite på fel växel ur kurvorna..
Hastighets gränser sku respekteras vart det var hastighets gränser (fast ibland var man nog aningen över, med risk för att bli skickat inför för en domare av polisen!).. På berget var det såklart fri fart. Men, eftersom det regnade på ca. 23 av varven, var det så dimmigt på berget att hastigheten jag vågade köra runt 30 km/t - och då var jag stel av angst, så absolut inget!
Fick dock nästan 2 varv i törst med lite bättra sikt..

Detta går inte att jämföra med en vanlig 1.000 miles IronButt - enligt min åsikt. Det var givetvis nog den största och roligsta utmaning jag har klarat av på MC.. Men, jag var trött på detta under natten, som var blött som fan när det vräkte vatten från himlen, kallt och jag skare av kyla.

En underbar Mormor från Australien eller Nya Zeeland nånstans mellan 65 och 70 år, kommer jag aldrig att glömma. På en hoj utrustad med diverse mängder av fancy packlösningar, bara körde på. Schnygg effektiv kontrollerad körning, mjukt och fint och ganska raskt. Hon fixade detta. Jag fick forslad efteråt att hon i hade som mål att köra runt på samtliga kontinent i hela värden, och hon hade fixad nästan alla. Stor respekt..

Vi var ganska nära att få till en 1000 miles TrackButt på Kemora banan 2012 - jag vill testa detta på bana med sporthojen - Tyvärr stöp detta p gr av buller regler / natt körning.. Men, kanske vi får till det vid tillfälle i framtiden..

Det är prestige att IronButt på udda hojer - så bara sätt igång.. Och ja Korväterhjälm, är en fördel, då kan man spara tid och stoppa mat i huvudet när man kör.. Tiden är knapp - det är inte tid till alla vanlig sporthojs fika pauser.. (Att köra IronButt, och ta hjälp av Autobahn, är inga bedrift..)

Är sugen på att köpa en slö 125 ccm, då är det en utmaning..

Sen är Norightrider´s IronButt adventure vart dom börjar på Nordkap mitt i februari, och kör dom 1000 miles i minus 35 - flera nivåer över min nivå...

Lycka till - det är kul att testa sig själv..
 

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
det bästa med att göra en IB själv är att du behöver bara tänka på dig själv , det är jobbigt att anpassa farten mot nån annan i så många mil , skön musik i lurarna så går 160 mil fort

jag gjorde en IB den 2e januari på en CB1000R , och tänker göra fler , nästa går nog till Normandie eller Ystad-Haparanda
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Även om man kör "ensam" så vore det kul att köra samma runda, samtidigt som andra.
Jag är inte orolig för distansen eller sträckan, det gäller bara att ha bra rutiner.

bilden på avataren är från ett cykellopp som gick non stop från London till Edinburg ToR , 1400 km
 
Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ånej, jag som gillar att vrida på rullen :huvet Jag får nog vänta in mig själv vid tankstoppen isf :rofl

Ja, funderat på det där också, är väl "bara" att köra 160 mil med öppen gas och sen övernatta i slutet och tanka nästa morgon, så borde inte medelfarten bli för hög? =)
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
120 mil nonstop har det ju blivit med tankstop naturligtvis.Från Skåne till den där egendomliga staden Stockholm.Stannade i något som jag uppfattade som centrum av staden och köpte en glass och tittade på de där hålen i marken som kallas för tunnelbana samt studerade den lokala befolkningen och drog sedan hem igen.Blev som sagt var ca 120 mil.Ryggen och ändan var det inga problem med men knäna tog några dagar på sig för att återhämta sig.Många mil när jag körde med utsträckta ben för att gympa dom och hålla igång blodcirkulationen. :crash
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
2011 var vi 3 svenska som körde en "specialare" - Isle of Man TT1000, på Isle of Man slingan

Då gjorde ni en lite egen grej av det :tummenupp


Annars så själva upplägget, med många mil, där man kör på tid, fast inte får köra för fort, där dessutom kortaste möjliga väg räknas, så onödiga omvägar är olämpligt. Det uppmanar ju till att mestadels köra ren touringkörning.

Min poäng var att valet av hoj och typ av körning påverkar hur mycket av utmaning det är att köra X antal mil.
160 mil är ingen kort hojrunda hur man än vrider och vänder på det, men beroende på var man kör så kan även betydligt kortare sträckor vara en utmaning.

