Första gången ni satt på en hoj?

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1 (-03), 690 Enduro (-14)
Jag var ingen mopedkille. Mina föräldrar hade inte råd. Bu-fucking-ho. Jag har nog kört max 4-5 gånger, men jag gillade det. Det tog dock en herrans massa år innan jag gav vika för mitt tvåhjulsåkarbehov.

Jag var nog 28 eller kanske 29 år gammel, då jag fick för mig att jag skulle börja köra mc. Tanken på att grensla en tvåhjuling gav mig ett välbehag som jag länge letat efter.

Jag hittade en XJ600 -85a på Blocket, som jag gav 10 papp för. En galen, men helskön, dansk boende i Lövgärdet, Angered, körde hem den till mig mot att jag körde honom tillbaka i min Saab. Detta var nog i oktober eller november månad. Minns att det var bra kallt när vi åkte hem till mig. Vill också minnas att 70+-åringen viftade hejvilt för att dirigera bakomvarande när han inte var riktigt nöjd över rumpsniffandet hos andra medtrafikanter, som förmodligen inte räknade med hojar på vägarna så där års... Efter ett par koppar kaffe, en och annan rövarhistoria om fallskärmshoppning och annan adrenalindrypande hobby som denna legend ägnade sig åt, så skrev vi papper, och sedan var jag en lycklig ägare till nåt jag varken förstod eller hade tillräckligt med respekt för. Så var det.

Jag hade inga planer, mer än att jag skulle börja köra hoj, och varför inte börja när det låg snö och man saknade skyddsutrustning (hjälm?), för att inte tala om behörighet på lappen. Sagt och gjort. Hojen startade efter en del masserande av de sura förgasarna, varpå jag kände att det var dags att bege sig ut i trafiken (wtf?). Nej, jag är inte stolt. Jag åkte ett par km ner genom samhället där jag växte upp, och kom fram till en barndomskamrat. Kan bara föreställa mig vad mötande bilister tänkte. Vill minnas att hojen sen stod större delen av vintern hos denna kompis pga batteristrul.

Fortsatte att köra ett tag, utan kort. Men sen var det min älskade sambo som fick mig på bättre tankar. Hon, och några kompisar som skulle ta kortet. Det var bara att greja det. Och ja, jag har numera ett plastkort som talar om att farbror blå inte kan ta mig för olovlig körning. Tack för hjälpen, Åsa m.fl på Forsbergs trafikskola i Kungälv!

Hur var er första upplevelse av hojåkandet?
 
Last edited:

Calle_C

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2012
Ort
Luleå
Hoj
En naken Bandit 1250, Yamaha TR1 bobber -83
Körde en hel del moppe när var ung, fick tag på en Suzuki k50 som var lite trimmad men som man trimmade upp rejält :)

Kommer ihåg att tanken satt inte fast så bra och att en hel del ekrar i bakhjulet var rätt lösa så när man låg där runt 70km/h och tanken skallrade mellan benen och hela bakdelen svajade som i en liggandes 8.

Det var tider det, frihet och spänning.

Men första tanken när jag satte mig på en riktig hoj var hur tung den var, jämfört med min gamla k50 :fyllisar
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Körde också trimmad moppe. Hade två st, en med 60 kubiks 7.5hk och en med aptrimmad Zundapp motor.
Kommer ihåg att framhjulet glappade lite på Zundappen men det brydde man sig inte så mycket om.. :yoparty

Den ena skar och den andra brann upp :hihi
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag tror att jag var runt 6 år eller så när jag fick testa en PW50 utan bromsar.
Jag kraschade rakt in i ett staket. Har fortfarande ett ca 5cm synligt långt ärr på magen tack vara dödarknappen och jag blev helt förälskad i motorcyklar.

Jag kunde ligga i timmar och dagdrömma om dagen då jag kunde få en alldeles egen minicross. När jag var tetton började jag dela ut reklam för att spara ihop pengar till den dagen jag fyllde 15. Jag hade räknat ut att jag borde kunna ha råd med en Derbi Senda ungefär då. Givetvis så kunde jag inte hålla mig ifrån att spendera alla småslantar som jag fick varje månad och efter mycket om och men så fick jag en blå Puch Dakota från 78..
Otaliga vurpor, krascher, reperationer samt polisjakter som slutade i en ordentlig utskällning av ordningsmakten så sålde jag den.

