Tips åt deprimerad vän?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Hej Bullen, jag har ett problem.

Jag har en kompis som har haft lite problem med sin familj det senaste året/åren.
Hans pappa är alkoholiserad och kräver en del omvårdnad för att klara av att bo själv och hans mamma och syskon bor på annan ort.
Problem med tidigare flickvän finns också och även arbetsbelastning i form av ett hus som kräver omfattande och förhållandevis dyr renovering. Bilproblem likaså om man går djupare.
Jag försöker förse honom med jobb då han ekonomiskt inte ligger så bra till alla gånger verkar det som och han är för djupt nere i sin depression för att kunna tänka längre fram när det behövs pengar.
Jag har lånat honom pengar när det har krisat men det är jag som har bett om att få göra det då stoltheten är lite för stark för att be om hjälp. Vilket jag respekterar absolut förvisso, bara inte stolthet går över i ren dumhet.

Det finns bara så mycket man kan göra själv och även om jag inte har gjort mycket mer än att försöka prata med honom och ge honom lite jobb när jag ser att det behövs så känns det som att jag inte räcker till.
Idag ringde han och var väldigt nere efter bråk med sin far och jag sitter själv hemma med ungar eftersom tjejen gjorde bröllopsbuketter fram till alldeles nyss och jag kom inte ifrån.
Det kändes som att det inte räckte att finnas till hands på telefon endast men vad gör man...

Han berättade om sina problem, vilka jag inte kände till mer än på ytan då vi är ganska nya vänner och inte har så djup relation i varandras privatliv. Jag frågade om det inte kunde vara på sin plats att träffa en psykolog och prata om det, har man tur kan det ge något och om inte så har man åtminstone försökt. Han lät inte helt omöjlig för det men jag vet ju hur envisa vi killar brukar vara och känner jag andra som jag känner mig själv så skulle det sitta väldigt långt inne innan ett sådant besök bokades.

Så vad ska man göra? Jag vill inget hellre än att denna kille ska må bra då han är en genomtrevlig kille som förtjänar det bästa och även om han själv har satt sig i den situation han är idag gällande vissa problem så kan han behöva hjälp för att ta sig ur.
Jag antar att detta är ett vanligt förekommande problem bland vår befolkning men det är helt främmande för mig, lyckligtvis, och jag vet inte riktigt hur man går tillväga.

Så snälla Bullen, ge mig några tips. Det jag har lyckats göra är att plocka fram numret till vårdcentralen dit jag antar att man ringer om man vill träffa en psykolog anställd av landstinget?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Känner igen problemet, men vet även att landsting och psykologer/terapeuter inte funkar ett smack.

Det jag kan rekommendera är att ta sig tid och tjöta, men det tar mer än tid från din sida.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Allt som oftast är husläkare steg ett, lite beroende på tillstånd kan det krävas ett eller flera besök där innan han får remiss till mer professionell vård. Strulet är att väntetiden dit kan vara veckor trots remiss, inte helt ovanligt att uppdraget från kommunen kräver att första kontakt ska ske inom 30 dagar.

Depression är en sak men i.o.m. att denna troligen orsakas av orsaker ovan nämnda måste man bearbeta även dessa, naturligtvis. Kan låta hårt men en alkoholiserad far är inte hans sak att lösa, punkt Ekonomi vare sig det är slarv, dåligt omdöme eller p.g.a. sinnestillstånd så är det något han själv ska lösa. Detta är viktigt inte minst för hans eget välbefinnande.

Handlar det nu om bekräftad depression så kommer han ganska snabbt bli erbjuden antidepressiva eller stämningshöjande läkemedel som man gärna vill kalla det. Fungerar i regel kanon, annars skulle det inte vara så vanligt som det ändå är, mycket av det negativa uttalas av "inte sina sinnes fulla bruk" och som vanligt är det de missnöjda som låter - inte alla som är nöjda. Alltså släpp principerna och ge det ett försök, åtminstone. Sen finns det uppenbara bieffekter som ex. viktökning, sömnproblem/det motsatta, sexliv och inte minst att det tar i regel 2-3 veckor innan effekten sätter in.

Men.. som sagt även om han råder bot med sitt egna välbefinnande så måste han lära sig att släppa andras problem = inget han råder över. För att få hjälp med detta är troligen någon form av kognitiv behandling/terapi på sin plats och det handlar i stora drag om att prata, väga för och emot samt att lösa problem.