Med någon typ av offroadare så kan ofta de roligaste sträckorna börja där asfalten slutar.
Som tur är mäts inte körglädje i antal körda mil. :)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Tänkte inte på't när jag hojade hem i ett sträck från ringen förra sommaren. 140 mil blev det då, var väl inga större problem (på nuvarande gixxer 750 k9 med uppflyttade pinnar) värst var vädret hemma, +8 i Ljungby på väg norröver. Efter en vecka med 30+...då är perforerat raceställ precis sådär effektivt som man vill att det skall vara de där svinvarma dagarna. :crash
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag tryckte en bit över hundra mil en dag uppe i Norrland i somras. Inga problem i midnattssolen. Den stog högt även långt efter midnatt :banana
 
Last edited:

IBA Sverige

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2014
Ort
Sverige
Hoj
All sorts
Halloj!
IBA Sverige här.
Det mesta har väl besvarats rätt och riktigt i tråden, tänkte bara gå in med lite förtydligande och förklaringar:

Ja gott folk, 80 mil avverkade idag, man man kanske skulle köra en Ironbutt nästa år... :hojraket Någon som har gjort det?

Välkommen in i gänget när du gjort det!
Det som skiljer en riktig Ironbuttkörning mot en random långkörning över samma distans brukar vara planeringen. Planering, planering, planering.

Alltså inte bara när man vill vara framme, utan en rätt så gedigen detaljplanering som täcker var någonstans man skall tanka för att sträcka ut etapperna till att bli så effektiva som möjligt, var det är lämpligt att äta, kanske planera in en tupplurspaus strax efter matpausen om man vet med sig att man brukar få en svacka någon timme efter födointag, planera rutten efter viltets rörelser så man undviker landsvägar utan viltstängsel just kring gryning och skymning, att man funderar kring om man kan lägga varvet på sådant sätt att man slipper köra med både uppåt- och nedåtgående sol rakt in i visiret.
Maveric gjorde en rätt komplicerad förstakörning med färja, tunnel, risk för stau, passage av olika länder och dessutom målgång i annan tidszon än starten. Med ordentlig planering behöver inte detta betyda några problem - men om man bara ger sig iväg utan att ha tänkt efter före kan både IBA-körningen och resan i stort bli till skit.

Vidare; fundera över den egna förmågan vid olika tider på dygnet och kanske undvika att köra helt under de timmar på dygnet man presterar som sämst. Hos många individer sammanfaller detta med "vargtimman" mellan 02:00 och 05:00 men absolut inte alla. Om man själv inte är medveten om när på dygnet man har sina ups and downs så är det mycket lämpligt att ta reda på det innan man planerar sin första Ironbuttkörning.

Vidare är det angeläget att ha bra ordning på sin hoj - många har blivit överraskade hur fort ett halvbra bakdäck går ner sig när man sätter av i motorvägstempo, eller hur fort ett drivpaket går ner sig på slutet.
Ironbuttkörning handlar om "säker långdistanskörning" och "säker" kommer alltid före "långdistanskörning" på alla språk där IBA finns representerat.

Viktigast av allt är att planera för bra plattformar att stiga av körningen på. Ironbuttkörning handlar inte om att tvinga sig igenom något som inte känns bra, att plåga sig igenom en isande kall natt, att fortsätta lida när regnet nått kallingarna och fortsätter strila in på fler ställen. Bryt och kom igen en annan dag istället.



Funderat på det, låter kul hemma framför datorn i värmen. Kanske inte är så kul när det regnar och sitta på hojen i 160mil under 24h. Måste vara några och köra i grupp. Inte lämpligt som solo äventyr och har inte fått några att nappa på äventyret.... tyvärr.

Kör med en 125cc - ger troligen hår på bröstet:
http://www.ironbutt.se/regler/special-korningar/125ans-dag

SaddleSore 1000 på en 125 är respekt, det är inte snack om saken!
Vare sig man kör själv på egen hand som en del svenskar redan gjort, eller i grupp som på 125;ans dag.

Nästa gång 125;ans dag arrangeras i Sverige är under 2017
View attachment 411190

Minsta hojen som någon fullföljt en SaddleSore 1000 på är för övrigt en Honda NSF 50.
Oh yes! Robert Munden, Kanada, dubbelvikt på 50 cc sportmoppe under 24 timmar, med över 1,609 km i sträcka. Vem blir först att snitta över 67,4 km/h ett helt dygn på moppe i Sverige...?



