Sporthojar avsevärt billigare än annat

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Hej. En liten sak jag funderat på länge när jag kikat runt på Blocket på diverse hojar är:

"Nästan alla" sporthojar som är 10-13 år gamla kostar avsevärt mycket mindre än låt oss säga touringhojar.

Jag är i det läget att jag inte riktigt vet vad jag vill ha. Jag kör nu min Honda VFR 800 99 års modell. Det är den enda motorcykeln jag ägt. Jag har endast stundtals kört en BMW F650GS och en Suzuki-glidare. Men jag är fast besluten att jag vill ha något annat än min VFR.

Jag är sugen på en rejäl sporthoj, typ R1, Gixxer, CBR eller liknande, men kan också tänka mig en "all purpose/adventure/touring-typ" runt 1000 cc och över eller en supermotard minst 600-700 cc. Det som slår mig är att marknaden för sporthojar är mycket större och priserna är mycket lägre. Du kan lätt hitta en R1 eller liknande för 25-30.000. Men att hitta någon annan MC-typ i samma prisklass är jättesvårt.

Vad är det som gör sporthojarna så mycket billigare än många andra typer?
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
finns många och många är slitna. + att dom är dyrare att äga.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Nya är dom dock generellt avsevärt dyrare än nåt annat. En sporthoj som har gått 3000+ mil är inte så intressant för många, inte ens om den är nyare. Man tänker per automatik att den har rullat stenhårt varenda mil. Och den höga försäkringskostnaden hjälper till att sänka marknadsvärdet ytterligare.
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Jag tror försäkringskostnaderna är en stor del att dom är så billiga. Sen kan jag tänka mig att dom ofta haft många ägare, just pga dom är dyra att äga.
Går hårt gör dom nog också.
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Nya är dom dock generellt avsevärt dyrare än nåt annat. En sporthoj som har gått 3000+ mil är inte så intressant för många, inte ens om den är nyare. Man tänker per automatik att den har rullat stenhårt varenda mil. Och den höga försäkringskostnaden hjälper till att sänka marknadsvärdet ytterligare.

Kunde just tänka mig att det var nån sån orsak, men just angående att de skulle vara hårt körda - är inte det lite meningen med en racer-maskin? Jag hade vart förvånad om den inte var hårt körd just med tanke på att den sortens hoj pallar att köras hårt. Försäkringen är väl också så att den blir lägre ju äldre modell det är?

Kanske är klokast att kolla antal ägare på fordonet innan man vill kolla på det?
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Alla priser jämnas ut på fordon med åren. Samma sak med bilar. En 15 år gammal BMW 740 kostar typ som en BMW 320.. Samma sak med de flesta bilmärken förutom exklusiva rariteter då.
Dyrare fordon tappar mer i värde helt enkelt.

Som du skriver är sporthojar gjorda för att köras hårt med. Så länge de får den kärlek (service) de behöver så är det inga problem.
Köp en gammal sporthoj:tummenupp
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Jo, det är ganska självklart att man får vara beredd på att hojen man köper kan vara misshandlad. Det finns märken som ger generösare garantier/trygghet än andra. Förutsatt då att det inte har gått mer än 5 år från första påställningen. Köper du en äldre hoj, ja då gäller magkänslan och lite däcksparkande. Testa ordentligt, kopplingen brukar vara det som är minst använd :) gällande försäkring så är det som du säger, äldre "mindre dyrt" och ABS ger också en något lägre premie.
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Alla priser jämnas ut på fordon med åren. Samma sak med bilar. En 15 år gammal BMW 740 kostar typ som en BMW 320.. Samma sak med de flesta bilmärken förutom exklusiva rariteter då.
Dyrare fordon tappar mer i värde helt enkelt.