Sedan dröjde det 10 år innan jag insåg att jag faktiskt kunde skaffa en motorcykel om jag faktiskt ville det. Så jag köpte en 990 Superduke 2010, och övningskörde på egen hand fram till 2012 när jag tog körkortet :)

Och nu har jag en helt underbar KTM 1290 Superduke R, vrrroooooooooooooooooom!
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Beror väl på vad som räknas. Någon gång när jag var omkring 6-7 kanske fick jag ta vår Honda monkeybike och dra iväg. Det gick inte så bra. Hade väl knappt lärt mig cykla. Åkte bara rakt och om jag minns rätt träffade jag ett träd eller körde in i buskar och ramlade. Första gången jag satt på en motorcykel var när en bekant ville ta mig ut på hans Kawasaki ZX(10 eller 12, minns ej). Aldrig varit nära något så starkt såklart, var en 17-18 år gammal. Såklart skulle han vrida på lite och vi kom upp i en 275 enl mätaren. Det var spännande när man först rullade iväg och hade den känslan av vad öppet och luftigt det var att sitta på motorcykel. Lite halvläskigt när vi vänt på ett ställe, han drar på och händerna som jag låst runt midjan gled isär lite.

Första egna hojen var en CB 750 -99 och upplevde den som lite tung först men annars var åkturen inte såpass annorlunda från fiddyn man kört innan tyckte jag. Bara lite kul att få komma ut på vägarna också.
 

LCF

Medlem
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Lapplands Sydport
Hoj
2018 Yamaha Tracer 900 GT 2003 Yamaha BT1100 Bulldog
Första gången jag satt på en hoj var jag 5 år och jag satt på tanken när farsan provkörde brorsans 125:a efter rep. Samma hoj som brorsan ett par veckor tidigare nästan förlorade sitt liv på (låg två veckor i koma).

Efter detta tog det nästan 30 år innan jag satt där igen. Visst provkörde man några crossar men inte mer än så. Tanken på att köra hoj fanns dock där bak i huvudet och plötsligt så skulle jag bara ha en hoj. Det tog två veckor sen stod det en hoj i garaget, precis när den första snön kom.

Den vintern "torrkörde", putsade och fixade man med hojen så att den skulle stå klar när snön försvann. När våren kom så var teorin fixad och nu skulle man ut på vägen. Kommer aldrig att glömma första gången jag övningskörde på väg, vilken känsla att äntligen köra hoj!

Jag körde upp som privatist och satte uppkörningen på första försöket. Detta är nu 8 år och ca. 6000 mil sedan. Känsla när man rullar ut på vägen finns fortfarande där och jag kommer nog alltid ha en hoj av någon sort ståendes i garaget :tummenupp
 

Alledenstore

Medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Ulricehamn
Hoj
Husaberg FS570
När jag var 8-9 bast så köpte farfar en 110cc PocketBike till mig och lillbrorsan. Aldrig åkt på något som accat så in i helvetes sakta, men fick man upp varven så stack den iväg tillslut och kom upp i en 100 blås.. Det gick inte att åka i branta uppförsbackar med den om man inte hade en jävla fart :banana Den var allt jag hade att åka på fram tills moppeåldern.

På dagen 15 bast bad morsan mig att kliva ut i trädgården, där kom morfar åkandes på en moppe, en Yamaha Dt50R -99 i ruggigt fint skick. 2 veckor hann gå innan jag samlat mod nog att trotsa pärona och dra pluggen i röret.. Helt plötsligt gick fanskapet så in i helvete(enligt moppeålders hjärna..) Dagen efter höll jag för hög fart runt en skymd kurva på grusväg och mötte en hästtransport som också höll en ganska frisk fart.. Bara att dyka ner i diket. Klarade mig utan större skador, sträckte mig lite. Moppen däremot fick sin första törn och blev ganska repad, men klarade sig i förövrigt fint skick, förutom kröken som knäcktes upp så det blev ett hyfsat hål mitt i.. Moppen hade efter det ett ruskigt säreget ljud.. :tungan Det blev även till moppe senare som jag byggde från grunden(mitt första projekt om man vill se det så..) En gammal sleten dt50mx med 80cc cylinder, gjorde en bit över 100.