Blir man diskad om man gasar lite extra eller hur funkar det? :näsblod
Japp!
IBA Sverige har valt att väga in även hastighetsbegränsningar i begreppet "säker långdistanskörning"
Andra länder med friare hastighetslagstiftning har kanske en annan syn på saken - USA, Australien, Tyskland, Ryssland, Sydafrika är exempel på några länder som har liberala eller rent av saknar hastighetsbegränsning på delar av sitt vägnät. Att godkänna körningar utförda i Sverige som tydligt ligger över svensk hastighetsbegränsning är inget vi vill göra, och vi uppfattar att de flesta förstår varför det är så.

Även moderföreningen Ironbutt Association i USA vänder sig mot det man kallar "excessive speed" och snart lär man sig att framgångsrik långdistanskörning har mycket lite med höga hastigheter att göra.


Japp det kan du bli. 160mil/24h får eu köra i sve men många andra måste köras i Europa.
För att få en ironbutt godkänd så måste du ju föra loggbok med kvitton mm. Då mäter de avstånd och hastighet mellan tankställena.
Läs på ordentligt på ironbutt.se innan du drar ut! Lycka till:tummenupp

Även Saddle Sore 2000K = 2000 km inom 24 timmar går att få certifierad i Sverige, om man lagt lite arbete på sin planering.
Dessutom har vi släppt en av guldkörningarna fri, längs en fördefinierad sträcka: Man kan nu mer köra en Bun Burner Gold 1500 "Sverige" och få den godkänd om man uppfyller alla kraven.

http://ironbutt.se/regler/oeversikt-koerstraeckor/koerstraeckor

I övrigt är din uppmaning att läsa på ordentligt innan mycket vettig.
Mer info finns på www.ironbutt.se
Frågor kan ställas på IBA-forumets svenska del: http://www.ironbutt.org/forum/forum_topics.asp?FID=37
eller skickas som email till föreningen. Kontaktuppgifter här: http://ironbutt.se/kontakt/kontakta-president


Planerar att köra en runt midsommar (+\ - 2 veckor) för att få mycket dagsljus. Vi tänkte Vänersborg-Göteborg-Ystad- Karlskrona-Uppsala- Karlstad - Vänersborg . Vi startar kl 0300 tänkte vi.

Blivit avrådda av andra att köra nu när det är mycket mörker.


03:00 är en populär starttid: då lär man vara pigg under den första gryningen, och hemma i säng långt innan den andra gryningen. Smart val.



Ånej, jag som gillar att vrida på rullen :huvet Jag får nog vänta in mig själv vid tankstoppen isf :rofl

Visst, det är din resa.
Rent allmänt kan man säga IBA liksom är motpolen till squiddande mellan rastställen, och ju tidigare man kommer in i den harmoniska lunken som bara äter mil, desto trivsammare lär man uppleva sitt dygn på vägen.
Vi är alla individer, och vad vi trivs bäst med måste vara upp till oss själva.
Vi kan bara råda till att genomföra sin IBA-körning på ett lagligt vis, och även om vi inte är med varje meter av din körning så kommer vi inte att kunna godkänna en körning med uppenbara hastighetsöverträdelser i.


Får man resa med färja och tåg när man kör Ironbutt?
Som Maveric visade - Jajamän! Klockan stoppas inte, och man kan inte tillgodoräkna sig milen som båten seglar - men det funkar. Faktum är att det med lite planering och tidspassning går att köra halva resan i Sverige, ta Stena från Trelleborg, äta mat vid dukat bord, sova i hytt mellan rena lakan och sedan köra resten i Tyskland inom 24 timmarskravet. Om man är lite slipad, om man har koll på planeringen...

Imponerande :tummenupp


Fast det känns som att ironbutt egentligen bara är anpassat för touringhojar.
Mycket motorväg och andra större vägar och bara äta mil efter mil medan man lyssnar på stereon och med 'korvätarhjälm' så går det t.o.m. småäta medan man kör om man sitter bakom en stor ruta...


Säg sporthoj exempelvis så hade de kunnat haft en med lite fler mil, kanske 200mil på ett dygn? och att om man håller sig under dubbla skyltade hastigheten så gäller det, lite mer cannonball run.


https://www.youtube.com/watch?v=E1ocyJbpPoE

För Dual Sport hojar som DR650 och liknande så borde det kunna vara betydligt färre mil, men med begränsning att man får köra max 50% av sträckan på asfalterade vägar.

