Bygge: Suzuki GS750 -77 caferacer

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Batterilöst rockar!! :D

Hehehe :tungan

Jag lovar, batteriet kommer inte permanentas på så vis att jag svetsar, gängar eller kapar nåt i ram eller liknande. Har en batterimonteringslösning som kommer bli möjlig att ta bort sen så snart jag hittat en lämplig sparkpinne... :hihi
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Mmmm... Kick i kombination med de fotpinnar som sitter på nu är bara att glömma. Kollade lite noggrannare idag. :(

Dock slängde vi ihop tändningen för ett snabbt test av motorn idag. Startade direkt! Bara lite justering av den så...! :)

http://youtu.be/GzhmEyQUt5g
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Hej o hå
Idag blev det en heldag i garaget med Mr Tom och brorsan. Mycket av elen är nu inkopplat, väntar på lite kabelskor som jag beställt. Sen ska det bara lindas in, buntas fast och snyggas till. :banana
 
Last edited:

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Framdrev och rengjord kedja på plats. :tummenupp
Svågerns Ducati Monster får sig lite välbehövlig kärlek emellanåt också, bakdel rensad samt nya blinkers och slipon beställda.

uploadfromtaptalk1426802374141.jpg
 

Bifogat

  • IMG_20150318_223400.jpg
    IMG_20150318_223400.jpg
    1.4 MB · Visningar: 168
Last edited:

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Idag fick jag hjälp och gott sällskap av bror och goda vänner.
Avgaseriet svetsades ihop och efter det blev det såklart en stunds provkörning för att se om ljudet blivit det rätta. Jodå, mer än nöjd. Precis lagomt elakt. :banana Kommer låta finfint när man drar på med denna i sommar!
Ska blästra bort lite ytrost, spraya med värmetålig färg samt linda med avgasbandage.

uploadfromtaptalk1426802914141.jpg

uploadfromtaptalk1426803023454.jpg
 
Last edited:

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
All el är klar, sånär som på placering av startsolenoid och batteri. Kablar lindade och fastbuntade. Fyllde på bromsvätska och justerade in broms- och växelpedalerna ikväll.
Brorsan har köpt sig en XV750 att bygga kafferejser av. Tur att jag snart är klar med min så jag kan hjälpa honom hinna få den körbar till sommaren.
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Jaha, då har man klantat sig lite då. Tanken ramlade ner på golvet med två snygga bucklor som resultat. :huvet
Blir till att tennspackla de också. Eftersom jag redan fixat en bula som kom fram när lacken strippades så känns det ändå ok, dock jävligt onödigt. Ser det förjävligt ut så skippar jag idén att klarlacka på borstad metallyta och lämnar in den på "riktig" lackning.
Blev iallafall glad åt att hyllan för batteriet blir helt ok samt att kopplingen är injusterad och testad. Den renoverade soppakranen verkar hålla tätt och funka som den ska. :banana
 
Last edited:

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Bra tips! Jag övervägde att testa lite varianter av de där metoderna, jag har lyckats få bort bulor förr genom att massera från insidan, värmepicka/kylspray och limpistol /glidhammare. Tyvärr blev det så skarpa veck och märken i bulorna nu att jag är tveksam till att det gått att fixa.
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Nu börjar det kännas som läge för slutspurt snart.
Fixade klart all el idag, bytte till ett mindre batteri (7Ah) och monterade detta på plåten jag lackade igår.
Det som återstår nu är slipa och lacka tanken, fixa sadel samt lacka och linda avgassystemet. Plus fixa två hållare i plåt för tändningslås och mätare.

uploadfromtaptalk1428012694196.jpg

uploadfromtaptalk1428012736292.jpg
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Smet ut i garaget en sväng efter att dagens besök av goda vänner var över. :wiggle Snidade till och lackade en liten plåt för montering av hastighetsmätaren. Nu hänger den på tork i pannrummet. Dottern nattad, nu blir det soffan tillsammans med gumman.

IMG_20150405_201343.jpg
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Idag trillade mätaren på plats och jag kunde inte låta bli att dra några repor runt kvarteren... Bluddrar på övre registret om man försöker dra på... Får lägga lite energi på att justera till förgaseriet sen. Lite pyssel kvar men fan vad sugen jag är på att ta ut den på en riktig premiärtur...

uploadfromtaptalk1428345965834.jpg
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Det kommer fler helhetsbilder... När helheten börjar likna något! :) Håller lite på dem.

Avgasdelarna är det som jag grejar med nu. Rostlagning och ett skyddande lager värmetålig färg, sen ska de lindas med svart bandage.

uploadfromtaptalk1428733251605.jpg

uploadfromtaptalk1428733266907.jpg
 

Smauland

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Hur gjorde du med härdningen av värmefärgen?
Jag har skaffat en burk med Auto-k värmefärg 650grader som jag ska lackera om avgassystem med på min gpz men inte gjort det ännu för färgen ska tydligen härdas upp till 250 grader. Var det samma procedur för din lack?
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Mina prylar fick plats i ugnen i köket. Var lite nojig över att det skulle lukta men det var lugnt. Har kört många timmar nu, en timme till varje del...
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Idag tog jag bågen till besiktningen, hade jag inte snurrat till det ang bromsljuskontakter hade den gått igenom utan problem. Innan 1978 var det krav på bromsljus på BAKbromsen, jag har på FRAMbromsen. Köpte en banjobult med tryckgivare på vägen hem. Snabbt fixat att sätta dit. Nu är den iallafall körduglig och legal! :banana

Slipa och klarlacka tank samt sadel kvar att göra. :)
Avgasbandaget ska bytas till svart också...

uploadfromtaptalk1429622035930.jpg
 

Smauland

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Snyggt!!
Härligt att ha det sista putsjobbet nu när du kan börja rulla ut den och jobba ute i solen. :banana
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top