Varför säljer ingen sin DRZ'a?! Får panik!

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Det är dock lite av ett lotteri att köpa en 450/525 med många timmar. Min 450 EXC kastade in handduken i somras med ett totalras... De må vara hållbara med enduromått, men det är långt ifrån DRZ:an.

Dom över hållbara överlag.
Man kan ha otur med alla hojar oavsett hur skottsäkra dom är, har tidigare ägare misshandlat den genom attge full patte vid kallstarter,inte byta luftfilter, olja eller oljefilter klart den säger upp sig i förtid.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag har inte läst hela tråden (eller tråden öht). Jag läste dock rubriken och föreslår att du går ner två årsmodeller och bränner mellanskillnaden på Valium. M´kay?
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Jag la upp min DRZ SM på Blocket i mitten på juli och det tog 2 veckor att få den såld. Nyrenoverad motor med 434cc-kit och allmänt bra skick, den gick för 24k och då levererade jag den 50 mil. Min undran var då varför ingen köpte min DRZa ;)
Tack för leveransen. Den fungerar fortfarande fint och oljebyte har jag gjort. Har nog kört över 100 mil med den nu, ett par långkörningar samt pendlande.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Bra försök! Är tyvärr allt för nöjd för att skiljas än. Men jag har en DRZ S som du kan får köpa billigt (18k). Ny besiktigad och servad.

Får tacka för erbjudandet! Men tyvär är det SM som lockar... Att konvertera en S är över min budget tyvär :( Men tackar! :tummenupp
 

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Har eventuellt en Honda XR650L-94 som jag är enda ägaren på. Den har gått ca 1500 mil och den klarar med liten marginal A2 gränsen. Vikt 165 kg 32kw =0,193939 OBS det är elstart på den.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Jag vet precis hur du känner Andreas318! Och gör precis som du, dammsuger Blocket hela jävla dagarna efter en Lila MT-09 utan lycka :rolleyes: Kan bara hålla med om att man blir tokig! :huvet
Så jag kan glädja dig att du inte är ensam om att vara sjuk! :crash
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Har eventuellt en Honda XR650L-94 som jag är enda ägaren på. Den har gått ca 1500 mil och den klarar med liten marginal A2 gränsen. Vikt 165 kg 32kw =0,193939 OBS det är elstart på den.
Tackar! Min bror har en Xr650, går som ett skollat!! ;) Tyvär så är dock 94 lite för moget för mig!

Jag vet precis hur du känner Andreas318! Och gör precis som du, dammsuger Blocket hela jävla dagarna efter en Lila MT-09 utan lycka :rolleyes: Kan bara hålla med om att man blir tokig! :huvet
Så jag kan glädja dig att du inte är ensam om att vara sjuk! :crash
Haha, det känns bra det!:D Jag önskar dig all lycka i ditt letande!:tummenupp:tummenupp
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05

Hur är priset på den rent generellt? Spontant känner jag att det är överpris på den men kan ha fel..
Som jämförelse, köpte min 525a med enduro och motardkit för 32', utan det kompletta motard-kittet hade jag ansett att runt 23-25' hade varit en vettig summa, avsevärt lägre mil på den, nyare och fräschare + massa tillbehör..
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Hur är priset på den rent generellt? Spontant känner jag att det är överpris på den men kan ha fel..
Som jämförelse, köpte min 525a med enduro och motardkit för 32', utan det kompletta motard-kittet hade jag ansett att runt 23-25' hade varit en vettig summa, avsevärt lägre mil på den, nyare och fräschare + massa tillbehör..

Jag skulle köpt den, kanske prutat en tusenlapp eller 2. SM är bullshit, grus är ju det roliga. Köp till ett par fälgar sedan om det är så viktigt.

Ja, 525 är billigare i inköp, men kräver en del mer service. Vad har du på DRZ, 500 eller 1000 mil ? 10 h på en kotte ? När ska du öppna och byta lager i kotten ? Kolv ?

Kolla prisläge 625 och 525, varför ser det ut så ? Hur används prylarna ? Vilket är enklast att sälja vidare tror du ?
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Jag skulle köpt den, kanske prutat en tusenlapp eller 2. SM är bullshit, grus är ju det roliga. Köp till ett par fälgar sedan om det är så viktigt.

Ja, 525 är billigare i inköp, men kräver en del mer service. Vad har du på DRZ, 500 eller 1000 mil ? 10 h på en kotte ? När ska du öppna och byta lager i kotten ? Kolv ?

Kolla prisläge 625 och 525, varför ser det ut så ? Hur används prylarna ? Vilket är enklast att sälja vidare tror du ?

Uppenbarligen har du fel med att SM är bullshit, oerhört populärt att konvertera enduros till motarder, så vart vill du komma med din personliga åsikt?
Komplett SM-kit får du betala mellan 6 till 10' beroende på märken på samtliga prylar.

15 timmar kör jag på, fem om jag kör fem timmar hård bana, vilket jag hade gjort oavsett hoj, men jag förstår om man är lat, inte gillar att meka och ge hojen kärlek så kan det vara jobbigt att byta olja på sin motorcykel mer än en gång per år.
Inga problem att rulla 250h+ på en kolv med en korrekt inställd förgasare och man använder huvudet hur man behandlar hojen.

