Generell varning till alla motorcyklister

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Har sett många filmer med olyckor och tillbud, men den här berörde mig på ett sätt som ingen annan har gjort. Faktum är att situationen är så lätt att identifiera sig med att det är som att uppleva hur det är att köra ihjäl sig. Just den här situationen är så lätt att försätta sig i och jag tror att de flesta av er, precis som jag, känner igen den. Men inte med samma utfall. Just nu tänker jag faktiskt att jag får lust att a) byta till något betydligt mindre snabbt eller b) på något annat sätt se till att jag inte kan hamna i den där situationen (bara tävla eller helt enkelt sluta köra). Hur reagerar ni?

https://www.youtube.com/watch?v=xq2xStb0R-c#t=168
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2014-09-08 kl. 22.53.00.jpg
    Skärmavbild 2014-09-08 kl. 22.53.00.jpg
    68 KB · Visningar: 209

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu är det tredje tråden om samma rulle. Driver ni med mig?
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag känner att jag kommer fortsätta sakta in innan korsningar som jag gjort tidigare. Ställen där jag vet att det kan vara bilar som svänger ut och inte ser mig.

Förstår inte varför denna kampanj plötsligt får så mycket uppmärksamhet och alla blir skakis över MC-körning? Hur skiljer sig denna olycka från alla andra? Varför är MC-körning plötsligt hemskare än det var innan? Trodde ni inte att ni kunde hamna i olyckor av denna sort? Varje år skrivs det i olyckstråden och folk som krockar och omkommer. Det finns ju en minneslund här i forumet också. Är det läskigt nu bara för att ni såg det från hans vy och hörde hans skrik? Ja, det var otäckt och ja det är kusligt och hemskt att se men ni har ju lurat er själva om ni aldrig tänkt på vad som händer när det verkligen går fel med motorcykeln.

Är det så att det plötsligt blev för mycket efter ni sett den här videon och faktiskt inser farorna, ja då kanske inte MC-körning är för er. Det är faktiskt ganska farligt juh.

Snälla förklara, jag läser..
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Nu är det tredje tråden om samma rulle. Driver ni med mig?

Om det kan rädda nåns liv så why not.
Har inte själv orkat se den för jag vet att jag kommer bli illa berörd. Räcker mer än väl att se bilden av en ung kille som förmodligen var jätteglad för sin hoj.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Om det kan rädda nåns liv så why not.
Har inte själv orkat se den för jag vet att jag kommer bli illa berörd. Räcker mer än väl att se bilden av en ung kille som förmodligen var jätteglad för sin hoj.

Som vanligt är det inte hojen på bilden som är med i olyckan.
- Bullen
 

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
Förstår inte varför denna kampanj plötsligt får så mycket uppmärksamhet och alla blir skakis över MC-körning? Hur skiljer sig denna olycka från alla andra? Varför är MC-körning plötsligt hemskare än det var innan?
...Det är faktiskt ganska farligt juh.

Snälla förklara, jag läser..

Det är väl så att de flesta av oss stoppar huvudet i sanden . Man vill inte låtsas om farorna riktigt.
Och inte blir det bättre av alla berättelser hur man "drar järnet på Bulten" och liknande.
Så lite påminnelser skadar ju inte, men blir det för mycket så blir man samtidigt en dålig mc-förare.
Lite som att tveka när man åker utför på skidor, det funkar inte .
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Många människor hänger uppenbarligen på andra hojforum. Och ser de ngn tråd som har höga läsarsiffror där. Så startar man ivrigt en tråd på SH i hopp om samma uppmärksamhet. Ivern är så stor att man inte kollar efter om ngn annan redan kopierat samma topic. Det är det som leder till att det samma dygn startas likadana trådar på tex SH.

