Är min hoj tung? A eller A1 kort.

Status
Ej öppen för fler svar.

Freddyboyo

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Motala
Hoj
-04 Honda CRF450m
Ska snart köra upp och vill helst göra det på min egen hoj. Vill här bara dubbelkolla så den verkligen är tung, alltså att den går som A, inte A2.

Honda CRF 450 -04 motard

Tjänstevikt: 115kg
Kilowatt: 34.0

34 delat på 115 = 0,29kw/kg

Stämmer?? Tack o bock

Krångliga jävla regler för övrigt.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Vad är det som är så krångligt? :va

"Tekniska krav på motorcykeln
Motorcykeln ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim.

Den ska ha en nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg, och om motorcykeln drivs av:

en förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 595 cm3.
en elektrisk motor ska förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,25 kW/kg.
En övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt är 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018.

Motorcykeln ska vara utrustad med manuell växellåda och kopplingshandtag som måste användas när man startar eller stannar och växlar, om provet inte avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad motorcykel (villkorskod 78)."

Svaret är:
Nej.

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/A--Motorcykel-huvudsida/motorcykel/Korprov/Fordon/
 

_Dräparen_

Medlem
Gick med
29 Sep 2011
Ort
Södertälje
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 900SSiE -00
Jag tycker PeteR1:s inlägg talar sitt tydliga språk.

Om du har en motorvolym på minst 595cm3 och en effekt på minst 50Kw med en vikt som överstiger 175kg så räknas den som tung.
Alternativt om den väger mindre än 175kg och har en effekt på 40KW så går den också som tung i några år till.

Alltså, eftersom din cykel väger 115kg och har en effekt på 34KW, vilket är mindre än både 40 och 50Kw kan den inte kvala in som en tung.

Du får nog nöja dig med ett A2 kort då den faller inom ramarna för den kategorin.
Du har en motorvolym som överstiger 395cm3 och en max effekt på 0,2KW/kg.

Du kan ju alltid chansa på att åka till uppkörningen och hoppas på att dom inte upptäcker att den inte kvalar in som tung. Allt finns ju att läsa på körkortsportelen.

En "tung" mc som inte uppfyller kraven för att få användas på uppkörningen...

Räknas väll ändå som en mellanstor. Edit: Fel av mig, glömt puts glasögonen...
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Du får nog nöja dig med ett A2 kort då den faller inom ramarna för den kategorin.
Du har en motorvolym som överstiger 395cm3 och en effekt som överstiger 0,2KW/kg.
Hans hoj är inte en A2 hoj. För A2 får det vara högst 0,2 kW/kg. Hans hoj är en A hoj men den är inte godkänd att använda på uppkörningen.

Ska han köra upp på sin egen måste han strypa den och ta A2 vilket är tråkigt om han är 24/kan ta A direkt.

Rekommenderat är att han lånar en hoj och kör upp för A. Och gärna i tid att hinna öva med den innan uppkörningstillfället så han kan hojen.
 

Freddyboyo

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Motala
Hoj
-04 Honda CRF450m
Ja ni. Säga vad man vill men krångligt är det. Att jag måste ha A körkort för att köra, men inte får köra upp på den för att det är nåt mellanting, det är väl ändå märkliga regler?
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Ja ni. Säga vad man vill men krångligt är det. Att jag måste ha A körkort för att köra, men inte får köra upp på den för att det är nåt mellanting, det är väl ändå märkliga regler?

Är det märkligt att du måste kunna bevisa att du kan hantera en tung och effektstark hoj för att få tillåtelse att köra en tung och effektstark hoj? :confused:


En gång till eftersom det verkar svårt.

För att få köra A-motorcyklar som oftast är TUNGA viktmässigt och EFFEKTSTARKA,
så måste du köra upp på en TUNG mc som även är EFFEKTSTARK.

Din MC är för lätt, för liten motor och för liten effekt för att anses visa att du klarar av större motorcyklar.
Din mc har för HÖG effekt för sin LÅGA vikt för att få köras på ett A2-kort.


Din MC är ett "mellanting" eftersom vad vore poängen om man kunde köra upp för A2 med en 35kW hoj och för A på en hoj med 36kW?
 
Last edited:

Freddyboyo

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Motala
Hoj
-04 Honda CRF450m
Jag fattar alltså men så jäkla klockrena känns väl ändå inte reglerna? :p ptja skillnaden är väl mest åldern? :)
Nåja, tack för svar får se om körskolan kan tänkas hyra ut en..
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Jag fattar alltså men så jäkla klockrena känns väl ändå inte reglerna? :p ptja skillnaden är väl mest åldern? :)
Nåja, tack för svar får se om körskolan kan tänkas hyra ut en..

Du ber om dryghet, ask and you shall receive.

Högre vikt än X: Nej
Högre volym än X: Nej
Högre effekt än X: Nej

Den når 0 krav av 3. Är den godkänd? Nej.



Men ja, man kan tycka att förarens ålder är det mest avgörande, men då glömmer du att det finns människor som helt enkelt inte kan hantera en större motorcykel.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Håller med, tycker det är fullständigt idiotiskt att man måste ta ett körkort för en "tyngre" hoj än den man vill köra med. Nu är jag förvisso en person som förespråkar max 1 hojkort.
 
Last edited:

Freddyboyo

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Motala
Hoj
-04 Honda CRF450m
Johnny, jag fattar alltså :) men fortfarande, knäppa regler! 10:- på att dom inte ser likadana ut om 10 år.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Johnny, jag fattar alltså :) men fortfarande, knäppa regler! 10:- på att dom inte ser likadana ut om 10 år.

Håller med, skitdumma regler. Varför skulle man inte kunna kvalificera sig för A på en lättkörd enduro Hynda med för att dan efter slänga sig på sin turbo konvererade Haybusa? :fyllisar

Det är inte direkt några ouppnåliga krav som ställs. En ER-6 duger bra för uppkörning.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Din hoj faller in i samma kategori som min. 399cc, 43kW. Man måste ha A kort för att få köra den, men den skulle inte kunna användas vid uppkörning, vare sig för A eller A2.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
För hoj har vi A, A1 och A2.
För bil har vi B. När ska vi få B, B1, B2, B3 och B4? Särskild behörighet för supersportbil? Har inte transportstyrelsen insett vilka möjligheter det finns här? Att tvinga bilförare till många dyra uppkörningar? :rofl
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
För hoj har vi A, A1 och A2.
För bil har vi B. När ska vi få B, B1, B2, B3 och B4? Särskild behörighet för supersportbil? Har inte transportstyrelsen insett vilka möjligheter det finns här? Att tvinga bilförare till många dyra uppkörningar? :rofl

Det har nyss tillkommit "utökad B-behörighet" samt C1 och D1.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top