Har er hjälm stulits vid åkapaus?

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Hade jag orkat hade jag velat se detta som en poll..

men har någon här, under sin bikerkarriär, någonsin fått sin hjälm som lämnats kvar på hojen vid ett kortare fikabreak faktiskt blivit av med den?

Själv är jag extremt restriktiv & lämnar hjälm o handskar för sådär 6-7000 SEK på hojen obevakade enbart vid mitt stamfik och ingen annanstans. Kanske mer för strulet att ta sig hem utan hjälm än risken att bli av med pengar. Men vet andra som lämnar hjälmen så fort hojen är parkerad.. samtidigt vet jag faktiskt inte att någon polare skulle fått den stulen vid liknande tillfälle.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nope.. men jag har glömt hjälm+ handskar på Gelleråsen en gång när jag fick bråttom att lasta och dra när det började ösregna.

Både hjälm och handskar hittade hem till sist ändå.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Nix, har jag precis köpt ny hjälm släpar jag med mig den eller låser fast den i hojen. Har jag en gammal hjälm lämnar jag den på backspegeln och hoppas någon tar den så jag får köpa nytt.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Nej, aldrig, och då får den oftast den o handskarna hänga kvar, oas är den inte värd 6-7000 utan runt 3000, men den är ju av kolfiber så det kanske skulle kunna tilltala nån mupp. =D
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Får alltid ligga kvar, aldrig blivit stulet. Oftast låser jag inte vare sej hem hoj bil heller, fördelen med att inte ha årets modeller och oftast röra sej i småorter;)
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Hjälmen jag har idag är inte mycket bättre än en keps, nästan så att jag vill att den ska bli stulen. Så att jag får en ursäkt att köpa Shoei NXR Permutation :fakta
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
En bekant till mig och hans fru blev faktiskt av med sina hjälmar och handskar, förmodligen mopedungdommar då dom blev stulna i en mindre håla! Dessutom öppingsbara Shubert.
 

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Ort
Hägersten
Hoj
CBR 600RR -04
Aldrig hänt mig heller, lever lite på hoppet att eftersom hjälm och handskar är kvar på sidospegeln, så är ägaren (jag) inte allt för långt borta! Det bör räcka för att skrämma av potentiella tjyyyvar.. Samtidigt dock säger man att "tillfället gör tjuven".. Att lämna kvar hjälmen och filma för att se vem (om) som snor hjälmen kallas "brottsprovocation" och är olagligt... Konstigt nog... :/
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
lämnar kvar hjälm å handskar, har aldrig varit med om stöld på det sättet.
har i tanke att, den som tar hjälmen passar nog inte så bra den personens huvud.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
lämnar kvar hjälm å handskar, har aldrig varit med om stöld på det sättet.
har i tanke att, den som tar hjälmen passar nog inte så bra den personens huvud.

Beror väl på om du har en tjyyvskalle eller ej höhö ;)
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Aldrig hänt mig, dock lite försiktig i storstäder och på långresa.
Blir sånt besvär att skaffa nytt.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Lämnar nästan aldrig hjälmen. Säg att jag stannat på Donken längs någon motorväg och nån norpar med sig den. Vad fan gör man då??
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Hänt mig en gång i Turkiet i Alanya, hyrd hoj och jag fick en alldeles ny korvätarhjälm. Låste fast dom på hojen med en tunn wire. Frugans hjälm var kvar medans min var borta inklusive mina egna sjysta handskar :mad:. Var nere vid havet på en sidogata och jag tror att den blev snodd bara för att den var precis ny och såg dyr ut (tror max den var värd 1500kr). Annars har vi alltid lämnat både jackor o hjälmar på hojen, hittills utan problem.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag skulle in i en kontorsbyggnad vid Gullmarsplan, och utanför där träffade jag en MC-bud-tjej som precis fått sin hjälm snodd. Hon satt då i en pissig jävla skitsits, då hon inte kunde fortsätta jobba för dagen och fick lov att ringa runt och få någon att köra dit en reservhjälm osv. Tyckte väldigt synd om henne ...
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag blev av med min nya arai hjälm med handskar i när jag skulle in och hämta mina linser hos optikern. Det tog max 5 min. Området var ett industriområde i bromma. Åkte till närmaste mc affär utan hjälm, typ 2 mil och köpte ny!!! Surt!! Nu lämnar jag den aldrig vart jag än går.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Lämnar mycket sällan hjälm och handskar kvar. Kanske inte främst för att nån skulle norpa mina insvettade persedlar utan mer för att undvika risken att nån råkar knuffa till hjälmen så att den dammar i backen.... Har man hojen under uppsikt och den står någorlunda fritt - ja då kanske...
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Jag skulle in i en kontorsbyggnad vid Gullmarsplan, och utanför där träffade jag en MC-bud-tjej som precis fått sin hjälm snodd. Hon satt då i en pissig jävla skitsits, då hon inte kunde fortsätta jobba för dagen och fick lov att ringa runt och få någon att köra dit en reservhjälm osv. Tyckte väldigt synd om henne ...

Bra inledning.. fast nu tror jag alla vill höra resten av storyn också, vad hände sen..
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Har en X-spirit II, lägger den inte på hojen, hänger den inte på spegeln, ställer den bredvid hojen och lämnar den aldrig där utan bär med mig skiten. Tänker fan inte ge bort den..
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kanske jag som bara kör gammalt skit men har inte nyare hojar hjälmlås? är väl inte så många som pajar en hjälm för att få med sig den?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top