Otrolig effekt vs ladd???!!!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag var med en kompisare o bromsade hans m5 turbo (låtsas att det är en mc) på motornord i Sundsvall.
Jag är helt chockad över effekten vs laddet så jag måste fråga hur detta har gått till för på biltrådar får vi inget bra svar.

Det är en Bmw m5 3,8l årg 92 det gäller och de brukar bromsa 285-295hk på hjulen standard på 95-98okt bensin.
Denna gav otroliga 868 hjul hk och 1035nm på e85 och "ENDAST 1,1 BAR!! Vid 6200v hade den 868hk och kurvan såg skitbra ut med 550hk redan vid 4700rpm och över 800hk från 5600 till 7200v där det dalade mot varvstopp 7500v. Mottrycket i avgas låg på 1,4 bar vid 1,1 bars turbotryck vilket löt högt och inte optimalt!?

Vi provade 1,5bar men det gav bara 30hk mer pga högt mottryck i avgasturbinen så där dök den pladask.
Enda trimåtgärd förutom turbo är en portning som jag desingnat som jag tror max ger 5% mer i hela registret (inte större ventiler) så vi förstår inte hur den kan ge så bra effekt på bara 1,1 bar?
1,1 bar borde inte ha gett mer än ca dubbla org effekten typ 580-650hk max tycker vi? De gav med andra ord ca 268hk för mycket!?
Kan det bli så här bra ökning vid 1,1 bar i vissa motorer? Jag tycker avgasmottrycket var högt vilket borde tala för låg effekt så jag är helt lost fattar inget??
 
Last edited:

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Antar att ni redan kollat så att bänken visar rätt på annan bil? Har noll koll på turbo så detta var det enda lilla frågan jag kom på:)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag tror på en kombo av glädjebänk och att du får ur mer pulver på E85 (om tändkurvan verkligen vässades...). Min gamla impreza gick från 300 på hjulen, till 350 (rototest), på en liten TD05-18G, enbart med lite pill på tändkurvan och E85 (med påslag av soppa givetvis).
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Är den inte bromsad före så har du rätt lite att gå på..

Vid vilket varv ligger toppeffekt original? Är det så att som sugmotor har den för dåligt ve på högre varv men med tvångsmedel överlöps problemet?
Och sen är det kanske så att det borde finnas nånstans åtminstone 100hk / liter om allt runtomkring är rätt, som sugis.
Jag sänkte laddtrycket med 0.3 bar men ökade effekten med 50hk, allt med ett turbobyte. Tryck är en sak, massflöde är en annan.:brinnerup
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nej den är inte bromsad före i samma bänk men motornords bänk ska vara väldigt rättvis enligt många forum. De flesta BMW m5 3,8l sexor ger runt 280-290hk på hjulen (350 i motor påstår BMW). Det låter otroligt att bänken skulle visa fel värde bara när vi laddade 1,1 bar.
När vi ökade turbotrycket till 1,5 bar gav den mer normala effekter 896 whp med ett högt mottryck som jag inte kommer ihåg hur högt det var men Roger som kör bänken sa att det var på tok för hög mottryck så det var rent skadligt att köra så högt tryck. Då sänkte vi max vad som gick dvs max öppen wg som mäter 60mm men turbotrycket gick inte under 1,1 bar så han skulle behöva dubbla wg för att komma ner i ladd.
Tändkurvan är anpassad för e85 men fegt ställd enligt Roger på motornord. Kompisaren ska sätta dit en större turbo som avgasturbinens utblås är större på ,nu är det 80mm in på kompressor och 76mm ut på avgas och det är i minsta laget för 1000 whp med 3,85Lmotor. Det blir senare en turbo som mäter 88mm på avgas och då tror vi 1000-1200whp är möjligt.
Om jag ska gissa hur den kan ge så bra på 1,1 bar så lär det vara e85 i samband med portning och keramikade kolvar o ventiler samt att turbo avgasystemet är utan kattar och 4 tum utan nämnvärd ljuddämpare.
Men 868whp mot org 285whp på 1,1 bar låter helt otroligt så jag funderar själv på om bänken fick ett tuppjuck??
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det går ju emot allt jag vet om turbo trimmning.

