Vilken gaffel

Lindmarker

Guest
vill ha en bätte gaffel på min gsxr 1000 02 vad ska jag stsa på i suzukifamiljen
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Vad menar du med "vill ha en bättre gaffel"?

Om du vill styva upp den rekommenderar jag att köpa nya Öhllinsfjädrar och byta ut oljan innan du köper ny gaffel. Lelles har 0.95 i hårdhet för 1239 kr (05-8672-95)
Jag har petat in ett par hårdare (1.0) i min -02 gaffel som jag har på min gixxer 750 (05-8672-10), Lelles hävdar att det är till Yamaha men denna passar även till Gixxer 1000 -02 :)
Efter att jag även bytte till Öhlins olja kan jag bara säga att det blev en markant skillnad, från att bottna vid hård inbromsning med orginal fjäder har jag nu inga problem längre (min vikt strax under 0.1 ton)

Har du mycket slantar över kan du alltid köpa ett Cartridgekit :banana

Men du kanske inte är ute efter styvare gaffel?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Om du vill ha en bättre gaffel ska du nog kolla på eftermarknadsprodukter.
Öhlins, racetech osv.

Uppe hos dig är det inte så många som jobbar med fjädring. Men om du har vägarna nedåt så finns det några firmor som kan hjälpa dig att kitta upp gaffeln som du vill/behöver ha den.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Vad menar du med "vill ha en bättre gaffel"?

Om du vill styva upp den rekommenderar jag att köpa nya Öhllinsfjädrar och byta ut oljan innan du köper ny gaffel. Lelles har 0.95 i hårdhet för 1239 kr (05-8672-95)
Jag har petat in ett par hårdare (1.0) i min -02 gaffel som jag har på min gixxer 750 (05-8672-10), Lelles hävdar att det är till Yamaha men denna passar även till Gixxer 1000 -02 :)
Efter att jag även bytte till Öhlins olja kan jag bara säga att det blev en markant skillnad, från att bottna vid hård inbromsning med orginal fjäder har jag nu inga problem längre (min vikt strax under 0.1 ton)

Har du mycket slantar över kan du alltid köpa ett Cartridgekit :banana

Men du kanske inte är ute efter styvare gaffel?

Har du endast bytt fjädrar eller komplett cartridgekit?
Som jag förstått ska Öhlins gaffelolja inte fungera bra med standardventilerna i originalgaffeln då den är för tunn?
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Har du endast bytt fjädrar eller komplett cartridgekit?
Som jag förstått ska Öhlins gaffelolja inte fungera bra med standardventilerna i originalgaffeln då den är för tunn?

Enbart fjädrar och olja.
Jag upplever inga bekymmer med Öhlins gaffelolja, jag utgick ifrån den oljan Öhlins själva rekommenderar när man via deras hemsida får instruktioner på vad man ska ha och hur bytet ska gå till ;-)
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Om du vill ha en bättre gaffel ska du nog kolla på eftermarknadsprodukter.
Öhlins, racetech osv.

Uppe hos dig är det inte så många som jobbar med fjädring. Men om du har vägarna nedåt så finns det några firmor som kan hjälpa dig att kitta upp gaffeln som du vill/behöver ha den.

Uppe hos dig?

Min käre vän, Vendelsö ligger väl ändå nedanför där du bor? ;)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
;6082334 skrev:
Uppe hos dig?

Min käre vän, Vendelsö ligger väl ändå nedanför där du bor? ;)

Sist jag träffade Conny så bodde han i Svenstavik, söder om Östersund.

Men jag vet inte, du kanske sitter på annan information än mig? ;)
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Vad är det för fel på befintlig gaffel?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Uppe hos dig är det inte så många som jobbar med fjädring.

Jaså...?

I avståndsordning och inom tre timmar från Svenstavik och sådana jag känner till utan att googla - en i Östersund (64 km), en i Hedeviken (75 km), en i Järvsö (178 km), en i Sundsvall (195 km), en i Orsa (233 km), en i Kramfors (258 km) och en i Söderhamn (270 km). Och några till precis utanför. Och alla med utbildning på det ovan nämnda svenska märket och därmed kompetenta nog att till exempel installera gaffelfjädrar, gaffelkolvar eller cartridgekit.

Om något så skulle jag påstå att mellersta Norrland är den del av Sverige som är mest tätbefolkad med servicecenter för fjädring.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jaså...?

I avståndsordning och inom tre timmar från Svenstavik och sådana jag känner till utan att googla - en i Östersund (64 km), en i Hedeviken (75 km), en i Järvsö (178 km), en i Sundsvall (195 km), en i Orsa (233 km), en i Kramfors (258 km) och en i Söderhamn (270 km). Och några till precis utanför. Och alla med utbildning på det ovan nämnda svenska märket och därmed kompetenta nog att till exempel installera gaffelfjädrar, gaffelkolvar eller cartridgekit.

Om något så skulle jag påstå att mellersta Norrland är den del av Sverige som är mest tätbefolkad med servicecenter för fjädring.

Det var mer än jag visste. :Tummenupp
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top