Ctek laddare, eller vad vill jag ha ?

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Jaha, då var det väl dax då. Har vettig garageplats, 2 moppar, och funderar på vilken laddare som gäller nu för tiden. Visst, biltema fulfix funkar, men varför kör alla på ctek nu för tiden ? Vad är bra, vad vill jag ha och varför ?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag har CTEK MXS 5.0.
Fördelen är att den har ett recondläge, och att den kan ge upp till 5A, vilket gör att du även kan använda den till lite större batterier.
Smidigt även med anslutningskabeln, comfort connect, med lysdioder.
Då ser du batterispänningen i grova drag.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
+poäng för kvalitén på dem. Du kan ha en till du dör. Spara alltid kvitto på Biltema.
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Ctek är självklart ett gott val, men vill ändå slå ett slag för att titta om det finns bra pris på Defa Handy 70 på något ställe. Det är klart mer effekt än du behöver för MC batterier, men ska man någon gång ladda ett tomt bilbatteri så är 7A rätt lagom. Man hinner få det klart över natten.
Det jag gillar med Defa är att den i stora drag kör sin laddcykel vare sig det behövs eller inte. 13.7V läge är bra den dagen man behöver det, och inbyggd lampa har sina poänger det med liksom tempsensor i batteriklämman. Till rätt pengar är det ett utmärkt val.

Köpte även en Biltema smartladdare 8A versionen. Den vill jag inte rekommendera. Den är stor som ett hus, mer än dubbelt så stor som DEFA laddaren. Den har gett upp med antingen indikationen "fullt" eller "fel" där DEFA snällt laddar batteriet även om det har sett sina bästa dagar. Batteriklämmorna är usla, det verkar inte gå att köpa lösa sladdar att ha på extrafordonen. Den blir dessutom varm vilket indikerar en dålig verkningsgrad. Men visst, den ger bra med ström och den är billig.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Har kört biltema budget, men det jag gillar med ctek är quick connect. Då de två senaste mopparna hade sådana på redan då jag köpte dem, verkar den vara lite standard.

Hur mkt kräm vill jag ha i en ctek, och hur mkt bör den kosta ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har en C-Tek MXS 0.8, dvs deras svagaste och för min racehoj duger den utmärkt. Min racehoj saknar dessutom generator. :3freak Det tar ett tag att ladda batteriet, men sätter man i laddaren på kvällen är batteriet fullt på morgonen.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Om jag ger mig på en msx 5.0 missar jag några superduper fräsiga funktioner som är med på de nyare ?

Fixar ett bilbatteri om så skulle krävas ?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Gillar C-tek tack vare att mitt batteri sitter monterat under tanken och bränslefiltret. Kopplade på en snabbkoppling där jag kopplar in laddaren om det behövs och samtidigt kan jag koppla på 12 v uttag när man är ute och reser.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Om jag ger mig på en msx 5.0 missar jag några superduper fräsiga funktioner som är med på de nyare ?

Fixar ett bilbatteri om så skulle krävas ?

Vet inte riktigt vad du menar med "de nyare" ?
Det är ju samma teknik i alla CTEK av samma årgång kan man säga.
Sedan så skiljer sig funktionerna lite beroende på modell.
Men med MXS 5.0 du får recondläget som inte finns med på de mindre modellerna.
Ja, den kan även fixa ett bilbatteri, men där skulle jag rekommendera den större modellen, MXS 10, som klarar av att ge 10A.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top