Som sagt, husläkare brukar vara steg ett så länge det inte handlar om akutvård och de kontaktuppgifterna kan du enkelt få av sjukvårdsupplysningen eller lokalvården.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Knepig historia. Det är inte lätt att hantera depressioner, särskilt inte som amatör. Min erfarenhet är att jag själv är alldeles för "lösningsfokuserad" som samtalspartner, det gäller ofta att ha och ta sig tid att lyssna på personens historia, berättelser och erfarenheter och ställa rätt frågor.

Jag tror att det är bra med professionell hjälp, det är dock viktigt att samtalen är regelbundna och pågår en tid. Det underlättar nog även för Dig att stötta i den processen. Sedan finns det säkert praktiska saker som måste hanteras parallellt, det viktigaste för att komma ur depressionen är nog ändå samtalen. Och att personen till slut är pigg nog att själv analysera vad han orkar med och vilka lösningar på sina problemområden som passar bäst.

Så i huvudsak håller jag nog med Brute Force, när det gäller vad Din kompis bör göra. Om än moppen också är en skojig ide :)

Lycka till, gäller både Dig och Din kompis!
 
Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Han bör definitivt uppsöka vårdcentralen, för att få en tid hos en psykolog/terapeut. Och kan/'orkar' han inte det, bör en vän tex du, göra det tillsammans med honom. Att han behöver träffa en professionell person, är uppenbart och dessutom viktigt att han gör, för att inte sjunka djupare än där han redan är och dessutom verkar han vara den 'stolta' typen som kanske betraktar psykologin med stor skepsis.

http://www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Psykiatrisk-vard-for-vuxna/

Sen är det skillnad på att ha en depression och tex 'vara nere' för tillfället. Men det är just det, som tex ett möte med en psykolog kommer reda ut. Och är han 'bara' nere, är det i sig en signal om att hjälp bör sökas, framförallt om det pågått under en längre tid - det svåra kommer att bli att ta sig ur det.

Jag rekommenderar inte att man ska tjöta som någon tycker i all sin välmening - problemet har blivit större än att en god kompis kan råda bot på det, därav att han bör träffa en psykolog. Att som vän, lyssna och finnas där är en sak, men svaren och lösningarna kommer inte från vänner; generellt är det bästa att göra som vän, är att bara lyssna. Ev. kan du påminna honom om att han mått bättre och så och kan bli det igen, om han själv tror och tycker att det alltid varit skit, men det kräver att du känt honom under en längre tid.

Kontakta vårdcentralen nu.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Alla är olika men då jag hamnat i de där lågvattenmärkena av livet (är iof precis på väg upp ur ett) så har att inte känna att man är ensam de som hjälper bäst, att vara ensam och älta tankar är ett snabbt sätt att gräva sig djupare. Så släppa med han på så mycket du kan även om de bara är att åka slänga skräp, att hjälpa till och va behövd höjer självkänslan otroligt.

De är mina tips hoppas han kommer ur det!
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Komma ur sin egna vardag gör den största skillnaden enligt mig.

Som Prulle säger, få med han att slänga sopor till exempel.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Mitt förtroende för tokmotare är lågt. När jag gick in i väggen och mådde rätt kasst för några år sedan gick jag till en sån där, och allt hon kom fram till var att jag var suicidal eftersom jag ägde en hoj. Jag gav upp henne rätt fort. Exet mådde inge vidare ett tag, och gick till en tokmotare, som mest bara struntade i att lyssna, och bara skrev ut mer piller.

Ge honom en kram, på riktigt, visa att du bryr dig, på riktigt. Bjud hem honom på middag med familjen, visa att ni är hans skyddsnät just nu. Gillar ni att fiska? Dra iväg honom över helgen och sätt er vid en sjö och meta, snacka skit och få honom in på nya banor.

Hjälp honom med huset, du är ju i branschen, hjälp honom med de mest akuta grejerna, så sjunker en del av stressen undan, och måla om hallen eller köksluckorna, så känner han att det är nytt och fräscht, en omstart som han inte förknippar med det förflutna.

