Strypa av en 125?

FantaaZtique

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2014
Ort
Östersund
Hoj
Honda MT5 -93
Halloj, jag ska ta A2-kortet när jag fyller 18, och de flesta hojar mellan 250 och 660cc är få och dyra. Så jag tänkte om man köper en 125 och stryper av den? Den bör ju gå bra ocg fortfarande hålla sig väl under 35kw. Men är 125or strypta? I så fall, hur mycket effekt kan man vinna ur en sån?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En tvåtakts125:a kan ju komma upp i närheten av 35kw, men den kommer antagligen vara för lätt för kravet på 0,2kw/kg (MINST 175 kg vikt på hojen för 35kw effekt)

Modernare 125cchojar har 11kw, så det borde inte vara något problem rent lagmässigt iaf. Det är dock inget du kan köra upp på för A2.

Mitt råd är nog snarare att leta efter någon äldre hojmodell, i stil med DR650, med rätt effekt och vikt. Det finns gott om trådar här på forumet om vilka som passar för A2, då det är en ganska vanlig fråga.
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
En tvåtakts125:a kan ju komma upp i närheten av 35kw, men den kommer antagligen vara för lätt för kravet på 0,2kw/kg (MINST 175 kg vikt på hojen för 35kw effekt)

Modernare 125cchojar har 11kw, så det borde inte vara något problem rent lagmässigt iaf. Det är dock inget du kan köra upp på för A2.

Mitt råd är nog snarare att leta efter någon äldre hojmodell, i stil med DR650, med rätt effekt och vikt. Det finns gott om trådar här på forumet om vilka som passar för A2, då det är en ganska vanlig fråga.

Jag är beredd att hålla med Ulvhamne, en ostrypt aprilia rs 125a är säkert tokrolig att snurra runt med, men när din ekonomi fixat till sig efter något år, så vill du sälja hojen och byta upp dig. då står en ostrypt 125a väldigt dåligt till, jämfört med tex "grusracern" DR650.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Mitt råd är nog snarare att leta efter någon äldre hojmodell, i stil med DR650, med rätt effekt och vikt. Det finns gott om trådar här på forumet om vilka som passar för A2, då det är en ganska vanlig fråga.
Köp något större i cc..
En 2-t 125:A, ostrypt, med 30-35kW kommer att ge dig ett oändligt antal garagetimmar som kunnat användas bättre.
T ex att åka hoj..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Köp något större i cc..
En 2-t 125:A, ostrypt, med 30-35kW kommer att ge dig ett oändligt antal garagetimmar som kunnat användas bättre.
T ex att åka hoj..

Ja, det är ju också onekligen en viktig sak att ha i åtanke vad gäller tvåtaktarna. :D 4t 125cc kommer ju aldrig att komma upp i några imponerande effekter utan stora ekonomiska insatser.
Så har man inte en onödig massa pengar (vilket TS inte verkar) eller är sugen på att meka en jäkla massa, eller bli stående ute i vildmarken med skuren kolv, så ska man definitivt se sig om efter något större. :) som tex en gammal 650cc grushoj. :hihi
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Va?
En ostrypt aprilia har max 25kW på hjulet om den inte är trimmad, om ens det, vill minnas att det stod 21kW i papperna på min.
Oänligt antal garagetimmar?
Njaa, klart att det är mer än med en större hoj, men en 125cc är löjligt billig att försäkra och ostrypt så går en aprilia rätt bra faktiskt.
Har skrivits en hel del i 125 forumet om folk som kört lååångt med sina 125or bara genom att följa servicen i intruktionsboken, kolv efter 5-600 mil om jag inte missminner mig och cylinder vid dubbla.
Det är (relativt) billigt med nya delar ifrån www.pjme.co.uk
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Va?
Njaa, klart att det är mer än med en större hoj, men en 125cc är löjligt billig att försäkra och ostrypt så går en aprilia rätt bra faktiskt.
l]
Dom pengarna får du istället betala när (inte OM) du smäller.
Fb-gubbarna är inte så korkade. De jag talat med vet var och på vilka ställen de ska leta..
Särskilt när det gäller mycket pengar..
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Dom pengarna får du istället betala när (inte OM) du smäller.
Fb-gubbarna är inte så korkade. De jag talat med vet var och på vilka ställen de ska leta..
Särskilt när det gäller mycket pengar..

Vad snackar du om?
Det är inte tal om skenförsäkring här.
Vi snackar om en avstrypt 125a som är registrerad på effekten den har.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Tjöp min gamla z500, den är din för 6500 spänn! Försäkringen kostar under tusenlappen :tummenupp
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
En ostrypt rs 125 har inte 35 kw (47,5hk), dom har 30-35 hk beroende årsmodell, förgasare o.s.v.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top