Det finns gott om touringhojar som kört IBA-distanser. Och äventyrshojar, sporthojar, motarder, småhojar, tvåtaktare, H-Ds, veteranhojar, nakenhojar - det finns ingen hejd på vad man tar med sig ut på en körning. Somliga sätter en ära i att göra det hela så tufft för sig själva som möjligt genom att leta längst in i garaget efter det minst väntade fordonet att göra en körning på. Framförallt är det ingen som diskvalificeras för sitt val av hoj - man kör på det man trivs bäst på, och ingen tycker illa därom. Tvåhjulsgemenskapen är större än att hålla på att tramsa med vilken kategori av hoj man råkar sitta på just för dagen.

Man väljer den typ av väg man trivs bäst att köra på - inget säger att man måste mala motorväg.
Fördelarna är uppenbara: tillgång till nattöppna bensinstationer för påfyllnad av kraftförråden till både hoj och förare, säkra vägar, generösa hastighetsgränser, viltstängsel, enkelt att dokumentera hörnpunkter med kvitton - men vem säger att det måste vara enkelt att köra en Ironbuttkörning?
Det finns exempel på förare som klämt in hela distansen på vanliga landsvägar. Mycket mer krävande körning, och ändå mer krävande planering - men det går.

Vill man hellre köra på grus så kallas distansen "Dusty Butt"
Cert.jpg

Web%u002525201.jpg

5 svenskar har hittills försökt sig på distansen, 4 har blivit godkända.
Här är del av Team Sweden från 2011-års försök:

DSCF9149%u00252520Robban.jpg

181 mils körning inom 24 timmar krävdes det med denna rutten för att få ut 1000 miles rent grus.
Finska Dusty Wobbls http://www.dustywobbls.com/Site/ var det som låg bakom många månaders ruttplanering och rekognosering för att få fram en rutt som mötte IBAs krav, som var säker och rolig att köra, som inte störde de få bofasta i regionen och inte sladdade in i Ryssland alltför mycket...


Om inte annat så skiter det sig på punkten när dom räknar den kortaste sträckan emellan tankstoppen. Inte fan ligger jag och kör kortaste sträckan det är ju fullkomligt idiotiskt (touringskt). Kan man styrka att man faktisk har kört annan sträckning med GPS så tycker jag att dom borde bortse från denna regel.

80 mil var ingen match, men 160 känns lite overkill, kanske ska börja med Vänern runt-runt. :D

Det är så det är, tyvärr. Vi går på den kortaste sträckan du kan dokumentera med maskinstämplade kvitton, och det finns inte några andra tillförlitliga sätt att driva detta i stor skala. Om vi valde att certifiera på "snabbaste sträcka" så finns risken att någon skulle komma att godkännas utan att verkligen ha kört de stipulerade 1000 milesen.

Reglerna är samma för alla länder, och vi jobbar efter samma mall. Därför vet man också att ens egna Saddle Sore är like mycket värd som en som körts på andra sidan jordklotet och certifierats i Australien. Den snubben har gått igenom samma nålsöga som du, och ingen har fått sin utnämning till ett rabatterat pris genom att köra en kortare sträcka.

Den som planerar en komplicerad körning med många vägbyten tvingas kanske till ett eller flera tankstopp extra bara för att skaffa extra hörnkvitton. Det är något som drabbar de flesta av oss, även om man kör stora, raka vägar.

GPS-spår är inte ett godkänt underlag av förklarliga skäl, men vid vissa speciella körningar kan det ingå som en kompletterande del för att bekräfta körd sträcka. Som till exempel vid gruskörningen ovan, där det sannerligen inte fanns nattöppna mackar vid varje hörpunkt. Förutom fasta, bemannade passagekontroller fanns även dolda passagekontroller och dessutom ambulerande marshalls för att förhindra att någon genade längs den komplicerade vägsträckningen. Dessutom var man tvungen att vid mål lämna ifrån sig sin GPS-logg för dygnet för att säkerställa att man verkligen trafikerat rätt sträcka. Därmed har man också lämnat ifrån sig de hastigheter man valt att färdas med under dygnet... Fortfarande en bra idé med certifiering på GPS-spår, Thorped...? :brynad