Någon månad efter 16 års dagen bestämde jag mig för att trappa upp ett steg.. :yoparty Fann en sleten gammal Ktm 250 från -85 på blocket.. Jag lovar att jag inte var så pass dum på den tiden att jag tog med en polare.. Satte oss på moppen.. Åkte 7 mil.. Köpte crossen.. Körde den hem.. Fick bensinstopp på vägen hem.. Och avslutade med en mycket arg blick från farsan genom fönstret hemma.. Jag skulle aldrig göra något sådant... :näsblod:gnissla:död Den där 250:in skänkte iallafall mycket glädje under 1 års tid! :fyllisar Blev även mitt andra projekt och tro det eller ej men när jag sålde den där crossen så tjänade jag faktiskt 500 spänn på den..:krama:tummenupp

När jag fyllt 17 så började några polare att skaffa väghojar, naturligtvis ville inte jag vara sämre så sagt o gjort så sprang jag hem genom hela stan p.g.a. saknad av släpvagn med en Husaberg 501, motard naturligtvis :tummenupp:fakta Och den Husan stog för det mesta i garaget fram tills för ungefär en månad sen då jag fick min lapp.. :D:D Så nu den senaste månaden har varken jag eller hojen hunnit vila speciellt mycket :rock Jag har inte hunnit med att köra ikull än och jag hoppas jag slipper :crash Men jag har bl.a. råkat komma på bredställ in i en rondell, Kommit lite för fort in mot en korsning och låst bakhjulet och glidit förbi ett par mopeder som snällt stod o vänta på att få köra ut, sett hur polaren nästan kört ihjäl en väldigt lågt flygande örn, jagat lite för många mopedister, blivit stoppad(tog faktiskt hela 6 dagar :tummenupp) Och så har jag sett ett par rådjur och en älg :hej

Det blev tydligen en jävla novell :rolleyes:

Enkel sammanfattning: Åka 2 hjuligt äger och man kör inte ihjäl sig dirECKT om man låter bli :tummenupp
 
Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Kanske var nånstans mellan 7-9år. Vi hade en Malagutti Grizzly. 4växlad med koppling! Inge jävla automat inte. :)
Sen vid 13års ålder var det Puch dakota. Den skar när jag var 15. Då blev det RD 125a med 175cc kit. Nu Superduke 990. Å mellan där några crossar. :)
Mkt kul har man haft! Mkt olagligt i trafiken har man gjort. :p
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Kul att läsa lite längre inlägg! Kan tyvärr inte bidra då jag enbart har enstaka bilder från första gångerna, inga minnen. Bör ha varit 2-3 år eller så, hojen är iaf Honda CB350.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Första gången jag körde hoj var hos bekanta till mina föräldrar, han var Honda-handlare och hade massvis med hojar (han har kvar en i vardagsrummet fortfarande, men det är en annan historia) och jag fick prova en mini-cross. Jag kan ha varit en 6-7 år någonting.
Jag hade ju sett på TV hur de hoppade så där tufft, så när det kom ett dike så drog jag på.

Inte fan hoppade jag nå tufft inte...

Nåväl, så småningom följde några år när jag körde mina kusiners moppar, den ena var en toktrimmad FS1 och den andra var den slöaste Dakota jag någonsin träffat på. När 15-årsdagen kom köpte jag mig en Vespa.
Den visade sig vara komplett omöjlig att trimma, åtminstone med mina dåvarande kunskaper, men det hade väl det goda med sig att jag fortfarande har den kvar (numera lite lagom vässad).

När det var dags för KK så erbjöd sig mina föräldrar att stå för halva kostnaden om jag inte tog MC-kort, så så blev det. Två år senare fick farsan femtioårskris och köpte en Sportster och då passade jag på att ta A-kort.

Vi toktrimmade den hojen, en 883 uppborrad till 1200 för bättre kanaler, strokade, andra fuggar, fixade toppar, raka rör och massa annat. Man kom väl en 7-8 mil på en tank... Jag körde mer än farsgubben.
Sedan en sommar köpte jag mig en CB750 från -74. Det var ett vrak! :huvet Ramsned, framgaffeln hade en tendens att vrida sig och bara vänstra benet hade någon dämpning alls, elen var ett skatbo och bromsarna fadade fortare än en skidsolbränna. Den hade en styrdämpare som gjorde det omöjligt att svänga i låga farter och säkert uppmuntrade till det kraftiga wobblet i höga. Dessutom var den lackerad i spygrön flake.:zpy

Jag ägde den i två månader innan jag insåg att antingen hojens eller mina dagar var räknade. Efter det så blev det en Suzuki GS750EF, trevlig men anonym hoj som jag hade ett par år tills jag sålde den när jag pluggade. Efter det var jag hojlös ända tills i fjol då jag antagligen fick en förtioårskris själv.

