Bostadsrättsförening förbjuder användning av depåstöd!

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
När jag kom hem idag hittade jag en lapp i min brevlåda som hotade om uppsägning av parkeringsplats, då de hävdar att jag förvarar andra saker än fordon/släp på platsen. :va

Det enda som jag har på min parkeringsplats är mitt depåstöd, ibland använder jag det för att hålla uppe motorcykeln men när jag kör MC:n eller om jag parkerar en kortare stund, ja då står depåstödet längst in mot väggen långt ifrån någon annan plats.

Det jag undrar är om detta är lagligt, att säga upp någons avtal för att man förvarat en vital del av motorcykeln, eller snarare ett tillbehör, precis som ett släp till en bil på sin parkeringsplats. (fast släp är tillåtna)

Innan jag skickar ett långt brev till bostadsrättsföreningen tänkte jag höra vad ni har att säga.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Verkar som de griper efter ett halmstrå för att ha nånting att komma med, inga andra klagomål förut?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Någon har inte fått kn*lla på väldigt länge skulle jag tro.
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Kollade vart du bodde då vi i styrelsen håller på med något likandne just nu. Inget emot hojägare enbart brandskyddsregler som säger att enbart fordon får förvras på parkeringsplatser i garage. Antagligen står detta i ditt garageavtal.

Detsamma gäller cyklar, domkrafter, tvätthinkar osv. som vi har i vårt garage.

EDIT:
Brandskyddsmyndigheten (tror att de heter så) gör oanmälda inspektioner och kan bötfälla föreningen för den typen av avvikelser.
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Så du menar att om man FÅR kn**a så kan man aldrig bli arg på ett depåstöd?

Man måste ha det ordentligt trångt i byxan för att man ska bli så frustrerad att man skirver en lapp om ett depåstöd som står på en parkering som ägaren av stödet betalar.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Fråga om du kan få hänga det på väggen då du behöver använda det för att göra säkerhetskontroll före körning.

Det hängde redan på väggen, där emot hade jag en 1 dm x 1dm stor platta på marken för att skydda asfalten mot sidostödet. Men jag kan omöjligt tänka mig att det var den de menade.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Frågan är om de ens visste vad ett depåstöd var för något... Ring och fråga!

Annars kan du ju montera centralstöd :hihi
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det hängde redan på väggen, där emot hade jag en 1 dm x 1dm stor platta på marken för att skydda asfalten mot sidostödet. Men jag kan omöjligt tänka mig att det var den de menade.

Är plattan i brännbart material, om ja kolla.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Skriv ordet "MC-släpvagn" på depåstödet :fakta
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Ställ frågan vad, mer specifikt, de åsyftar för föremål som inte får förvaras där. Så de måste uttala om det är just stödet eller något annat.

- - - Updated - - -

Varför i helVet kan jag inte ladda upp bild i vare sig Chrome eller IE?

Det där med Internet är kanske inte din grej....?
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag förstår att de i styrelsen vill göra så lite jobb som möjligt, och därför förbjuder de allt, på så sätt behöver de aldrig kolla upp vad som faktiskt är tillåtet att ha i ett garage.

Är det någon som har tillgång till brandskydds-reglementet eller andra lagar/regler som jag kan vidarebefodra till styrelsen, för att på så sätt hjälpa dom på traven till en "trevligare bostadsrättsförening där man åtminstånde har lite frihet"

Skriv ordet "MC-släpvagn" på depåstödet :fakta

Tack för tipset :tummenupp hur går bilen som jag gav till dig förresten?
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Varför inte bara kontakta ordföranden och fråga vad de menar. Sen kan du förklara vad du har depåstödet till och ni kommer säkert fram till en bra lösning.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top