USA resa 2015

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Tjena alla asfalts kollegor.

Hoppas ni haft en grym hojsommar, jag har haft den bästa ! Nästa år lär det bli mindre då jag planerar åka till USA så varenda jävla penning lär vell gå dit.

Tänkte höra om det är några här som rest över i 2 veckor och vad det kostat.
Det är till Cali jag ska, resa runt på västkusten och se lite skit som grand C , Las Vegas m.m.

Åka någon hyrbil några dagar, Mustang med en mustig V8a vill jag ha, tjejen vill ha nån KiA eco historia.. men vad kan allt kosta? Om man vill leva bra och inte behöva räkna stålarna varje dag.. kunna unna sig saker. kan 35-40.000 per skalle med flyget inräknat vara vettigt?

Åker i början av Juni har vi tänkt.
 

toGasa

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Bandit 1250SA -08
Inte till Daytona bike week i Mars da?
Jag räknar på 16-18000 för hotel och flyg för 12 nätter. Hyra för en Mustang cab verkar ligga runt 550$ för en vecka.
 

Smagatusk

Guest
Jag har gjort resan du pratar om i en Corvette 2011. Vi köpte en färdig resa av Swanson. Corvetten bokade vi själv.

Rundresan gick på 8.000:- person, men den kan man göra MYCKET billigare om man bokar hotellen själv. Flyget gick på 6.000:- per person och Corvetten i 13 dagar kostade ca 11.000:-.

Totalt alltså 39.000:- för 2 pers. Bensinen ligger på 5-6 kronor litern, och vi körde cirka 350 mil. LA, GC, Las Vegas (nyårsafton!), upp genom Yosemite till SF och kustvägen ner till LA igen. Maten på restaurang kostar som hemma, dricks 20% inkluderat.

Bästa resan vi gjort efter Australien!
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Jag har gjort den resan 2 gånger, senast i våras. Du kommer mycket billigare undan än 40.000 per person om du vill. Början av Juni låter bra, vi åkte sista april nu för att se Supercross finalen i Las Vegas och vädret var väldigt växlande, det hade snöat såpass i Tiogapasset i Yosemeti så vi kunde inte åka in där utan fick åka runt hela nationalparken och det tog en hel dag. Gången innan åkte vi i slutet på Maj och hade bra väder nästan hela tiden.

Ska du till Grand Canyon så tyckte jag det var schysst att flyga helikopter, då går det inte åt så mycket tid och det är inte så farligt dyrt heller, http://www.papillon.com/ flög vi med.

Använder du något av dom vanliga hyrbilsfirmorna får du garanterat V6 i din mustang, men dom funkar bra och du vill nog inte åka dit för fortkörning iallafall.

Vi körde L.A, Las Vegas, Death Valley, norrut mot Mammoth Mountain och in i Yosemeti där, ut till S.F och sen Highway 1 ner till L.A på 18 dagar och det var ganska lagom.

Resa 2 blev lite tightare på grund av flygförsening och den stängda vägen, då hade vi 14 dagar men eftersom vi bokat hotell i L.A innan hemresan var vi tvungen att ta oss dit tidigare än beräknat eftersom vi sköt fram hemresan 2 dagar och det blev för tight, vi skippade S.F men annars var det samma rutt, fast vi körde ner till San Diego och det blev väääldigt mycket bilåka. Så antingen ska man försöka ta mer tid på sig eller inte åka så långt, hade jag åkt igen hade jag kört Las Vegas och sen hållt mig nere i San Diegotrakten och hållt mig borta från L.A på grund av trafiken.

Boende fixade vi på Hotels.com, Las Vegas är rätt dyrt så det bokade vi hemifrån och Los Angeles innan hemresa fick vi ett bra hotell billigt eftersom vi bokade i tid, allt mitt emellan bokade vi dagen innan.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
40,000-50,000 per person är ett rimligt estimat för två veckor om man varken går bananas eller snålar ihjäl sig, inkl mild manlig shopping. Kollegan blåste tvåhundra i somras men han har två döttrar i övre tonåren, omöjligt att jämföra förstås.

Jag vill minnas att vi lade 80,000 inkl allt 2008.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Lägger man på ett par dagar så blir det knappt dyrare, man har ju vissa saker man vill göra som kostar x antal kronor, nöjesfält, helikopterturer osv, men vissa dagar gör man ju bara av med ett par hundra på motellrum, snabbmat och lite bensin när man luffar runt i Death Valley och lite mindre städer i lugn och ro. Oftast är det dagarna man spenderat minst pengar som är dom man kommer ihåg bäst tycker jag.