Nu har jag en Bol d'Or från -79, det är väl nostalgi kan jag tänka men den passar mig, vi är båda stora, tunga, inte riktigt så kraftfulla som vi tror och medelålders.

Men jag önskar jag hade behållt den gröne jäveln!
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Antar jag började som rätt många här inne, dvs Moppe. för min del var den en "motorhispania Rx" Påminner lite om Yamaha yzf 125RR. dvs super-sport sittställning med kåpor o skit, fast moped. Stannade med trimmandet på ca 15-16hk så de räckte väl gott o väl för att nästan räkna den som en mc? 70km/h (på h-mätaren) vid 6300rpm. vet ej vad en normal 2T 125a gör 70 vid (varvtal) men så långt ifrån kan väl inte min moppe ha varit. Någon som vet?
 

Choize

Ny medlem
Gick med
18 May 2014
Ort
Borås
Hoj
2009 yamaha fz1-n
Var 6-7(vet inte exakt) när ja fick min första PW 50. De var ju hur bra som helst, älskade att köra den. Blev äldre fick ingen mer cross, fanns inte ekonomi till det. Farsan skaffa en cresent compact som han skulle ha till jobbet när ja va 11. De slutade med att ja körde den mest hela tiden i byn :yoparty.

Sen vid 15 var de daxs för "riktig" moppe. De blev en yamaha aerox, höll på att trimma den tills den inte ville gå mer. Mellan 16-20 hade ja nån fiddy, hade intresse för allt på två hjul men inte pengar till de.
Blev 20 skaffa en 250 yamaha yz.
Fyllde 24 nu i mars tog mckortet som ja längtat efter och skaffade mig en yamaha fz1-n -09.
Alltid haft ett brinnande intresse för allt på två hjul, och så är de än :hihi

Ride on!
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Varit mc-fanatiker sedan småbarnsåldern (mors och fars inflytande) vilket accelererade i tidiga tonåren (skyltfönster med Kawa tre-pip samt de enstaka mc-tidningar jag hade råd med).
Från 15½ år och framåt (jag blir snart 57) har jag haft båge/bågar. Vet helt enkelt inte hur man lever utan...
 

Folkeryd

Ny medlem
Gick med
31 May 2014
Ort
Tyresö
Hoj
Kawa KLE 750 -96
Som TS var jag också sen, Förutom nån scootertur i tonåren så är cyckel det ända på två hjul.
Jag var 29 år och satt på lunchen, en TORSDAG. Då jag fick ett sms av min bästa vän (som körde en 950 SMR) som intehäll en bild på hans brutna fot och en förklaring att jag måste hämta honom på Södersjukhuset sen för att han klotat med sin hoj.

Tog cirka 25 minuter (måste ju äta upp maten) innan jag satt i bilen med min kollega på väg till AVA mc i stockholm. Köpte där all personlig utrustning och ett MC lås.

Hämtade polarn på SÖS, åkte hem kokade kaffe och hittade världens fulaste streetfighter på blocket för bra peng. På fredagen hyrdes det skåpbil och förden mot Borås (LOL 45 mil, helt jävla dum i huvet)
Kom ner, betalade och lastade på.

Väl hemma så, jag inte fan vågade jag bara starta o dra iväg utan några polare kom över på Lördagen och visade mig lite tipps o trixx sen vare in i industriområdet och öva..

Första hojen blev en drevad yzf750 stunter som hade häng-gas, koppling som tog en mm från styret och en frambroms som knappt fungerade. För att inte nämna ett bakdäck som såg ut som ett bildäck.
Jag var helt jävla livrädd och älskade det.
Och nu har kortet tagigts och till nästa säsong blir det en ny fin z800 ;)
 

Alex.M

yamaha, kung motorcykel
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
olika
har väl i stort sett kört cross sen femårs åldern började på en honda qr50. sen vart det ett antal kx65or, kx85or,kx125or och nu de sista tre åren är det yama som gäller då jag jobbar på yamaha. tog A kortet i somras och det är det bästa jag har gjort. så skönt att först åka å köra mx på helgerna å sen dra ut å åka lite literklubba på kvällarna ;):banana
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Var 6 år när jag provkörde en Pw 50....
Hade morbröder som körde hoj o de var mina hjältar.