Varje gång jag på hoj passerar situationer där tex bilar står och väntar vid tex stopplikt, så betänker jag att mitt liv ligger i händerna på bilisten. Så det är sakta fart och örnkoll på de väntande fordonet ända tills det är akter om tvärs. Det är självklart bra om fler tänker så. När jag var yngre var det inte lika självklart för mig. Sedan dess har dock otaliga bilar kört rakt ut framför mig. Precis som jag nuförtiden räknar med att de ska göra.
Jag känner att jag kommer fortsätta sakta in innan korsningar som jag gjort tidigare. Ställen där jag vet att det kan vara bilar som svänger ut och inte ser mig.

Förstår inte varför denna kampanj plötsligt får så mycket uppmärksamhet och alla blir skakis över MC-körning? Hur skiljer sig denna olycka från alla andra? Varför är MC-körning plötsligt hemskare än det var innan? Trodde ni inte att ni kunde hamna i olyckor av denna sort? Varje år skrivs det i olyckstråden och folk som krockar och omkommer. Det finns ju en minneslund här i forumet också. Är det läskigt nu bara för att ni såg det från hans vy och hörde hans skrik? Ja, det var otäckt och ja det är kusligt och hemskt att se men ni har ju lurat er själva om ni aldrig tänkt på vad som händer när det verkligen går fel med motorcykeln.

Är det så att det plötsligt blev för mycket efter ni sett den här videon och faktiskt inser farorna, ja då kanske inte MC-körning är för er. Det är faktiskt ganska farligt juh.

Snälla förklara, jag läser..
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Då är det ju en himla tur att du var ordningsman i skolan så vi andra får reda hur saker och ting ska fungera.

(Frid över grabben i filmen.)

Hej Ankan1
Låt mig tala klarspråk.
Du uppskattar ju att starta trådar om nyfunna kraschfilmer. Det är nog mycket därför dina trådar inte går riktigt som du tänkt dig.
Seriösa filmer som den ovan, tycker jag förtjänar bättre trådstartare än du helt enkelt. Jag är därför glad att just du tog åt dig.
/Jörgen
 
Last edited:
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Hej Ankan
Låt mig tala klarspråk.
Du uppskattar ju att starta trådar om nyfunna kraschfilmer. Det är nog mycket därför dina trådar inte går riktigt som du tänkt dig.
Seriösa filmer som den ovan, tycker jag förtjänar bättre trådstartare än du helt enkelt. Jag är därför glad att just du tog åt dig.
/Jörgen

Nä, du är bättre än det.
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
...Inne på samma linje, det var många år sen som man började med att ENDAST titta på bilarnas hjul dvs vilket håll dom är vridna/vinklade i såna lägen oavsett om man möter eller kommer ikapp en bil, blinkers osv är rena tillbehör idag på bilar + att i en korsning är det ett ypperligt tillfälle att uppdatera sin facebookstatus eller ta en instagrambild när man kör bil.... *Suck*

Varje gång jag på hoj passerar situationer där tex bilar står och väntar vid tex stopplikt, så betänker jag att mitt liv ligger i händerna på bilisten. Så det är sakta fart och örnkoll på de väntande fordonet ända tills det är akter om tvärs. Det är självklart bra om fler tänker så. När jag var yngre var det inte lika självklart för mig. Sedan dess har dock otaliga bilar kört rakt ut framför mig. Precis som jag nuförtiden räknar med att de ska göra.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Många människor hänger uppenbarligen på andra hojforum. Och ser de ngn tråd som har höga läsarsiffror där. Så startar man ivrigt en tråd på SH i hopp om samma uppmärksamhet. Ivern är så stor att man inte kollar efter om ngn annan redan kopierat samma topic. Det är det som leder till att det samma dygn startas likadana trådar på tex SH.

Varje gång jag på hoj passerar situationer där tex bilar står och väntar vid tex stopplikt, så betänker jag att mitt liv ligger i händerna på bilisten. Så det är sakta fart och örnkoll på de väntande fordonet ända tills det är akter om tvärs. Det är självklart bra om fler tänker så. När jag var yngre var det inte lika självklart för mig. Sedan dess har dock otaliga bilar kört rakt ut framför mig. Precis som jag nuförtiden räknar med att de ska göra.