Har man bara semester att ta ut kan det vara värt att ta ett par dagar senare hemresa och någon dag extra på hyrbilen.
 

Throttlejunkie

Stenhård mjukis:)
Gick med
26 Dec 2004
Ort
Arlöv
Hoj
Byter ofta :)
Var i USA 2 veckor förra månaden med hyrbil under hela tiden. 2 vuxna + 1 barn. Total spend 50KSEK. Och då var det mycket shopping inkluderat.

* Mat (käka ute) = Superbilligt jmf. mot Sverige
* Hotel = Använd Hotels.com och utnyttja erbjudanden. Förboka så lite som möjligt för att vara flexibel.
* Cabben kan bli outnyttjad dagtid då det är hett i USA under Juni...
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Har gjort denna resa 2 gånger och kommer nog åka igen i framtiden. Antalet pengar det kostar är helt och hållet upp till den som åker. Jag har legat runt 15-20k inkl allt(10 dagar). Då gjorde vi inte dyra turistgrejer som t ex universal studios. Bodde på motell mest och drog runt. Ska man bo fint så springer det iväg. Andra gången(16 dagar) hade jag nog dubbla kostnaden, främst för att vi gjorde turistgrejer. Jag kan varmt rekommendera helikoptern till Grand canyon. Lätt värt varenda krona. Man sparar massa timmar på skitvägar och får flyga helikopter! Hotell i vegas är gratis så ta inget skit där. Wynn är bästa jag bott på där och aria ligger på andra plats. Riviera och Excalibur på bottenplats. Leta efter erbjudande på hotels.com i vegas. Aria fick vi för ca 200kr per natt.

Ha så skoj!
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jag tror att du klarar dig bra på 40k. Är inne på näst sista dagen i Vegas efter 3 veckors semester i USA. LA-SF-LV-LA.
Kan återkomma med tips sevärdheter i LA och SF när jag har kollat bilderna i mobilen:). Att göra i Vegas: besöka Sapphire i Vegas. Både poolpartyt och strippklubben på kvällen. Ring Larry på 7024971119 så kommer det en limo och hämtar er på hotellet. Sen är det aldrig fel att panga lite gevär på ngn shooting range.
 

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
Jag tror att du klarar dig bra på 40k. Är inne på näst sista dagen i Vegas efter 3 veckors semester i USA. LA-SF-LV-LA.
Kan återkomma med tips sevärdheter i LA och SF när jag har kollat bilderna i mobilen:). Att göra i Vegas: besöka Sapphire i Vegas. Både poolpartyt och strippklubben på kvällen. Ring Larry på 7024971119 så kommer det en limo och hämtar er på hotellet. Sen är det aldrig fel att panga lite gevär på ngn shooting range.

Ja som drog iväg 45lök bara på en vecka i vegas, trots jackpotten första kvällen :huvet
 

add_

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Hest
Till TS.

Jag och min sambo har åkt 2 - 3 veckor under Juni till USA varje år sedan 2007.

Som ovan skriver, mat ute är mycket billigare än i Sverige. En rejäl middag kostar ungefär som en Lunch i Stockholm. Vi köper alltid ett 24-pack med vatten på CVS / Wahlgreens som vi har i bilen. När vi checkar in på hotellet har vi med oss en 4-5flaskor som vi sätter i kylen. Slipper därmed springa och köpa "dyrt" ($1-2) vatten på stranden etc.

Senaste resan var 2 veckor i Florida då vi bilade runt hela delstaten, totalt körde vi ca 250mil. Allt som allt inkl shopping brände vi ca 40'. Det inkluderar flyg, boende på resort (strandhotell med pool etc), hyrbil (nationalcar är enligt min åsikt överlägsna då du får välja bil, Avis etc där får du "grattis det blev en Toyota Corolla, på National har vi genom åren fått, JEEP Grand Cherokee, Ford Taurus Limited, Dodge Charger och årets bottennapp, Chevrolet Malibu :gråta ). Mat, bensin etc etc.

Då snålar vi inte, men vi går inte all in för att slösa heller. Käkar frukost, lunch och middag ute, storhandlar på Ralph Lauren och bor på 3-4-stjärniga hotell. Hyr alltid "Fullsize" då sambon tycker en cab är obehaglig i ex Miami (rånrisk) och jag vill ha en stor bil.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top