Hur används prylarna? Jadu, exakt samma ändamål som en DRZ bortsett från man har mer effekt, en lättare hoj och en snyggare hoj. Hade inga problem att sälja min 660, ser 525or komma upp på Blocket titt som tätt för att sedan försvinna ganska omgående.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Uppenbarligen har du fel med att SM är bullshit, oerhört populärt att konvertera enduros till motarder, så vart vill du komma med din personliga åsikt?
Komplett SM-kit får du betala mellan 6 till 10' beroende på märken på samtliga prylar.

15 timmar kör jag på, fem om jag kör fem timmar hård bana, vilket jag hade gjort oavsett hoj, men jag förstår om man är lat, inte gillar att meka och ge hojen kärlek så kan det vara jobbigt att byta olja på sin motorcykel mer än en gång per år.
Inga problem att rulla 250h+ på en kolv med en korrekt inställd förgasare och man använder huvudet hur man behandlar hojen.

Hur används prylarna? Jadu, exakt samma ändamål som en DRZ bortsett från man har mer effekt, en lättare hoj och en snyggare hoj. Hade inga problem att sälja min 660, ser 525or komma upp på Blocket titt som tätt för att sedan försvinna ganska omgående.

250h på en kolv, snällt kört, men ok. Snittfart 50 km/h, 1250 mil innan motorn behöver öppnas. Gissar det är lika bra att göra lite mer än bara kolvbyte då ? Kostnad ?

15h körning på ett oljebyte, snittfart 50 km/h, 75 mil. 2 filter ? Olja och packningar. 500 spänn, 1 timmes jobb, per vecka ?

Ventilkoll vart annat oljebyte ? Shims på 525 ? Var 14e dag ?

Brukshoj, som ts pratar om, förstahoj, och som jag förstår det, enda hoj. 75 mil knäcks lätt på en vecka om man pendlar, med första hoj, kanske tom det dubbla.

Ja, LC4 eller DRz säljer för att de är lågtrimmade med 500 eller mer på serviceintervallen.

Lättare att få tag på SM sulor än endurofälg, dvs enklare att styra upp ett byte om så önskas.
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
250h på en kolv, snällt kört, men ok. Snittfart 50 km/h, 1250 mil innan motorn behöver öppnas. Gissar det är lika bra att göra lite mer än bara kolvbyte då ? Kostnad ?

15h körning på ett oljebyte, snittfart 50 km/h, 75 mil. 2 filter ? Olja och packningar. 500 spänn, 1 timmes jobb, per vecka ?

Ventilkoll vart annat oljebyte ? Shims på 525 ? Var 14e dag ?

Brukshoj, som ts pratar om, förstahoj, och som jag förstår det, enda hoj. 75 mil knäcks lätt på en vecka om man pendlar, med första hoj, kanske tom det dubbla.

Ja, LC4 eller DRz säljer för att de är lågtrimmade med 500 eller mer på serviceintervallen.

Lättare att få tag på SM sulor än endurofälg, dvs enklare att styra upp ett byte om så önskas.


Nej, nej. Det folk gör vid 250 timmar är att byta kolv och lite

Nej. Nej.

Nej. Nej. Nej

Har du mer okunskap som du vill ha svar på? :)

Så du anser att DRZan är lågtrimmad med 33-35 hästar kontra LC4an med 50 hästar på bakhjulet minst, folk har bänkat 660s med helsystem, luftfilter och korrekt justerad förgasare och fått fram 56 hk+, men okej, lågtrimmade båda två:D
250 mil är det som gäller på LC4an framtill 2005, sen blev det 500 mil utan större modifieringar på motorn vilket de flesta KTM-gurus dumförklarar, även 250 mil som smärtgräns så motarder körs, inte åks.

Skulle snarare påstå svårare då motardsulor är mer eftertraktat än endurofälgar.


Det går bra nu för dig, vad röstade du på om man får fråga? Kalle Anka-partiet? :tummenupp
 

Griss

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2013
Ort
Söder Om Stan
Hoj
Kawasaki, zx6r
Tja.
Vad är det för DRZ du vill ha. :va
Jag har en DRZ 400 E -01 som inte alls gått mycket. :banana
Fick me en regplåt också med snack om att den var för reggad eller nått. :confused:
Kanske helt fel modell men frågan e ju fri som sagt.

/ T...
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
E-modellen är endast e-reggad och det är i princip helt omöjligt att lv-regga dem. Vill man ha en DRZ:a för att köra på vanlig väg är det alltså enbart S/SM som gäller.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Snöa inte in så hårt på en modell eller setup. DRZ är en bra hoj, men det är inte "Guds gåva till mänskligheten".
Angående service på hojar så kräver alla hojar service, men körs dom inte på racenivå så är det betydligt längre intervaller än vad som står i boken. Sen är det ju så att effektsvaga hojar inte ens går att köra så hårt.
Köp något och kör medans du letar efter din "dröm DRZ", det kommer kanske att innebära att du omvärderar din kravspec :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top