Jag håller helt med. Jag håller ner hastigheten och är extremt vaksam i sådana där situationer just för att andra trafikanter kan tänkas göra något som får extremt tråkiga följder. Högre fart innebär ju dels att risken att dom missbedömer min hastighet är avsevärt större samtidigt som det gör att mina möjligheter att reagera om dom gör det avsevärt mindre.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Så med andra ord så fort någon kört ihjäl sig /blivit ihjälkörd så ska man åsidosätta förhållningsregler och skita i om saker tagit upp fler ggr redan och bara spamma på ? Ja de är tråkigt, storyn om David, men han är inte ensam.

Ja de är en tråkig sits och man ska tänka efter fler ggr och ta de lugnt ute i trafiken. De flesta är väl införstådda i detta oavsett om man bombar eller inte. Skulle bli rätt kluddigt på SH om de kom upp en ny tråd vi varje sånt här tillfälle.

Känns som du bör tänka efter en gång till innan du postar nästan ggn kanske ?!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi alla lider i olika grad av sannolikhetsinlärning, har det inte hänt på ett tag, så slutar vi se det som en risk/möjlighet, och slutar vara förberedda på ett sånt scenario. Har vi passerat 1000 korsningar utan att krocka så har hjärnan lärt sig att dom inte är farliga längre, och då ökar hastigheten och uppmärksamheten minskar.

Om vi istället för varje gång i klarar oss tänker att vi statistiskt sett kommer närmare och närmare den väntande olyckan så kanske vi ökar våra chanser högst radikalt?

Och nej, olyckor händer inte bara alla andra :fakta
 

NoBrakes

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki zx10r 2005
Många människor hänger uppenbarligen på andra hojforum. Och ser de ngn tråd som har höga läsarsiffror där. Så startar man ivrigt en tråd på SH i hopp om samma uppmärksamhet. Ivern är så stor att man inte kollar efter om ngn annan redan kopierat samma topic. Det är det som leder till att det samma dygn startas likadana trådar på tex SH.

Varje gång jag på hoj passerar situationer där tex bilar står och väntar vid tex stopplikt, så betänker jag att mitt liv ligger i händerna på bilisten. Så det är sakta fart och örnkoll på de väntande fordonet ända tills det är akter om tvärs. Det är självklart bra om fler tänker så. När jag var yngre var det inte lika självklart för mig. Sedan dess har dock otaliga bilar kört rakt ut framför mig. Precis som jag nuförtiden räknar med att de ska göra.

Jörgen du skriver så kloka saker!
Precis som du så saktar jag ner i korsningar och ställen där jag vet att en bil står och väntar på att sticka ut.
När man som hojåkare närmar sig andra bilar var beredd på att bilister kan göra vad som helst! De sitter skyddade i sin plåtlåda medan du är helt oskyddad och osynlig. Bättre att sakta ner vid riskställen samt gasa på vid rätt ställe och bättre komma fram än att inte komma fram alls.
 

Broder Gavira

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet
många människor hänger uppenbarligen på andra hojforum. Och ser de ngn tråd som har höga läsarsiffror där. Så startar man ivrigt en tråd på sh i hopp om samma uppmärksamhet. Ivern är så stor att man inte kollar efter om ngn annan redan kopierat samma topic. Det är det som leder till att det samma dygn startas likadana trådar på tex sh.

Varje gång jag på hoj passerar situationer där tex bilar står och väntar vid tex stopplikt, så betänker jag att mitt liv ligger i händerna på bilisten. Så det är sakta fart och örnkoll på de väntande fordonet ända tills det är akter om tvärs. Det är självklart bra om fler tänker så. När jag var yngre var det inte lika självklart för mig. Sedan dess har dock otaliga bilar kört rakt ut framför mig. Precis som jag nuförtiden räknar med att de ska göra.

word!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top