Som du skriver är sporthojar gjorda för att köras hårt med. Så länge de får den kärlek (service) de behöver så är det inga problem.
Köp en gammal sporthoj:tummenupp

Enklaste sättet att veta att den fått sin "vård" är väl isåfall art kolla serviceboken, för att bara gå på magkänsla kan jag inte göra, utan måste ha bekräftelse på att allt är i sin ordning. Jag vet inte om jag ska satsa på en sporthoj för 25-30 lakan eller om man bör spara och satsa på nåt nyare och inte riskera att den haft för många ägare osv. Eller är det skit samma?
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Finns massa trådar om hojköp. Sök så finner du.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Mycket kan ha hänt även om "serviceboken är i sin ordning" det som händer mellan servicen vet bara gudarna. Titta gärna på "konsument test R1" på Youtube. Jag vet att den hojen var fullservad. Nämligen en vän till mig som är huvudrollsinnehavaren :rolleyes: jag vill inte försöka skrämmas, men det är alltid bättre att vara safe than sorry. Som sagt, testa riktigt noga. Bromsar, låda, framgaffeln ska inte fjädrar för lätt ( sköna nedslag från bakhjulsåka) stämmer slitage överens med miltal.
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Mycket kan ha hänt även om "serviceboken är i sin ordning" det som händer mellan servicen vet bara gudarna. Titta gärna på "konsument test R1" på Youtube. Jag vet att den hojen var fullservad. Nämligen en vän till mig som är huvudrollsinnehavaren :rolleyes: jag vill inte försöka skrämmas, men det är alltid bättre att vara safe than sorry. Som sagt, testa riktigt noga. Bromsar, låda, framgaffeln ska inte fjädrar för lätt ( sköna nedslag från bakhjulsåka) stämmer slitage överens med miltal.

http://www.youtube.com/watch?v=I9eOLLSE60U


Alltså....Varför gör man så?!? :va
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Bara så inget missförstånd råder, också en ny sporthoj.kostar mindre än motsvarande touringhoj.
Jämför R1/FJR 1300 , S1000RR/K1600 etc etc. Ja det finns billigare touringhojar än ovan nämda men det samma gäller segmentet sporthojar.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Nu jämför Du äpplen och päron, i samma motorstorlekar så kommer sporthoj alltid att vara dyrare än tourer. Dina exempel är extrema. T.e.x en 600cc sport kommer alltid att vara dyrare än en 600 tourer, samma med 750, 1000 etc. Ett bra exempel är cbr 1000rr jämfört med Vfr1200. Jämför gärna ZX-10r med 1400 också. Och BMW S1000rr ska väl snarare jämföras med K1300s och inte snordyra BMW modeller med nästan 2-liters motorer med en massa lull lull. Nog med OT
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Jag tror det beror på vilken sorts hoj som är i ropet just nu, trenden verkar ju vara att köra iväg på längre turer eller resor.
Det verkar vara fler och fler som pratar om att ta hojen på en rejäl europaresa och verkligen använda hojen än för 10 år sedan. Då blir det ju mer intressant med en touring-, eller äventyrscykel
För 10 år sedan var det antingen customhoj som användes till och från den årliga bikerfestivalen eller onsdagskörning i grupp, eller så var det sporthoj som användes till bombarrepor.

Även här på sporthoj.com tycker jag det pratas mer om att ta cykeln på en långtur ner i europa än för några år sedan
 