Det dröjde tills jag var 11 innan första crossen köptes.
Mina föräldrar undrade varför jag gick upp kl 8 varje lördag o åt frukost själv
O var borta när de gick upp.
Farsan följde med mig en lördag.
Mitt mål var den lokala crossklubben.

Optimist jollen såldes o en KX 80 inhandlades i Jacobsberg.
En 1984 års modell.

Där började resan o sedan dess har jag alltid haft något 2 hjuligt fordon med motor i garaget :)
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Ber om ursäkt för den exempellösa långrandighet som här följer, ehum ehum, men, som det brukar heta, man måste ju inte läsa...
Jag roade mig själv åtminstone genom att plita ner denna lilla berättelse om hur det kom sig att jag för första gången satte mig på en motorcykel.

Vi hade aldrig nåt annat än en gammal bil när jag var barn och tonåring. Jag drömde om att köra bil, men när jag blev arton år hade jag ändrat mig. Jag övningskörde en vecka kanske, och tyckte det var tråkigt och hade ändå inte råd att ta körkort. Så det blev inget. När jag var tjugo fick jag ett ryck och köpte en gammal Puch Dakota i mycket fint skick. Jag tror jag gav kanske 3000kr för den 1991. Såna var billiga då. Annonsen hittade jag i "Gula tidningen" har jag för mig. Det var långt innan internet och blocket. Jag minns fortfarande stunden då jag precis hade köpt den på landet utanför Malmö och gasade iväg. Första kurvan på grusvägen höll jag på att vurpa rejält, men lyckades hålla mig på hjulen. Sen gick det bra.

Jag älskade min Dakota, men det gick bara en vecka sen blev den stulen. Därefter har jag i nästan tjugo år haft återkommande drömmar om mopeder och bilar. En återkommande dröm var att jag går ner i cykelförrådet och ser en moped stå där, och på något vis är den olåst och startnyckeln sitter i och det är meningen att jag ska köra iväg med den, vilket jag också gör. Jag hade även drömmar om att ha hamnat i förarsätet i en bil och på något vis bara sätter igång att köra iväg.

Så kom sommaren för tre år sen. Jag skulle jobba på ett ställe där det inte fanns annan transport är cykel eller åka med någon. Jag var trött på att cykla eller åka med någon. Då fick jag idén att kolla blocket efter moppe. Jag tänkte till och med ut att den helst skulle vara lite trimmad. Just i den lilla hålan hade någon satt ut just en sån annons. Två moppar hade han, två FS1:eek:r, bägge trimmade. Jag skulle köpa den billigare av dem hade jag bestämt, men den var en sån djävulsk rishög att jag började snegla på den där snygga, fina, blänkande som han skulle ha två tusen mer för. Provade den. Saken klar, köpte den. Sen körde jag, och körde och körde. Det visade sig sen att den gjorde 80.

Sen var sommaren slut och det var dags att dra hem. Lilla hålan låg 25 mil från Stockholm och beslutet var givet. Jag kör moppen hem, med full packning. Och det var då det hände. På min allra första långresa på något som helst fordon som jag körde själv fick jag uppleva det magiska. Jag körde igenom trolska skogar, förbi de vackraste sjöarna, lättade på blåsan och tog en cigg vid någon spektakulär utsiktsplats och fann att jag nog tittade mer på mopeden än på utsikten. Eller rättare sagt, kollade hur mopeden såg ut mot utsikten. Det var det riktiga ögonblicket då jag blev motorcyklist. Jag insåg att jag inte kan leva utan det här. Och det ska inte bara vara ett fordon vilket som helst. Det ska vara en motorcykel. Jag vill inte sitta instängd i en plåtlåda, jag vill vara ute i luften och kunna låta mina näsborrar dra in doften från blommorna, gräset, träden och sjöarna. Jag vill kunna susa igenom landskapen och vara så nära naturen att jag nästan kan sträcka ut armen och vidröra den. Blåser det så vill jag känna vinden; regnar det så vill jag söka skydd eller dra på mig regnkläder; är det kallt vill jag behöva stanna oftare och värma mig. Kort sagt, jag fann en njutning jag inte visste om i att komma ifrån den skyddade tillvaron av lägenhet-tunnelbana-jobbplats. Allt inomhus, allt bakom från väder och vind skyddande väggar, tak och golv.