Känns det okay med 80 mil så är det ett steg på vägen, men ingen av oss inom Ironbutt Association skulle hetsa dig eller någon annan att kasta sig över dubbla sträckan.
Vi finns för den som känner för att vidga sina motorcykelerfarenheter, men var och en måste själv känna när man är mogen att ta nästa steg. Vi har mer än 40,000 medlemmar world wide som tyckt att det varit värt besvären att formalisera sin körning enligt våra regler, och de allra flesta av dessa kommer tillbaka och fortsätter köra allt fler och allt mer utmanande distanser. Du är välkommen när du känner dig redo.



forts
 

Bifogat

  • et 2014.jpg
    et 2014.jpg
    103.5 KB · Visningar: 82

IBA Sverige

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2014
Ort
Sverige
Hoj
All sorts
Du som har IB-konto kan väl kolla upp om man kan verifiera med sin GPS istället/också så man kan ta roligare vägar än dom med ett E framför, snäääääälla :kiss
(Såg ditt alias i någon tråd)

...Tycks vara ett vinterprojekt att få sig registrerad där.

Nej då! Det är en manuell kontroll för spamrobotar - du reggar dig som vanligt, skriver en kort mening på engelska för att visa att du är av kött och blod och sedan är du okayad efter några dagar.
Funkar det ändå inte så maila mig på events(schnabel-a)ironbutt.se så skall jag se vad jag göra för dig.



Ja, funderat på det där också, är väl "bara" att köra 160 mil med öppen gas och sen övernatta i slutet och tanka nästa morgon, så borde inte medelfarten bli för hög? =)

Mja, det var ju det där att du tillsammans med din ansökan skall kunna förete alla dina tankningskvitton.
De som sitter och granskar din körning tittar på varje delsträcka, så nej - det funkar inte.

Då gjorde ni en lite egen grej av det :tummenupp

Annars så själva upplägget, med många mil, där man kör på tid, fast inte får köra för fort, där dessutom kortaste möjliga väg räknas, så onödiga omvägar är olämpligt. Det uppmanar ju till att mestadels köra ren touringkörning.

Min poäng var att valet av hoj och typ av körning påverkar hur mycket av utmaning det är att köra X antal mil.
160 mil är ingen kort hojrunda hur man än vrider och vänder på det, men beroende på var man kör så kan även betydligt kortare sträckor vara en utmaning.

Med någon typ av offroadare så kan ofta de roligaste sträckorna börja där asfalten slutar.
Som tur är mäts inte körglädje i antal körda mil. :)

:tummenupp på det där sista. Det finns ingen av oss IBA-medlemmar som BARA kör långsträckor.
IBA-andet är en del i ett stort spektrum av MC-upplevelser. Vi kör för att det är kul, och ju mer man kör desto roligare är det.

Sedan skall man inte stirra sig blind på själva inträdesdistansen SaddleSore 1000.
Dessa 1,609 kilometer är bara inträdesbiljetten till ett helt nöjesfält av olika distanser och specialkörningar.
Det pågår varje månad unika arrangemang över hela jordklotet med fantastiska utmaningar i IBAs regi.
Tre svenskar kom hem i helgen efter att ha deltagit i och fullföljt "IBA European Tour 2014"
http://www.motorrad.se/?nid=1772

5 dygns poängjakt med start och mål just utanför Stuttgart. Deltagare från 4 kontinenter hade fler än 400 platser att dokumentera besök på under dessa dagar.

View attachment 411195

Det finns alltså en värld av äventyr som öppnar sig för den som väljer att köra första körningen enligt IBA-reglerna.




IBA Sverige
gm
Hampe / Notrightrider
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Måste det vara bensinkvitton ?
Duger det inte med Mc Donalds i Brest eller något annat ställe ?( Maskinskrivet kvitto)
 

IBA Sverige

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2014
Ort
Sverige
Hoj
All sorts
Start- och avslutningskvitto "skall" vara bensinkvitto.
"Skall" inom citationstecken eftersom man ibland kan avtala om annat, i god tid innan start - om man planerar en väldigt udda körning. Kontakta det land du tänkt lämna in din körning, och presentera din ruttplanering.