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
Anledningarna är många till att sporthojar är så pass billiga.....Håller med dig R-1000 i många avseenden men det finns fler aspekter. Försäkringen kan jag börja säga inte är speciellt dyr NU för tiden. Så länge man kört hoj några år. Sen är det skillnad på sport och sport. Gränslar man en nyare s1000r så kommer man inte undan billigt hur man än gör, ganska uppenbart. Går man på en 07-09 i 600cc-1000cc klassen så springer det inte iväg. Min försäkring hel OCH på-avställningsbar kostade 24 000kr/år för 2år sen, detta år kostade den 5500kr. Sporthojsmarknaden börjar dö ut känns det som.....Jag sålde min egen för underpris och den var riktigt fin, fullservad, allt godis man kan tänka sig men när jag kollade på vad likvärdiga låg på så hade jag inte mycket till val. Många upplever nog att en sportis gör sig bättre på bana och att det lätt ballar ur på allmän väg. Jag skulle vilja säga att sen Ktm började med sina lc4 motorer så har dom ( supermotard ) tagit otroligt stora marknadsandelar från framförallt sportmarknaden. Jag själv ska köpa en 690 av den enkla anledningen att en sådan hoj funkar till så mycket om man jämför med sport. Du kan i princip köra överallt, sitter bekvämt, långa serviceintervaller ( 1000mil på de nya, lätthanterliga, bra premier, låga servicekostnader maximal busfaktor osv. Jag ville verkligen inte sälja min hoj men med tanke på hur begränsad man är på en sporthoj och hur dyrt det blir med service, hur lätt man kollar ner på mätaren och passerar 200 knyck ( hornen växer alltid ut ) och med de kassa vägarna och fusklagningar så har valet blivit självklart för min del :)
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Anledningarna är många till att sporthojar är så pass billiga.....Håller med dig R-1000 i många avseenden men det finns fler aspekter. Försäkringen kan jag börja säga inte är speciellt dyr NU för tiden. Så länge man kört hoj några år. Sen är det skillnad på sport och sport. Gränslar man en nyare s1000r så kommer man inte undan billigt hur man än gör, ganska uppenbart. Går man på en 07-09 i 600cc-1000cc klassen så springer det inte iväg. Min försäkring hel OCH på-avställningsbar kostade 24 000kr/år för 2år sen, detta år kostade den 5500kr. Sporthojsmarknaden börjar dö ut känns det som.....Jag sålde min egen för underpris och den var riktigt fin, fullservad, allt godis man kan tänka sig men när jag kollade på vad likvärdiga låg på så hade jag inte mycket till val. Många upplever nog att en sportis gör sig bättre på bana och att det lätt ballar ur på allmän väg. Jag skulle vilja säga att sen Ktm började med sina lc4 motorer så har dom ( supermotard ) tagit otroligt stora marknadsandelar från framförallt sportmarknaden. Jag själv ska köpa en 690 av den enkla anledningen att en sådan hoj funkar till så mycket om man jämför med sport. Du kan i princip köra överallt, sitter bekvämt, långa serviceintervaller ( 1000mil på de nya, lätthanterliga, bra premier, låga servicekostnader maximal busfaktor osv. Jag ville verkligen inte sälja min hoj men med tanke på hur begränsad man är på en sporthoj och hur dyrt det blir med service, hur lätt man kollar ner på mätaren och passerar 200 knyck ( hornen växer alltid ut ) och med de kassa vägarna och fusklagningar så har valet blivit självklart för min del :)

Rejält stor skillnad på din försäkring! Wow! Jag har alltid trott sporthojar var mest eftertraktade just pga fartmöjligheterna och allt som följer med. Men kanske det är som du säger att folk vill ha annat nu istället.

Kan definitivt tänka mig en motard, men du tror inte man blir besviken på den uteblivna effekten? Jag känner definitivt igen det du beskriver med hornen som växer ut när man passerar 180-200, jobbig känsla ändå, eftersom jag är rädd för att den känslan kommer ta livet av mig en vacker dag....
 

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
Smaken är ju olika.....utan att säga för mycket så har det ballat ur mer än en gång när man vart & kört med liter klubben.....när folk passerar en i närmare 300 blås, folk man kört med har omkommit, & man har familj så får man perspektiv på saker & ting. Jag trodde aldrig jag skulle ge upp sport men känner det helt enkelt inte är värt risken! Det har varit så sjukt nära :eek: flera ggr att det känns som turen snart kommer vända. Jag kommer alltid sakta ljudet när man ligger vid maxvarv & hör radfyran skrika för att snabbt peta i nästa växel, aphäng i en skarp kurva, känns som.man är.ett med asfalten :) men det är inte mycket mer. Det är en racer som.gör sig böst på bana. Det blir alltid att de ballar ur med sporthoj tyvärr. De är obekväma under 90km/h, olidliga i tätbebyggt & köer & allmänt dyra i sin helhet. Testat en polares 690 smc-r & blev sjukt överraskad. Den körglädjen & adrenalinet på små krokiga vägar med ett förvånansvärt bra register är otroligt u derskattat. Du kör inte ifrån en nyare motard på mindre krokiga vägar det kan jag lova & ser du viktförhållande till hk så är de bra pulver i dom. Rekommenderar verkligen du testar en nyare 690 "smc-r".
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top