Hemma i Stockholm fortsatte jag köra moppen och plöjde blocket dagligen. Jag tänkte mig en jäättestor FS1:a, alltså något i stil med ,säg, en Honda CB650. Men så dök Suzukin upp. Ringde. Åkte dit och ägaren fick inte igång den och bjöd själv ner priset till två tusen fem hundra bara jag köpte direkt så han blev av med den. För två hundra till så erbjöd han sig att köra hem den till mig på släp. Det var så perfekt. Jag hade ju inget körkort och hade aldrig suttit på en riktig motorcykel, så jag var så lättad att slippa behöva provköra, eller förklara hur det egentligen låg till.

Jag hade fått på känn att det nog var mer okunnighet från ägaren än något egentligt fel på Suzukin. Så med lite hjälp av mekandet jag redan lärt mig göra på FS1:an samt en hel del googlande - vilket ju också ledde till att hitta hit - så satte jag igång med en systematiskt genomgång. Lustigt att tänka nu att jag inte ens var säker på hur man tankar en motorcykel, men ändå skulle jag ge mig på att laga den. Nåja. Bytte batteri, bytte tändstift, monterade dit ny laddregulator, rengjorde förgasarna etc etc. Rubbet. Fotot på min avatar är från en av de där första dagarna den där hösten för tre år sen. Jag kunde inte titta mig mätt på min motorcykel. Jag tog ett gäng foton mest för att kunna fortsätta glo på'na uppe i lägenheten. Jag tyckte hon var så fin!:kär

Den stora dagen. Jag höll på med mina mek och bestämde mig för att nu skulle jag få igång henne. Jag funderade på var och hur. Jag bestämde mig för att promenera iväg med henne till en parkeringsplats en sen kväll i november. Tog med mig en hjälm, mest för att försöka se normal ut. Jag ville inte att någon skulle undra varför jag promenerade omkring med en motorcykel. Hade jag kanske inte ens något körkort? Där stod jag sen och nötte startknapp och nötte startknapp. Till slut startade hon. Jag hade aldrig hört en radfyra igång förut. Jag blev helt paff. Jag tyckte det lät som en jumbojet. Motorn liksom gav ifrån sig ett sus tillsammans med ett djupt och jämnt mörkt muller. Jag stirrade med uppspärrade ögon och gapade med vidöppen mun. Jag tyckte det var fantastiskt.

Efter en stund såg jag mig omkring. Nä, det var ingen som stod och glodde på vad jag gjorde. Då tyckte jag att det var lite fånigt att stå där med hojen igång och hjälmen med mig. Jag måste ju provköra, om så bara tio meter. Så provkörde jag tio meter. Och tillbaka. Och fram igen och tillbaka igen. Sen tyckte jag det var lite fånigt att åka omkring här, tio meter fram och tillbaka. Jag måste ut på vägen på riktigt. Sagt och gjort. Jag var vettskrämd. Men jag litade på att jag nog hade fått med mig nånting av alla hundratals mil jag kört moppen. Jag var vettskrämd i kanske trettio meter. Sen märkte jag att det var lättare att köra motorcykeln än moppen. Lättare därför att den var så mycket bättre byggd på alla sätt och vis. Det här var ett seriöst fordon som var stabilt som en ånglok och följde mina gasimpulser precist och exakt, medan toktrimmade moppen flög omkring som en vante på vägen.

På våren skrev jag in mig på trafikskolan, tog lappen för två år minus två veckor sen, och har på dessa två år minus två veckor kört samma av mig själv fixade motorcykel varje dag som det inte varit is på vägarna. Hojen som jag fick så billigt för att hon inte startade har jag nu kört nästan fyra tusen mil med på dessa två år. Minus två veckor. Hela Sverige norr om Stockholm ett flertal rutter, en bit Finland, flera hundratals mil långa Norgeresor och längst bort hemifrån hittills har varit Nordkapp. Tjoho. Och ännu inget bilkörkort...:fyllisar
 
Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
:Året var 1970, platsen var Bardon, förort i Brisbane (Aus). Satt bakpå en Honda CB750. Kunde ha svurit på att den gick genom ljudvallen! Intensivt hojbiten sedan dess...
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Moppepremiären var jag runt 7 år. Landade i en kohage med taggtråd runt halsen.

Mc-premiären gjordes när jag var 12 år på Farsans Husqvarna cr 250. Slutade med 1 vecka på intensiven o 2 veckor på avdelning.
3 revben, 2 ryggkotor, spräckt mjälte, tänder, lite allmänna inre blödningar.

Mamma var inte jätteglad på Pappa då hennes Far (min morfar) omkom på Tranebergsbron med MC.
Skoj :3freak
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top