Nitad kedja?

Hoffmann

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Skene
Hoj
Honda CBR900 RR -95
Hej har läst på forumet att folk hellre nitar än sätter kedjelås på sina kedjor?
Gäller detta även er som kör mest gata eller bara bana?
Är rookie på de här med hojar men bygger en fighter just nu och drivpaketet ska bytas.
De ja funderar på är ju att alla drivpaketet ja googlat mig fram till har just kedjelås? verkar ju inte vara nån som säljer med nitlås?
Var hittar ni detta? eller duger kedjelås alldeles utmärkt för normalkörning?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag & en kompis bytte drivpaket förra veckan. Vi beställde från AddeMoto, som har bra priser och båda drivpaketen kom med nitlås och alltså inte kedjels med clips. Jag använde Biltemas kedjeverktyg för att ta bort det gamla och nita det nya. Jag såg dock till att slipa bort en del av skallen på den gamla niten, medelst min lilla multimaskin av Dremmel-typ.
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Vore ju lite tragiskt om ett kedjelås gick upp i tvåhundra bloss och fick bakhjulet att låsa sig eller rusade fram och slog sönder hela blocket.Tror jag föredrar den nitade versionen så länge jag inte kör moped. :crash
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag kör med clipslås på crossen som har typ 45 hk, men skulle välja nitat på det mesta över 125 cc på en landsvägshoj. Det är inte så svårt att nita heller. Man löser det med en kulhammare och nåt tungt mothåll om man är lite påhittig.
 

Hoffmann

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Skene
Hoj
Honda CBR900 RR -95
okej tack för svar:) för att ta bort den gamla tog ja bara fram gamla hederliga bosch vinkelslipen ;)
Men då skall ja satsa på nitad kedja!
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Körde med clips förra året, tappade hela låset två gånger och clipset en gång innan jag nitade den :näsblod

Nu har jag clipslås igen efter ett påtvingat byte, dock är clipset låst med najjtråd och silikon... :D

Så, båda funkar fint men gillar du att åka fort så är nitat att föredra :tummenupp
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
okej tack för svar:) för att ta bort den gamla tog ja bara fram gamla hederliga bosch vinkelslipen ;)
Men då skall ja satsa på nitad kedja!

Det ska du göra. Som Korvgubbe här ovan skriver; Var dock medveten om att nyare kedjor har ett "bleck" som har presspassning på kedjenitarna, vilket gör det jädrans knepigt att få på det exakt lika långt på båda nitarna. OM man inte har ett specialverktyg...
 
Last edited:
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top