Renovera/bygga hoj och tjäna deg, bobber?

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
Sverige
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Har funderat på att skaffa mig något enklare projekt över vintern och kanske tjäna en slant på det samtidigt.
Lägre priser under höst/vinter så tänkte köpa då.

Ingen aning om vad som skulle kunna funka som projekt men känns som att custom/bobber/chopper är lättast att sälja/bygga.

Jobbar som lackerare och sysslar även med motivlack så tänkte göra något kul.

Någon som vet om det kan löna sig osv?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bygg ovanligt och bygg snyggt.
Du kommer inte tjäna pengar på den ifall du räknar in tiden du lagt ned på den.
Men visst kan man gå plus om man räkna på materialet.

Tänk HD eller japs storglidare med frän motivlack.
Köper du en billig VN800, Savage, VT600 eller dyl får du inte köparna med cash. De köper bara storkubik.
Det är vi sporthojåkare som köper småkubik bara för att de ser coola ut och sporthojare har aldrig pengar över.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Instämmer med wiseguy..få tag i en med lite större kubik. Finns en miljon 800 kubiks bobbers på blocket känns det som. Du har mycket att tjäna på att du lackerar själv så då kan du nog gå lite plus. Annars är det för det mesta en dålig investering att bygga om hojar o sälja =)
Jag hade nog försökt få tag i en billig HD softail o göra om. Typ heritage, fat boy, night train etc. Kan vara lite saftiga i priset för dig iofs. Men det är nog dessa du du tjänar mest pengar på att stuka om.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ja ska nog upp på en HD för att de ska funka men tror de blir svårt o tjäna nåt. dom gånger jag byggt nå roligt med bilar el hojar och tjäna nåt är de för att utgångsprojektet vart biiiiilligt!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bygg snyggt och gediget. Inga billiga kinesiska LED-lampor och bjäfs. Läder, metall och snygg lack utan att vara skrikig.

Man skall inte få känslan av att någon har förstört en hoj...:7peta
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Renovera till originalskick är nog det som ger minst dålig timpeng.
Så nära original som möjligt samtidigt som kostnaderna måste minimeras.

Har gjort sån förr men har tröttnat.
 

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
Sverige
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Hade tänkt att se det som en kul grej så det gör inget om det tar lite tid. Har också tänkt på det där med större kubik och tror också att det är det som gäller, minst 800.

Bästa vore att få tag i en klotad men fungerande hoj, och som ni skrev, få den billigt.
Sen verkar det va som att hd är det som gäller.

Men den största chansen jag har på att tjäna något är väl kanske för att jag kan fixa lacken och då skulle jag egentligen kunna ta villen hoj som helst och inte just en bobber, men det är kanske inte lika många sporthojare som gillar motivlack?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En originalhoj i halvskabbigt skick som stått länge. Byt oljor, däck, gummidelar och vajrar, gå över med autosol. Lacka om kåpor och tank.

Där har du vinst, förutsatt att det är en modell som har en efterfrågan. Typ Kawa 350/500 2t etc. Motivlack går väl bara hem hos ett visst klientel och knappast bland sporthojar. Där gäller amerikanskt och de är sällan så noga med original bara det finns dödskallar och spindelnät...
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Men den största chansen jag har på att tjäna något är väl kanske för att jag kan fixa lacken och då skulle jag egentligen kunna ta villen hoj som helst och inte just en bobber, men det är kanske inte lika många sporthojare som gillar motivlack?
Just motivlack är ju väldigt personligt med hur det ska se ut. Höll på lite med airbrush förut när jag jobbade med lackering. Nu tillhörde jag absolut inte toppskaran utan tog mej bara an lite enklare målningar. Men att sälja redan färdiga motiv anser jag vara väldigt tveksamt. Då ska du nog vara riktigt bra.
Självklart blev det lite egna fordon med fräsch lack o med/utan motiv och värdet vid försäljningar var väl inte särskilt höjande.

Nu ska jag inte vara för negativ, prova! Som du själv säger, kul grej:tummenupp
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Våga vara lite annorlunda.
Tex.
Ta en storkubiks Yamaha glidare och lacka den i gamla racingfärgerna, rött/vitt, med rutor.
Den skulle kunna skapa lite intresse.
 

Fetsko

fättskou
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Vargön
Hoj
625 -06
Jag har gått i samma funderingar, fast åt andra hållet.

Någon köper en billig glidare och bobbar den. Sen lägger ut den på blocket för 10-30k (gäller väl bara dussinjapanare?) över priset för en likadan, fast original.
Helt ok! Perfekt för mig som varesig har tid eller kunskap för ändamålet!

Det jag kikar på som köpare/fönstertittare är motorn! Inte kubik. Utan nästan genomgående utseende!
Tror det är nyckel helt enkelt! Resten av hojjen moddas ju ändå!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top