Skev bromsskiva?

Opec

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2013
Ort
Hisingen
Hoj
Kawasaki Er6-n 08
Lyckades klanta till det ikväll då jag glömde skivbromslåset i bromskivan. Rullad SAKTA iväg innan det tog tvärstopp. Inspekterade allt och såg ingen skada samt att allt satt ordentligt fast. Inget läckte. Men nu fungerar inte bromsen som den ska. Man måste "pumpa" upp trycket i den (den tar inte alls på första åtkramningen) och då tar bromsarna effektivt utan att vibrera (har endast våga prova upp till 50 kmh).

Samtidigt har jag läst att det tappade trycket kan bero på just en sned bromsskiva. Att den trycker ut kolvarna. Har endast provat en kort sträcka. Om skivan är sne, går den att åtgärda på något vis?

Någon som har förslag på vad som kan ha hänt? Kommer försöka lämna in den men inte jättelockande att köra till verkstad utan fullt fungerande frambroms.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det är möjligt att kolvarna bara åkte ut en bit för att de fick en smäll.
Kör en sträcka med bromsen lätt åtdragen och känn om det pulserar i handtaget. Ifall det inte pulserar kör du en längre sträcka i lungt tempo där du prövar bromsen med jämna mellanrum. Funkar allt som det ska lär du ha klarat dej.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Måste du pumpa hela tiden eller var det bara en gång som krävdes?

Som Wunder redan sagt så borde det pulsera i bromshandtaget om den är skev, har svårt att tro att bromsoket skulle kunna bli skadat.
 

Opec

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2013
Ort
Hisingen
Hoj
Kawasaki Er6-n 08
Jag måste pumpa upp trycket varje gång med ett/två tryck. Möjligt att det är vibtrationer bara det att jag inte kände dem. Om bromsskivan är sned och den måste bytas, vad är då en rimlig kostnad (om jag har en ny skiva med mig)? Har inte tillgång till mekgarage tyvärr.

PS. Om någon har en bromsskiva till en R6-06 (höger fram) så får ni gärna skicka ett PM!
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Tar inte bromsen alls vid första intryckningen trots att du har bromsat med full kraft innan?
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Jag gissar att centrumet dvs den del som är i aluminium som blivit skev. Har själv riktat en skiva med samma symtom.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Känns som att du har större problem än skivan. Om det inte vibrerar när du bromsar så är det inte skivan som är sned, men kolla bromsoket NOGA!

Om du pumpar upp tryck och sedan håller trycket HÅRT, sjunker handtaget mot styret? Du har läckage
Om du pumpar upp trycket, väntar ett tag och sen provar, trycket är kvar stillastående - Något tvingar isär bromskolvarna när du kör - Kolla skivan och centrum.
 

Opec

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2013
Ort
Hisingen
Hoj
Kawasaki Er6-n 08
Får undersöka saken närmare ikväll. Kompisens hoj så känns som att man vill få rätsida :)crash) på det hela!

förtydligande: när jag kör så måste jag pumpa upp bromsen inför varje inbromsning, dvs trycket försvinner när jag släpper handtaget. När jag står stilla eller rullar väldigt sakta så finns trycket kvar även om jag måste pressa in handtaget extra mycket.

Min teori: tror att thomas har rätt. Dvs snett centrum. Skivan "kastar" ut kolvarna i högre fart. Något som inte blir lika påtagligt när man rullar. Om det hade varit läckage så bör det väl rimligtvis ha kommit ut bromsolja?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Palla upp hojen och rotera hjulet för att se om skivan är skev. Du kan syfta med något föremål vädligt nära skivan så ser du snart hur det ligger till. Helst bör man förstås använda en indikatorklocka men ögat klarar att se delar av mm för en första bedömning.
 

Opec

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2013
Ort
Hisingen
Hoj
Kawasaki Er6-n 08
Efter lite mer efterforskande är jag tämligen säker på att skivan har tagit skada i navet. Är därmed på jakt efter en skiva. Så om någon har en liggandes som är rak, så skicka PM. Yamaha orginal kändes rätt saftigt prismässigt (dryga 2k per skiva).

Då blir min följdfråga så klar: Kan man byta endast ena skivan samt köpa nytt belägg till båda sidorna?
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag har gjort detta ett par ggr. bytte skiva, det som var sne - thats it. varför skulle du köpa nya belägg om de du har är bra ?
 

Opec

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2013
Ort
Hisingen
Hoj
Kawasaki Er6-n 08
Trodde man va tvugnen att byta belägg i samband med skivbyte. För att få rätt belastning etc.... Men det kanske blir bra efter ett par inbromsningar.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Finns ingen anledning byta beläggen. Enligt samma teori där du inte byter skivan bara för att du monterar nya belägg...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Finns ingen anledning byta beläggen. Enligt samma teori där du inte byter skivan bara för att du monterar nya belägg...

Tja, har man en ordentligt sliten skiva kan det ju ta en liten stund innan beläggen sliter in sig för en ny skiva... Men det är ju oftast ändå inget större problem.
 

Opec

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2013
Ort
Hisingen
Hoj
Kawasaki Er6-n 08
Inspekterade i bättre ljus idag och så här ser det tydligen ut. Så helt utan skador va det tydligen inte :rolleyes:

Antar att man inte bara kan banka ut det? Ny skiva (yamaha orginal, ej kina) går iofs bara på 1500kr så kanske är dumt att chansa. Men något jag inte förstår är varför jag inte har effekt på min vänstra skiva? Är kolvarna synkade i båda oken?


IMG_0766.JPG
 

Opec

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2013
Ort
Hisingen
Hoj
Kawasaki Er6-n 08
Ingen aning. Har tyvärr inget utrymme för eget mekande så det blir lite problematiskt att lämna in skivan. Vet att RG-Brakes sysslar med sånt annars om jag hade haft möjlighet att skicka den. Har svårt att tro att vanliga verkstäder gör detta då det har med säkerheten att göra. Har du några tips? Kan man banka på den när den sitter monterad på hojen?:confused:
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
Nja, inte synkade direkt men de finns ju i samma trycksystem. Om kolvarna i ett av oken rör sig utåt för att beläggen tryckts bort från skivan (pga skevhet i skivan t.ex.) så blir systemtrycket endast vad motståndet i kolvtätningarna kräver för att kolvarna skall tryckas utåt, dvs. väldigt nära noll. Då bromsar inte det andra oket heller oavsett om beläggen ligger an.
Navet går säkert att rikta men om du är osäker på resultatet och inte kan avgöra om det är sprickfritt efteråt ska du nog låta någon som kan göra det.

// Pelle
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
Ingen aning. Har tyvärr inget utrymme för eget mekande så det blir lite problematiskt att lämna in skivan. Vet att RG-Brakes sysslar med sånt annars om jag hade haft möjlighet att skicka den. Har svårt att tro att vanliga verkstäder gör detta då det har med säkerheten att göra. Har du några tips? Kan man banka på den när den sitter monterad på hojen?:confused:

NEJ, NEJ, NEJ
Inget våld på skiva eller nav när det sitter monterat!
Bort med skivan och rikta i verkstadspress, att banka på den kan i värsta fall skada intern struktur i godset.

// Pelle
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
En ny skiva går på strax över tusenlappen från ebay. Läropengar svälj och gå vidare i livet. Det där blir inte bra om du skall försöka rikta det.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top