Tänkte göra en Ironbutt

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ja gott folk, 80 mil avverkade idag, man man kanske skulle köra en Ironbutt nästa år... :hojraket Någon som har gjort det?
 
Last edited:

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Inte 80 mil på din DR 650 väl:3freak
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Jag körde från Grossglockner till Rostock i fjol. Det är drygt hundra mil och inte så kul.
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Funderat på det, låter kul hemma framför datorn i värmen. Kanske inte är så kul när det regnar och sitta på hojen i 160mil under 24h. Måste vara några och köra i grupp. Inte lämpligt som solo äventyr och har inte fått några att nappa på äventyret.... tyvärr.

Kör med en 125cc - ger troligen hår på bröstet:
http://www.ironbutt.se/regler/special-korningar/125ans-dag
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
80 mil motsvarar halv körsträckan för det enklaste Iron Butt-certifikatet: SaddleSore 1000.
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Blir man diskad om man gasar lite extra eller hur funkar det? :näsblod

Japp det kan du bli. 160mil/24h får eu köra i sve men många andra måste köras i Europa.
För att få en ironbutt godkänd så måste du ju föra loggbok med kvitton mm. Då mäter de avstånd och hastighet mellan tankställena.
Läs på ordentligt på ironbutt.se innan du drar ut! Lycka till:tummenupp
 

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Planerar att köra en runt midsommar (+\ - 2 veckor) för att få mycket dagsljus. Vi tänkte Vänersborg-Göteborg-Ystad- Karlskrona-Uppsala- Karlstad - Vänersborg . Vi startar kl 0300 tänkte vi.

Blivit avrådda av andra att köra nu när det är mycket mörker.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Japp det kan du bli. 160mil/24h får eu köra i sve men många andra måste köras i Europa.
För att få en ironbutt godkänd så måste du ju föra loggbok med kvitton mm. Då mäter de avstånd och hastighet mellan tankställena.
Läs på ordentligt på ironbutt.se innan du drar ut! Lycka till:tummenupp
Ånej, jag som gillar att vrida på rullen :huvet Jag får nog vänta in mig själv vid tankstoppen isf :rofl
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Planerar att köra en runt midsommar (+\ - 2 veckor) för att få mycket dagsljus. Vi tänkte Vänersborg-Göteborg-Ystad- Karlskrona-Uppsala- Karlstad - Vänersborg . Vi startar kl 0300 tänkte vi.

Blivit avrådda av andra att köra nu när det är mycket mörker.

Låter intressant, jag kanske hakar på om jag får? :)
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F

Imponerande :tummenupp



Fast det känns som att ironbutt egentligen bara är anpassat för touringhojar.
Mycket motorväg och andra större vägar och bara äta mil efter mil medan man lyssnar på stereon och med 'korvätarhjälm' så går det t.o.m. småäta medan man kör om man sitter bakom en stor ruta...


Säg sporthoj exempelvis så hade de kunnat haft en med lite fler mil, kanske 200mil på ett dygn? och att om man håller sig under dubbla skyltade hastigheten så gäller det, lite mer cannonball run.



https://www.youtube.com/watch?v=E1ocyJbpPoE

För Dual Sport hojar som DR650 och liknande så borde det kunna vara betydligt färre mil, men med begränsning att man får köra max 50% av sträckan på asfalterade vägar.
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Får man resa med färja och tåg när man kör Ironbutt?

Ja men den sträckan räknas inte in o man förlorar tiden man åker . Som sagt planering är a och o ☺.
så i mitt fall förlorade jag 2 tim på färjan rödby-puttgarden o tunneltåget.

/Maveric
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Imponerande :tummenupp



Fast det känns som att ironbutt egentligen bara är anpassat för touringhojar.
Mycket motorväg och andra större vägar och bara äta mil efter mil medan man lyssnar på stereon och med 'korvätarhjälm' så går det t.o.m. småäta medan man kör om man sitter bakom en stor ruta...


Säg sporthoj exempelvis så hade de kunnat haft en med lite fler mil, kanske 200mil på ett dygn? och att om man håller sig under dubbla skyltade hastigheten så gäller det, lite mer cannonball run.

För Dual Sport hojar som DR650 och liknande så borde det kunna vara betydligt färre mil, men med begränsning att man får köra max 50% av sträckan på asfalterade vägar.

Om inte annat så skiter det sig på punkten när dom räknar den kortaste sträckan emellan tankstoppen. Inte fan ligger jag och kör kortaste sträckan det är ju fullkomligt idiotiskt (touringskt). Kan man styrka att man faktisk har kört annan sträckning med GPS så tycker jag att dom borde bortse från denna regel.

80 mil var ingen match, men 160 känns lite overkill, kanske ska börja med Vänern runt-runt. :D
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
vad är problemet ?
Jag kan tänka mig en IB nästa år, -gärna i sällskap med andra.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ja men den sträckan räknas inte in o man förlorar tiden man åker . Som sagt planering är a och o ☺.
så i mitt fall förlorade jag 2 tim på färjan rödby-puttgarden o tunneltåget.

/Maveric

Du som har IB-konto kan väl kolla upp om man kan verifiera med sin GPS istället/också så man kan ta roligare vägar än dom med ett E framför, snäääääälla :kiss
(Såg ditt alias i någon tråd)

...Tycks vara ett vinterprojekt att få sig registrerad där.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top