Bygge: Suzuki GS750 -77 caferacer

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Halloj

För att göra en lång historia kort började det hela som en kollega och väns idéer om körkort och ett caferacerbygge på en Suzuki GS750 av 1977 års modell. Hojen införskaffades och bygget inleddes men tappade ganska snabbt fart. Efter att allting runnit ut i sanden skänktes hojen till mig efter att ha stått i princip orörd i mitt garage i runt två år.

Detta är mitt första bygge, några av mina inspirationskällor är byggena som Robinssons Speed Shop och Kotts Motorcycles spottat ur sig.
http://robinsonsspeedshop.tumblr.com/
http://www.kottmotorcycles.com/

Planen är att ha hojen klar till våren 2015.
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Cool, ska följas =) Har själv en 81:a som ska få ungefär samma behandling.
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Bygge: suzuki GS750 -77 caferacer

Fram med kapen, allt onödigt ska väck...

ImageUploadedByTapatalk1410527849.603845.jpg

Istället för att välja den enkla vägen och fixa ett färdigbockat rör till bakramen så valde jag att slitsa upp och böja till befintlig bakdel. Fick hjälp att svetsa ihop av en kompis. Blir det bra blir det bra, vi får se framöver...
Lite diverse fästen och nån hållare för batteriet ska dit, sen blir det slip och blästring innan svart pulverlack.

ImageUploadedByTapatalk1410528058.937287.jpg
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Sådärja, blivit lite gjort. Jag har tidigare lyft ur motor och plockat ner allt för att komma åt att blästra och lacka ram och delar innan de monteras tillbaka.
Förutom att jag ägnat veckan åt att beställa en hel del småprylar på nätet så har baken slipats idag. Har hittat en som kan göra pulverlackeringen till bra pris, hoppas på att kunna lämna iväg ram och sving om nån vecka. Testade lite snabbt sodablästern jag inhandlat, det kommer bli kalasfint!

Bilder kommer!
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Slipat ner alla svetsfogar och grovsnidat blinkersfästen i bak. Fixat en bottenplåt som sadel kommer att monteras på. Imorgon får jag hjälp igen med svetsning.
ImageUploadedByTapatalk1410900446.434330.jpg
ImageUploadedByTapatalk1410900484.417769.jpg
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Fränt bygge! Skall följas då jag funderar lite löst på att "bobbra" min Kavva Gpx750-r! Skall bli kul att se lite olika lösningar!
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Fick lite hjälp igår. Sadelplåt och regskyltshållare på plats, den senare ska dock slipas och formas till slutfinish. Provmonterade, mkt nöjd.
ImageUploadedByTapatalk1411038281.453785.jpg
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Tycker om utgångsläget med ramen och linjerna som går att få, kommer nog bli skitsnyggt!
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Idag ramlade hastighetsmätaren som jag beställt ner i lådan. Minskar totalvikten med fem kilo bara genom att bli av med de gamla mätarna... Vill ha en mekanisk precis som original. Hoppas bara utväxlingen är rätt, den går ej att öppna för att modifiera...
ImageUploadedByTapatalk1411050541.713629.jpg
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Det bygget vill jag se, hojta till om det blir en byggtråd.

Det skall jag göra! Beror på om jag kan få ordning på motorn eller inte! Får jag bara motorn att gå vettigt så är ändå utseendet så hopplöst bedrövligt i nuläget så jag kan lika gärna göra något kul av det!

Slut kapning :)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Idag ramlade hastighetsmätaren som jag beställt ner i lådan. Minskar totalvikten med fem kilo bara genom att bli av med de gamla mätarna... Vill ha en mekanisk precis som original. Hoppas bara utväxlingen är rätt, den går ej att öppna för att modifiera...
View attachment 411229

Den där gillas :tummenuppVar hittade du den om man får fråga? :tungan
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Fler grejer kommit, lite elpryttlar och clipons och lamphus.
Köpte ett universal lamphus, GS:ens originallykta passade perfekt!
Ikväll inleds blästring!
ImageUploadedByTapatalk1411129414.234421.jpg
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Har glömt skriva om räddandet av den rostiga tanken.
Utsidan ser för taskig ut men insidan var ännu värre. :gnissla
Tätade igen tanken och hällde i några flaskor ättiksprit och två nävar grus. Spände sedan fast den på framhjulet på bilen och pallade upp den så hjulen kunde snurra fritt. Efter två, tre timmars tomgångskörning och bearbetning av grus och ättika var all rost borta. :tummenupp
Sköljde ur den med maskindiskmedel och vatten och efter det tsprit. Sist fick den sig ett skyddande lager av lampolja.
Har hållt sig helt rostfri sen dess och det var ett antal veckor sen. Som sista del i hela hojprojektet kommer utsidan att slipas och lackas. :tungan

*edit* Kvällens start på blästringsjobbet gick förövrigt åt helvete. Hände inte ett dugg. :huvet Jävla skit. Vet inte om det beror på kassa grejer, sunkig kompressor eller vad. Antagligen en kombo av allt det. Ska på't igen imorrn. :mad:
 
Last edited:

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Tusen miljoner glödheta smådjävlar...

Gav mig fan på att den rostiga pumpen till bakbromsen skulle gå att rädda. Jorå, efter nån timmes svärande fick jag loss allt. Inte mycket kvar av locket i botten och dess låsring men i övrigt ser det shysst ut! Dags att lägga en liten beställning. Lite putsning så blir den fin igen.

ImageUploadedByTapatalk1411399927.346551.jpg
 

FarbrorFrej

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2010
Ort
Viken
Hoj
1977,Suzuki GS 750
1973-norton-commando-4.jpg44.an strippad.jpg585-53.jpg20140824_141239.jpg20140824_141220.jpg


Tjoo,ska bli kul och se en "tracker / cafe" av en udda fågel som för övrigt kom med sin första radfyra 1976 efter att sneglat på Honda och div,Suzuki hade länge envisas med sina 2-stroke maskiner.
Själv har jag en -77 under massage tills jag blir nöjd....just nu gäller lite Norvil stuk.
 
Last edited:

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Bygge: suzuki GS750 -77 caferacer

Igår kväll medans sambon rev ner gamla tapeter i hallen prioriterade jag viktigare saker och slet isär bakre bromsok och främre bromspump.
Lite rost även här och där och några dåliga gummidetaljer men inget som inte går att fixa. Mer smågrejer adderat till beställningslistan...

Lånade förresten hem en ordentlig kompressor också samt petade upp ett trefasuttag i garaget. Happy times!

ImageUploadedByTapatalk1411978990.234177.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top