Decibel killer till ovanliga bolton, universal? tillverka själv?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har ett par Gianelli boltons och tänkte borra ett hål i underkant på slutpipen och sätta i decibel-killers i dessa, så man slipper byta ljuddämpare vid besiktning.

Nån som har någon ide om några/nånting som inte kostar mer än nån hundring :huvet

insatsens störsa mått lär vara 46-46,5 mm i diameter

dämparna ser ungefär ut så här
 

Bifogat

  • gian.jpg
    gian.jpg
    22.9 KB · Visningar: 201
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo

Tackar! du vet inte möjligen var man får tag på en vinklad typ?, men den korta varianten av de du tipsade om kanske fungerar ändå.

Ingen bråska iaf. Ska inte besikta igen förens 2016, men har redan fått lite vintermeck fix-abstinens, då jag har dessa gianellis demonterade just nu och har "snyggat till" ytan på dem lite eftersom väder och vind sätter sina spår.
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Vet att det gjordes lite tester med olika dB-killers avseende ljudsäkning kontra hästkraftsdödning av SDK..

Det viktiga var att inte låta ljudet kunna flöda rakt ut genom dB-killern, utan att ha någon form av "gavel" eller stopp för utblåset. Detta sänkte ljudet utan att påverka effekten. Egentligen kommer det ju tillbaka till att man skall ha en större burk och grovt system hellre äbn smalt, det jänar ut pulserna och burken kan jobba effektivare (som jag fattat det). Själva "hålet" som gaserna sen strömmar ut genom kan vara rätt stora.
Typ som man ser på denna. http://www.whitedogbikes.com/item--...st-Baffle-DB-Killer--47-exhausts-baffles.html

Jag hade dessa på min Ducati och de dödade typ 10 hästar när vi testade i bänken! Enkla db-killers med ett perforerat rör som hade för små öppningar. Visst, de dödade ljudet också och funkar på besiktningen, men knappast bra för daglig användning. Jag monterade mina utanför besiktningen i väntan på min tur och plockade av dem innan jag åkte därifrån. Köpt på ebay, sök på db-killer
http://www.speedzilla.com/forums/ducati-superbikes/47832-making-best-db-killer.html#post656165
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Finns på Mekonomen 80-120 spänn. Olika diam. Funkade till att dämpa mitt helsystem med enkeldämpare på en Ducati, tillräckligt för banåka med DB mätning.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vet att det gjordes lite tester med olika dB-killers avseende ljudsäkning kontra hästkraftsdödning av SDK..

Det viktiga var att inte låta ljudet kunna flöda rakt ut genom dB-killern, utan att ha någon form av "gavel" eller stopp för utblåset. Detta sänkte ljudet utan att påverka effekten. Egentligen kommer det ju tillbaka till att man skall ha en större burk och grovt system hellre äbn smalt, det jänar ut pulserna och burken kan jobba effektivare (som jag fattat det). Själva "hålet" som gaserna sen strömmar ut genom kan vara rätt stora.
Typ som man ser på denna. http://www.whitedogbikes.com/item--...st-Baffle-DB-Killer--47-exhausts-baffles.html

Jag hade dessa på min Ducati och de dödade typ 10 hästar när vi testade i bänken! Enkla db-killers med ett perforerat rör som hade för små öppningar. Visst, de dödade ljudet också och funkar på besiktningen, men knappast bra för daglig användning. Jag monterade mina utanför besiktningen i väntan på min tur och plockade av dem innan jag åkte därifrån. Köpt på ebay, sök på db-killer
http://www.speedzilla.com/forums/ducati-superbikes/47832-making-best-db-killer.html#post656165
Tack för infon! att jag tappar 10 häst bryr jag mig inte om, då jag bara ska ha dem monterade vid besiktning. Och för att slippa byta dämparna med sina dryga bultar som man knappt kommer åt med en vanlig ringnyckel.

47 mm verkar vara nån standard. mina skitdämpare är 46 mm + invändigt längst bak. Men 45 mm killers borde väl fungera hyfsat. (som ovanstående tipsade om) Eller är det viktigt med sugpassning på insatsen?
 
Last edited:
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top