Video Ofrivillig passagerare på topfuel-hoj

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Under helgens EM på Santa Pod inträffade denna smått osannolika krasch. Den lär gå till historien. Speakers och publik undrade först var den olycklige föraren -Filippos Papafilippou- tog vägen.
...Tills man upptäckte att han tagit plats på medtävlaren Steve Woollatts wheeliebar.
http://youtu.be/Qgh_nEbZi8s
 
Last edited:

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Köp en lott
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Priceless !!

Skulle bra gärna se filmen från hans Gopro :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Gillar att han lixom sätter sig tillrätta baklänges. :hihi
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag skulle också satt mig jävligt stadigt, att krascha två gånger i samma race, med två olika hojar, utan omstart, hade nog inte varit bra för varken den psykiska eller fysiska hälsan :hihi

Här kan MotoGP-grabbarna lära sig allt om snabba hojbyten...!
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Här kan MotoGP-grabbarna lära sig allt om snabba hojbyten...!
Vad säger regelboken om stafett-byten av hoj i MotoGP? Bara för crew cheif att gasa upp bredvid i början av depån, så har man 100 meter på sig att byta i farten :tummenupp
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
jag har nu försökt att se vad som gick fel, har sett klippet en 10 gånger, men de klipper ju mitt i när han tappar kontrollen :mad:
Är det wheeliebaren som fallerar på vänster sida, så hojen drar ditåt? Det blir ju inte bättre av att hojen bara klarar en sådär 5 graders lutning innan ramen tar i, så att framhjulet tappar kontakt med marken och han inte längre kan styra :näsblod

Ps. jag är fortfarande intresserad av om det tekniskt sett är tillåtet att byta hoj i farten i MotoGP :fakta
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ps. jag är fortfarande intresserad av om det tekniskt sett är tillåtet att byta hoj i farten i MotoGP :fakta

Nej, naturligtvis inte. En av de grundläggande reglerna i "sporting regulations" är att varje motorcykel framförs endast av en person - föraren själv. Dessutom finns flera regler som beskriver hur själva hojbytet ska gå till. Läs bl.a. paragraf 1.18.17, 1.20.2, 1.21.8 och 1.21.10.

http://www.fim-live.com/fileadmin/a...ts_during_the_2014_season_(version_14.06).pdf
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Nej, naturligtvis inte. En av de grundläggande reglerna i "sporting regulations" är att varje motorcykel framförs endast av en person - föraren själv. Dessutom finns flera regler som beskriver hur själva hojbytet ska gå till. Läs bl.a. paragraf 1.18.17, 1.20.2, 1.21.8 och 1.21.10.

http://www.fim-live.com/fileadmin/a...ts_during_the_2014_season_(version_14.06).pdf

Det enda jag hittade som var relaterat till detta:
...exchange of machine must be made in the pit lane.

Riders are not allowed to transport another person on their machine or to be transported by another rider on his machine (exception: Another rider or by another rider after the chequered flag or red flag).


Så tekniskt sett får en mekaniker rulla eller kanske framföra en andra hoj inom "pit lane" så att föraren kan byta hoj i farten (så länge de inte sitter på samma hoj samtidigt). Visst det är kanske inte helt säkert så det blir nog inte godkänt på grund av det, men det finns inget specifikt som säger att hojen ska stå stilla eller att det måste ske i pit boxen eller liknande.

Jag ser tillbaka till 70-talet i F1 när de uppfann alla möjliga 6 hjuliga, fläktade bilar med kjolar för att kringgå regelboken. Tänk er vad kommentatorerna skulle säga när Marquez farsa drar ut på extrahojen och sonen hoppar över i farten precis innan slutet av Pit Lane :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top