Det är sånt här man har vänner till, snacka skit över en öl kan man göra med vem som helst :fakta
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Går själv på citalopram för depression sen 7-8 år tillbaka, funkar dugligt på mej. Va även en sväng hos psykolog men dom få gångerna gav mej inget, troligt pga att ja inte redigt gav de chansen...
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Mitt förtroende för tokmotare är lågt. När jag gick in i väggen och mådde rätt kasst för några år sedan gick jag till en sån där, och allt hon kom fram till var att jag var suicidal eftersom jag ägde en hoj. Jag gav upp henne rätt fort. Exet mådde inge vidare ett tag, och gick till en tokmotare, som mest bara struntade i att lyssna, och bara skrev ut mer piller.

Ge honom en kram, på riktigt, visa att du bryr dig, på riktigt. Bjud hem honom på middag med familjen, visa att ni är hans skyddsnät just nu. Gillar ni att fiska? Dra iväg honom över helgen och sätt er vid en sjö och meta, snacka skit och få honom in på nya banor.

Hjälp honom med huset, du är ju i branschen, hjälp honom med de mest akuta grejerna, så sjunker en del av stressen undan, och måla om hallen eller köksluckorna, så känner han att det är nytt och fräscht, en omstart som han inte förknippar med det förflutna.

Det är sånt här man har vänner till, snacka skit över en öl kan man göra med vem som helst :fakta

Jag skulle INTE rekommendera att inte gå till en psykolog/terapeut just pga tex en sådan här händelse. Så banalt och naivt som det nu kan låta, har du Hoztic, mer eller mindre, 'bara' haft otur vad gäller den 'tokmotaren' du hade. Och idag är det lite för vanligt med att man inte träffar rätt första gången, men å andra sidan har hela (sjuk)vården demonterats rejält.

Återigen, att ha sina nära och kära kring sig, ha någon som lyssnar, fiska med etc etc är inget fel MEN det löser inget eller kommer ens i närheten vad gäller 'varför mår jag såhär?' och 'hur må bättre?'.

Tänk lite som att det är ju kul att gå på bio - i 2h så är man på verklighetsflykt. Efter bion så återstår problemen. En kombination av goda vänner samt professionell hjälp är lösningen. Känner man att psykologen inte lyssnar/förstår mig, så har du all rätt att byta. Men uteslut inte sådan hjälp pga Hoztics egna upplevelser.

(Ja, jag har väldigt goda erfarenheter av djup depression. Dock inte mig det handlar om).
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Råden med vårdcentral är vettiga, bl.a.för att reda ut om det är en depression eller inte.
Finns numera något som heter vårdval psykoterapi OM man vill träffa en psykolog. Då har de 30 dagar på sig att fixa det och man bör, med de problem som du beskriver, välja KBT-inriktning. Skulle kunna vara till hjälp även om han inte är deprimerad då olika typer av lösningsfokuserade insatser ingår i det.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag skulle INTE rekommendera att inte gå till en psykolog/terapeut just pga tex en sådan här händelse. Så banalt och naivt som det nu kan låta, har du Hoztic, mer eller mindre, 'bara' haft otur vad gäller den 'tokmotaren' du hade. Och idag är det lite för vanligt med att man inte träffar rätt första gången, men å andra sidan har hela (sjuk)vården demonterats rejält.

Återigen, att ha sina nära och kära kring sig, ha någon som lyssnar, fiska med etc etc är inget fel MEN det löser inget eller kommer ens i närheten vad gäller 'varför mår jag såhär?' och 'hur må bättre?'.

Tänk lite som att det är ju kul att gå på bio - i 2h så är man på verklighetsflykt. Efter bion så återstår problemen. En kombination av goda vänner samt professionell hjälp är lösningen. Känner man att psykologen inte lyssnar/förstår mig, så har du all rätt att byta. Men uteslut inte sådan hjälp pga Hoztics egna upplevelser.

(Ja, jag har väldigt goda erfarenheter av djup depression. Dock inte mig det handlar om).
Jag sa inte att man inte skulle gå till en tokmotare, jag sa bara att mina erfarenheter inte var så goda ;) Jag är även lite skeptisk till mängden medicin som skrivs ut, det känns som en easy fix från sjukvårdens sida, lite som "Ta en Alvedon tre gånger dagligen, och kom tillbaka om 2v om det inte har blivit bättre. NÄSTA!" Visst, det kan nog vara bra under en kortare period för att orka ta sig upp ur en svacka, men det tar ju inte bort de bakomliggande orsakerna till problemen, man bryr sig bara inte om dom, och att fortsätta så permanent kan aldrig vara bra, ur mitt lekmannaperspektiv. Tjejens polare mår lite hängigt, och har blivit ipulad en massa skit. Vi tog med henne på en picknick i somras, och hon fastnade i en taggbuske, utan att ens känna det, hon märkte bara att hon inte kom någon vart, lite skrämmande :(