Det är ju å andra sidan inte så mycket.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är den inte bromsad före så har du rätt lite att gå på..

Vid vilket varv ligger toppeffekt original? Är det så att som sugmotor har den för dåligt ve på högre varv men med tvångsmedel överlöps problemet?
Och sen är det kanske så att det borde finnas nånstans åtminstone 100hk / liter om allt runtomkring är rätt, som sugis.
Jag sänkte laddtrycket med 0.3 bar men ökade effekten med 50hk, allt med ett turbobyte. Tryck är en sak, massflöde är en annan.:brinnerup

Det var en bra gissning att "ve" spelar roll men den gav över 800hk redan från låga varv 5600v till över 7000v så det borde vara inom varvtalsområdet där org sugmotor ger full effekt. Jag gissar att org sugmotor ger full effekt vid ca 6800-7000rpm för varvstoppet ligger på 7300varv har jag för mig.

BMW m5 3,6l och 3,8l är kända för att svara bra på turbo. Toppen är ett mästerverk för att komma från början av 90 talet ,den ser snarare ut att komma från en toppmodern hojmotor i ventilstorlek och portning. Ventilstorlek 37in 33ut på 95mm borr helt i org utförande. De har 50mm insugsspjäll som är riktade downdraft.
Det går vässa denna sugmotor till 350+whp men då krävs en hel del moddar såsom bet värre kamaxlar och 12-1 i kompf samt portning (10-1 i kf org).
En annan jag känner här i byn har en Bmw m3 med 3,6l motorn och den har 1200+whp på 1,8 bar (e85). Den har Grottisportad topp samt stor turbo 88mm in 88mm ut ur avgasturbin. Men det är mer normala effektökningar vs laddet om än väldigt bra siffror.
 

KentRobin

Medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Umeå
Hoj
FZ1 2008
Är det en 3.8 från början eller en strokad 3,6? Har aldrig hört om någon som byggt på 3.8 tidigare men alla s motorer svarar ju bra på överladd. 3.6 ska väl ha 315 original och 3.8 340 hk
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Antingen har bänken visat ett felaktigt värde eller så var laddtrycket betydligt högre än det avlästa.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det var en bra gissning att "ve" spelar roll men den gav över 800hk redan från låga varv 5600v till över 7000v så det borde vara inom varvtalsområdet där org sugmotor ger full effekt. Jag gissar att org sugmotor ger full effekt vid ca 6800-7000rpm för varvstoppet ligger på 7300varv har jag för mig.

BMW m5 3,6l och 3,8l är kända för att svara bra på turbo. Toppen är ett mästerverk för att komma från början av 90 talet ,den ser snarare ut att komma från en toppmodern hojmotor i ventilstorlek och portning. Ventilstorlek 37in 33ut på 95mm borr helt i org utförande. De har 50mm insugsspjäll som är riktade downdraft.
Det går vässa denna sugmotor till 350+whp men då krävs en hel del moddar såsom bet värre kamaxlar och 12-1 i kompf samt portning (10-1 i kf org).
En annan jag känner här i byn har en Bmw m3 med 3,6l motorn och den har 1200+whp på 1,8 bar (e85). Den har Grottisportad topp samt stor turbo 88mm in 88mm ut ur avgasturbin. Men det är mer normala effektökningar vs laddet om än väldigt bra siffror.

Hurmed plats är det runt ventiler mot cylindervägg?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är det en 3.8 från början eller en strokad 3,6? Har aldrig hört om någon som byggt på 3.8 tidigare men alla s motorer svarar ju bra på överladd. 3.6 ska väl ha 315 original och 3.8 340 hk

Det är en 3,8l från början med ett 3,5L block borrat till 3,85L för 3,5an har mer gods runt cylindrar. Ja de svarar sjukt bra på turbo men dessa siffror är lite väl bra för att vara sanna. Jag såg själv att bänken registrerade 1,1 bar med max öppen wg och jag såg även effekten stiga till 868hk. Vi har bromspapperet men som sagt det kan ha blivit en bugg i bänkdatorn....

