Nära ögat-tråden

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Fy fan. Det var halvnära idag. Hade precis påbörjat omkörning av en Audi allroad som låg i 60 på 70-väg när han viker vänster utan att titta eller blinka. Det fanns inte ens en väg att svänga in på utan han vände på nån grusplan, så det gick inte alls att förutse. Tackar Brembo och Bmw för fina ankare med abs som räddade mig från att sätta hojen i sidan på bilen.
Fanskapet bara vände och drog så jag körde ikapp honom och skällde ut honom. Önskar att han hade bett om ursäkt istället för att, som de flesta feta gubbar i nya tyska bilar gör - skyller ifrån sig.

Ta det vackert där ute kära hojbröder och systrar! Var lite extra varsamma kring de som inte kör som de borde på platsen i fråga. De kan göra oväntade saker.

Dela gärna med er av egna nära ögat-händelser så kan vi kanske sprida lite extra säkerhetstänk här på SH

BMW-front-end.jpg
 
Last edited:

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
En riskgrupp som man kanske skulle minska på, är äldre som är uppåt 70 års åldern.
Det skulle vara obligatorisk kontroll angående allmäntillstånd gällande behörighet för o få behålla lappen.
Fan,en del verkar vara både blinda o döva.
Säg varje år eller vart annat.
Kan ju ändras fort i den åldern.:gnissla
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Låg på E4:an, 120-skyltat. Tror det var en söndag. I stort sett tomt på vägen förutom en långtradare och jag. Kör om i vänsterfil, men plötsligt när jag är ungefär vid mitten av långtradaren börjar han också byta till vänsterfil. Mitt mest nära-döden-upplevelse hittills. Han hann väl komma lite mer än vänsterhjulen över linjen när han plötsligt upptäcker mig och svänger raskt tillbaka. Jag hann precis börja tvärbromsa, men kunde avbryta. Hur faen tänkte han? Det var ju helt tomt i högerfilen, så vad i helvete skulle han i vänsterfilen att göra? Efter detta ser jag till att alltid lägga mig i vänsterfilen lååångt i förväg, gärna ljustuta strax innan omkörningen, samt gärna dra i gasen upp till 160 för att blåsa förbi så snabbt som möjligt. Gäller även bilar för den delen. Skiter i om det innebär 40km/h över skyltat i några sekunder, jag har mitt liv att tänka på... :rolleyes:
 

bloom

Guest
läskigt det där, tur att det gick bra, ja va med om en grej igår som fick magen att knyta sig, kommer på huvudled och ska svänga vänster i en 4 korsning, där står en bil från vänster som ska ut i min färdriktning, jag blinkar vänster och tittar på kvinnan som sitter i bilen samtidigt som jag går in för sväng.. Hon kollar åt vänster, alltså bort från mig och börjar köra ut när jag är på väg in mitt framför, får då räta upp å gasa till lite för att hinna före och på god väg upp på trottoaren, men det gick bra, Han tänka NEJ FAN NU SMÄLLER DET!!
 

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Malaga
Hoj
-07 Honda CBR
En tidig morgon för sådär 25 år sedan var jag på väg till jobbet kom ifatt en långtradare och eftersom jag visste att det fanns en korsning lite längre fram så körde jag inte om. Närmare korsningen blinkar han för vänstersväng varpå jag kör om på högern men fanskapet till chaffis ångrar sig och slår på höger blinkers för att stanna. Detta upptäcker jag mellan bilen och släpet, blir pressad att dra ner i gruset innan diket, som tur är hade jag växlat ner så jag kunde vrida på rullen så gruset yrde och styra upp på asfalten framför den trötte. Efteråt tänkte jag på detta och funderade på hans handlande, och ja det fanns en skylt för begränsad höjd på vägen till vänster. Jag förstår chaffisens handlande. Idag är det en rondell på platsen sedan 10 år. Förövrigt har jag noterat 3 hoj bröder som fått sätta livet till i den korsningen. Idag halkar folk omkull i rondellen eftersom där bredvid ligger en mack där många lastbilar tankar.
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Kör på landsväg med en korsning till höger längre fram. Jag ligger bakom 2 bilar med ca 10-15 m mellanrum. När vi närmar oss korsningen svänger bil 1 till höger och bil 2 fortsätter rakt fram. Jag ska också rakt fram men när bil 2 kört förbi korsningen kör en annan bil ut i korsningen, alltså mellan bil 2 och mig. Han upptäcker mig i ett väldigt sent skede och står med hela bilen i mitt körfält och där tvärbromsar han. Jag har redan bromsat rätt ordentligt men kör om honom framtill.
Jag minns hans ansiktsuttryck, hur överraskad och chockad han såg ut, hur vi båda såg en kollision i ögonen på varandra.
Jag förstår att han inte sett mig pga jag antagligen legat så pass gömd bakom bil 2 att han reflekterat att det var fritt. Jag lärde mig att ta mer plats och synas i trafiken. Detta var några månader efter jag tagit mitt kort för övrigt.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Brembo och ABS kommer att rädda oss alla!! Hallelujah!!! Gå med i Brembo och ABS-församlingen nu så kommer du få en plats i säkerhetsriket!
 
Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Nynäsvägen i höjd med brandbergen.
Jag kryssar fram i uppskattningsvis 130 - 140 i vänsterfil, passerar en långtradare samtidigt som att jag ser en personbil med släp som står i vägrenen och har varnigsblinkers på, en person irrar omkring ut i körbanan och i samma ögonblick inser jag att han har tappat delar av sin last ute i körfälten, Jag blir lite nervös och slår av på takten och upptäcker då att det han har tappat är gatsten eller liknande och dessa ligger som ett pärlband över hela vägen.... nu blir jag tvungen att bromsa väldigt hårt samtidigt som hjärnan febrilt försöker att hitta en fri passage mellan stenarna. Så all fokus från min sida ligger nu på detta och då kommer långtradaren som också bromsar ikapp och han har ingenstans att ta vägen annat än rakt fram och missar min vänstra backspegel med endast några centimeter.
Det slutade bra, men efteråt när jag förstod hur nära det var så blev jag jävligt skakig.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Vart nära att få en Merca i röven i somras. Äldre herre (75 +) i sportbil. 2:1-väg och han körde REJÄLT för fort och tänkte köra om mig på tok för sent när filerna gick från 2 till 1...... Det var rent tur att jag råkade slänga en blick i backspegeln just då och att jag såg vad som höll på att hända. Han försökte inte ens bromsa. Jag hann styra undan och han brände förbi där det var 1-filigt med några centimetrar till godo. Jag gasade ifatt honom oh körde om vid en busshållplats sen slog jag på varningsblinkers, saktade ner långsamt och parkerade tvärs över filen så att han inte kunde ta sig förbi. Sen gick jag och pratade med honom. Jag var INTE glad. Det vart bilkö bakom honom och jag skällde ut honom efter noter. Sen hoppade jag upp på hojen och drog. Tror att jag skrämde upp honom rejält. Jävla idiot. Gubbar i sportbil som kör någonstans runt 160 - 180 på 100-väg...... Och inte ens försöker slå av när filerna gick ihop. Hade jag inte råkat kasta ett öga i speglarna just då och hunnit styra undan så hade resan definitivt varit över. Jag märkte att han blev skärrad över det hela redan när det hände för han sänkte farten vilket gjorde att jag hann ifatt och kunde köra om. Men det vart centimetrar till godo. Och han passerade i en jävla fart. Jag ångrar att jag inte fotograferade hans bil med regplåt synlig. Glömde det. Skulle ha velat ringa upp honom och pratat med honom några dagar senare. Det var nog det närmaste jag kommit att bli en del av dödsstatistiken på hoj under dom 25 år jag kört. Och det var INTE mitt fel!! Jag höll hastighetsbegränsningen och det var han som höll på att köra på mig i röven i en jävla fart. Gubbar i sportbilar..... Fy faan....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Råkat ut för flera hårresande upplevelser där jag närmast blivit prejad åt helvete vid passage av fordon, och folk som kört ut rakt framför, med blicken rakt på mig.