Hursom, jag är skeptisk till tokmotare, men det funkar uppenbarligen för vissa, alla har vi olika behov och lösningar på våra problem. Testa, något annat sätt att se om det funkar eller inte finns ju inte ;)
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Sorgligt när det händer. Lite tips baserat på erfarneheter

1. orkar du så är tipset om att ta med honom på allt som går bra. Det kräver dock att du är en lyssnare och inte knäcker dig själv. Vissa tar nästan "över" problemen och mår dåligt själva. Det hjälps ingen av.

2. Psykolog eller beteendevetare är ofta till stor hjälp. Dock måste din kompis själv vilja lösa problemet. Alla dessa är till för att "coacha" patienten. Coaching är ett j*vla modeord som alla slänger sig med men i grunden handlar det om att psykologen inte har någon lösning utan skall hjälpa patienteb att komma fram till vad som är bäst för sig själv. Är personen i fråga långt under isen orkar de sällan detta och däri ligger konflikten. Patienten vill snabbt må bättre och psykologen vill låta det ta tid.

3. Kom till avslut med problemen. Är det slut med tjejen? Glöm henne då. Om pappan inte klarar sig själv så betalar alla av oss stora summor i skatt. Kan vi sätta flyktingar på herrgårdar kan nog landstinget ordna med både vård och stöd till pappan. Är det värt renoveringen? Kanske en lägenhet vore bättre ett tag. Med risk för att få FI efter mig så måste han sätta sig själv först och skita i alla andra. Skall jag vara hård så låter det som om andra utnyttjar honom just nu och inte bryr sig om konsekvenserna.

4. Fortsättning från 3. Gå vidare. Hjälp honom hitta en röd tråd framåt och titta tillbaks med jämna mellanrum. Han kommer inte må bra från dag ett men kommer bollen i rullning kommer han må mycket bättre än vad han gjorde för en månad sedan.

Det enklaste handgripliga tipset jag kan ge kommer från en ledarkurs för många år sedan:
"Reflektion och insikt"
Skriv dagbok, blogg, papperslapp eller annat för dig själv. Skriv ner vad som var bra och dåligt under dagen (reflektion).
Fundera på varför det blev som det blev och vad du vill ändra på (insikt). Skriv ner även detta.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Många kloka ord och tips helt klart :tummenupp

Vi jobbar tillsammans nu i dagarna så jag ska försöka snacka lite smått om att besöka en "tokmotare" inom KBT, som jag har fått tips om både här och på pm.
Jag försöker ställa upp så gott det går och kommer fortsätta med det i den mån jag kan men som sagt så känner man när man inte kan hjälpa så mycket mer.

Det är nästan så att jag själv funderar på att följa med på en session eller två då jag har kraftiga humörsvängningar ibland och skulle gärna vilja veta vad det beror på. Jag kan gå i taket för skitsaker ibland och andra dagar rycker jag på axlarna åt något mycket värre. Som idag när en 170-vattenledning sprack under marken och jag fick ägna hela dagen åt att byta den istället för att göra det som skulle göras och som det är bråttom med. Jag lade ingen vikt vid det men hade det skett i söndags så hade jag antagligen mördat någon över det :crash
Men det är säkert något helt annat än depression så klart, kan ambivalens vara en sjukdom :brinnerup
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Har inte mycket tips att komma med då jag fortfarande inte själv lyckats reda upp min depression fullt ut, såhär tretton år efter jag gick i väggen.

Min erfarenhet av sjukvården stämmer tyvärr väldigt bra med Hoztics, samtidigt som jag har en vän som faktiskt blivit hjälpt av den. Jag är väl personligen helt enkelt för "smart" och genomskådar deras försök till hjärntvätt.
Det är ju inte mig det är fel på, det är världen i stort...:huvet

Vill dock säga tack å din kompis vägnar för att du bryr dig och vill hjälpa till. Tror det är värt mycket för honom att du visar att du finns där och att han inte kommer stå ensam med problemen.
 

Harrybob

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Ort
T R O L L H Ä T T A N
Hoj
GSXR 750 -98
Eftersom han har konkreta problem så känns "prata om det" något meningslöst, det är ju hans problem som måste lösas inte hans huvud skulle också bli "deprimerad" under de förhållandena.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top