Jag måste fråga Roger som körde bänken om han sett någ liknande i effektivitet för han blev inpad av resultatet men ej chockad...:va


Fettsnok..
Ang ventilernas storlek vs borret som ligger på 95mm så är det tight med 37mm in 33 ut kan jag lova men det såg mer normalt ut än man kan tro. Jag mins inte hur nära cylinder insugarna låg men de var optimalt placerade som allt annat på dessa toppar.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det kan ju vara en del i förklaringen annars. Endel motorer får för lite flöde runt ventilerna just med den aarean mot cylinderväggen. På överladdat blir det dock inget jättefel då det finns tryckskillnad i överskott så att säga.

Om man ex tar rotax v990 som exempel med 38/33 ventiler och 97mm borr blev det överraskande nog 22%effektökning vid 12% volymökning med borrning. Detta var alltså enda förändringen. Standrard tändning, kammar, kamtider, samma insug och avgas. Mätt i samma bänk. Fyllnadsgraden ökade tack vare att insugsventilerna nu fick lite mer utrymme vid säg den tredjedelen av arean mot cylindervägg.

Härav frågan. Optimalt placerade?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det kan ju vara en del i förklaringen annars. Endel motorer får för lite flöde runt ventilerna just med den aarean mot cylinderväggen. På överladdat blir det dock inget jättefel då det finns tryckskillnad i överskott så att säga.

Om man ex tar rotax v990 som exempel med 38/33 ventiler och 97mm borr blev det överraskande nog 22%effektökning vid 12% volymökning med borrning. Detta var alltså enda förändringen. Standrard tändning, kammar, kamtider, samma insug och avgas. Mätt i samma bänk. Fyllnadsgraden ökade tack vare att insugsventilerna nu fick lite mer utrymme vid säg den tredjedelen av arean mot cylindervägg.

Härav frågan. Optimalt placerade?

Det var ett bra svar där har vi säkert bra många kusar:tummenupp. Hojar brukar också ha våldsamma ventiler vs borr och där får man sällan se så bra svar på ladd. Varför hojmotorer inte svarar lika bra på ladd lär väl bero på redan hög trimgrad på minst 150-200hk på bara 1000-1100cc. Jag antar turbo gör mindre verkan på så hårt trimmade motorer.

Med optimalt placerade ventiler i Bmw m5 så menade jag att de är så långt från cylinderväggar som är möjligt.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det bästa vore ju att du har samma fria radie runt ventiltallriken som du har i mm lyft. Detta sett runt hela varvet på ventilen. Allt som är mindre kommer störa/hömmma flödet. Kanske därför hemisfäriska topplock genererar fina flödesvärden :brynad
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Det är ju rätt lätt att stirra sig blind på laddtrycket men det är ju fortfarande massan luft in som ger en viss möjlig effekt. Fyllnadsgrad (Ve) kanske är ett bättre ord att använda, eftersom tryck och volym hänger ihop.. Högt tryck och lågt flöde ger ju låg effekt men om du kan höja massflödet mycket istället kan du ju få in samma volym luft vid ett lägre tryck.. Som Fettsnok sa, tryck är en sak och fyllnadsgrad en annan. Jämför lite det där med att effekt = varvtal x vridmoment. Man måste ha mycket av båda för att få ut mycket effekt, eller ja jättemycket av den ena går ju också.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Vad är det för turboagg?

3.8 maskinen svara riktigt bra på laddtryck och sprit :yoparty
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vad är det för turboagg?

3.8 maskinen svara riktigt bra på laddtryck och sprit :yoparty

Snurran är en Borgvagner 80/75mm i mått med största avgashuset. Ja 3,6l och 3,8l är brutal med turbo ev roligaste bilmotor som finns. Jag som är portnissse ä helt inpad av en så tidig år som 91-92 kan ha så modern topp.
Jag har sparat några mått från m5 toppen då jag ser att den är väldigt lika hoj enstånkor 500-600cc samt tvinnar 900-1100cc. Insugets dim gör mig brydd på en så lågvarvig motor, spjällen är 50mm i trängsta del där gasspjället sitter och insugslängden från ventiler till mynning tratt i plenum är 34cm.
Insuget och utblåset är så optimalt gjort att det liknar en F1 motor från 2000 talet. Det krävdes endast smärre portning för at få den helt felfri.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top