Hörnpunkter längs vägen kan vara annat än just bensinkvitton. Maskinstämplade kvitton med adress, klockslag och datum funkar. Man skall kunna härleda exakt var kvittot är utskrivet.
Mc Donalds funkar utmärkt, även färjekvitton och annat som beskriver den exakta färdvägen.
Observera att den som handlägger din körning ändå vill se samtliga bensinkvitton, även om dom ligger "på linjen" och inte utgör en hörnpunkt
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag vill rätta mig skälv lite, för den kortaste vägen distansmässigt sätt behöver ju verkligen inte vara en större väg. Däremot undrar jag vad IBA ser som "väg"? Jag kan dra ett taskigt exempel men vill börja med att säga att man med min typ av motorcykel tar sig till ställen som är något ogästvänliga för en knutte med sporthoj.

Det här är en "illegal" passage av en tur jag brukar köra titt som tätt där man korsar norska gräns på en lerig skogsväg. Du hajar kanske vad jag menar ordet "väg" är en definitionsfråga. Jag ser i allra högsta grad passagen som en väg.

Min poäng är givetvis inte att ta genvägar för att slippa köra 160 mil utan att man faktiskt kan bli diskad för att man tar en väg som inte klassas som "väg" och därmed "höjer" snitthastigheten på den väg som IBA ser som kortast.

En annan sak som jag noterade var påståendet att välja "säkra vägar". Med mitt sätt att se på saken faller alla motorvägar, större landsvägar och passager genom större städer, i så fall bort.

Jag är inte längre jätte sugen på att genomföra en officiell Ironbutt, en inofficiell körning på 160 mil på 24 timmar kan jag däremot tänka mig. Skulle jag trots allt göra en, får det bli Göteborg - Narvik.

 
Last edited:

IBA Sverige

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2014
Ort
Sverige
Hoj
All sorts
Jag är inte längre jätte sugen på att genomföra en officiell Ironbutt, en inofficiell körning på 160 mil på 24 timmar kan jag däremot tänka mig. Skulle jag trots allt göra en, får det bli Göteborg - Narvik.

Kalas, då har vi sorterat ut det.
Vi är inte ute efter att AALLLLAA kända motorcyklister skall ha en godkänd IBA-distans när året är slut.
Den som känner sig kttlad och vill veta mer får gärna information, men viljan att köra och göra sig omaket att ordna vittnen och hålla reda på kvitton samt regler måste komma inifrån.
Du är välkommen som medlem om och när du känner för det.

På frågan vad som räknas som "väg" så använder IBA Sverige Microsoft "AutoRoute" i sin senaste utgåva för att kontrollera körningarna med. Den baserar sig på respektive lands nationella vägdatabas, och har med alla vägar öppna för allmän trafik - enskilda och allmänna.
Självklart finns det buggar, självklart finns det luckor, men det har vi lyckats reda ut hittills.
Det finns till exempel en del lustigkurrar som vintertid gillar att lägga rutter längs Vägverkets officiella isvägar som saknas i MS Autoroute, men det benar vi ut.

När det gäller ditt exempel uppe norraste Värmland så knäcker du nöten själv genom att benämna den "illegal väg". Nej, den finns inte med i det ruttprogram vi använder. Sätter man fnuttar på respektive punkt så räknar programet om en 38 kilometer lång omväg söderöver innan man är framme på punkten som ligger tre stenkast bort.

Så kan det vara ibland. Men, för den som som verkligen vill försöka fuska sig till en godkänd Ironbuttkörning återstår många timmar framför datorn.
Jag brukar säga att försöka trixa sig till en godkänd Ironbuttkörning är ungefär lika begåvat som att försöka fuska sig till ett bra betyg i ett främmande språk: Vad skall man med betyget till, när man inte förstår vad som sägs...?
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Fy fan vad mycket jobb för ett "erkännande". Tar bort lusten totalt för min del.
Jag hade kört den distansen som hade krävts och krönt mig själv.:yoparty
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Fy fan vad mycket jobb för ett "erkännande". Tar bort lusten totalt för min del.
Jag hade kört den distansen som hade krävts och krönt mig själv.:yoparty

Nu kan man ju också, bara få till sina vittnen, samla sina kvitto´n och bara dra iväg - utan någon vidare planering.. Vilket nog är så som fungerar bäst för en "galen" kille som jag..

(fast, jag är ärligt sugen på att testa med en planerad körning - och gärna med start på natten!)..

Sen, har jag gjort en upptäckt under mina två officiella körningar, och det är att äventyret faktisk först börjar nånstans efter 120 mil eller 16-17+ timmar.. Och det är därför jag är aningen sugen på att testa med planering, som t. ex. att planera typ en paus vart man sova lite..

Fan, jag blir sugen på att ta en Butt till, nu..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top