Förra sommaren till exempel, på väg söderut på RV55 nån halvmil söder om Enköping kom jag ifatt en bil med hästsläp som låg 80, med ytterligare en bil bakom som låg och tryckte, men inte vågade köra om trots låååånga raksträckor helt utan möte. När jag kommer ikapp går jag ner ett par växlar, rent reflexmässigt efter lite tidigare överraskningar vid omkörningar, och blinkar ut och höjer hastigheten lite. När jag är mitt för tryckarbilen bakom så rycker fanstyget i ratten helt plötsligt, och girar skarpt över i vänsterfilen varpå jag måste göra en undvikande manöver åt vänster jag med. Lyckligtvis var det precis vid en busshållplats, så det fanns en bit asfalt vid sidan av vägen, för PÅ vägen fanns det jävlar i mig ingen plats. Petar ner ytterligare en växel och ger fullt, och viker in framför den trötta tryckarbilen som för övrigt inte lyckats knappa in ett jävla dugg på hästsläpet. Gubbaset, med keps, bakom ratten rycker synbart till när jag öser på vid sidan och när jag försvann framåt vek han in bakom hästsläpet igen. :huvet

Förrförra sommaren råkade jag ut för en lastbil som kom på att han inte skulle ligga i högerfilen, för den blev ju en avfart, precis när jag var på väg om, och även han gjorde en snabb manöver till vänster. Jag var nånstans mitt för hela ekipaget, den här gången tvärnitade jag och blev med en hårsmån missad av släpet när han dundrade in i min fil. en halv kilometer senare gör han närmast identisk manöver mot en polisbil. Som inte stannade honom. Herrejävlar vad förbannad jag blev på konstaplarna där. Inkompetenta as till lasbilschaffisar må så vara, men att de inte tog honom i örat när han nästan prejade in dem i räcket var fan lite väl jävligt.

Sedan var det ju det där med kärringen som satt och tittade rakt på mig när hon körde ut framför mig på en 70-väg. Det var en lång och fin raksträcka, och hon stod still där och gjorde inget alls. Hon stod på högersidan, sett från där jag kom och blinkade vänster.
Stod där still, så jag fattade lite misstanke och hade fingrarna på bromsen och var redo att göra en snabb och vid undanmanöver om hon fick för sig att köra ut rakt framför. Vilket var tur, för det jävla skrället började rulla ut över vägen när jag i princip var framme, med blicken fäst på mig. Min räddande grace denna gång var att det var ett jävla kärringskrälle, och det gick inte hejdundrandefort ut från sidan, men jag var tvungen att gå över långt åt helvete åt vänster för att inte pricka hennes framdäck.

Sedan har jag ju pendlat genom stockholm. Taxis och kvinnfolk i den staden alltså... :fakta
Men där är man ju generellt sett beredd på att bli torpederad av ett stolpskott varje givet ögonblick, så där kör man ju därefter. :hihi
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag fick bromsa så hårt idag så hojen slängde av mig. Men det var dumt av mig att inte ha större marginaler till bilen jag lade mig bakom efter en omkörning. Tack till Micke, Maud, Robban, Rasmus och alla andra som ställde upp med hjälp.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
I höstas. Mörkt, reflexer på ärmarna, blinkar vä. Kommer på påfarten till E18/Ulvsundaleden norrut vid Rissne. Tre bilar i vänsterfil. Kollar, dubbelkollar, en hinner passera och en ligger jag nästan jäms med när jag kommer ut på vägen. Känner ett kraftigt vinddrag på min vänster. Idioten i sista bilen hade tydligen bestämt sig för att i hög fart köra om bil två i högerfilen, utan att blinka, utan att titta (obviously...). Han stannade inte, tror inte ens han brydde sig eller tittat åt mitt håll. 2cm till och han hade klippt mitt vänstra handtag - terrängen nästa! Blev lite för chockad för att följa efter...
Pucko...
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Var för några år sedan på väg till jobbet en höstdag, regnigt, halt och halvgrinigt väder. Körde i bussfilen bakom en buss och det gick väl i en 60-70. Kö och sakta rullande i båda körfältet bredvid. Helt plötsligt kastar sig bussen ut och in i körfältet bredvid och jag ser helt plötsligt ytterligare an helt stillastående buss (trasig?) framför den. Fick nita till och lägga ner bågen (en African Twin) i sladd och sikta in mig och gasa in i en liten lucka mellan två bilar, återigen bromsa ner och lägga en sladd åt andra hållet för att inte fara in i en bil som låg i den yttre kön. Lyckades med hela manövern men fick köra in i en polisficka ett par hundra meter längre fram och hälla ur typ 3 liter svett ur integralhjälmen ;)...
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
För en del år sedan, var vi på väg till sjöbo & onsdagstäffarna där
kör med skjuts i kortege, vi är 5-6 hojar & jag kör först

kör på en 2-1 väg, det ligger en traktor med släp först, sedan personbil, sedan jag.
precis när det blir 2-filigt, så blir det en extra fil för att svänga vänster, där blinkar personbilen in & traktorn med släp kör rakt fram. precis när jag har personbilen som skall svänga vänster brevid mig & traktor med släp till höger om mig, så ångrar sig kärringen i personbilen, hon vill inte svänga vänster längre, utan byter fil till min fil.. hon prejar mig mot traktorns släp & har 1 eller kanske 2 cm till godo... tutar som en galning, kärrigen viker av. sedan körde jag upp brevid & försökte sparka av spegeln, men utan framgång. men efter utskällningen & mitt lama försök att sparka av spegeln, så tänker hon sig nog för nästa gång

edit. tror att det var för att jag blev så jävla rädd, som gjorde att jag reagerade som jag gjorde.
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Skaffade första hojen i april förra året, tog körkort i oktober 2012. Är inte färsk i trafiken, har haft B-kort i 30 år. Hojen jag köpte var inte helt hundra (jag vet, dumt att köra så) i frambromsen, den tog inte så bra som den borde. Renoverades lite senare så att den blev i OK skick.

I alla fall, åker i tunneln Södra länken österut i filen mot 73:an (Nynäshamn) i ca 50 då det var stillastående upp mot Gullmarsplan. Får bruna kalsonger när det helt plötsligt viker ut en från höger (stillastående) framför mig när denne tröttnat på att vänta i kön. Cm kvar till stötfångaren bak på den bilen.

Sedan dess åker jag aldrig i den filen, jag skulle åka bakvägen ner till hammarby sjöstad tänkte jag. Numer lägger jag mig ute till höger upp till Gullmarsplan i stället, mycket säkrare.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Körde bil, 10 år sedan typ. 2-1 väg runt Tönnebro +/- några mil om jag minns rätt, gasar för att hinna om en husbil innan det blir 1-filigt. 160km/h , typ. Dumt, jag vet:dummer... Hinner precis klämma mig in framför husbilen när det vrålar till på vänster sida - en hoj bestämde sig tydligen för att det fanns plats även för honom. Med någon centimeters marginal till räcket och min bil på vardera sidan. I 200+..? 2km längre fram står han i en P-ficka, hängande över hojen (Gixxer, blå/vit?) och stressröker, uppenbart påmind om sin dödlighet.
Någon som känner igen sig..?:rolleyes:
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Nån månad sen i en tvåfilig rondell där man kan köra rakt fram i båda filerna.
Grön KombiVolvo i Högerfilen med en kärringjävel som bara glor rakt fram, jag i vänsterfilen på hojen.
Kärringen bryr sig inte ens om att vrida på ratten för att ta rondellen i sin fil utan bara skär rakt fram mitt i min fil.
Jag har lite högre hastighet än henne in i rondellen så när hon går in i min fil ligger jag precis i höjd med hennes spegel så hon kan inte ha missat mig, men skiter fullkomligt i det, bara fortsätter.
Revvar varvstopp i vad som kändes som en evighet + tutar som en idiot, hon vrider inte ens blicken.

Fy fan vad svett jag var, glömde bort att köra efter och skälla ut henne och knäcka spegeln... Hoppas hon fick ont i öronen i alla fall..
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Sorgligt men sant så är de farliga ögonblicken med bla bilar för många för att rabbla upp här men flertalet har inträffat när bilföraren varit upptagen med sin mobiltelefon vilket ju borde vara en upplysning om hur farliga dessa mobiler är i samband med körning i trafik.

Trots detta så var den senaste incidenten en lastbil med ett monterbart hus på släpet på inre ringen i Malmö som tappade ett stort lager isoleringsskivor från detta hus som lossnade i luftdraget.En av bilarna först i kön blev träffad direkt i fronten så att resterande bitar yrde omkring en på hojen så att man trodde det snöade mitt i sommaren.Kom sedan upp jämsides med denna lastbil och pekade bakåt där föraren antingen inte sett vad som hände eller inte låtsades om det när han inte gjorde minsta försök till att stanna och reda upp situationen.Undrar bara vad som hänt om de där isoleringskivorna träffat en mc polis ... SNACKA OM PÅDRAG EFTER DET. :crash
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Blev för några veckor sen på sprungen av ett vildsvin i 100kg klassen .. han fick med sig växelspaken bara. min hastighet var ca 120-130km/h
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top